Pagina 1 van 1

hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 20:40
door Erik
Ik had een tijdje geleden door de seal van mijn masterkoppelingscilinder getrapt. Beide de master en de slave heb ik nu vervangen, jammer genoeg bleek dat niet het echte probleem te zijn.

Tijdens de proefrit blokeerde het koppelingspedaal, ik kan deze nu niet meer helemaal op de bodem trappen. Ik denk dat dit de vorige keer ook gebeurde en ik teveel kracht heb gezet en daarmee mijn master koppelingscilinder heb gesloopt. Mijn vraag: heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

het pedaal kan niet meer helemaal tot de bodem
de koppeling ontkoppeld niet meer
voor de blokeering koppelde hij ook niet echt lekker ook niet na afstellen pedaal en extra ontluchten
het gaat om een series III light weight uit 1980

Alvast bedankt, Erik

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 20:56
door defendertje90
lijkt op gaffel die het begeven heeft (metaal moeheid) heb dit ook gehad bij mijn ninety maar kon toen helemaal het pedaal niet meer bedienen.

Oplossing is vervangen (en doe dan meteen alles als je toch de bak van de motor hebt liggen)

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 21:06
door Eric&Betty Boop
Klinkt inderdaad een beetje als het draaipunt dat door de gaffel heen is gesleten,maar bij de gietijzeren gaffels van een serieIII komt dat eigenlijk nooit voor.
Bij de dunne pisbakstalen gaffels van de 90/110 en defenders is het een veel vookomend probleem.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d4d845e4c82f05263afb70077cc245c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15642617, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9da49e596e71f02c4b0b73b115f0ff02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15642617, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 21:12
door erik
Zal ik anders de slave er nog een keer afhalen, of het drukstangetje wel goed in het rubber is geplaatst?
Kan ik ook iets controleren als de slave er af is? zoals de drukstang bewegen of iets dergelijks?

Nog meer tips en opmerkingen zijn welkom!

Erik

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 00:15
door RoadRocket
Tunnel er af, pook er af en dan kun je - achter t plaatje - bovenop je druklager en gaffel kijken. Zo kun je checken wat (of) er gebeurd als je je pedaal intrapt

Robert

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 11:59
door Huub
Heb je wel genoeg vrije slag in je koppelingspedaal gesteld?

GRT Huub

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 20:33
door Eric&Betty Boop
Huub Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je wel genoeg vrije slag in je
> koppelingspedaal gesteld?
>
> GRT Huub

Als de vrije slag te klein is of niet aanwezig dan bestaat de kans dat het compensatiegaatje in de hoofdkoppelingscilinder niet vrijkomt als het pedaal opkomt.Hierdoor kan de vloeistof niet terugstromen met het gevolg dat er restdruk op het systeem blijft staan.
Na een aantal maal koppelen begint de koppeling dan dus te slippen. Dit is bij mijn naamgenoot niet het geval want volgens zijn zeggen ontkoppelt hij niet.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('743153cae6dfb0ec4065f9951e255820', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15646050, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c0d71b371ad97a207126857c1795d006', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15646050, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 20:38
door Eric&Betty Boop
RoadRocket Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tunnel er af, pook er af en dan kun je - achter t
> plaatje - bovenop je druklager en gaffel kijken.
> Zo kun je checken wat (of) er gebeurd als je je
> pedaal intrapt
>
> Robert

Als je dat plaatje verwijdert kan je wel de bovenkant van de drukgroep zien,maar ik vraag me af of je bij een ingebouwde bak je hoofd ver genoeg onder het dashboard/schutbord kan krijgen om het druklager en de gaffel ook echt te zien.
Maar met bv een tandartsspiegeltje is daar nog wel een mouw aan te passen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11020e3cd308ae758a5b21f254e81b31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15646066, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f7cdcf02e96d575b102eeaa92fbb7f05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15646066, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: di 03 jul 2012, 01:54
door Exfietser
Geweldig ding.

123322_BB_00_FB.EPS_1000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f77009f0ee6383cd69ea1ee3b120937', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F1000_1999%2F1200%2F1230%2F1233%2F123322_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://www.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1200/1230/1233/123322_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F1000_1999%2F1200%2F1230%2F1233%2F123322_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', '', 15647269, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight (deel 2)

Geplaatst: di 14 aug 2012, 13:58
door Erik
Ik heb nu de master en de slave cilinder vervangen en het is gelukt op de koppeling te ontluchten.
Ik voel nu alleen geen weerstand op het pedaal, wel hoor en zie ik dat de combinatie master en slave goed functioneerd.

Bij het monteren kon ik de drukstift die zich in de slave cilinder bevindt op en neer bewegen, maar er niet uit halen. Is nu echt de conclusie dat de koppelingsgavel is gebroken? Of zou de koppelingsplaat nog gebroken kunnen zijn.

Als de koppelingsgavel gebroken is moet dan de versnellingsbak los? Ik kan dat in de boeken niet vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Erik

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight (deel 2)

Geplaatst: di 14 aug 2012, 14:15
door Thimo
Beste Erik,

Als je de gaffel wilt verwijderen en/of vervangen dan moet helaas de versnellingsbak los.
Vervang dan gelijk je drukgroep, koppelingsplaat, druklager, gaffel en toplager.

Mvg Thimo.

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight (deel 2)

Geplaatst: di 14 aug 2012, 14:21
door Roel
heb je onderstaande adviezen al eens geprobeert? Dan weet je tenminste iets of kun je ons van meer info voorzien. Een gebroken koppelingsplaat komt niet zo vaak voor, een verbogen of gebroken gaffel of gebroken diafragmaveer van de drukgroep wel.
Geen idee hoe het bij een lightweight zit, maar ik ken geen wegvoertuigen waarbij je de gaffel zonder demontage van de v-bak kunt vervangen

> Tunnel er af, pook er af en dan kun je - achter t
> plaatje - bovenop je druklager en gaffel kijken.
> Zo kun je checken wat (of) er gebeurd als je je
> pedaal intrapt
>
> Robert

>Als je dat plaatje verwijdert kan je wel de bovenkant van de drukgroep zien,maar ik vraag me af of je bij een ingebouwde bak je hoofd ver genoeg onder het >dashboard/schutbord kan krijgen om het druklager en de gaffel ook echt te zien.
>Maar met bv een tandartsspiegeltje is daar nog wel een mouw aan te passen.
>Groet.
>Eric.

Hoe heb je ontlucht? Als de gaffel gebroken zou zijn dan pomp je de nemer/slavecilinder op en dan wordt je pedaaldruk vanzelf keihard. Als dat niet zo is dan wordt de olie in ieder geval nog teruggeduwt door de veerkracht in de drukgroep. Dan zou de gaffel verbogen kunnen zijn. Ik weet niet of er een gesmede of een gegoten gaffel in zit, gegoten gaffels breken vaak ipv verbuigen.

Moet je geen basisafstelling verrichten na het vervangen van de gever/mastercilinder? Hoe is de vrije slag van je pedaal?

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight (deel 2)

Geplaatst: di 14 aug 2012, 14:30
door Wim Janssen
De koppelingsgaffel van een LT76 is een gegoten uitvoering en de kans dat deze breekt is nihil. De tip die Roel geeft om via het plaatje onder de pook te kijken is een goeie manier om te inspecteren wat er eigenlijk gebeurt.

groeten
Wim Janssen

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight (deel 2)

Geplaatst: di 14 aug 2012, 15:24
door Exfietser
Jep de gaffel van een series gaat eigenlijk nooit stuk. Bij de nieuwere typen wagens werd ge faffel vervangen door een eenvoudige blikken exemplaar en ging nog wel wel eens stuk. Veel mensen vervingen hem dan door een aangepast exeplaar uit een series.

Als ik je verhaal lees denk ik dat je eerder een ontluchtingsprobleem hebt of het kopklepje in je hoofdcilinder blijft plakken waardoor de cilinder tijdens het indrukken niet afsluit. De vloeistof wordt dan weer naar het reservoir gedrukt in plaats van naar de slave cilinder.

Verder even in het inspectieluikje kijken of je iets ziet bewegen. Beweegt er niets ga dan maar zoeken in het ontluchten of kopklepjes. Beweegt het wel dan zit het ergens anders en zul je je bak er af moeten halen. Dat is niet heel lastig hoor. Kan gewoon op de parkeerplaats zonder speciaal gereedschap. En als je de koppelingsplaat gaat vervangen is een centreertool erg handig. Die kosten ook de wereld niet bij de brezan enzo.

Arnold.

Re: hulp gevraagd: Koppeling kapot light weight

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 13:25
door gerard series 3 88
Zou het ook een gebroken diafragma veer kunnen zijn' wel kunnen in drukken maar niet ontkoppelen
Suces
Groet gerard