Pagina 1 van 1

Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 02:20
door Davy
Vanavond alle olie/smeerpunten eens na gelopen. Bij het losdraaien van de nivoplug van de versnellingsbak kwam er behoorlijk wat olie uit lopen. Ik schat minstens 100ml. In de tussenbak moest juist aardig olie bij. Kan het zijn dat de olie uit de tussenbak terug de versnellingsbak in loopt?

Betreft de IIa.

Gezien de oliedruppels die her en der hangen heb ik overigens nog wel wat te doen aan het vervangen van pakkingen, keerringen, etc. Olie uit de versnellingsbak was ook al wat grijs, dus ga ik binnenkort vervangen, maar wil dan eerst het misterie van teveel olie opgelost hebben.

Davy

SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968

Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be40aa6245d4a2b60daa67e3ac208fb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 15585136, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 02:23
door richard78
komt wel meet voor dat de keerring tussen de Vbak en tussenbak lekt. Dan krijg je dit. Je kan de keerring vervangen (veel werk geloof ik) of een slangetje plaatsen tussen de twee niveau pluggen. Zoek even op de prik, daar heb ik ook d einfo vandaan. Of wacht even op wijzere mannen of vrouwen

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('686e2f3020d04845811075b7e3fde679', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15585138, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 02:35
door Davy
Hoi Richard,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels hier een draadje over gevonden. Mooiste zou natuurlijk zijn het probleem met de keerring te verhelpen, dus als iemand me nog kan vertellen hoe moeilijk/makkelijk dit is, hoor ik dit graag. De bakken zweten aan alle kanten aardig door, dus heb nog wel meer te doen aan het vervangen van pakkingen etc. Dus als de boel dan toch los moet...

Davy

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 05:44
door westfries.
Davy bij mijn was de kering tussen de Vbak en tussen bak ook lek
Alleen stond toen de tussenbak steeds te hoog en de Vbak te laag

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bd9de0a4ef61a2008828caa518925dc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15585189, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 12:02
door laro
Hoi,je kunt ook een produkt genaamd stopleak bij de olie doen,maakt de keerringen wat soepeler waardoor deze beter afdichten,ik heb bij de mijne de ontluchtingsgaatjes flink groter gemaakt,waardoor de bak niet meer zweette.

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 12:15
door RoadRocket
been there, done that...

een slang tussen tussenbak en hoofdbak is te fabrieken, alleen is mijn ervaring dat je daar bij een Series-bak de hoofdbak nóg sneller mee leeg pompt. En dat vind de bak uiteindelijk niet fijn.... Wellicht dat het wel hout snijdt bij een LT95.

Overigens vreemd dat je tussenbak overhevelt naar je hoofdbak, gezien de draairichting is dat doorgaans andersom. Of rijd je heel veel achteruit?

Mijn advies; of zo laten en regelmatig je niveau's checken of fixen die interne keerring. Die schijn je ook te kunnen vervangen met de bak in de auto maar de bak ligt er eigenlijk ook redelijk rap uit als je je even kwaad maakt...

robert, inmiddels met revisiebak...

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 13:09
door Wim Janssen
Om een en ander duidelijk te stellen.

Bij de LT76 (Series 4-bak) hoor je vaak dat de olie van de versnellingsbak neer de tussenbak loopt door een slechte oliekeerring
Bij de LT95 (Stage One en vroege 110 4-bak) wordt de olie vaak overgeheveld van de tussenbak naar de versnellingsbak

Dus wat jij constateerd is op zich vreemd. Kan het niet het gevolg zijn van verkeerd vullen. Ik zou ze op peil brengen en dan over een tijdje nog eens controleren.

groeten
Wim

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 12:16
door xg
Dit kwam ik tegen op het Belgische Leafersforum


Vervanging van de oliekering tussen de versnellingsbak en de tussenbak kan uitgevoerd worden zonder de versnellingsbak te verwijderen (alleen, zonder werkput of brug: ongeveer 8 uur werk). Zie nota bij 7.3 van de Land Rover series III manual (RTC 9094) over Gearbox Main Casing (Remove and Refit). Hieronder volgt een beschrijving van het werk in de juiste logische volgorde.
Verwijder eerst de aandrijfas naar de achterwielen en daarna de handrem. Laat de olie af van de tussenbak. Neem de Fairey overdrive weg en verwijder ook de aandrijving van de Fairey op de hoofdas komende uit de versnellingsbak (indien Fairey gemonteerd, zo niet verwijder het tandwiel dat gemonteerd zit op de hoofdas. Je ziet dan dat de middelste groep tandwielen nu de weg versperd om het beschemplaatje te verwijderen voor de oliekering. Vervolgens dient de steenslag-beschermingsplaat onder de versnellingsbak verwijderd te worden (indien aanwezig) en daarna verwijder je de karterplaat onderaan de tussenbak, verwijder vervolgens de middelste groep tandwielen uit de tussenbak.
Nu kan het half gebombeerd dekseltje met een zelfgemaakt haakje naar achter worden getrokken samen met een stukje buis (oil thrower n° 232415 en distance piece n°502482). Dit geeft zicht op het te vervangen onderdeel (oil seal for rear of mainshaft n°236305). Met zijn metalen behuizing kan deze vrij vlot verwijderd worden door oliekering met een lange schroevendraaier naar binnen te plooien (kloppen) en daarna met een hefboombeweging te verwijderen.
Een nieuwe wordt op zijn plaats geklemd dmv zachtjes aankloppen van een stuk buis van dezelfde diameter als de oliekering of een houten plankje. Daarna alles terug monteren in de omgekeerde procedure van hierboven en niet vergeten opnieuw olie in de tussenbak te doen en de handrem terug af te stellen...

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 12:24
door Marc-my-Words
Controleer ook even of de bakken nog wel goed kunnen "ademen".
Als er zich over- of onderdruk kan opbouwen dan heb je een "motor" voor het overhevelen.
Keerringen kunnen nog best goed zijn: die zijn niet berekend op drukverschillen.

Marc

Re: Te veel olie in versnellingsbak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 15:19
door Davy
Bedankt voor alle reacties. Ik zal het eerst even een poosje aanzien om te kijken of er inderdaad olie terugloopt (wat dus volgens Wim onwaarschijnlijk is). En vervolgens een plan de campagne maken obv bovenstaande adviezen.

Davy