Pagina 1 van 1
vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 15:06
door hansserie
Hallo,
Ik heb een 101 met een V8. Sinds kort is er ook LPG ingebouwd.
Echter, zowel op benzine als op LPG heb ik het gevoeld dat er te weinig vermogen is. Maximum snelheid zowel op LPG als benzine is ongeveer 110km/h (in overdrive). Voor een auto van 2100kg en een motor vermogen van 135 PK zou dat toch veel beter moeten kunnen. Ontsteking gecontroleerd, die staat goed en vervroeging werkt. Carburateurs zijn afgesteld.
Hoor graag jullie goede tips.
Heeft ook iemand ervaring met een goede keuze voor elektronische ontsteking voor een V8 (die eventueel ook automatisch verschil maakt tussen LPG en benzine)???
Groet, Hans, 06-13413446
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 15:50
door Wim Janssen
Hoe hard liep de auto voordat je LPG ingebouwd had?
Een goede elektronische ontsteking met 2 curves is zonder meer MegaJolt. Zeker als je wilt experimenteren naar maximum vermogen.
groeten
Wim
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 17:06
door Victor
Ik denk dat je heel blij mag zijn met 110km/h met een auto met stroomlijn van een container
En betreft de 135pk, tsja, ik denk dat er inmiddels al veel paardjes van stal zijn gelopen.
Zonder gekheid, ik weet niet wat die dingen normaal op top lopen, maar 110km/h vind ik al hard.
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 17:41
door JustinvS
Link naar brochure pagina.
Volgens de brochure is de topsnelheid 120km/u.
De motor heeft standaard 128pk, na jaren van gebruik zal hij wel een nieuwe nokkenas/zuigerveren/etc kunnen gebruiken wil je de power die hij nieuw had weer halen. Uiteraard is het nooit verkeerd om onderhoud te plegen en te kijken wat er verbeterd/ververst kan worden aan het blok om hem weer in de oude glorie te herstellen maar 110km/u is niet slecht voor wat in eigenlijk een minivrachtauto is.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04f1cbafaab70f1e7b1da5a5a9b5fe4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15600291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 21:39
door Arno
De Defenders Vachten zijn destijds veelal geknepen bij de uitlaat spruitstuk om destijds aan de geldende Milieu eissen te voldoen, Probeer anders een spruitstuk van een Classic
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 21:57
door badair
en 123ignition ( nederlands product) als je het uiterlijk van de motor belangrijk is(heeft de de vorm van de bestaande verdeler), en is minderwerk om in te bouwen.
van megajolt zijn veel meer instellingen te downloaden.
maar je motor(ik denk 3.5)zal geen knock sensor hebben, dus als je er het meeste uit wil halen zal je hem moeten laten afstellen op een vermogensbank.
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 22:02
door Exfietser
Een 101 loopt 130/140. En zover ik weet is er niets geknepen. Dat was het geval bij de stage one. Daar zat een heel andere techniek in wat aandrijving en veren betreft. De vermogens reductie was ook veiligheid.
De 101 heeft rangerover techniek wat aandrijving betreft. Allen zwaarder en sterker uitgevoerd. Verder is het onderstel met zijn paraboolveren onvergelijkbaar met dat van de stage-one. Er wordt gezegd dat de 101 de beste landrover onder de landrovers is vanwege de zeer goede toegepaste techniek en goede terrein en rij-eigenschappen. Het was oorspronkelijk voor het leger ook een enorm dure wagen in aanschaf.
De meeste mensen die ik ken rijden overigens niet sneller dan 90/100 met de 101. Dit vanwege het brandstof verbruik en rijcomfort. En dat er in al die jaren een paar paarden zijn doodgegaan is niet heel vreemd. Je zou eens een compressietest kunnen doen. Verder als de wagen veel km heeft gemaakt kan de nokkenasslijtage dit ook veroorzaken schijnt het. Maar de V8 experts kunnen je daar veel wijzer in maken.
De topsnelheids beperkingen komen overigens niet door het gewicht van een wagen maar het frontaal oppervlak of te wel de cw waarde.
Arnold.
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 22:11
door Exfietser
Zelf maken:
KnockSensor 1
KnockSensor 2
Arnold.
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 22:41
door Franc
Hans,
Simpelste is een toerenvaltestje te doen (1 voor 1 bougiekabel lostrekken bij lopende motor). Als je merkt dat het toerental niet of nauwelijks verandert (cyl. 7 en 8 meestal) dan is de nokkenas de eerste verdachte. Volgende stap is een compressietest.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 19 jun 2012, 23:05
door neef Henk
Beetje simpel gedacht maar gaat het gas ook echt helemaal open? Onder je gaspedaal zit een stelschroef, soms is daar heel simpel meer vermogen uit te halen, ook bij je motor kan het zijn dat de stelschroef bij de gaskabel wat beter moet worden gesteld. Ik dacht dat je tot maximaal 5400 toeren mag gaan bij de 101.
Mijn eerste 101 ambu liep met de V8 135km per uur dus moet je GS dat ook wel kunnen
Groeten neef Henk
Re: vermogen v8
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 01:14
door hansserie
Wim, kunnen we even met elkaar bellen. We wonen ook vlak bij elkaar en ik zou graag van je ervaringen willen horen. Groet, Hans, 06-13413446
Re: vermogen v8
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 01:36
door hansserie
Ha die Henk,
Goed te horen dat er toch wel een top van 135 km/h in moet zitten. Niet dat ik dat wil rijden, maar ik wil met een kruissnelheid van ongeveer 110 wel gemakkelijk en zuinig rijden en als je dan wilt inhalen of bergop moet dan zou er nog een flink stuk reserve moeten zijn. Dat heb ik dus nu niet..
Ik denk dat het gas wel helemaal open gaat. Zet ik de overdrive in dan heb ik eigenlijk geen vermogen om op snelheid te komen. Als het gas niet helemaal opengaat zou je eerder verwachten dat hij nog redelijk goed op snelheid moet komen in de overdrive maar alleen een lage top heeft. En redelijk zuinig zou moeten rijden. Nu zit ik met LPG op ongeveer 1:3.
Groet, Hans
Re: vermogen v8
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 08:35
door neef Henk
De overdrive is eigenlijk niet nodig met de originele LT 95 bak. Ik ben bang dat je motorblok toch een beetje vervuild of aan het opraken is. Wat je kan doen is bij de motorolie een litertje atf olie erbij gooien (let op, eventueel eerst een liter aftappen zodat je hem niet overvuld). Met de atf olie maximaal 1000km rijden en het geheel verversen, ook je filter. De ATF olie verwijdert alle vastkoekte rotzooi waardoor je blok van binnen wordt gereinigd maar zorgt toch nog voor een goede smering. Vaak als een V8 lange tijd heeft stil gestaan wil deze nogal sloom worden van vastgekoekte rommel.
Als dit niet helpt dan ben ik bang dat je nokkenas aan vervangen toe is..............
Succes!
neef Henk
Re: vermogen v8
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 11:09
door hansserie
Hallo tipgevers, bedankt voor jullie hulp, maar natuurlijk geven antwoorden weer nieuwe vragen.
Het blok heeft pas 60.000km gelopen. Slijtage van bv nokkenas zou toch nog niet waarschijnlijk zijn.
Met een compressietest kan ik testen of een van de zuigers langs de cylinder wand lekt of in het uiterste geval of een klep openblijft staan. Maar hoe kan ik achterhalen of de nokkenas versleten is, zonder de boel te moeten demonteren ?
Kun je het vermogen testen van een 101 op een testbank? Heeft iemand hier ervaring mee ? Wie kan dat doen in het zuiden van het land ?
Groet, Hans
Re: vermogen v8
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 21:49
door neef Henk
Fred 101 (op het juiste forum ) heeft geloof ik weleens zijn LR op een testbank gehad, Fred woont bij Waardenburg in de buurt.
Een V8 die sterk vervuild is kan binnen een paar duizend kilometer opraken. Ze schrijven niet voor niets een olie verversing voor eens in de 6000km. Als het blok langere tijd niet heeft gedraaid (6 maanden tot een paar jaar bv in een militair depot) raakt de olie aangekoekt wat voor een versnelde slijtage zorgt. Probeer eerst eens die ATF (heb ik ook gedaan toen mijn V8 een jaar had stil gestaan en geen vermogen meer had, het werkte voor mijn blok goed) en heb je al gecheckt of je het maximum aantal toeren kan halen?
Groeten neef Henk
Re: vermogen v8
Geplaatst: do 21 jun 2012, 01:08
door Franc
Hans,
Toerenval test
Verder met een micrometer de uitslag per klep meten (kleppendeksels eraf).
Demonteren inlaatspruitstuik valt trouwens wel mee hoor (ik heb wel een RRC in gedachten, misschien bij een 101 lastiger?).
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: vermogen v8
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 15:55
door hansserie
Mannen,
Vandaag (en afgelopen nacht) heb ik de bougies gedemonteerd en de compressie gemeten.
De bougies waren van het korte type, er zaten trouwens UNIPART GSP531 bougies is. Even gedacht dat deze te kort waren, maar het lijkt erop dat de draad in de cylinderkoppen toch gewoon 12,5mm is en dus zouden de korte bougies er in moeten.
De compressie is per cylinder verschillend en ligt tussen 103 en 118 PSI (7.1 en 8.1 bar) met een gemiddelde van 116 PSI. Volgens de boeken zou de ratio 8.1:1 of 8.25:1 of 8.5:1 moeten zijn (wie weet wat het precies voor de 101 moet zijn?) en de minimum druk 155 PSI(????? is dit juist, lijkt me erg hoog?). Zijn dit nog acceptabele waarden ?
Toerenval test om een indicatie te krijgen van kleppen moet ik nog doen.
Ik wil waarschijnlijk nieuwe bougies kopen (LPG geschikt) en nieuwe bougiekabels. Suggesties ?
Groet, Hans
Re: vermogen v8
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 16:45
door Roel
hansserie Schreef:
-------------------------------------------------------
>. Volgens de boeken zou de
> ratio 8.1:1 of 8.25:1 of 8.5:1 moeten zijn (wie
> weet wat het precies voor de 101 moet zijn?)
Hans, die ratio staat op het motorblok tussen de 3e en 5e cilinder, net boven het motortype/nr. Dan weet je in ieder geval wat de oorspronkelijke waarde was. Hij zal waarschijnlijk niet hoger geworden zijn
> Ik wil waarschijnlijk nieuwe bougies kopen (LPG
> geschikt) en nieuwe bougiekabels. Suggesties ?
Over LPG bougies verschillen de meningen.Het zal best resultaat opleveren, alleen vind ik ze veel te duur tov de gewone. En daar ik verder (uiteindelijk) geen startproblemen meer heb heb ik de standaard (wel met lange schacht trouwens!) bougies gemonteerd en ze een iets grotere electrodenafstand (dacht 0.8 mm) gegeven.
Als je nieuwe kabels neemt (goed idee) denk dan ook aan de verdelerkap en de rotor. Kosten zijn laag en als ze niet meer optimaal functioneren wordt de meerwaarde van nieuwe kabels ook direct minder.
Wat is je statische ontstekingstijdstip? Is schijnbaar ook verschillend per type V8, rond de 6 graden vooronsteking (2e streepje??) zou redelijk in de buurt moeten zitten
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2012 14:51 door Roel.
Re: vermogen v8
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 17:39
door hansserie
Omdat ik dacht dat mijn bougies te kort waren heb ik vannacht even op internet gezocht. Het schijnt dat alle 3500 V8 motoren de korte bougies (12mm) nodig hebben tenzij er SD1 cylinerkoppen op zitten. Die moeten de 19mm bougies hebben. Volgens mij heb jij geen SD1 cylinderkoppen en zou je dus ook korte bougies moeten zetten. Met lange bougies heb je het risico dat de zuiger of de kleppen tegen de bougie lopen ?
Maar wie hier echt meer van weet mag graag zijn licht laten schijnen, want mijn kennis hierover is ook maar wat ik toevallig op internet vond.
Re: vermogen v8
Geplaatst: vr 22 jun 2012, 23:41
door G-men (Gargamel)
Als je de meting goed gedaan hebt (warme motor en gaspedaal volledig ingetrapt, dan heb je denk ik de oorzaak van je verloren paardjes gevonden.
De maximaal opgegeven piekwaarde van 155psi klopt wel.
De gemeten 7.1 is echt te laag. 8,5 mag je wel als minimum aanhouden. Nieuw haal je als piekwaarde de 9,5-10 wel.
Bij een koud blok en met het gas dicht meet je wel minder.
Check eens met een beetje olie in op de zuigers. wordt het dan ineens een stuk beter, dan zit de oorzaak in de zuigerveren. Maakt dat niet veel uit, dan moet je aan de cilinderkop denken....
Gerrit
hansserie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mannen,
> Vandaag (en afgelopen nacht) heb ik de bougies
> gedemonteerd en de compressie gemeten.
> De bougies waren van het korte type, er zaten
> trouwens UNIPART GSP531 bougies is. Even gedacht
> dat deze te kort waren, maar het lijkt erop dat de
> draad in de cylinderkoppen toch gewoon 12,5mm is
> en dus zouden de korte bougies er in moeten.
> De compressie is per cylinder verschillend en ligt
> tussen 103 en 118 PSI (7.1 en 8.1 bar) met een
> gemiddelde van 116 PSI. Volgens de boeken zou de
> ratio 8.1:1 of 8.25:1 of 8.5:1 moeten zijn (wie
> weet wat het precies voor de 101 moet zijn?) en de
> minimum druk 155 PSI(????? is dit juist, lijkt me
> erg hoog?). Zijn dit nog acceptabele waarden ?
> Toerenval test om een indicatie te krijgen van
> kleppen moet ik nog doen.
> Ik wil waarschijnlijk nieuwe bougies kopen (LPG
> geschikt) en nieuwe bougiekabels. Suggesties ?
> Groet, Hans
Re: vermogen v8
Geplaatst: za 23 jun 2012, 00:50
door Bart van Dessel
Compressieverhouding van het blok heeft niets met de compressiedruk te maken. Dat zijn 2 heel verschillende dingen. Je zou nu evt. een cylinderlektest kunnen uitvoeren, dan kun je kijken of het in de kop zit of in het onderblok. Mijn vermoeden is het onderblok omdat er met de koppen van een V8 zelden iets aan de hand is. Als de nokkenas versleten is dan kan de druk ook lager uitvallen, hij moet natuurlijk wel genoeg lucht binnen krijgen. Een standaard 3.5 is aan de lichte kant voor een 101, mooiste is natuurlijk een 4.2 of 4.6, is te overwegen als je aan een blokwissel zit te denken.
Gr, Bart
Re: vermogen v8
Geplaatst: za 23 jun 2012, 17:31
door Frans Bonnes
Bart leg eens uit waarom een standaard 3.5 L V8 niet goed genoeg zou zijn voor een standaard 101GS.
Het blok heeft origineel 94 KW, wat is daar niet goed aan.
Het enigste wat een "probleem" zou kunnen zijn is de overbrenging in de bak en de cardans.
fb
Re: vermogen v8
Geplaatst: za 23 jun 2012, 17:49
door sjeroens
Hans, Max snelheid ligt bij mijn ambu in zijn 4 hoger als in 4+overdrive. ongeveer 115 km/u, vlakterrein, geen wind. Gewicht maakt niet zoveel uit, het is meer het windoppervlakte.
4 jaar geleden nieuwe nokkenassen + alles wat daar bij hoort.
Dat gevoel van "ik heb het idee dat er meer in zit" ken ik, en heb me daar bij neer gelegd
60.000 km zegt niet veel, draaiuren zeggen vaak meer. zoals neef henk ook al zegt.
Ontstekingstijdstip idd 6' voorontsteking, op lpg kan ook wel 10' zijn.
Omdat een 101 onder normale omstandigheden te goed olie koelt zou ik idd de ATF truuk doen, maar rij hem wel lekker warm. Olie kan makkelijk 100 graden hebben.
Bij de puntjes ontsteking loont het om de puntjes te vervangen en opnieuw af te stellen (0.35 mm) en daarna het ontstekingstijdstip goed zetten.
Voor de rest kun je ook nog kijken naar de aandrijflijn of dat lekker loopt
Vind je het te weinig vermogen? dan kun je er altijd nokkenassen van een 3.9 in leggen, gaat ie wel meer zuipen....
sccs,
Jeroen
Re: vermogen v8
Geplaatst: za 23 jun 2012, 19:24
door Bart van Dessel
2100 kg en een luchtweerstand van een flatgebouw, dan is 94 kW aan de krappe kant. Vooral berg op en in het terrein. Maar het is niet zozeer het vermogen, maar vooral het koppel/trekkracht dan bij een 3.5 niet geweldig hoog is. Een 3.9/4.2 is net wat sterker onderin, dat rijdt nét wat relaxter. Het is een overweging als je toch je blok wilt of moet aanpakken. Een 3.5 is wel het betrouwbaarste blok.
Gr, Bart
Re: vermogen v8
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 16:49
door rinus
Wij hebben ook een v8 3,5 ltr. op gas. pas ander blok ingebouwd,met de verdamper in gebruik die op het vorige blok heeft gewerkt.
Bij het afstellen van het gas bij de gasspecialist zeiden ze dat de verdamper een te klein vermogen had. Nu een grootvermogenverdamper gemonteerd en dat scheelt een stuk!
Loopt stukken beter.
Re: vermogen v8
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 17:23
door hansserie
Hallo mannen,
Ik ben met veel aandacht jullie reacties aan het volgen. En waar mogelijk ook de tips aan het uitvoeren.
Zo heb ik uitgebreide compressietesten gedaan.
Hieronder een mail zoals ik deze ook zojuist op het 101clubforum in de UK geplaatst heb, dus in het Engels.
Het bevat de uitslagen van de compressietesten en een aantal vragen daarover.
Het idee van Henk dat de motor eens gereinigd moet worden lijkt me zeer zinvol omdat deze motor de laatste 15 jaar in totaal maar circa 1500km gelopen (waarvan 600 op de reis van de UK naar mij thuis)heeft. Henk adviseerde om 1000km met een liter ATF olie toevoeging in motor olie te rijden. Zou kunnen maar omdat ik met de 101 naar Billing wil komt dat slecht uit, dan moet ik ergens onderweg olie wisselen. Is een motorolie additief die je in de loie doet en dan de auto 45 minuten laat draaien om daarna de olie en filter te verversen een goed alternatief ?
Hieronder mijn tekst op het UK forum en de vragen die ik heb. Wat denken jullie ?
Alweer bedankt voor de hulp, Hans
Hi,
I do have the feeling my 101GS V8 does have a lack of power. Max speed on petrol is about 110Km/h (about 65Mph) in overdrive, with no acceleration power at all when in overdrive.
We already (with help from Steve) checked the ingnition (set to 3degree before top) and tuned the carburateurs. Running on LPG the power is a bit less than running on Petrol which is normal. This make me thinking that carburators settings and ignition is OK.
Next step was removing the sparks plugs and measure the pressure in the cylinders. With cold engine and open throttle (which make no difference with closed throttle). After that I put some oil in the cylinders and repeated the measurement. Results in PSI:
Cyl 1 Cyl 3 Cyl 5 Cyl 7 Cyl 2 Cyl 4 Cyl 6 Cyl 8
Without oil 115 107 112 112 102 112 107 117
With oil 122 125 125 130 115 125 137 145
Minimum compression should be 155 PSI (another manual says 135), with engine hot (normal operation temperature).
My questions.
1. Would my measurements be higher with a hot engine ?
2. Are my measurements low or even to low? Could this cause the lack of power ?
3. With oil I had some improvement. This should mean that piston rings are leaking too much pressure and are worn or stick. On the other hand, it does still not reach the minimum pressure. This should mean that also the valves are not closing and opening well. Does this thinking make sense ?
4. I found on internet forums that the V8 can have problems with wear on the camshaft, mostly giving problems with cylinder 7 and 8 (so on back of the engine). Strange enough I have the lowest pressure in the front of the engine with cylinder 1 and 2. Can I assume that my camshaft is OK ?
5. If pressure is low caused by pistons rings AND valves, how can I improve ? My engine has done only 40.000 miles, the last 18 years only almost a few hundred miles a year. Could the lack of power be caused by staying and staying and getting dirt from inside ? Would it make sense to clean the engine with an oil additive such as Forté Oil Fortifier?
6. How can I do more tests to find the problem from my lack of power.
7. Do you have other thoughts how I can improve engine power ?
8. Does anyone know how fast a 101GS should run on petrol ?
Many thanks for help. Kind regards, Hans
Re: vermogen v8
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 17:25
door Bart van Dessel
Een OMVL toevallig?
gr, bart
Re: vermogen v8
Geplaatst: zo 24 jun 2012, 20:11
door neef Henk
Maximaal 1000km rijden heb ik gezegd. Je merkt aan je motor dat hij beter gaat trekken en zodra dat het oude niveau is ververs je de olie. Dit kan al met 100km zijn maar misschien duurt het langer.
Groeten neef Henk
Re: vermogen v8
Geplaatst: ma 25 jun 2012, 01:53
door Geert Oude Luttighuis
Je compressiemeting levert veel te lage waarden op (heeft indd niets met de compressieverhouding te maken). Bij mij zaten ze gelukkig allemaal tussen de 10 en 11. Maar in je kopie van je Engelse mail lees ik wel terug dat je de compressiemeting met koude motor hebt gedaan? Waarom? Normaal gesproken zou je een compressiemeting het beste kunnen uitvoeren met warme motor, en toch echt met vol gas (je schrijft dat je met gas los gelijke resultaten boekt? zou best kunnen dat het bij koude motor niet uitmaakt en met warme motor wel?).
Bij compressie van 9 bar of lager wordt over het algemeen bij motoren een (deel)revisie wel geadviseerd. Zelfde geldt ook bij te grote verschillen tussen cilinders onderling (>1).
Re: vermogen v8
Geplaatst: ma 25 jun 2012, 15:17
door Roel
>My questions.
>1. Would my measurements be higher with a hot engine ?
Onder bedrijfsomstandigheden zijn alle materialen warm en uitgezet. Dus oa de zuigers zijn "groter" en de cilinderwand "kleiner" in diameter.
>3. With oil I had some improvement. This should mean that piston rings are leaking too much pressure and are worn or stick. On the other hand, it does >still not reach the minimum pressure. This should mean that also the valves are not closing and opening well. Does this thinking make sense ?
Vergeet niet de "normale' slijtage en weet dat de opgegeven waarden maxima's zijn en wellicht met toch iets aangepaste/bewerkte motoren en/of olie om hogere waarden "de wereld in te sturen".
> 6. How can I do more tests to find the problem from my lack of power.
Een lektest uitvoeren. Luchtdruk via het bougiegat op de cilinder zetten en luisteren naar de lekkage. Lekkage via de kleppen hoor je (goed) als de klepdeksels verwijderd zijn, lekkage via de zuigers kun je voelen via de oliepeilbuis. Uiteraard zorgen dat beide kleppen gesloten zijn als je de test uitvoert
Je compressiewaarden liggen redelijk bij elkaar in de buurt. dus geen directe aanwijzing voor schade oid. Als de motor in redelijke conditie is zou een niet soepel draaiende (deel van de) aandrijving ook voor een remmende werking kunnen zorgen. Zit er bv niet een te dikke olie in cardan of versnellings/tussenbak (LT95 heeft afwijkende olie in versnellings/tussenbak!), draaien de wielen soepel rond (lagers/remmen), sleept de handrem niet
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: vermogen v8
Geplaatst: ma 25 jun 2012, 15:33
door Roel
>Omdat ik dacht dat mijn bougies te kort waren heb ik vannacht even op internet gezocht. Het schijnt dat alle 3500 V8 motoren de korte bougies (12mm) >nodig hebben tenzij er SD1 cylinerkoppen op zitten.
Hans, in mijn 110 part manuals schrijven ze voor de 3.5 V8 artikelnr RTC3570 voor; en wel bij alle motoren met prefix 14G, 15G, 17G en 19Gt/m 22G
RTC3570 is een bouge met lange schacht.
In 1987 wordt het een RTC3812 (= N9Y) en die heeft ook een lange schacht
Ik heb dacht ik een 15G blok en idd "lange" bougies RTC3570
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2012 13:34 door Roel.
Re: vermogen v8
Geplaatst: ma 25 jun 2012, 15:51
door Frans Bonnes
Volgens de partsmanual moet er L92Y in en dat is LR# RTC3573 en die heeft een korte schacht.
SPARK PLUG (L92Y). (RTC3573)
En voor Roel de motornummers van de 101 beginnen met 956.
fb
PS schaf een (parts) manual aan daar staat alles in
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2012 13:52 door Frans Bonnes.
Re: vermogen v8
Geplaatst: di 26 jun 2012, 12:15
door Rene
Alleen de 10.5 compressie motoren hebben korte bougies allee andere Rover V8 motoren hebben lange bougies
1:3 op lpg is wel erg veel
mail mij eens wat je hebt gedaan
Groetjes,
Rene
www.roversd1.nl
Re: vermogen v8
Geplaatst: do 28 jun 2012, 23:02
door Roel
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens de partsmanual moet er L92Y in en dat is
> LR# RTC3573 en die heeft een korte schacht.
>
> SPARK PLUG (L92Y). (RTC3573)
>
> En voor Roel de motornummers van de 101 beginnen
> met 956.
oke, dus heeft de 101FC een V8 die op punten toch wel flink kan afwijken van de V8 van de 109/110. Handig om te weten, want ik heb dus weinig manuals van de 101FC (en heb er ook geen )
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: vermogen v8
Geplaatst: vr 29 jun 2012, 21:41
door Benno
Verkeerd compressie meten is ook een kunst. Bij een CV-carb moet je de zuigers van de carb open zetten VOOR de meting. Gas open doet niet veel omdat de totaal aangezogen hoevelheid lucht te weinig is om de gasschuiven te laten openen. Eerst verwijderen dus en dan met GASKLEP OPEN doorstarten tto max. compressie. Dat zal minstens een barretje schelen als niet meer
Benno