Pagina 1 van 1
One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 13:28
door Erik One-ten+LW op 't werk
Misschien is het al vaker voorbij gekomen, maar ik ben benieuwd naar huidige ervaringen. Het volgende;
Onze One-ten stawag staat nu achter op Bearmach HD veren met standaard schokbrekers (dezelfde als van een 109=simpel). Beladen is dat voor mij een prima combi,op vakantie dus. Maar als ie bijna leeg is is het echt een stuiterbak. Het minste drempeltje zorgt als voor een springende kont.
Ik heb ook nog een set veren van een TD5 110 station staan, maar daar is ie weer te slap mee, helt teveel in de bochten ook.
Wie heeft wat en hoe bevalt dat?
Mijn idee gaat naar de 110 TD5 stawag veren icm met een paar goede (gasgevulde?) schokbrekers. Het liefst instelbaar. Maar welke?
Ik kan zo snel enkel niet instelbare vinden? Monroe/Koni.
Ben benieuwd.
Overigens is de self levelling unit verwijderd en de stabilisatiestangen ook. Die heb ik ook niet meer en dus is terugzetten geen optie.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 13:41
door Marc-my-Words
Vlgs mij veranderen de schokbrekers weinig aan de beladen "slapte" bij de 110Td5 Stationwagon-veren.
Oppompbare hulpveren doen dan heel veel meer, en geven je een ruime band-breedte qua belading.
En verder kan je toch overwegen weer stabilisatorstangen te monteren.
Alternatief is wellicht de triple-progressieve veren die nu onder de Stationwagon gemonteerd schijnt te worden.
Marc
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 13:47
door Erik One-ten+LW op 't werk
Momenteel zijn we 110 aan het opbouwen en diegene heeft voor Monroe schokbrekers gekozen. Die zijn standaard 'uitgeschoven' en staan onder veer/gasdruk. We moesten ze iets indrukken om te monteren.
De schokbrekers die ik heb kun je gewoon heen en weer bewegen, welliswaar gedempt.
Die monroe's moeten volgens mij wel wat doen?
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 14:49
door Jelle
Een schokbreker zorgt niet voor stuggere vering.. Dat moet echt uit je schroefveren komen.
Een demper zorgt alleen voor een snellere of langzamere in/uitvering...
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 15:25
door Oscar
Erik,
Ik liep ongeveer tegen hetzelfde als jij aan. Een comfortabele auto als ie (bijna) leeg is en geen stuiterbak.
Na lang lezen en zoeken naar de mogelijkheden heb ik de volgende set-up onder de One Ten gemonteerd:
- Standaard (militaire) veren
- Hulpveren binnenin
- Koni heavy track schokdempers
De hulpveren zijn standaard LR voor een 110/130 en gaan pas meedoen wanneer de hoofdveer ca. 2cm wordt ingedrukt.
Ze doen in de praktijk dus mee in de bochten (minder zijdelingse rol) en wanneer de auto flink beladen is.
Ik heb er nog niet mee gereden maar binnen een maand weet ik meer over deze set-up.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 16:20
door Marc-my-Words
Tja, LandRover heeft daar al langer wat op gevonden:
Progressieve veren, en sinds niet lang ook triple progressieve veren.
Dwz een veer met twee of drie karakteristieken in een, daar hoef je geen hulpveren voor te monteren, die hulpveren zijn bedoeld voor "heavy duty" ladingen, ze zitten bijv op de 130 (en worden daar nog wel eens uitgehaald wegens het gebrek aan comfort)
Marc
PS Kijk ook even hier: [www.landroverclubholland.nl]
Hier staat o.a:
QuoteForum-LRCH Tegenwoordig zijn er ook "triple" achterveren: 269 Lbs - 315 Lbs - 406 Lbs, RKB500300 (groen-groen-wit) en die schijnen de laatste 3 jaar gemonteerd te zijn op de 110 stawag. Onbelast een centimeter langer dan de RKB 101111 (bruin-paars). Naar ik heb gelezen worden deze veren toegepast tezamen met een torsiestabilisator (achter). De moderne(re) 110 HardTop heeft de "bruin-paarse" die het zachtste van de triple's missen, en de laatste HardTop's hebben ook standaard stabilisatorstangen.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2012 14:28 door Marc-my-Words.
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 17:04
door Erik One-ten+LW op 't werk
Waarom staan veel van die moderne schokbrekers dan onder spanning 'uit'? Vast niet enkel omdat het lastiger monteren is. Er is behoorlijk kracht nodig om ze in te drukken.
Dempen doet een schokbreker zonder gas/veer druk ook. Net zoals een stuurdemper.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 17:05
door Erik One-ten+LW op 't werk
Ik ben benieuwd naar je ervaring!
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 18:53
door Jelle
Ja dat klopt allemaal.. Een demper heeft niet direct een "voorspanning" nodig.. Maar een demper van een terreinwagen moet ook functioneren als de veer volledig uitgeveerd staat.
Een demper zorgt echt niet voor bijv grotere veerkracht of groter laadvermogen. Dat moet echt uit de veer zelf komen.
Als je de schokbreker weg laat zul je vanzelf merken wat de functie precies is. Probeer dat maar es op lage snelheid op n hobbelig stukje....
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 19:03
door Erik One-ten+LW op 't werk
Ik begrijp best wat een schokbreker doet hoor, maar ik snap niet wat je probeert uit leggen betreft de voorspanning en helemaal uitveren.
Mijn standaard schokbrekers doen het ook als ze helemaal uit staan (zodra je inveert natuurlijk, verder uit kunnen ze niet, maar dat kunnen die met voorspanning ook niet).
Zolang er maar geen dood punt/lucht in zit.
De monroe's die we onder de 110 van chris gemonteerd hebben kun je los op de grond amper induwen met de hand. Wil je zeggen dat dat geen invloed heeft op het veergedrag? Dat lijkt mij sterk eerlijk gezegd...
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 21:00
door Marc-my-Words
Kijk, bij standaardveren moet je rekenen op meerdere tientallen kilo's per cm invering.
Dus "amper induwen" doet natuurlijk wel iets maar tegelijk verwaarloosbaar weinig.
Is overigens maar goed ook want anders zou op een relatief dun stangetje naast de schokbreker-krachten ook nog eens de veer-kracht staan.
Luchtbalg-hulpveren doen meer, en daarmee kan je oude slappe Stationwagon-veren waarschijnlijk wel weer "leuk" maken.
De oude Stationwagon-veren zijn nl veel slapper omdat de self-leveling steun in het midden een deel van het gewicht voor zijn rekening nam.
Je hebt dat ding niet meer (ze gaan stuk, zijn duur, en onhandig want de auto wordt onstabieler naar mate er meer gewicht in zit).
Marc
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 21:06
door Erik One-ten+LW op 't werk
De veren die ik heb staan zijn oud,maar haast niet gebruikt. Ze komen van een (toen) jonge 110 TD5. Ik kan het mis hebben,maar die hadden toch geen self levelling unit meer?
Luchtbalg hulpveren, die plaats je in de standaard veer? Neem aan dat de druk daarvan regelbaar is?
Edit;ik vond een interessant stukje op de site van VIS. Beschrijven wel zo ongeveer mijn probleem..
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 22:21
door CamperChris
Ha Erik, anders probeer je die zelf-uitduwende monroes gewoon ff onder die van jou..
Ik heb hier ook nog 2 achterveren van een Disco staan, die schijnen ook an de voorkant van een 110 wel eens gebruikt te worden voor wat meer stabiliteit. En een stabilisatorstang staat voor de 109 tegen de muur.....
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c389ac8b53aa1202d96a8d3384ed3cb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 15618719, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d6869bc4241f97e130e656936b1df36a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 15618719, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 22:42
door Erik One-ten+LW op 't werk
En jij dan? De jouwe is bijna klaar joh.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 22:58
door Eric&Betty Boop
Lang leve Google.
Er zijn 3 verschillende demper constructies :
•De drukloze hydraulische dubbelpijpsdemper ,Twin Tube
•De enkelpijps ,Mono Tube, hoge druk gasgevulde hydraulische demper
•De Dubbelpijps lage druk gasgevulde hydraulische demper
De drukloze hydraulische dubbelpijpsdemper ,Twin Tube
De drukloze hydraulische dubbelpijpsdemper (Twin Tube), zoals die door de meeste schokdemperfabrikanten wordt geproduceerd, bestaat uit twee buizen die in elkaar zijn gemonteerd. In de binnenste buis bevinden zich de zuigerstang en de zuiger. De binnenste buis wordt de werkcilinder genoemd en is gevuld met olie. Onderin de werkcilinder is een dubbelwerkende bodemklep geplaatst. De buitenste buis dient als reservoir.
01-Twin-tube-demper.jpg 178,38K 2 Aantal bijlagen
Tijdens de inwaartse slag wanneer de zuiger naar beneden beweegt wordt er olie verplaatst van onder de zuiger naar de ruimte boven de zuiger. Deze olie stroomt via de openingen van de zuiger.De klep wordt door de oliestroom open gedrukt, tegen de kracht van veer in. De dempende werking ontstaat doordat de olie weerstand ondervindt bij het stromen door de openingen van de zuiger langs de klep. In de ruimte boven de zuiger bevind zich de zuigerstang. Doordat deze zuigerstang ruimte inneemt, kan niet alle olie die onder de zuiger zit naar de ruimte boven de zuiger. De olie die niet naar de ruimte boven de zuiger kan, stroomt via de dubbelwerkende bodemklep naar het reservoir in de buitenste buis.
Tijdens de uitwaartse slag wanneer de zuigerstang naar boven beweegtwordt er olie verplaats van boven de zuiger naar de ruimte onder de zuiger Wanneer de zuigerstang naar boven beweegt, wordt de klep aan de bovenzijde van de zuiger door de vloeistofstroom en door de veer dichtgedrukt.De vloeistof stroomt nu via de openingen in de zuiger naar de ruimte onder de zuiger. De klep aan de onderzijde van de zuiger wordt door de vloeistofstroom geopend, tegen de kracht van de veer in. Vanuit de ruimte boven de zuiger komt onvoldoende olie om de ruimte de zuigen volledig te vullen. Dit komt door het volume dat de zuigerstang inneemt. Het tekort aan olie wordt aangevuld doordat er vanuit het reservoir olie langs de bodemklep naar de ruimte onder de zuiger stroomt.
De weerstand die via de vloeistofstroom tijdens de inwaartse en uitwaartse slag ondervindt, is bepalend voor de dempende werking. Bij sommige uitvoeringen van schokdempers kan de dempende werking nagesteld worden. Het nastellen vind plaats door de stromingsweerstand van de vloeistof te veranderen. Dit kan op verschillende manieren:
•De doorlaat van de openingen in de zuiger veranderen
•De kracht die de veren uitoefenen op de kleppen veranderen.
Het bodemkleppensysteem regelt met name de ingaande slag ( bump, of compressie slag genoemd) . Door het aanpassen van de bodemkleppen kan men de karakteristiek van de ingaande slag beïnvloeden. Deze karakteristiek is met name van belang voor het rijcomfort. De karakteristiek van de uitgaande slag (rebound) wordt bepaald door de boringen en kleppen in de zuiger.
De enkelpijps ,Mono Tube, hoge druk gasgevulde hydraulische demper
De enkelpijps gasgevulde hydraulische demper is voorzien van een ruimte onder in de werkcilinder waarin gas (stikstof) onder hoge druk is opgeslagen. Dit gas wordt van de demperolie afgezonderd door een scheidingszuiger. Alle “gas”dempers zijn dus ook altijd gebaseerd op het hydraulische werkingsprincipe. De dempende werking ontstaat net als bij de Twin-Tube demper doordat de olie weerstand ondervindt bij het stromen door de openingen van de zuiger langs de klep. In de ruimte boven de zuiger bevind zich de zuigerstang. Doordat deze zuigerstang ruimte inneemt, kan niet alle olie die onder de zuiger zit naar de ruimte boven de zuiger. Omdat olie niet comprimeerbaar is en de olie niet naar het reservoir in de buitenste buis kan zoals bij de twin-tube demper wordt bij dit demperprincipe gebruik gemaakt van een comprimeerbaar gas wat het verschil in volume kan opvangen. Het voordeel van dit gas wat onder hoge druk is opgeslagen is dat het de olie altijd op druk houdt waardoor het schuimvorming en schade tengevolge van dampbelvorming (cavitatie) tegengaat. De demper blijft goed presteren ook bij hogere temperaturen. Bilstein produceert zijn sportdempers volgens dit principe en wordt gezien als fabrikant van de best sportschokbreker ter wereld.
02-Monotube-demper.jpg 68,06K 2 Aantal bijlagen
De Dubbelpijps lage druk gasgevulde hydraulische demper
De Dubbelpijps (twin-tube) lage druk gas-hydraulische demper komt qua constructie en werking overeen met de drukloze dubbelpijpsdemper zonder gasvulling. Echter om de demping sneller in werking te stellen ( kortere aanspreektijd) is in de demper gas onder lage druk opgeslagen. Dit gas is opgeslagen in het reservoir in de buitenste buis. Dit gas gaat tevens schuimvorming en schade tengevolge van dampbelvorming (cavitatie) tegen, zij het in een mindere mate als bij de hogedruk monotube demper.
De Monroes zijn gasgevulde dempers en die worden door de druk van het gas in onbelaste toestand helemaal uitgedrukt en zijn met de hand niet echt makkelijk in te drukken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('00f6e040e8f1fd75fc06452709a0cbbd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15618944, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1ac57a1e87e4bd0af76a22f7aed2ed78', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15618944, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2012 20:59 door Eric&Betty Boop.
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: ma 25 jun 2012, 00:38
door CamperChris
zo veel werk is uit- en inbouwen vd dempers toch niet? als ze bevallen bestellen we dezelfde nog een keer
ps: zijn net terug van een week zeilen, nu nog bedenken of we nog ergens naar toe kunnen met beter weer..
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: ma 25 jun 2012, 00:54
door Erik One-ten+LW op 't werk
Weet ik wel, maar ik moet weer aan het werk. Heb dus even geen tijd om wat aan de 110 te doen.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Je hebt ze natuurlijk wel icm HD veren.
Persoonlijk ben ik bang dat het erg stug wordt,maar dat gaan we zien.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: zo 08 jul 2012, 23:47
door Oscar
Erik,
De eerste semi-legale km is gereden..
En het rijdt geweldig, geen gestuiter o.i.d. en dat zonder opbouw of wat dan ook. Ik had verwacht dat de auto in de light-weight uitvoering zoals ie nu is heel erg oncomfortabel zou zijn..
Maar nog geen echte trip op snelheid gereden, hopelijk volgend weekend het spuitwerk gereed en kunnen we open (zonder voorruit en opbouw) legaal proefrijden.
Wordt vervolgd.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: ma 09 jul 2012, 18:20
door Erik One-ten+LW op 't werk
Oke, bedankt voor je input.
Ik ga binenkort eens experimenteren. Ik ga beginnen met andere schokbrekers en eventueel de air lift in standaard stawag veren.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers (update)
Geplaatst: wo 15 aug 2012, 18:37
door Erik One-ten+LW op 't werk
Vandaag Koni heavy-track instelbare schokkers geplaatst en progressieve (standaard) TD5 station veren.
Eerste testen zijn veelbelovend, rijdt erg prettig onbeladen. De schokbrekers zijn instelbaar en staan op de lichtste stand.
De auto rolt wel wat in de bochten, valt mss op te lossen door het plaatsen van een stabilisatie stang achter? Of de schokkers
een stand zwaarder. Maar ik denk dat ik eerst voor de stang ga.
Binnenkort ondergaat de 110 namelijk nog een afval-kuurtje. Minder gewicht zal ook minder rollen betekenen...
Ben hier al wel blij mee, rijdt fijn.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: wo 15 aug 2012, 19:37
door Bart van Dessel
Ik zou zeker stabi's plaatsen als je assen en chassis erop voorbereid zijn, dat rijdt echt stukken beter. Die dingen kosten bijna niks. Ik heb er zat liggen. Kan geen schokbreker of veer tegenop!
Gr, Bart
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: wo 15 aug 2012, 20:26
door Erik One-ten+LW op 't werk
Ik heb een stabilsator stang beschikbaar. Die moet even netjes opgeknapt worden en dan eronder.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 00:01
door Ruud
Hierin heeft men het ook over "van manen" veren.
Iemand hiermee bekent?
Kan met google weinig vinden.
Zijn die triple veren ook voor een RRC verkrijgbaar?
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 00:45
door CamperChris
Ha Erik, A3 heeft bij mij ook een stabi gemonteerd en ik merk een duidelijk verschil in de bochten, da's niet alleen door de nieuwe monroes, volgens mij.
nutsel-ze.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f758e20613a86d002603d629028c5bd0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 15818719, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('85b6093ded66417360e3938ac13efbb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 15818719, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 11:16
door Puffino
Voor weinig mag je mijn Koni's wel hebben, verstelbaar, heavy tracks. Gewone lengte geloof ik.
Ik heb natuurlijk ook de originele mariniers veren nog.... maar die zul je vast niet willen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 13:49
door Erik One-ten+LW op 't werk
Daar kom je nu mee Bericht van 2 maanden oud..
Ik heb er dus gister Koni's onder gezet. Tot zover erg tevreden, vandaag zware vracht achterin en ook dat gaat prima.
De progressieve veren lijken aardig te werken. Zaterdag stabilisatie-stang eronder.
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 14:04
door Puffino
Lekker, staat deze oude meuk opeens bovenaan
Die Koni's doen niks met de balans tijdens het veren alleen wel tijdens het dempen. De belangrijkste factor voor jou is veren. DIE maakten het hard en stuiterig, en daar hoop ikd at je nu van verlost bent.
Geniet er van!
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 14:04
door Wim Janssen
Is die stabilisatorstang ook onder een 110 van 1983 te monteren waarbij een schokbreker naar achter en een naar voren staat? Zijn de montagepunten gebout of zijn deze odrdeel van het chassis?
groeten
Wim Janssen
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 14:29
door Erik One-ten+LW op 't werk
Daar ben ik zeker van verlost nu! De oude schokbrekers, beide hadden een loze slag van zo'n 10 cm
Waren erg oud, 1 kant eens tijdelijk gewisseld voor een oude van de 109,is 3 jaar geleden..
Grtz. Erik
Re: One-ten veren/schokbrekers
Geplaatst: do 16 aug 2012, 15:09
door Erik One-ten+LW op 't werk
Zijn een onderdeel van het chassis Wim. Ik heb een nw achterbalk met extensions en daar zitten ze wel op gelast.
Mijn schokbrekers stonden overigens beide naar voren, de bevestigings gaten om de schoks naar achteren te zetten zitten er wel.
Mijn 83-er had wel de stabilisatie stang,jouwe niet? Was dusdanig slecht dat ik hem destijds weg gelaten heb. Nu komt er weer 1 onder.
Grtz. Erik