Pagina 1 van 1
kabelboom
Geplaatst: do 21 jun 2012, 01:34
door Geoffrey
Zo, eindelijk mijn kabelboom besteld bij autosparks.co.uk voor mijn series IIA diesel uit 1966.
Iemand suggesties hoe ik dit het beste kan vervangen?
Alles lostrekken en inpluggen of zal dit vies tegen vallen? Loopt de boom volledig door het chassis naar achteren?
Gr Geoffrey
Landrover 109 2.25D
Bouwjaar: 1966
Re: kabelboom
Geplaatst: do 21 jun 2012, 21:30
door Geoffrey
Owja, hoe lang duurt het ongeveer tot ik hem binnen heb?
Re: kabelboom
Geplaatst: do 21 jun 2012, 22:14
door Nijhuis
Ik heb eigenlijk een andere vraag:
Ik ben mijn 110 Defender uit 1985 opnieuw aan het opbouwen, ik voorzie hem van een Disco 300tdi (met R380). Welke boom moet ik dan hebben? Lijkt me erg mooi om de hele draadboom te vernieuwen, de oude is op sommige plekken kneiter verrot (brekende kabeltjes) en op andere plekken helemaal verknipt (engelse manier van electronica aansluiten denk ik).
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2012 20:21 door Nhz.
Re: kabelboom
Geplaatst: do 21 jun 2012, 22:15
door Boelo
Alle stekkers loshalen en als de kleuren overeen komen hoef je niet te labelen, dan met de oude kabel je nieuwe kabel door het chassis trekken.
Groeten Boelo
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 00:04
door D&G
2a is erg simpel. Alles wijst zich vanzelf. Ik heb geen stekkers gezien wel een stapeltje doorverbindens ( als je die nodig hebt, heb er nog genoeg) en kabelschoentjes
Waar woon je?
G
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 01:28
door Grumpy Old Sil
Mailtje sturen en aan autosparks vragen, kunnen je goed advies geven. In mijn geval hebben ze zelfs de kabelboom aangepast.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('491c842fc0976cb05ab61bc263427028', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15609660, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 01:51
door Rick90
Nhz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb eigenlijk een andere vraag:
>
> Ik ben mijn 110 Defender uit 1985 opnieuw aan het
> opbouwen, ik voorzie hem van een Disco 300tdi (met
> R380). Welke boom moet ik dan hebben? Lijkt me erg
> mooi om de hele draadboom te vernieuwen, de oude
> is op sommige plekken kneiter verrot (brekende
> kabeltjes) en op andere plekken helemaal verknipt
> (engelse manier van electronica aansluiten denk
> ik).
Dan moet je gewoon een 1985 Defender kabelboom bestellen. Een 300tdi type zal op heel veel plaatsen niet passen. Een 300tdi aansluiten op oud type kabelboom stelt niks voor, past bijna allemaal 1op 1.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2012 23:53 door Rick90.
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 01:55
door Nijhuis
Maar wat zal er zoal niet passen dan? Ik wil namelijk ook het zekeringen kastje en zo vervangen. In feite dus eigenlijk alles, behalve dat wat naar de achterkant gaat.
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 13:48
door Geoffrey
Ik heb in mijn auto volgens mij wel 2 grotere stekkers gezien in de motorruimte.
Is alles plug en play? of moet ik er zelf ook nog dingen aanmaken?
Ik woon in Helvoirt trouwens.
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 14:10
door Exfietser
Ik denk dat je die vragen beter kunt stellen aan autosparks. Er zijn voor de series 2 nogal wat variaties op de kabelboom. Heb je een ouderwetse gelijkstroomdynamo met bijbehorende mechanische spanningsregelaar. Of heb je een nieuwere dynamo met inegbouwde spanningsregelaar. De remmerij weet je al. Heb je twee losse ruitenwissermotoren op de voorruit of een motor voor beide wissers. Positieve of negatieve massa. Enz.
In al deze gevallen verschilt de loop van een paar draadjes. En is de kabelboom dus anders. Hoeft verder geen probleem te zijn overigens. Dit soort dingen zijn niet moeilijk op te lossen. Maar de vragen die jij stelt weet je alleen als je de specs van de boom weet en dus ook als je weet welk type je besteld hebt. Niemand hier behalve autosparks zelf weet deze antwoorden.
Arnold.
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 14:18
door Exfietser
Waarom niet de boom naar achter. Die is juist vaak het slechtst door het jaren lang heen en weer slijten in de chassis balk. Het zijn overigens maar vier draadjes en een massa. Remlicht, knipper links, knipper rechts, en gewoon licht. Gewoon zelf vier nieuwe draadjes en klaar. Als je het echt mooi wilt doen maak je er zes van. Achteruitrijlicht en mistlicht erbij. Dus een 7 aderige (aanhanger kabel) naar achter is genoeg.
Arnold.
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 14:36
door Nijhuis
Dat is precies de reden dat ik die niet compleet ga kopen. Ik trek zelf een aantal draden in een nieuw jasje die kant op.
Moeten overigens nog wel wat dingen bij: vlotter brandstoftank, achterruitenwisser & sproeier, werklamp en een wat dikkere voor een flinke 12v aansluiting.
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 17:56
door Geoffrey
Hoi Arnold,
Ik heb de mensen in Engeland aan de telefoon gehad, die wisten me te vertellen dat alle kabelbomen met dit vin nr hetzelfde zijn.
Over positieve of neg. aarde hebben ze niets vermeld. (hoe kan ik zien wat er op mijn auto zit?)
Verder vroeg ze wel of ik iets extra's wilde laten installeren.
Re: kabelboom
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 18:58
door Exfietser
In de partmanual kun je exact vinden wat er in je auto zit aan de hand van het bouwjaar en chassisnummer. Mijn s2 is van 1962 en daar hoorden oorspronkelijk een gelijkstroom dynamo met primitieve mechanische regelaar en de twee losse ruitenwissermotoren op. Door de vorige eigenaar was dit alles veranderd. Ik heb nu op de dynamo en regelaar en het remsysteem na alles weer orgineel.
Bij autosparks weten ze dat ook. Dus als je je vin nummer hebt opgegeven moet het goedkomen. Er is alleen de grote vraag wat de vorige eigenaars veranderd hebben. In dat opzicht kun je nog voor verassingen komen te staan.
Arnold.