Pagina 1 van 1

Functie van ignition light resistor

Geplaatst: di 19 jun 2012, 00:22
door Thimo
Beste sleutelaars,

Weet iemand de functie van de ignition light resistor ( item 63 uit het electisch schema ) van een 110 V8 uit 1985?

Mvg Thimo.

Re: Functie van ignition light resistor

Geplaatst: di 19 jun 2012, 08:25
door Erik One-ten+LW op 't werk
Niet precies, maar ben wel benieuwd. Het zit in de draad van het dynamo controle lampje. Ik ben er net bij een One-ten mee aan het stoeien geweest.

Ik gok dat het er mee heeft te maken dat het controle lampje stabieler wordt (aan of uit) en niet feller of zwakker gaat branden bij wisselende toerentallen.

Wellicht weet Arnold er meer van?

Grtz. Erik


Re: Functie van ignition light resistor

Geplaatst: di 19 jun 2012, 09:03
door Franc
Ik heb ook geen idee, maar ik vond het volgende:
QuoteIt's there to provide enough current to excite the field coils in the alternator while the alternator isn't generating enough itself and the warning light is blown. When the alty does spin fast enough, it self excites so the alternator terminal goes to +12v and the warning light goes out (if working). According to the wiring diagram if you're convinced the resistor has blown, you could hack a 100 ohm 5W resistor accross the ignition live (white) and the alternator warning line (brown/yellow) pretty much anywhere you can get to.
Ofwel: het is er voor om te zorgen dat de dynamo gaat laden ondanks dat het lampje kapot is.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: Functie van ignition light resistor

Geplaatst: di 19 jun 2012, 09:37
door Erik One-ten+LW op 't werk
Bedankt! Duidelijk. Weer wat geleerd..

Grtz. Erik


Re: Functie van ignition light resistor

Geplaatst: di 19 jun 2012, 09:57
door Thimo
Heren,

Bedankt voor de uitleg!

Mvg Thimo.

Re: Functie van ignition light resistor

Geplaatst: di 19 jun 2012, 12:43
door Exfietser
Yep, klopt. Nummer 63 is een overbruggings weerstandje voor als het lampje defect is. Er is nog een ander weerstandje in de schakeling en dat is nummer 78. Die zit aan een witte draad die van het contactslot komt. Aan de andere kant van de weerstand zit een witte met paarse streep draad die naar je ontsteking gaat. Dit weerstandje moet je weglaten. De witte draad moet direct op de solenoide. In je verhaal lijk je dat gedaan te hebben. En zou dit dus goed zitten.

Verder zit er een knooppunt van witte draden dat door je contactslot onder spanning wordt gezet. Als daar iets bij zit dat veel stroom trekt en je contactslot is niet helemaal tof meer kan dat ook nog een oorzaak zijn.

Arnold.