Pagina 1 van 1
Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:32
door Wim Janssen
In mijn beleving is in de combinatie steekas/meenemer de meenemer het slijtdeel. 1Vorige week heb ik nieuwe meenemers op de achteras van mijn 110 van '83 gezet. Ik vond het verschil in speling tussen de nieuwe en de oude meenemer en de tanden van de steekas heel erg klein. Na montage merkte ik echter wel verschil in de speling op de aandrijflijn. Echter na een week rijden lijkt het erop dat de nieuwe meenemer en de oude steekas een beetje op elkaar zijn ingelopen en is er weer meer speling voelbaar. Kan het nu toch zijn dat de vertanding van de steekas ook ingelopen is, dus dat dit toch ook slijt en niet alleen de meenemer?
Is het nu toch verstandig om ook nieuwe steekassen te monteren en zo ja, hoe is de kwaliteit van aftermarket spul wat overal aangeboden wordt?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:42
door defendertje90
Ik heb destijds bij puffino zijn achteras (revisie) ook andere steekassen gemonteerd (salisbury) en dat zag er goed uit splines waren mooi in het hart en even lang pasvorm perfect. Overigens hebben we die wel gemonteerd met HD meenemers.
Waar Sander ze heeft gehaald durf ik niet te zeggen maar hij zal dit ook wel lezen
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:46
door Puffino
Paddock, de goedkoopste steekassen.
Met die HD Meenemers viel me op, ik heb ze ook op de vooras gezet, die passen echt waanzinnig strak, schitterend.
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 18:38
door defendertje90
idd die meenemers passen heel erg strak naar mijn gevoel zelfs te strak maar het past en het werkt
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 19:16
door Henk Bossinade
Wim, de ''slijtvastheid'' van de meenemersplines is het laagst,die van de diff.tandwielsplines het hoogst,de steekassplines daar tussenin.De splines van de meenemer zullen het eerst slijtagesporen gaan vertonen,daarna de steekassplines aan beide zijdes en de diff.splines vrijwel niet.De meenemer is ''zachter'' dan de steekas, die op zijn beurt weer ''zachter'' is dan het diff. tandwiel.Vaak word te lang doorgereden met uitgesleten meenemers ,waardoor de steekassplines ook steeds meer beschadigd raken.Ik denk dat Roy dit wel kan bevestigen aan de hand van de revisie die hij voor Sander uitgevoerd heeft..Vr gr Henk B.
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 19:38
door Puffino
Er was een revisie gedaan van een as die ik had gekocht van iemand, die er net nieuwe spullen op had gezet, volgens eigen zeggen.
Het zag er allemaal inderdaad netjes uit. De steekassen waren echer gewokkeld direct na de splines aan de diffzijde, en daar aardig vervreten op de scheve krachten die er op gestaan hebben. De meenemers pasten op zicht nog heel goed, maar toch besloot ik "doe dan maar HD meenemers en nieuw." De steekas alleen bewust niet. Er was de verwachting dat ik eventueel naar een Difflocker ging.
Mijn OUDE as is nog prima, maar ik wilde van trommel naar schijf. Die gekochte schijf-as, die heeft Roy gehad. En zit er nu dus onder, en bevindt zich nu ergens tussen Rotterdam en Reykjavik in een containerschip....
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 20:14
door defendertje90
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wim, de ''slijtvastheid'' van de meenemersplines
> is het laagst,die van de diff.tandwielsplines het
> hoogst,de steekassplines daar tussenin.De splines
> van de meenemer zullen het eerst slijtagesporen
> gaan vertonen,daarna de steekassplines aan beide
> zijdes en de diff.splines vrijwel niet.De meenemer
> is ''zachter'' dan de steekas, die op zijn beurt
> weer ''zachter'' is dan het diff. tandwiel.Vaak
> word te lang doorgereden met uitgesleten meenemers
> ,waardoor de steekassplines ook steeds meer
> beschadigd raken.Ik denk dat Roy dit wel kan
> bevestigen aan de hand van de revisie die hij voor
> Sander uitgevoerd heeft..Vr gr Henk B.
Zoals henk zegt bouwt het systeem zich zo op. Zwakste aan de buitenkant (makkelijk en snel te vervangen) sterkste aan de binnenzijde.
Ik heb de oude meenemers niet gezien (of ja wel gezien maar niet gemonteerd gezien) heb een bak met bouten en moeten gekregen en daarbij een as voor het echte puzzel gevoel.
Als je gaat kijken bij bijv. een TD5 dan heeft deze vaste meenemers (mocht je iets zien in 24 splines steekassen met vaste meenemers dan geef maar een gil heb er hier nog liggen waar ik niks mee kan doen rij namelijk met een locker in de achteras waar andere steekassen bij horen en voor tja dat gaat zo moeilijk. Maar met die vaste meenemers heb je dus helemaal geen speling
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 20:14
door Nick
Het meest laagwaardige materiaal slijt, en dat is een bewuste keuze tijdens de ontwerpfase van Land Rover geweest. In dit geval is dat dus de meenemer, dat neemt echter niet weg dat een steekas ook slijtage kan gaan vertonen, zeker als de meenemer al versleten is (geweest) en de pasvorm van de oude meenemer op de steekas dus niet meer 100% is geweest.
Het kan dus zijn dat de steekas nu ook afgesleten splines heeft, dat kun je zien als je op de kopse kant van de steekas kijkt, dan kun je de vorm van de splines goed zien. Ik heb aan de linker achterkant ook een keer gehad dat de meenemer een heel eind weg was en ook al in de steekas was gaan vreten. Gevolg was ook een grote speling in de aandrijflijn, maar ook dat mijn wiellager naar de haaien was door alle metaalsplintertjes die er vanaf gekomen waren, daardoor kwam ik er eigenlijk ook achter...
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 20:19
door Wim Janssen
Henk,
Dit is inderdaad waar ik mijn verhaal mee begon, maar de zg. versleten meenemers passen nog heel strak op nieuwe voorste assen die ik hier nog heb liggen en de nieuwe meenemers bleken bijna dezelfde speling op de steekas te hebben. Dat wijst er allemaal op dat de steekassen versleten zijn en de meenemers nog goed. Dus dat worden nieuwe steekassen en dan kom ik weer op mijn eerste vraag uit. Hoe is de kwaliteit van de aftermarket steekassen? Ik zie dat Sander gewoon bij Paddock gekocht heeft, maar natuurlijk nog geen ervaring omdat het nog allemaal erg jong is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 20:41
door defendertje90
Zoals aangegeven zagen de steekassen van zijn er heel goed uit, maar als je 24 splines hebt kun je (zoals ik al aanbood) ook overgaan op een vaste meenemer en dan ben je van dat buitenste probleem af.
als je dan toch bezig bent moet je eigenlijk ook meteen je diff laten stellen aangezien daar ook wel wat meer speling als af fabriek op zal zitten
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 21:52
door Henk Bossinade
Wim,ik heb eerlijk gezegd geen idee over aftermarket steekassen.Ik zou ze persoonlijk liever orgineel kopen bij de LR dealer,maar ik heb er nog nooit 1 nodig gehad.De splines van zowel de voorste als de achterste steekassen vertonen totaal geen slijtage.Wel heb ik bij 180.000 KM de 4 meenemers gewisseld tegen nieuwe orginele.Hier was wel wat verschil te merken.De splines van de oude meenemers heb ik na het goed schoonmaken grondig bestudeerd en vertoonden wel enige slijtage,vreemd genoeg de achterste meer dan de voorste.Ik weet wel dat er aftermarket meenemers in de handel zijn van niet te beste kwaliteit.Ik heb weleens een reportage gelezen in een LR magazine over een (Zuid?) Afrikaans bedrijf die gespecialiseerd is in het vast verbinden van steekassen en meenemers,dwz . het uitlijnen op een speciale draaibank , vastlassen.en afdraaien(en weer uitlijnen) van defecte steekassen en meenemers.Ik dacht hier ook eens beschreven ? Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2012 19:59 door Henk Bossinade.
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 22:02
door Marc-my-Words
't Lijkt gek maar de achteras doet meer werk en dus zie je daar meer slijtage.
In principe is de voor-achter verdeling 50:50, maar ... omdat je nooit alleen maar rechtuit rijdt, en zelfs als je rechtuit rijdt toch met een beetje vetergang rijdt rijden de voorwielen een langere weg. Daarom dus gaat er iets meer kracht naar achter en iets minder naar voor.
Marc
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 23:32
door Henk Bossinade
Marc,snap ik enigzins wel,maar blijf het wel vreemd vinden.Dat bij linksgestuurde wagens de rechter voorband het snelst verslijt en de linker achterband het minst (bij rechts stuur natuurlijk andersom)vind ik gemakkelijker te verklaren.

Vr gr Henk B.
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 23:40
door Marc-my-Words
Vreemd of niet, het is wel wat ik gezien heb bij mijn vorige auto.
De garagist was ook heel stellig: "achter wordt de meeste kracht geleverd".
Marc
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: za 16 jun 2012, 23:49
door Henk Bossinade
Ja, ik heb het dus ook gezien adhv. de meenemersplines slijtage,dus we kunnen elkaar geloven . Vr gr Henk B.
Re: Slijtage steekas/meenemer (welk partnummer?)
Geplaatst: zo 17 jun 2012, 23:12
door Wim Janssen
Welke steekassen moet je hebben voor een 110 V8 uit '83 met Salisbury achteras? Zijn dat FRC8094 en FRC8095 of zijn dat FRC2454 en FRC2455. De eerste nummers vind ik in het onderdelenboek en de tweede vind ik op de diverse sites van de onderdelenhandelaren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Slijtage steekas/meenemer (welk partnummer?)
Geplaatst: zo 17 jun 2012, 23:34
door Eric&Betty Boop
Wim de FRC8094 en FRC8095 zijn voor een heavy duty 4-pin roverdiff van een 90.
De FRC2454 en FRC2455 zijn voor een 110/130 van na '87.
Volgens mij moet jij de FTC1724 en FTC1725 hebben,maar doe ff check en doublecheck op die nummers want ik zie in het onderdelenboek ook door de bomen het bos niet meer.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a41cdbe0173b47a208bb521cc90a027', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15594196, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('363ea47c7733a02a6d999a63a5834b76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15594196, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Slijtage steekas/meenemer (welk partnummer?)
Geplaatst: zo 17 jun 2012, 23:47
door Wim Janssen
Eric,
FTC1724 en FTC1725 zijn voor achteras 110 met schijfremmen. Zie [www.lrdirect.com] En hier [www.lrseries.com] krijg ik ook latere chassisnummers.
op FRC2455 zegt Paddock [www.paddockspares.com] tot chassisnummer KA_______ en LRSeries [www.lrseries.com] 1987-2006.
Wie het weet mag het zeggen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Slijtage steekas/meenemer (welk partnummer?)
Geplaatst: ma 18 jun 2012, 00:03
door Eric&Betty Boop
Ik denk dat jij gelijk hebt Wim.
Ik ben ff de garage ingedoken want ik heb hier nog een setje steekassen liggen van een '86 Sallisbury achteras(dus met trommelremmen) en dat zijn inderdaad FRC2454 en FRC2455.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04adb2b1850a5b03c324445ead271194', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15594313, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('301568427a4a78560f6059be35458f25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15594313, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2012 22:06 door Eric&Betty Boop.
Re: Slijtage steekas/meenemer (welk partnummer?)
Geplaatst: ma 18 jun 2012, 00:04
door Wim Janssen
Dan ga ik die bestellen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Slijtage steekas/meenemer
Geplaatst: ma 18 jun 2012, 14:44
door Andrew Colville
Wim Ik wissel ze altijd als setje, dus zowel de steek assen als de mee nemers, ik heb ooit ook enkel de mee nemers vervangen en die klant kwam een twee tal weken later ook terug.
Het kost dan een paar tientjes meer maar in mijn ervaring blijft de speling dan weg tot???? km/jaar
Groetjes Andrew