Pagina 1 van 1

Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a nie

Geplaatst: do 14 jun 2012, 18:29
door Landsy
Beste mensen,

Ik deed laatst een proefrit in een series3 (ambu) met 2.25 n/a originele motor, waarbij me opviel dat de max. speed nauwelijks boven de 70 kilometer per uur uit kwam. Volgens de vorige eigenaar is dit altijd zo geweest, maar ik weet inmiddels dat er toch wel ietsje meer uit die motor te halen zou moeten zijn. <edit>ik had de tomtom er ook bij aanstaan, km-teller en navigatie gaven beide gelijke snelheid aan, dus teller klopt. </edit>

Situatie:
Het was een warme dag; 25graden, en de motor heeft dertig minuten gedraaid gedurende de rit. Auto heeft langere tijd stil gestaan. Ik weet niet of remmen zijn blijven hangen. De (zwarte) velgen waren na de rit erg warm, maar kan ook van de zon komen. Ik heb de carterdruk aan de olievulpijp gevoeld, die is niet abnormaal hoog. Auto rookte niet, bij starten niet en ook tijdens rijden niet - geen spetters uit de uitlaat na de rit bij stationair draaiende motor. Het meten van de druk per cylinder en dat soort zaken, wat ik als tip kreeg, is hogere techniek voor me en ik ben niet een echte sleutelaar. Dus voordat ik een reeks aan (zeer gewaardeerde) technische oplossingen van jullie krijg; gaat mijn vraag eigenlijk meer over de basics.

* In welke richting zou ik het moeten zoeken?
* Welke dingen zouden me nog meer op kunnen/moeten vallen?
* Waar zou ik het beste naar toe kunnen gaan/of welke actei zou ik nog kunnen doen om het omschreven issue uit te zoeken?

Voordat ik tot aanschaf overga wil ik graag weten of/hoe serieus dit issue is.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en alvast bedankt voor jullie input!

Met groet, Ronald



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2012 18:26 door Landsy.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: do 14 jun 2012, 19:02
door Davy
Gaat je gaspedaal wel maximaal? Maw, is vol gas wel echt vol gas? Bij mij was het heveltje aan de binnenkant van het schutbord wat versleten waardoor bij volledig intrappen van het pedaal ik toch niet vol gas reed.

Davy

Edit: cilinderdruk meten is niet zo moeilijk hoor, je moet alleen een meter zien te regelen en een goeie adaptor voor je verstuivergat of gloeipluggat. Deze laatste kan je wel van mij (in FRL) lenen. Verstuivergat is makkelijker omdat hier niks in de weg zit om te kunnen meten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2012 17:05 door Davy.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: do 14 jun 2012, 19:04
door Niexor
Je zou de auto even kunnen opkrikken en kijken of de wielen vrij draaien ivm mogelijk rem probleem.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: do 14 jun 2012, 19:27
door jamaar
dat een ambu niet boven de 70 km/h komt is nie goed nie
met wind mee haalde de mijne met 2 1/4 dieseltje makkelijk boven de honderd
duurde alleen wel, van 0 tot 100 5 minuten
2 bovenste tips zijn goed en je moet ook de vlinderklep bekijken of die wel helemaal open gaat
verder kan de pomp verkeerd staan, opvoerpomp kan te weinig druk geven en dan kan er nog veel meer mis zijn zoals versleten norsels of inspuitpomp

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: do 14 jun 2012, 19:55
door Bart van Dessel
Oude rommel d'r uit en tdi d'r in.......

Gr, Bart

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: do 14 jun 2012, 22:11
door neef Henk
Vaak moet het komplete stangenstelsel van gaspedaal tot aan het laatste kabeltje bij de pomp worden afgesteld, is makkelijk te doen. Ook een verstopte brandstoffilter kan minder vermogen geven. De 2,25 dieseltjes gaan niet zomaar kapot, ze gaan alleen meer olie verbruiken

Groeten neef Henk

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:37
door Exfietser
Inderdaad gaan die motortjes niet zomaar kapot. Het gaat niet snel maar komt wel overal. In tegenstelling de de vele conversies die zoals Bart zegt gedaan worden. Kijk maar eens naar motoren op de prik hier met temperatuur problemen en allerlei vreemde slijtage verschijnselen kampen. Dat zijn heel vaak conversies. Terwijl er hier minstens een tiental mensen op de prik zitten of zaten die met een simpele geheel standaard 2,25B of 225D ritjes Kaapstad, Bejing of zuid India gedaan hebben. En inderdaad ook met ambu's die een periode de populaire wagen geweest is voor dit soort expedities. Bijna allemaal hebben ze dit soort ritten zonder enig probleem gedaan. Je praat dan over ritjes van 45, 63 of zo'n 80 duizend kilometer. Probeer dan maar eens te vertellen dat onder de motorkap oude waardeloze troep zit die je moet vervangen.

Waarschijnlijk moet je wat dingen als de sedimentafscheider, brandstoffilter, vacuumklep, gaspedaal(stangetjes), tanks enzo schoonmaken en/of afstellen. Dan rijdt de wagen gewoon weer 100. En controleer en/of vervang alle vloeistofniveau's en smeernippels.

Er kunnen natuurlijk dingen stuk zijn. En dan heb je een probleem hoewel het allemaal te fixen is. Alleen kun je dat hiervandaan niet zeggen of zien. Het beste is om iemand met kennis van die wagens mee te nemen om even te kijken. De kans is zeer groot dat je met wat serieus onderhoud een hele leuke goed rijdende wagen hebt waarmee leuke (offroad) reizen te maken zijn.

Arnold.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 00:49
door Geert LW79
Ik denk te weinig brandstof door een van de al eerder genoemde oorzaken, vacuum klep is minder verdacht daar door luchtgebrek de motor zou gaan roken. en je zegt dat hij niet rookt. inderdaad wel even checken of er niet ergens een rem aan loopt echter dit is ook minder waarschijnlijk daar er anders iets wel echt heet wordt. ook slijten de remblokken dan weg waardoor het aanlopen vanzelf weer minder zou moeten worden (maar niet goed natuurlijk)

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f18a25a06ede6167891b7e217a19784', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15584906, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 01:52
door Hans 109
Barbaar

mvg Hans

(heeft een 109 met 2.25D)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2012 23:53 door Hans 109.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 02:33
door richard78
Zie alle tips boven
Verder zal ook de timing goed zijn, ook dan zou hij roken (en bij mij ging ze rokend nog boven de 100). Maar ik zou gewoon iemand met kennis meenemen. Waarschijnlijk te weinig brandstof toevoer. De remmen lijken me te gaan gloeien, en als de vorige eigenaar zegd dat het altijd zo is geweest lijkt me dat iemand gemerkt moet hebben. Vraag iemand van de prik bij je in d ebuurt, we zijn allemaal gek genoeg om mee te gaan om te kijken! Dat is zowiezo wel slim om te doen om de verdere staat van de auto te beoordelen. Dan weet je wat je nog te wachten staat.
En sleutelen leer je zo met een landrover, en is allemaal zo moeilijk niet.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31b3a55c09e6f4d9af4e30560097f9ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15585149, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 10:34
door Bart van Dessel
Sorry...... Kon het effe niet laten.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 14:55
door Alan T
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor Bart

series dieselpower
is net zo iets als girlpower
is wel grappig maar stelt eigenlijk niet zoveel voor

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 15:18
door Jup haans-klunder
Over deze materie ; kan Ik helaas niets zinnigs zeggen . Zal er , ook geen vragen over stellen . Ik lees de Draadjes en volg met aandacht dit draadje . Maar het is toch een ziekenwagen ? Juppe !!! Nie moeie nie . Ik zeg toch niks . Gr : Juppe .

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 18:46
door Landsy
Bedankt Davy, bruikbare tip!
Ik heb evennin de 1e echelons manual gekeken naar hoe die overbrenging zit. En de heveltjes zien zitten. Bij het bedienen van de handgasmanette tijdens het rijden nam de snelheid niet toe. Maar ik weet zo niet of deze enkel het pedaalniveau fixeert, of ook onafhankelijk (dus los van de pedaal-indruk) de rest van de gastoevoer beinvloed.
<edit>en natuurlijk dank voor je uitleen-aanbod!!! mocht het ervan komen dan ontvang je pb-tje</edit>



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2012 18:44 door Landsy.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 18:48
door Landsy
Bedankt Niexor, je moet er maar op komen
Tijdens volgende bezoek goed om te checken.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 18:48
door Tobias van Krieken
Mijn ambu haalt ook maar 80, met geluk 85. Nu heb ik hem nog nooit tot het uiterste gedreven, maar hij zou dus boven de 100 moeten gaan?
Wel heb ik er bij mij een daktent opzetten, geen vierkant blok, maar ook niet dat je zegt gestroomlijnt. Kan dat een groot verschil maken?
Zo niet, dan ga ik dit topic even in de gaten houden, altijd leerzaam, misschien helpt het de mijne ook sneller vooruit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2012 16:48 door Tobiasvank.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 18:50
door Landsy
Bedankt jamaar, voor wat betreft de technische werking, probeer ik in wat manuals meer te weten te komne. Maar zoals ook verder in het draadje al wordt aanbevolen: iemand meenemen is hiervoor de oplossing.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 18:52
door Landsy
Haha, ik wil het graag nog even origineel houden Ik deed laatst een proefrit in een andere Ambu met een Fiat-camperdiesel erin en een Vbak uit een disco. Reed prima hoor, en erg lekker dat je ook nog naar vijf op kunt schakelen, maar juist niet wat ik in dit type auto zoek

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 18:55
door Landsy
Bedankt neef Henk, Ik zie in de 1e echelons manual een beperkt schema. Ik zoek de andere even op, voor de hogere theorie. Ben mede door de andere reacties van plan om een prikker in de omgeving van die auto te zoeken om even een keer mee te kijken.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:01
door Landsy
Bedankt voor je reactie, Arnold.
Ik heb online al een aantal reisverslagen naar verre continenten gelezen, maar mijn ambitie met een Ambu gaat minder ver.
Je technische tips neem ik zeker mee. En ik neem bij m'n volgende bezoek iemand mee die dit soort zaken ter plekke snel kan beoordelen.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:05
door Landsy
Bedankt voor je reactie Geert, de velgen werden gelijkmatig warm. Voor de proeftrit zijn de remmen nog wel nagezien omdat ze de keer ervoor (het was niet de eerste rit in die auto) slecht remden. Ik denk dat het de zon was, omdat die zo stond te branden dat echt alles heet werd. (Ook alu-velgen van m'n eigen auto die al twee uur stil stond in de zon) Voor de techniek ga ik iemand meenemen bij het volgende bezoek.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:08
door Landsy
Dank Richard, het is me duidelijk iemand te zoeken die even mee wil kijken om te zien of de oorzaak ligt in de hier genoemde mogelijke knelpunten. Zie ook in m'n andere reacties over de remmen.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:09
door Landsy
Altijd lachen hier opt forum met je reacties, Juppe!

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:19
door Landsy
Tobias, de 1e echelons manual heeft en rijsnelheden-tabel met daarin per versnelling de snelheid. In de vierde wordt 100km/h aangegeven. Los daarvan is mijn ervaring met de rijders die ik op het Ambutreffen heb gesproken (nudge-wink) dat de auto's (met standaard configuratie) toch echt harder moeten kunnen dan de 70 die deze auto loopt.
Wat betreft je daktent, alles geeft weerstand en beinvloed de snelheid. Ook het gewicht van de wagen - wat is er allemaal ingetimmerd, accupakketten, gereedschap, noem maar op. Maar dan nog moet de wagen een hogere snelheid kunnen opbrengen, vooral op lange stukken, rechte weg en wind mee

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: za 16 jun 2012, 02:07
door Nick
Als de motor niet het gevoel geeft dat deze zijn maximaal toerental niet haalt of ergens geknepen wordt in de kracht die hij kan leveren, dan loopt er hoogst waarschijnlijk iets aan inderdaad. Of er zit een 1 tons versnellingsbak onder? Daarmee kom je ook niet veel harder dan de 60-70.

70 km/h in standaard configuratie is sowieso niet goed, mijn ambu haalt de 95-100 in de vierde met of zonder overdrive. Ik heb echter wel het gevoel dat er meer uit het blok te halen moet zijn Misschien de afstelling maar weer eens controleren binnenkort...

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: za 16 jun 2012, 13:09
door Landsy
Sinds de wagen af domeinen is, heeft deze twee eigenaren gehad. De geschiedenis is bekend en gedocumenteerd, daarin komt niks voor over het vervangen van een versnellingsbak. Ik weet niet of de Landmacht in haar onderhoudsprogramma 1-tons bakken plaatste of dat er en aantal 109gwt met 1-tons bak af productielijn zijn gekomen. Kun je aan de onder-/buitenkant zien welke type bak er gemonteerd is?

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: za 16 jun 2012, 14:41
door Exfietser
Dat er een one tons bak onder zit is bijzonder onwaarschijnlijk. Deze bakken zijn zeer zeldzaam omdat die alleen op een zeer speciale uitvoering van de 109 zaten. De wagen is dan een soort traktor uitgerust met 900R16 banden. Voor zover ik weet was het de bedoeling om deze in te kunnen zetten als trekker voor artillerie door modderige terreinen. Voor normaal weggegebruik is deze configuratie volslagen ongeschikt. Op een ambu dus nog ongeschikter.

Ik denk niet dat je je topsnelheids probleem hier niet hoeft te zoeken. Meest waarschijnlijke oorzaak is foute afstelling van je gaspedaal en de bijbehorende stangetjes.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2012 12:42 door Exfietser.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: za 23 jun 2012, 10:36
door Peter
Zoek eens een digitale toerenteller, zo`n reflector op de krukas aan de poelie-zijde plakken.
Dan eens volgas geven na warm-draaien.
Zou dan zonder problemen aan de 4000 toeren moeten komen.
Komt hij niet aan deze waarde dan is de gas regel-afstelling het probleem, wel aan deze toeren onbelast dan toevoer probleem of maximale brandstof inspuit begrenzing van de pomp.

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: zo 24 jun 2012, 23:51
door dirk ambu
beste

als je dit niet heb informeer dan even bij je garage
mijn apk man heeft voor de roet meting een magneet met een sensoor
waar hij dit mee afleest

groet dirk ambu

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 21:10
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Kijk ook even naar wat Peter hierboven al aangeeft, had ik ook last van met mijn LW: de brandstofpomp wordt door een boutje begrenst, was bij mij ook nog verzegeld met ijzerdraadje en loodje.

Succes,

John

John Straatman

image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36eb3db1042bbaf94ac590384a992b8a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 15622537, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989

www.straatman.biz

Re: Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a niet boven 70 km/h?

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 23:26
door Landsy
Goeie tips, heren!

Bij mijn volgende bezoek ga ik eens uitvogelen of ik daar wegwijs in kan worden. Ik hoop dat er nog een prikker in de regio Zwolle, Almelo, Deventer, Ommen reageert op m'n andere post en een keer met me mee kan kijken, maar voorlopig moet ik het wiel zelf nog een tijdje uitvinden..

Met groet! Ronald

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 20:30
door Landsy
De verkopende autohandel geeft aan dat bij het meten van de compressie op 1 van de cylinders bijna geen druk zit. Daar zal de oorzaak (samen met wellicht andere factoren..) kunnen liggen dat de wagen zo traag is.

* Wat moet ik als uber-newby-sleutelaar aan kosten verwachten? Want dit zal ik uit moeten besteden.
Motor reviseren? Meteen iets anders erin? (2.5, of 200(t)di)
?Kostda??

Ik ga natuurlijk zlef verder lezen op de prik wat hierover geschreven wordt (vast wel heet een en ander)
Maar ik leer graag van jullie ervaring in dezen...

Groet! Ronald



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2012 18:51 door Landsy.

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 20:54
door neef Henk
Ik weet niet of je handig genoeg bent maar een ander blok erin is de makkelijkste en snelste oplossing, de oude motor kan je dan altijd nog eens opknappen. Welke motor je er in wil zetten ligt geheel aan je eigen, als je houd van heel rustig rijden en een lage top snelheid dan zou ik voor de originele 2,25 gaan, wil je ietsjes meer power dan kan je een 2,5 overwegen maar heel veel verschil is het niet. Een 200 of 300tdi is een heel ander verhaal.......................maar dan rij je wel vlotjes door.
Als de wagen niet duur is (onder de 4000 euro) en voor de rest in goede staat dan is het het overwegen waard om hem te kopen. Anders kan je beter kijken naar een goed rijdend exemplaar.
Het kan trouwens ook wel eens wat simpels zijn als een openstaande klep/ verkeerd gesteld of zuigerveren en heb je een makkie om te repareren

Groeten neef Henk

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 21:13
door richard78
Als het blok niet goed is moet je goed kijken wat de staat van de rest is. De rest heeft mogenlijkerwijs hetzelfde aantal km achter de rug of dezelfde mishandeling gehad.
En wat is de compressie van de andere drie cillinders, en natuurlijk de slechte cillinder. Is het de zuigerveer of de kleppen. Kan je checken door de compressie nogmaals te meten maar met een beetje olie in de cillinder (deze dicht de zuiger af). Is de compressie nog slecht is het de klep, anders is het de zuiger. Een klep is nog te repareren door de kop eraf te halen. Een zuiger word wat moeilijker wat de zuiger moet er dan uit. Maar is ook te doen als de schade niet te groot is. Is de vraag natuurlijk wat de staat van de rest van het blok is, en van de auto.

Gereviseerd blok kost je 2250,- maar dan heb je wel een goed blok. Zelf reviseren kunnen de kosten drukken, kost je nog 1000,-, en je moet goed opletten dat het goed gaat (zijn een paar haken en ogen als de krukas niet slijpen en de verbrandingskamers die los komen bij het vlakken van de kop).
Een tweede handsje koop je voor 200,- en daar krijg je de geschiedenis van het blok gratis bij.

Maar het sleutelen aan een landrover is niet lastig. Heb net mijn eigen blokje aangepakt en was verbaast hoe makkelijk het eigenlijk was. Tuurlijk is het lastig om te doen als je het nog nooit gedaan hebt. Maar de 2.25D is een simpel blokje waar je het goed mee kan leren.

succes

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a691ff5d3fe995f52491a3a35d0d2436', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15630346, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 21:23
door Landsy
Kijk, handige tips!

Ik ga de alternatieven eens rustig op een rij zetten en de suggesties van jullie zijn me zeer waardevol!
De wagen is voor de rest in goede conditie - reden om er zeker mee verder te willen.
Ik ben zeker bereid om een steile leerkurve aan te gan op sleutelgebied, maarrrr de fincien moet ik ook even in de hand weten te houden. Vandaar het ietwat veilige stappenplan

Groet! Ronald

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 22:56
door jan-
Mocht het niet aan je cilinderkop liggen maar aan de zuigers / veren dan kun je ook overwegen om deze te vervangen. Velen zullen het hier niet mee eens zijn omdat een complete revisie een betere lange termijn optie is. Maar zoals zovelen heb je waarschijnlijk het geld niet op de rug groeien. Met nieuwe zuigers+veren kun je wel weer een ton rijden zonder veel problemen. Ik neem aan dat dit geen dagelijkse auto is en dat derhalve niet al te veel kilometers gereden worden.

Een dergelijke reparatie kost je vier zuigers + veren en een koppakkingset. Bij elkaar zo'n 200,- en het blok hoeft er niet uit.
Kop eraf carter eronderuit en één voor één drijfstangen los en zuigers omhoogtikken met een kunststof staaf. Zuiger vervangen en weer erin laten zakken.
Dit werkt denk ik niet als je een stootrand in de cilinder hebt.

Nogmaals, enkelen zullen dit een twijfelachtige oplossing vinden maar het is op korte termijn de goedkoopste en makkelijkste oplossing om voorlopig weer te kunnen toeren.

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 14:58
door paul be
als je die wagen echt wil, met genoemde problemen, moet je er weinig geld voor geven.
De verkoper weet ook dat het moeilijk verkopen is als het niet goed is. En je weet nu dat de motor niet goed is. Dat is niet niks!
Beste is, het is toch een autohandel?, dat zij hem in orde maken.

Anders zou ik op mijn gemak verder zoeken. Tenzij, dus, lage aankoopprijs en veel zin in sleutelen/reparatiekosten.

defender 110 300TDi

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 15:34
door pen
Je zou eerst nog eens een motorreiniger aan de brandstof kunnen toevoegen of dit: [www.toralin.nl] proberen. Heeft bij mijn generator erg goed geholpen. Ik had de hoop al opgegeven toen ik die tip kreeg en nu doet hij het weer perfect. Kan veel tijd en geld schelen.

Groet Christiaan

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 18:04
door Landsy
Hallo Allen,

Super bedankt voor jullie input en energie om me te helpen met deze vraag. Het gaat toch allemaal heel anders worden dan ik dacht en hoopte, want ik kan al jullie suggesties niet meer op deze wagen gaan testen...

Het is echt niet te geloven wat ik mee maak. De verkoper wil er verder geen tijd in steken, ook al zou ik zelf op eigen risico/kosten uit gaan zoeken. Ookal zou ik gewoon de vraagprijs ervoor willen geven... Het is al voor me beslist - hij wordt toch te duur; hij gaat weg naar een opkoper voor onderdelen. En uit het niets is daar opeens een handelaar die hem meeneemt en 'voor de onderdelen'... In Belgie! Ja, duh...!

#daarstajedanmetjegoeiegedrag

Bleh! Kan even geen LaRo meer horen

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 18:15
door Bart van Dessel
Kan me het van de verkoper wel voorstellen eerlijk gezegd. Zoveel vragen, zoveel gedoe, dan maar de makkelijke weg kiezen en naar een opkoper. Nieuwe ronden, nieuwe kansen. Zo'n oud beestje weer prefect maken is veel werk en is ie dan ook perfect?? Je kan het de verkoper niet kwalijk nemen, alhoewel ik natuurlijk niet weet wat er allemaal toegezegd en beloofd is.

Gr, Bart

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 18:17
door paul be
landsy, misschien is het maar beter zo!

je vindt wel een andere.

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 18:31
door G-men (Gargamel)
Ik sluit me aan bij Paul. Is misschien de beste oplossing.
Een wagen kopen waarbij je weet dat er een probleem is met de motor hoeft geen probleem te zijn als je redelijk thuis bent in de materie en de kosten (en tijd) wilt vrijmaken het te verhelpen. Dat is echter helemaal de keuze van de koper.

Als ik het zo lees bied de handelaar je de wagen aan "as is" , dat is dus zoals de wagen er nu bijstaat. Dat is gezien leeftijd en prijs niet onredelijk.
Gezien de datum van de proefrit (14 Juni) zijn we nu 2 weken verder en ik kan me voorstellen dat hij geen interesse heeft om gezameljk een compleet reparatietraject in te gaan en nog langer te wachten.
Voor veel handellaren is het natuurlijk geen hobbie en moet er geld op de plank komen. Dat hij dan voor een snelle oplossing gaat is vervelend voor je, maar niet onbegrijpelijk.

Gewoon even verder zoeken. er zijn er genoeg; en vaak ben je met een (deel)revisie net zoveel (zo niet meer) geld kwijt als dat je direct een wagen koopt waarbij alles in orde is.
Been there, done that.

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 19:03
door Landsy
Het van me afschrijven van frustratie lucht natuurlijk op. Maar de 'nagging-feeling' die blijft is toch wel dat er op basis van de deal die eigenlijk al rond was over het 'as is' van de wagen (behalve 1 issue) geen enkel overleg meer met me was en me ook geen keus meer is gegeven er ook nog maar iets van te vinden.

Anyway, wat jullie schrijven over het handelen van een handelaar, daar kan ik inkomen.. Neemt niet weg dat ik deze zomer mooi met lege handen zit!!
Of weten jullie nog een 109 GWT in goede conditie voor een fijne meeneemprijs

Groet! Ronald

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 21:36
door neef Henk
Ik heb nog wel een leuke LHD 90 staan vr.pr. 4600 euro (wegenbelastingvrij) 7 persoons met een slecht chassis, heb je toch nog wat te sleutelen

Groeten neef Henk

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 23:44
door jan-
net te laat

[www.domeinenrz.nl]

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: do 28 jun 2012, 23:49
door jan-
Van Dam heeft er een staan maar staat geen prijs bij
[www.vandamlandrover.nl]

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: vr 29 jun 2012, 10:55
door Landsy
jan- Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Dam heeft er een staan maar staat geen prijs
> bij

Ik heb er al wel eens wat op uitgedaan, maar als ik het wel heb waren de prijzen nogal pittig en hebben de wagens sinds af-domeinen zonder onderhoud buiten gestaan. Als ik daar eens in de buurt ben zal ik er eens gaan kijken, dan weet ik het zeker..

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: vr 29 jun 2012, 11:02
door Landsy
jan- Schreef:
-------------------------------------------------------
> net te laat
>
> [www.domeinenrz.nl]
> c1da4c302a872fa747719.php?veilingen=2009-06&catego
> rien%5B%5D=10&search=&images=1&pamount=25&kfrom=51
> &meerfotos=1852&kterug=1852&meerfotos=1852&kterug=
> 1852&meerfotos=1852&kterug=1852

Is dit niet de lijst met de laatste vier die af-domeinen zijn gekomen van tig jaar terug? Wat ik tot nu toe hoor en weet is dat je op Domeinen niet meer hoeft te rekenen, voor 109GWT.

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: vr 29 jun 2012, 11:09
door edgar
Nee hoor helemaal niet, prima oplossing. Heb precies hetzelfde gedaan een aantal jaren gelden. Heb wel gelijk de drijfstanglager mee vervangend, die zijn ook niet zo duur. Alles er op en eraan inclusief kop vlakken heeft mij toen FL 450,- gekost. De onderdelen zijn niet veel duurde geworden. Ik heb daarna nog zeker 8 jaar plezier van het blok gehad zonder een enkel probleem.

Edgar 109 V8 stage I

Re: Oplossing! maar wat nu?? Waarom komt (series3 ambu) 2.25 n/a

Geplaatst: vr 29 jun 2012, 11:12
door edgar
Lang stil gestaan. Ring sticking (vast zittende zuigerveren), bekend fenomeen. Een motor reiniger helpt in deze.

Edgar 109 Stage I V8