Pagina 1 van 1
welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 00:55
door Jackthe
De voorbereidingen voor de reis zijn in volle gang en een van de laatste dingen die ik nog moet aanschaffen voordat de auto de container ingaat is een goede compressor. In Afrika zullen we onze banden vaker laten leeglopen en weer oppompen. Daarvoor is een goede compressor vereist!
Nu natuurlijk de vraag: wat is een goede compressor? Wat zijn de dingen waarop je moet letten bij de aanschaf van een compressor. Graag hoor ik jullie mening!
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 01:12
door Grumpy Old Sil
In Duitsland zijn momenteel razend populair (KLIK)
Staat een test in een duits magazine; de duurste (van ARB ) 935 Euro, was ook meteen de slechtste.
Edit:typefout.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffdd9a4827d48693366f6dc892c2403a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15598541, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2012 23:13 door Grumpy Old Sil.
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 10:13
door sjorsboomschors/aka/PP
staat een Stanley op de makrosite, niet duur, geen ervaring mee..pagina 14-15
[www.makro.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2012 08:14 door sjorsboomschors/aka/PP.
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 10:48
door Jackthe
Die T-Max is zeer interessant! Heb je toevallig nog het artikel uit dat duits magazine? of de naam van het magazine?
Paddock heeft ook nog een interessante compressor in de aanbieding: linkje
Ze hebben nog een lichte variant maar die is wellicht iets te licht...
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 11:20
door Puffino
Wat GOEDE compressoren zijn, hangt af van wat je wilt. Als je puur je banden een beetje harder, beetje zachter wilt maken, dan is een eenvoudig apparaat goed genoeg. Echter, hij moet eht altijd doen, zeker als je diep Afrika induikt.
Ik stond voor dezelfde keus, (vervang Afrika door iJsland), en ben voor deze gegaan, de Viair Ultra duty onboard air kit:
[www.viaircorp.com]
(jammer dat Trecx in andere handen is nu, en niet erg weet waar ze het over hebben.... maar gellekom4x4 verkoopt ze ook, bijv. en levert snel. Noot dat Trex ze dus wel kan leveren en een goeie oplossing voor jou kan zijn. Ik houd alleen niet van ze.)
Reden voor mijn keus voor Viair in deze variant met 480C en tank: verkrijgbaarheid, en een 100% duty cycle. En kompleet. Ik wilde dan wel weer een iets andere setup en heb er dus wat bijgedaan, maar dat ter zijde, de standaard box is voor een standaard setup prima. Tankje van 10L is zat, ik heb getest op de parkeerplaats, en ben dan met de bandjes van 1.5 naar 3 bar echt zooooo klaar. Leuk aan deze is dat ie niet tot 10 maar 14 bar gaat, dan is de combinatie met tankje erg cool (nog meer voorraad, zeg maar)
Wat ik gaaf vind aan Viair is de compleetheid van de kit, een remote-aanzuigfilter, waardoor je de compressor kunt neerzetten op een vieze plek, maar de aanzuiging ergens anders vandaan kunt halen waar het wat schoner is, en vooral ook de aanrader in.... tja een of andere test die ooit eens voorbijvloog hier op de prik. Waar van die Aussie-only (heette dat niet Bushmaster of zo?) merken er goed uitkwamen, en Viair het ook niet bepaald slecht deed. ARB "zozo maar niet slecht".
Er zijn wat testjes op internet beschikbaar, zoals deze maar dat is niet de tst die mij overhaalde, die kan ik effe niet vinden.....
[www.parksoffroad.com]
HEB je ruimte voor een tankje (hij is wel lang, maar past zonder gedoe mooi in de wielkast van een 110) dan is dit wat mij betreft een fijn ding. De praktijk ervaring moet nog komen, nog een maand dan weet ik meer
Heb je die ruimte niet, dan is een porotable de way to go. (nogal logisch dit

) maar let dan effe op wat de normale hoeveelheid is die je pompen moet en of je dat redt binnen de duty cycle. En hoe afhankelijk je er van bent dat ie het doet, dat bepaalt een beetje de kwaliteit die je zoekt.
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 11:42
door bowy
Hee Sander,
Wat ik me afvroeg, wat kostte dat setje van jou nou uiteindelijk? Lijkt mij ook wel makkelijK!
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 13:05
door Puffino
Terechte vraag. Laag in de 500 euri voor de gehele set, 520 of zo. (Ex de spullekes die ik er zo nodig bij moest hebben).
En dus inclusief tankje, spiraalslang, bandenpompje.
Nabrander: nadeel is dat die bandenpomp een metertje heeft die de druk aangeeft en door d ehoge systeemdruk dus OOK tot 14 bar is af te lezen, en dus tussen 2 en 3 is het verschil op schaal erg klein. Als je het precies wilt (wie niet!) neem je dus effe een klein handmetertje mee met betere schaal, voor de nauwkeurigheid.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2012 11:05 door Puffino.
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 14:31
door bram-rrc
ooit zo'n digitaal ding gekregen. handig. kosten niet veel.
[kopen.thuisvergelijken.nl]
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 14:35
door mathijs-lr
Voor naar Afrika is de lichtste variant Linkje van Paddock sterk genoeg voor je, ook goed voor je budget, want dat kun je beter besteden aan je reis. Bij de rally in Afrika gebruikte ik dezelfde voor de Michelin 7.50R16 om van 1 bar naar 2,5 bar te gaan, geen probleem. Ik weet niet wat je precies gaat doen in Afrika, maar de meeste overlanders gebruiken deze maar zeer sporadisch.
Je bent trouwens welkom om mijn compressor te komen proberen, zit in Zuid-Holland.
mvg Mathijs
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 14:50
door Jackthe
we gaan van kaapstad via Namibie, Botswana, Zambia, Malawi naar Tanzania. Vanaf daar hebben we twee keuzes:
1. Mozambique, Zuid-Afrika Swaziland en Lesotho (en dan auto verkopen)
of
2. Kenia, Ethiopie, Sudan en Egypte.
Afhankelijk van het weer (dan hoogtepunt regenseizoen in Mozambique) en politieke stabiliteit (zie bovenstaand lijstje) maken we onze keuze.
Ik verwacht dat we wel wat zand tegen zullen komen en daarom wil ik voor noodgevallen idd een compressortje bij ons hebben.
met BF Goodrich AT 265x75x16" banden was ik aan het twijfelen of ik de lichte of de zware variant zou moeten hebben van Paddock. Maar een ervaringsdeskundige was wat ik zocht!
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 15:44
door Exfietser
Als je dan echt iets knaps van wilt maken sander dan moet je dit erbij zetten:
Regelaar
--> mod_embed_images_loadimage('56c69c0393301ce604b93fb07069d7d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fwww.fhtperslucht.nl%2Fuser_data%2Fitem_images%2F3ca8529a-3293-11df-a16e-000c29c6d477', 'https://www.fhtperslucht.nl/user_data/item_images/3ca8529a-3293-11df-a16e-000c29c6d477', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fwww.fhtperslucht.nl%2Fuser_data%2Fitem_images%2F3ca8529a-3293-11df-a16e-000c29c6d477', '', 15599913, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eventueel met deze er op:
--> mod_embed_images_loadimage('ab824f3b0118d53191cadaa73ab9808d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fwww.fhtperslucht.nl%2Fuser_data%2Fitem_images%2F5047e6ea-37fb-11df-b817-000c29c6d477', 'https://www.fhtperslucht.nl/user_data/item_images/5047e6ea-37fb-11df-b817-000c29c6d477', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fwww.fhtperslucht.nl%2Fuser_data%2Fitem_images%2F5047e6ea-37fb-11df-b817-000c29c6d477', '', 15599913, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2012 13:46 door Exfietser.
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 16:24
door Puffino
ZO groot is 265/75 nou ook weer niet.
En vergelijk vooral de pomptijden, en kijk dan eens naar het verschil ten opzichte van hoe lang je bezig bent. Of het nou 5 of 6 minuten is, is niet zo groot verschil, 1 of 2 wel. Snappie? Ik hoor overigens goede verhalen over die Paddock gevalletjes. Kreeg ze ook aangeraden. (relatief recent, paar maanden terug)
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 17:14
door Mark(110)
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> staat een Stanley op de makrosite, niet duur, geen
> ervaring mee..pagina 14-15
> [www.makro.nl]
> nfood#anker662580
Lijkt me niet zo makkelijk zo'n 230V ding in die zandbak
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 18:30
door jamaar
neem de grote variant
psychisch werkt het zo
kost het minder tijd om ze op te pompen dan ben je namelijk veel eerder geneigd je banden af te laten lopen en dus brandstof en vastzitten te besparen
en oppompen is belangrijk want als je dat niet doet na het zand rij je ze stuk op de steen piste
je moet soms meerdere keren per dag aflaten en weer oppompen en dan is het wel belangrijk of je 40 min per 4 banden in de brandende zon staat of 20 min en als je denkt "ik heb toch alle tijd onderweg" de ervaring leert dat dat niet opgaat en dat bovenstaande echt wel klopt
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 18:47
door Puffino
hahaha, iets waarvan je al WEET dat het niet werkt is anders HEEL makkelijk hoor!
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 19:36
door Puffino
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 19:55
door Grumpy Old Sil
Heb zo even geen naam van dat blad. Heb het wel gezien bij Jansen. Kunt er eens een belletje aan wagen. Bij Jansen vonden ze het al vreemd dat al die duitsers als gekken die T-max wilden hebben totdat er een duitser met dat magazine aan kwam zetten.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8e7f8e7367f5f55ef688b74f9225dca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15600812, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 20:07
door sjorsboomschors/aka/PP
Mark(110) Schreef:
-------------------------------------------------------
> sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > staat een Stanley op de makrosite, niet duur,
> geen
> > ervaring mee..pagina 14-15
> >
> [www.makro.nl]
>
> > nfood#anker662580
>
> Lijkt me niet zo makkelijk zo'n 230V ding in die
> zandbak
jawel hoor....
[www.conrad.nl]
ook handig voor laptop ect.....
Re: welke compressor
Geplaatst: di 19 jun 2012, 20:27
door neef Henk
Precies, beter één keer goed je geld uit geven dan meerdere keren iets goedkoop te moeten vervangen omdat het toch niet was wat je gehoopt had. Ik heb zelf een Contimac, dit model:
[www.contimac.be]
Ben hier erg tevree mee, kan er zelfs mee thackeren en lucht gereedschap op gebruiken, is nog behoorlijk kompact en heeft alles aan boord (luchtketel, drukregelaar etc)
Heb ik voor ongeveer 350 euro gekocht bij een technische groothandel en ik pomp er mijn bandjes behoorlijk snel mee op.
Groeten neef henk
Re: welke compressor
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 10:35
door jamaar
en als de omvormer er mee uitscheid???? wat helemaal niet ondenkbaar is want er is veel troep op de markt en zelf de beste merken hebben soms makke.
en dat gebeurd als je nog 3 banden te gaan hebt
nee absoluut geen goed idee
basic dingen houd je aan een zo kort mogelijk lijntje
komt bij dat een compressor met tank een hele vervelende aanloopstroom heeft die zomaar in staat is een omvormer te slopen
je kan natuurlijk een generator meenemen ook handig voor je kettingzaag waarmee je over de weg liggende bomen opruimt
uiteindelijk totaal gewicht landrover 3500kg, dus ook een zwaardere krik enz enz
het beste vervoermiddel: lelijk eendje dat til je nog uit het zand
Re: welke compressor
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 11:14
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Mark(110) Schreef:
-------------------------------------------------------
> sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > staat een Stanley op de makrosite, niet duur,
> geen
> > ervaring mee..pagina 14-15
> >
> [www.makro.nl]
>
> > nfood#anker662580
>
> Lijkt me niet zo makkelijk zo'n 230V ding in die
> zandbak
Misschien kan hij url=]dit[/url] gebruiken???[
Re: welke compressor
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 13:25
door Huub
Denk wel aan het gewicht dat je meesleept op een dergelijke reis. Persoonlijk vindt ik een setup met tank en twee slangen pistolen enz. enz. Wel een beetje over de top. Een lichtgewicht in combinatie met een hard opgepomt reservewiel die als backup te gebrukiken is met een tussenslangetje van 50 cm lijkt mij genoeg voor een reiziger.
Ben vorige maand weer te veel zwaar overladen reizigers tegen gekomen in West Afrika waarvan 90% van de voertuigproblemen terug te voeren waren tot het gewicht. Zand ladders, Hy Jack's compressoren, diffbeschermers, rekken met jerrycans, extra tent, takkenvangers, stuurstangbeschermers, rondom traanplaat, 2 reservewielen, 2 zenders, 2 omvormers, 20 mm multiplex opberglade-systemen, zagres kisten, binnen en buitenverlichting GPS x 2, generator, laptop, verlengkabels, grondzeilen, spades, pikhouweel, 50 kilo reserveonderdelen, 20 liter olie, 60 liter water, 300 liter brandstof, barbeque's, gaslampen, gasflessen, kooktoestellen, lier +extra kabel, 3 accu's, koelkast etc. etc.
Dan wordt die track die je eigenlijk moeteloos met je af fabriek Land Rover zo kan rijden een hele uitdaging......
Huub
Re: welke compressor
Geplaatst: wo 20 jun 2012, 21:54
door neef Henk
Jij snapt het Huub, ik heb ook ervaring met zo'n reisje vandaar dat ik mijn 101 FC zo licht mogelijk probeer te houden. 11 kg voor een complete setup van een compressor vind ik heel netjes. Mijn 101 ambu woog tijdens onze reis 4020kg , heb in India extra veerbladen moeten monteren. De 101 Camper die ik nu aan het bouwen ben zit nu op ongeveer 2500kg en is bijna klaar
Groeten neef Henk