Pagina 1 van 1

banden kruisen

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 12:34
door jim
heeft het zin om van wege gelijk matige afslijten van je banden deze zo nu en dan te wisselen of kruisen van assen? of maakt dat niet uit bij een range rover die altijd 4x4 aan gedreven is?

om de hoeveel km is het beste?
wat is de beste volgorde?

Re: banden kruisen

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 12:58
door Marc-my-Words
Vlgs mij beter niet kruisen - banden krijgen door het gebruik toch een soort voorkeurs rol-richting.
Eventueel een 2e reserve-wiel zoeken en je wielen links en rechts nummeren en deze rouleren maar wel links en rechts houden.
Zelf heb ik zo al langer 's winters de "ongebruikte" reserves voor. Achterbanden slijten sowieso wat minder.
Op deze wijze heb je 's winters het beste profiel.
Tzt als dan je 's zomerse voorbanden "op" zijn koop je twee nieuwe en die gaan dan het winter-regime in.
De oude winterse reserve worden dan de zomerse banden.

Marc

Re: banden kruisen

Geplaatst: za 16 jun 2012, 23:19
door jim
zeker te weten marc? diagonaal banden wisslen zorgt volgens de banden specialist voor gelijkmatig slijten van alle 4 de banden.

Re: banden kruisen

Geplaatst: za 16 jun 2012, 23:36
door Marc-my-Words
Tja, ik zou zeggen: Het is up-to-you, volg je de banden specialist of niet.

Ik doe het al zo'n 10 jaar als hiervoor beschreven en ik heb geen redenen om daarvan af te wijken.


Marc

Re: banden kruisen

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 19:46
door Tata-D2
Hallo Jim,
Elke 10000km ( dus 3 a 4x per jaar ) wissel ik de banden van voor naar achter en andersom, maar niet kruislings. Heb die vraag in het verleden ook gehad maar kruislings wisselen is mij afgeraden ivm dat de band zich gaat ' zetten' in de looprichting. Het bevalt mij prima en de banden slijten gelijk af, en heb totaal geen trillingen.

Groet, Willem

Tata-D2.

Re: banden kruisen

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 20:19
door Marc-my-Words
Precies. Een bandenspecialist zei mij ook eens dat hij kruislings wisselen niet verstandig vond.
Eenmaal "gezet" naar een rolrichting loop je het risico dat de band raar onzeker/zoekerig wordt als ie ineens andersom moet rollen.
(Of het bij de degelijker banden zoals op de LandRover ook zo'n vaart loopt weet ik niet, maar ik neem maar het zekere voor het onzekere.)

Marc

Re: banden kruisen

Geplaatst: di 19 jun 2012, 11:58
door Exfietser
Er zijn banden die maar een kant op kunnen rollen vanwege het profiel. Bij tractoren heel belangrijk om dat goed te doen anders graaft de tractor zich in. Op het strand een keer een goochem die dat niet wist. Hij reed zichzelf met de tractor vast. Zette hem in zijn achteruit en twee tellen later finaal aan (of beter in) de grond. Hij heeft te tractor toen in de opkomende vloed zien verdwijnen. Helaas voor hem waren er toen geen andere voertuigen of hulpmiddelen op het strand.

Als je dit soort banden (vaak met v-profiel) wilt kruisen moet je ze van de velg halen en omgekeerd weer terugplaatsen. Er zijn overigens meer banden waarop met een pijl de rijrichting staat aangegeven hoe die rollen moet. Volgens mij staat overigens in sommige handboeken gewoon hoe en bij welke afstanden je moet wisselen. Ik dacht dat ik het wel eens gezien had in het boek van de freelander. Maar dat kan Apke je wel vertellen denk ik. Ik kan me voorstellen dat er ook in de andere modellen permanent 4x4 landrover handboeken iets van staat. Maar ik heb alleen maar series Lr's waar dit soort lastige kwesties geen issue is. Dus zeker weten doe ik het niet.

Arnold.

Re: banden kruisen

Geplaatst: di 19 jun 2012, 12:18
door eduard
Banden kruislings wisselen is af te raden, radiaalbanden zijn anders van karkasopbouw dan de diagonaal banden van vroeger (iedere brave huisvader met een kever was drukker met het diagonaal wisselen van zijn banden dan olie verversen) de kans bestaat dat het karkas zich anders gaat zetten als de rolrichting verandert, met als gevolg onbalans en ander onvoorspelbaar gedrag.

Re: banden kruisen

Geplaatst: di 19 jun 2012, 13:20
door Marc-my-Words
Precies !
Het is ook niet moeilijk om je een en ander voor te stellen. Gedurende de tijd dat de overdwarse ply's zich in de andere rolrichting aan het zetten zijn, en zeker in de eerste tijd, zal de band zweverig werken, dwz een minder strakke relatie tussen velg en band.

Omgekeerd (no pun intended) bij radiaalbanden zorgt het kruislings belasten ervoor dat de band nog een zekere soepelheid houdt: de diagonale ply's steeds in één richting belasten zet de diagonalen helemaal strak en maakt de band nog onhebbelijker als ie al was, daarom dus dat oude kruislings-verhaal.

Natuurlijk loopt het met een zwaardere band met meer ply's minder vaart als met een luxe-wagen-band, maar wat is er makelijker als de banden links-links en rechts-rechts houden ? Enige nadeel zou kunnen zijn dat ze - als ze er aanleg voor hebben - iets eerder gaan cuppen (maar ook dat is meer een luxe-wagen-probleem).

Marc

Re: banden kruisen

Geplaatst: di 19 jun 2012, 14:27
door Ian RookRover
In het handboek van mijn RRC (1991) staat expliciet dat het rouleren/kruisen van banden ten zeerste afgeraden wordt. Banden slijten "in" afhankelijk van de plek waar ze zitten. Ze naar een andere plek verplaatsen kan van invloed zijn op de wegligging en slijtage.