Pagina 1 van 1
gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 11:32
door Jackthe
Ha iedereen,
over een 3 maanden is het zo ver; wij gaan een half jaar door Afrika rondhobbelen ("rondje" in het zuiden). nu ben ik nog bezig met de laatste voorbereidingen aan de auto (iets met APK enzo).
De auto is een OneTen uit 1985 met een 300tdi, met alle modificaties en aanpassingen hebben we een aardig gewicht bereikt (ik schat 2500-3000kg). Voorop heb ik een grote lier, en deze zit ongeveer voor de helft voor mijn radiator. Gelukkig zit er wel een Kenlowe fan om toch nog wat lucht door de radiator te halen.
Deze combinatie is natuurlijk niet lekker voor de hitteproductie en hij loopt in de bergen of met heet weer een beetje warm.
Nu zie ik een oplossing, er zit ongeveer 25-30 cm tussen mijn motor en radiator. Een mooie plek om een extra radiator te plaatsen dacht ik zo.
De vraag die er wel bijkomt is of de waterpomp de vergroting van volume aankan. gaat het goed als je de capaciteit 50% laat groeien?
zijn er andere problemen die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor de hulp!
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 11:47
door Rick90
Ik heb laatst een 110 200tdi omgebouwd naar een 2.5td radiator. Deze is net zo dik als de TDI radiator maar zit over de volledige breedte. Auto is goed getuned en blijft nu perfect koel.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 11:52
door Rick90
Hier is een foto:
[picasaweb.google.com]
Radiator is 1,5 keer zo groot als de TDI variant.
Je hebt naast de Kenlowe fan toch ook wel de originele viscous fan behouden hoop ik ?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2012 09:54 door Rick90.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 12:02
door bowy
Een 300tdi met een lier ervoor zou geen enkele moeite moet hebben koel te blijven, mits de kenlowe goed is aangesloten. Zelf 3 jaar terug ook uitgebreid wezen toeren in Mauretanie met een 3250 kg zware 110 200tdi met standaard rad en warn snelloper lier ervoor. nooit problemen ervaren.
Ik zou daarom niet aan symptoombestrijding doen maar op zoek gaan naar de oorzaak van je koelprobleem.
Radiateur nog goed?
Fan draait de juiste richting op?
Fan cowl gemaakt?
Brandstofpomp goed afgesteld?
Koppaking nog goed?
Gr Bowy
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 12:07
door Marc-my-Words
En even de vraag of ie wel warm loopt of dat de temperatuur-meter een foute uitlezing geeft ??
Een goede radiator en een goede fan (samen met een goede themostaat en waterpomp) moeten het gewoon goed doen.
(En in geval van nood, en zolang er geen ernstige vorst te verwachten is: Een hoger aandeel water in het koelmiddel geeft meer koelcapacitiet.)
Marc
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 12:31
door Jackthe
@Rick90: Radiator ziet er goed uit! Waar heb je je intercooler geplaatst voor je Turbo? Overigens heb ik geen viscous fan er meer opzitten.
@Bowy:
Radiateur nog goed?
Zover ik kan zien wel. Eigenlijk geen roest en ook geen lekkage gehad tot nu toe.
Fan draait de juiste richting op?
Yep, Fan zit achter radiator en trekt fanatiek de lucht door de radiator heen.
Fan cowl gemaakt?
wat is dat?
Brandstofpomp goed afgesteld?
Yep, laatst nog brandstofpomp, en injectoren laten afstellen, schoonmaken, reviseren.
Koppaking nog goed?
Ik lek geen koelvloeistof en heb geen CO/CO2 in mijn koelvloeistof. Wel heb ik met koude motor (en koud weer) een witte/wit-grijze wolk de eerste 100 meter. Waarbij er duidelijk een nieuwe LaRo-paus wordt aangekondigd! Maar ik verwacht dat dit eerder door vocht komt die zich ophoopt.
De lier die ik heb, vangt letterlijk de helft van het oppervlakte van mijn radiator af. Type weet ik niet uit mijn hoofd maar het is een of andere industrielier
Tevens zit er een stevige bodem beschermplaat voor stuurarmen en voordiff. Daardoor heb ik ook niet een goede luchtcirculatie in mijn motorruimte (heb ik het idee).
@marc-my-Words
Temperatuur sensor kan natuurlijk altijd rot zijn, ik zou inderdaad eens een warmte-meter op mijn blok moeten zetten. Iemand in buurt van Amsterdam zo'n ding te leen?
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 12:55
door Rick90
Voor de radiator zit een grote Alisport intercooler. Het is allemaal niet zomaar te plaatsen, wel wat aanpassingen voor nodig.
Ik zou zeer sterk aanraden de viscous fan terug te zetten! Als de Kenlowe stopt heb je niks meer.
Heb vorig jaar een 110 opgebouwd voor mn baas voor hetzelfde doeleinde als jij, ook door Afrika trekken.
Voor de koeling heb ik de viscous fan laten zitten, hier kan geen een elektrische fan tegenop.
Om toch wat extra koeling te hebben heb ik er een Kenlowe fan bij gezet. Deze heb ik in de windtunnel geplaatst, aan de voorkant was geen ruimte omdat er een grote intercoller op zit. De kenlowe fan schakelt bij als de temperatuur aan de hoge kant komt en dat werkt perfect.
Heb je een full size intercooler geplaatst? Zo ja dan kun je met de standaard 300tdi radiator wel degelijk koelingsproblemen krijgen. De grote intercooler vangt een groot deel van de rijwind op en vooral als je met de zwaar beladen auto moet klimmen heb je veel kans dat de temperatuur omhoog schiet.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 12:58
door Bart van Dessel
Uit voorzorg zou ik voor een Afrika-rit een nieuwe radiateur plaatsen en een nieuwe visco (het binnenste alu gedeelte) en nieuwe thermostaat. Dan kun je echt doen en laten wat je wilt! Kost de wereld niet en je gaat voor safe. Ga je helemaal voor safe dan even de kop eraf, kop voor € 75,- laten vlakken, afpersen en reinigen en daarna verse koppakking. Als je het allemaal zelf doet kost je dat misschien € 150,-. Een 300 tdi is een geweldig blok maar koppakking en gescheurde kop is geen onbekend probleem. Zou jammer zijn als dat in Afrika gebeurt.
gr, Bart
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 13:11
door Benno
En wat ik een beetje jammer vind in het verhaal de Kenlowe. Als je een goede ombouw doet waarbij je gewoon de viscofan en diens behuizing (de cowling) mee overzet heb je een prima koeling die ruim voldoende moet zijn. Als je enkel een paar kenlowes achter je rad hangt zonder omhuizing (cowling) dan koel je gewoon slechter dan origineel.
Kenlowes zijn in mijn optiek enkel ideaal in de winter of in hele natte omstandigheden omdat je ze kunt uitzetten (in tegenstelling tot een visco) en omdat ze niet altjid koelen maar slechts wanneer er behoefte is. Angst voor te koud lopen zal in Afrika geen probleem zijn denk ik dus ik snap de ombouw naar Kenlowes niet.
de cowling is een essentieel deel van de koeling die ervoor zorgt dat de lucht door de hele radiator wordt gezogen ipv enkel achter de kenlowes. een extra rad zal enkel werken als er een goede koeling essentieel is maar de capaciteit te klein. Ik denk dat je wel voldoende capaciteit kunt hebben in de rad maar deze er niet uithaalt omdat je de lucht niet effficient door je rad zuigt maar enkel in de buurt van je kenlowes.
Benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2012 11:46 door Benno.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 13:22
door Rick90
Dat blijft natuurlijk altijd een afweging wat je allemaal moet vervangen voor zo'n reis. Radiator zou inderdaad wel slim zijn.
Maar koppakking bijvoorbeeld, als ie nog goed is dan is ie goed, lekker laten zitten zou ik zeggen.
In het geval dat ie toch kapot gaat kun je hem onderweg vervangen, (pakking setje meenemen).
Dat is niet ideaal maar over heel de wereld kunnen ze onderdelen bezorgen binnen 24 uur en ook in Afrika kunnen ze wel een koppakking vervangen.
Maar zoals ik al zei dit blijft altijd een afweging, we hebben al verschillende auto's Afrika klaar moeten maken en elke keer twijfel je weer wat je nou wel en niet uit voorzorg moet vervangen.
Wat wel een aandachtspunt is is de uitgaande as van de versnellingsbak naar de tussenbak. Bij de oudere types die nog geen tandwielen hadden met gaten voor de olietoevoer willen deze wel eens inslijten. Pas nog een 110 bak gezien waar ze bijna helemaal weggesleten waren. Als dat gebeurt sta je stil en dat is een hele operatie onderweg als je geen brug hebt. Als je nog de originele bak en tussenbak uit 1985 hebt is dit dus een aandachtspunt. Mochten ze nog niet te ver ingesleten zijn dan kun je de tandwielen uitwisselen voor het latere type met olietoevoer gaten.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 13:27
door Bart van Dessel
Dat met die bak/tussenbak is een goeie! Zo'n tandwiel heet een "cross drilted input gear" , kost niet veel. Ik ben ook helemaal niet kapot van een electrische ventilator. De originele visco is prima! En veel betrouwbaarder.
gr, bart
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 15:29
door Franc
Rick90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor de radiator zit een grote Alisport
> intercooler. Het is allemaal niet zomaar te
> plaatsen, wel wat aanpassingen voor nodig.
>
@Rick90:
Ik heb ook een intercooler over de volledige breedte (200tdi) en op lange hellingen wil dat nogal eens problemen geven.
Ik ben wel benieuwd welke aanpassingen je hebt moeten doen om het passend te krijgen.
Olieleidingen?
Frame?
Koelslangen?
Als je nog meer foto's hebt en wat aanwijzingen waar ik rekening mee moet houden is het de overweging waard.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 17:00
door Jackthe
Er ligt een nieuwe tussenbak in (vervangen door vorige eigenaar in 2005), en eigenlijk geen speling op aandrijflijn. Ik heb ook ondertussen de twee cardanassen en de achteras (die was doorgebogen !) vervangen.
Hij heeft geen ViscoFan en ik zal vanavond kijken of er nog uberhaupt aansluitingen voor zitten en of er ondertussen niet te veel leidingen in de weg zitten.
Er zit momenteel maar een elektr. fan op en iig ga ik er daar een paar bijplaatsen.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er een viscofan opzet of een extra radiator (met nog paar fans).
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 18:34
door Rick90
Franc Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
>
> >
>
> @Rick90:
> Ik heb ook een intercooler over de volledige
> breedte (200tdi) en op lange hellingen wil dat
> nogal eens problemen geven.
> Ik ben wel benieuwd welke aanpassingen je hebt
> moeten doen om het passend te krijgen.
> Olieleidingen?
> Frame?
> Koelslangen?
>
> Als je nog meer foto's hebt en wat aanwijzingen
> waar ik rekening mee moet houden is het de
> overweging waard.
>
> Groeten,
> Franc.
Hoi Frank,
Dat klopt, vaak krijgt een Tdi met zon grote intercooler er voor koelingsproblemen als hij hard moet werken.
Dat was ook de reden dat ik bij die auto een grotere radiator er in heb gezet, mn baas gebruikt hem regelmatig om zware aanhangers
te trekken maar nu blijft hij mooi koel.
Het is best wat werk,
-Olieleidingen kun je gewoon overzetten
-Onderste waterslang kun je overzetten
-Bovenste waterslang moet je verlengen
-Aan beide kanten moet je een stuk uit de wing zagen
-De radiator plaats je zo ver mogelijk naar rechts, vanaf het deel waar de lamellen van de radiator ophouden zit hij onder de wing.
-De intercooler leidingen lopen links onder de wing door
-Nieuwe beugeltjes maken voor de intercooler
-Nieuwe beugeltjes lassen voor de radiator
-Windtunnel opnieuw bevestigen
Het is echt passen en meten want het past echt maar net. Of eigenlijk beter gezegd net niet want je moet flink zagen.
De Intercooler die ik heb gebruikt hiervoor is eigenlijk van een Discovery dus bij jou zullen de leidingen iets anders uitkomen.
IMG_2894.JPG --> mod_embed_images_loadimage('aef1853718ee818529c0d5c530abfc97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-z98tJpRkjOc%2FTyg_GMfNoxI%2FAAAAAAAAAHY%2Fue97_1yQysI%2Fs512%2FIMG_2894.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-z98tJpRkjOc/Tyg_GMfNoxI/AAAAAAAAAHY/ue97_1yQysI/s512/IMG_2894.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-z98tJpRkjOc%2FTyg_GMfNoxI%2FAAAAAAAAAHY%2Fue97_1yQysI%2Fs512%2FIMG_2894.JPG', '', 15560078, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_2737.JPG --> mod_embed_images_loadimage('3287304995a1fd53da819d2de7542e03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cIjv47rYCNE%2FTwHwMV8Fc4I%2FAAAAAAAAABc%2FtsCvGAAPj4Q%2Fs640%2FIMG_2737.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cIjv47rYCNE/TwHwMV8Fc4I/AAAAAAAAABc/tsCvGAAPj4Q/s640/IMG_2737.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cIjv47rYCNE%2FTwHwMV8Fc4I%2FAAAAAAAAABc%2FtsCvGAAPj4Q%2Fs640%2FIMG_2737.JPG', '', 15560078, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_2739.JPG --> mod_embed_images_loadimage('3105ae48c710b02fb1c34e3286cf9b4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-TH5Bg5oEDg4%2FTwHwRsCXakI%2FAAAAAAAAABg%2FH9VlCilC6AA%2Fs640%2FIMG_2739.JPG', 'https://lh3.googleusercontent.com/-TH5Bg5oEDg4/TwHwRsCXakI/AAAAAAAAABg/H9VlCilC6AA/s640/IMG_2739.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-TH5Bg5oEDg4%2FTwHwRsCXakI%2FAAAAAAAAABg%2FH9VlCilC6AA%2Fs640%2FIMG_2739.JPG', '', 15560078, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 19:01
door Franc
Hoi Rick,
Dank !!!
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 20:56
door Benno
al die fans ga je niet vrolijk van worden. zorg nu maar voor een goede tunnel (cowling) en zet je visco terug. Meer heb je niet nodig. Hoe meer rads en fans voor elkaar hoe slechter je luchtstroom, koeling zal worden.
benno
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 21:13
door Bart van Dessel
Dacht ook dat een echte Land Rover fanaat allergisch was voor electriciteit (Lucas, prince of darkness....). Ben het met Benno eens, eerst zorgen dat de basis goed is ipv van alles erbij bouwen. Ik heb vaak ge-experimenteerd met electr. fans maar ben teruggekomen op de standaard visco, is helemaal niks mis mee.
gr, Bart
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: do 07 jun 2012, 23:06
door Mud Machine
Hou het zo veel mogelijk standaard. Dat is tenminste goed verkrijgbaar in Afrika en voldoet prima indien in goed conditie.
Ik rij regelmatig met een trailer van tegen de 3 ton en in het verleden had ik dan op lange hellingen (bv bij Tilff België) dat de temp opliep. Na vervangen van de radiateur opgelost. Zit nu een alu radiateur in icm een electrische fan. Electrische fan alleen maar omdat bij normaal gebruik een fan niet nodig is (bespaart dus wat brandstof). Ook zo aangesloten dat ik hem uit of continue aan kan zetten indien gewenst.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: vr 08 jun 2012, 01:17
door willem
kijk even hier naar zij hebben maar 1 radiator
www.youtube.com/watch?v=aODSv98aAZw
willem109+
Land rover 109( benzine)
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: vr 08 jun 2012, 01:39
door Bart van Dessel
Mooi filmpje, je hebt dus ook geen startmotor nodig, wel een handjevol Afrikanen op de loonlijst zetten.
Gr, Bart
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: vr 08 jun 2012, 03:20
door Exfietser
Als ik het goed begrijp wil jij met een auto met een enigsinds vreemd koelsysteem die het hier in Nederland al warm heeft door de sahara gaan rijden? Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar mijn keuze zou het niet zijn. Er staan heel veel reisverhalen van mensen die met een auto dergelijke tochten hebben ondernomen op internet. Een van de dingen die je altijd leest en als je met mensen praat die dergelijke tochten hebben ondernomen is dat een wagen met een hoog eigen gewicht en met een vreemde techniek eerder problemen hebben.
Je hoort altijd dingen als:
Een lier neem ik volgende keer niet meer mee omdat door het grote gewicht de voor veren het veel zwaarder hebben. En voor die enkele keer dat je hem nodig hebt voldoet een tirfor ook.
Voor de koeling neem ik volgende keer een nieuwe radiator met de mechanische fan. De electrische fans halen kaapstad niet.
Paraboolveren en polybusches halen kaapstad ook niet. De standaard heavy duty veren met standaard veerbussen zonder enig probleem. Ik weet heus wel dat jij geen bladgevederde wagen hebt. Maar dit zijn dingen die je altijd hoort als je mensen spreekt die dergelijke tochten hebben ondernomen.
Water heb je heel snel te weinig bij je. Je laadbak helemaal vol met flessen zetten als je een tocht door de woestijn gaat maken is niet raar.
Ook een leuke van een collega die 63000 km door africa met een standaard series 2,25D heeft gereden. Overigens zonder problemen. Die kwamen andere overlanders tegen en die hadden spijt als haren op hun hoofd dat ze benzine i.p.v. diesel reden. Het hele dak volgeladen met jerrycans (Wat ook weer een extra dakbelasting is.) en dan toch voortdurend de spanning dat je zonder brandstof zit. Er zijn wel regelmatig tankstations maar die hebben dan regelmatig geen of erg weinig benzine. En de volgende tankwagen komt dan pas? Tja dat weet niemand.
Ik zou de in elk geval die lier thuislaten zodat de wagen vrij kan ademen. Verder de standaard configuratie die oorspronkelijk bij die motor hoort inbouwen. Dus de viscofan, de bij die motor horende intercooler en radiator enz. Dan zou ik eerst een vakantie naar zuidfrankrijk/spanje in de hete zomermaanden plannen. Daar de auto ook zwaar belasten om te kijken of alles goed werkt en naar wens is.
Tegenwoordig schijn je naar kaapstad over asfalt te kunnen rijden. Maar als het weer tegen zit of je moet omrijden vanwege de politiek kan het anders worden. Je bijvoorbeeld om een land heen rijden. Als je in europa naar polen wilt en je moet om duitsland heen rijden is dat echt een aardige omweg. Een neef van mij was vanaf de west kust onderweg naar CAR (centraal Afrikaanse republiek) en die heeft het gewoon niet gehaald vanwege het waanzinnige noodweer. Zelfs grote legervoertuigen zaten daar vast. Ze hebben toen een hele andere manier moeten zoeken om te komen waar ze zijn moesten.
Hier is een linkje met video's enzo van die trip: AfricAlive
Ik vind het altijd erg leuk om dit soort websites van bijzondere reizen te lezen.
Succes en veel geluk met de reis in elk geval.
Arnold.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: ma 18 jun 2012, 23:55
door Jackthe
Dit weekend aan de slag gegaan en de spulleboel goed bekeken. De fan die bevestigd zat zat 4 cm van de radiator zonder fan cowl, dit is natuurlijk niet het meest ideale.
Op de sloop heb ik twee nieuwe fans gekocht, een daarvan heb ik bevestigd ipv de huidige fan omdat hij een fan cowl had. De andere fan gaat als reserve onderdeel mee.
De oude fan zit nu voor de radiator en is separaat geschakeld vanuit de cabine, hierdoor kunnen we als het echt heel zwaar wordt hem handmatig bijschakelen. (wel eerst stof en steentjes er uitvissen voordat hij aangaat ).
Overigens heb ik in Nederland geen problemen. Juist tijdens onze vakantie in Spanje/Portugal paar jaar geleden vond George de hellingen wat pittig worden en liep de temperatuur op. Met de huidige constructie (en reserve fan) gaan we de tocht wel redden.
Re: gevolgen 2e radiator plaatsen
Geplaatst: di 19 jun 2012, 00:02
door Exfietser
Ik wens je een probleemloze en fijne trip toe.
Arnold.