Pagina 1 van 1
Electravraagje Nu met filmpje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 01:38
door Davy
Vanavond mn contactslot los gehaald omdat ie niet meer helemaal lekker functioneerde. Allemaal groene draden en een stekkertje met twee draden van andere kleur. Keurig alle draadjes genummerd zodat ik ze weer op de goede plek terug kon zetten. Op ééntje na dacht ik, deze moest dan op het overgebleven lipje.
Dus niet helemaal, ik heb nu twee ongenummerde draadjes, en twee lipjes waar ze op kunnen. Zou zelfs nog kunnen zijn dat er eentje naar de temp-meter toe moet, daar zit ook nog een ongebruikt lipje op.
Nou snap ik al niet veel van electra-schema's, maar mn dashboard ziet er ook anders uit dan ik in het handboek tegen kom. Het zijn in totaal 6 groene draden en een stekkertje met twee andere kleur draden. Van 4 groene weet ik dus waar ze horen, die met twee draden ook. Ik heb een multimeter, maar weinig ervaring in het gebruik hiervan.
Vraag 1. Hoe kom ik er achter welk draadje op welk lipje moet?
Vraag 2. Op welke stand draai ik de knop op de multimeter om vraag 1 uit te vogelen?
Betreft SIIa benzine. Maar zou zo maar kunnen dat het contactslot niet orignineel is, in de handboeken zit ie tussen de beide klokken in, bij mij zit ie in een apart paneeltje samen met de tempmeter rechts naast de klokken. Het is alleen een contactslot, starten moet met een aparte drukknop onder het dashboard. Tempmeter is iig niet origineel.
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56865a46f0c0342053967b1bcfd68ec3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 15577840, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2012 17:39 door Davy.
Re: Electravraagje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 14:47
door laro
Hoi,kanje helaas niet helpen,maak er in vervolg een foto van voordat je ergens aan begint, dat weet je tenminste zeker hoe het weer in elkaar moet;
Re: Electravraagje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 15:10
door ExFietser
Yep een foto van de draden en je slot hier zou handig zijn. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jouw slot liefst 7 aansluitlippen heeft. 6 voor de 6 groene draden en 1 voor de steker met de twee andere draden.
En dat terwijl je de startmotor al bedient met een andere knop (Grote grijze paddestoel?). Je startslot wordt dan alleen gebruikt om de landrover aan te zetten. En daarvoor zijn twee draden eigenlijk voldoende. Dus hoe jij in vredesnaam op 7 draadaansluitingen komt is volslagen onduidelijk.
Je verteld ook niet of je een positiv of negativ earthed landrover hebt. Het is mogelijk dat je startslot twee standen heeft. In de eerste schakelstand gaan er alleen een paar kleine dingen branden. In de tweede stand komt er ook spanning op de bobine enzo. En dan kun je de motor starten. Maar dan nog heb je maar drie draden op je contactslot nodig. Mijn S2A heeft helemaal geen slot. Niet in de deuren en niet ook geen contactslot. Je zet alles aan met de hoofdschakelaar en drukt daarna de starter in zodat de motor gaat lopen.
Gewoonlijk is bij landrover de groene draad de plus. Is het niet zo dat al die groene draden 1 en dezelfde draad is op een knoopunt. En als je die verbind met die twee andere kleur draden alles gewoon gaat werken en je kunt starten?
Arnold.
Re: Electravraagje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 15:25
door Davy
LOL van te voren foto maken en dan de groene draad hier, en de groene draad weer daar .
Maar ik zal hier vanavond een paar plaatsen. Het licht wordt ook bedient via een draaiknop rond het contactslot dus hier zal ook een draadje voor zijn. Wordt vervolgt.
Re: Electravraagje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 16:25
door ExFietser
Ik vraag het meer om te zien wat voor contactslot je hebt. Er zijn verschillende soorten. Je methode van het nummeren van de draden is prima als je er geen vergeet tenminste. Je kunt alle draden waarvan je weet hoe ze zitten moeten gewoon aansluiten en kijken wat dan wel of niet functioneerd. Kun je de verlichting aan en uit zetten bijvoorbeeld. Of kun je de wagan starten. Werken alle instrumenten (op een of andere accesoire stand van het contactslot.)? Als er iets niet werkt weet je al waar waarschijnlijk de loshangende draden voor zijn.
Arnold.
Re: Electravraagje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 19:37
door Davy
Geïnspireerd door Anton is het een filmpje geworden ipv foto's. Leek me wat duidelijker (en ook leuker ). Met dat ik het filpje gemaakt heb, ben ik er waarschijnlijk ook wel uit hoe de draadjes moeten zitten, maar ik heb pvd dat filmpje niet voor niks zitten te maken, dus hierbij toch maar geplaatst. Het is geen Paul Verhoeven of Dick Maas, maar WTF.
Re: Electravraagje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 20:48
door Exfietser
Je filmpje is goed gelukt hoor. Erg leuk. Ik heb zelf even het slot erbij gepakt om te zien wat voor aansluitingen er op zitten. Dat zijn er dus vier waarvan er drie dubbel zijn uitgevoerd. Maar het lijkt me dat je bedrading nu verder goed zit.
Een series 2 heeft inderdaad maar twee zekeringen. Een vroege versie kan er zelfs maar een hebben.
Arnold.
Re: Electravraagje Nu met filmpje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 21:34
door Anton (Rumble)
Helemaal super ! alsof ik op visite ben, kan je helaas niet helpen met het slot, maar dat hoeft dus ook niet. en volgens mij heeft een serie II maar een paar zekeringen, maar neem ze er is uit, dan weet je wat werkt en niet werkt.
Ga zo door !
Anton
Re: Electravraagje Nu met filmpje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 23:20
door Davy
Bedankt voor de reacties.
@Arnold, wat is de zin van dubbele aansluitingen?
@Anton, ik had goed voorbeeldmateriaal . Zal de euhms de volgende keer wat proberen te beperken.
En de 'nou'-s kunnen ook wel wat minder de volgende keer
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2012 21:39 door Davy.
Re: Electravraagje Nu met filmpje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 23:32
door Exfietser
Dan hoeven er minder knooppunten in je bedrading gemaakt te worden. Als je je verlichting aanzet gaat het dim licht branden maar bijvoorbeeld ook de schaalverlichting in je dashboard. De steker van je dimlicht kan dus op het ene pennetje. Die van je schaalverlichting op het andere pennetje. Als je 1 pennetje hebt moet je twee draadjes bij elkaar in een stekkertje stoppen (Wat vaak niet echt lekker gaat en storingen kan geven.) of een knooppunt van drie draden bij elkaar maken. De draad van het dimlicht, die van je schaalverlichting en de derde draad die naar het pennetje op je schakelaar gaat.
Het dus echt wel handig en het hoeft niet per see gebruikt te worden.
Arnold.
Re: Electravraagje Nu met filmpje
Geplaatst: wo 13 jun 2012, 23:38
door Davy
Ah, helder! Tx!
Re: Electravraagje Nu met filmpje
Geplaatst: do 14 jun 2012, 05:45
door westfries.
Toch leuk te zien waar jij je schildjes hebt opgehangen
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ad3111fac9064a4690bd0f8961ba602', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15581250, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Electravraagje Nu met filmpje
Geplaatst: do 14 jun 2012, 10:37
door Davy
En er is ruimte genoeg voor nog veel meer