Pagina 1 van 1

krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: di 05 jun 2012, 15:50
door Dirk
Hallo prikkers,

Ik heb koelvloeistoflekkage achter het distributiedeksel. Om het deksel te verwijderen moet de poelie eraf. Weet iemand de maat van de bout? Moet ook een behoorlijke lange niet standaard dop zijn vermoed ik vanwege de startklauw op de bout?

Kan voor het verwijderen van het distributiedeksel de waterpomp en stroomverdeler gemonteerd blijven en alles als een geheel los te maken?

Alvast bedankt,
Dirk
RRC '73 3,5L V8
SIII '73 2,25B



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2012 14:00 door Dirk.

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: di 05 jun 2012, 19:36
door Franc
Dirk,

Die dop ken ik niet de maat van (24mm?). Zit wel aardig vast (uit mijn hoofd 270NM).
Waterpomp en stroomverdeler kunnen blijven zitten, er zijn een paar langere bouten die dwars door de waterpomp in het blok gaan. Als ik me niet vergis zat er eentje verstopt achter de fan poelie.
In het carter moet je ook de 2 voorste bouten loshalen, die zitten nl. van onderen in het deksel geschroefd.

De bouten in de waterpomp (vooral die lange) kunnen lekker vastgerot zitten en doorbreken.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: di 05 jun 2012, 20:12
door Dirk
Franc,

De bouten heb ik ondertussen los en deze draaiden niet gemakkelijk. Meteen maar vernieuwen. De maat van de dop moet 32 of 34 mm schat ik in of een engelse maat. Maar omdat het een speciaaltje is wat betreft de lengte zou ik het graag precies weten wanneer ik deze ga kopen.

bedankt voor de reactie.

Groeten,
Dirk
RRC '73 3,5L V8
SIII '73 88" 2,25B

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: di 05 jun 2012, 21:33
door Mrah
De maat van deze moer is 21/16'' inch of 1 5/16 '' inch oftewel 33.3mm

Met lange dop 34mm moet het lukken. Bij die grote maten maakt het toch niet meer uit of je 34 mm neemt of dop 21/16''

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: do 07 jun 2012, 00:22
door Dirk
Ok Mrah, bedankt. Nu op zoek naar een 34 mm dop.

Heeft misschien iemand in de "wijde omgeving" van Leiden een dop, lange uitvoering, te leen/te huur of te koop?

met vriendelijke groeten,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 12:14
door Edgar
Hi Dirk,

Ga naar een banden centrum die ook vrachtwagens doet, die hebben zeker een passende dop. Spreek uit ervaring.
Weet je zeker dat je koelwater lekkage achter het distributie deksel hebt. Ik heb zo'n zelfde fenomeen gehad, leek net of het water daar vandaan kwam, maar ik had een lekke as doorvoering van de koelwater pomp. Even uit mijn hoofd, het is al weer 4 jaar geleden er zit een klein gaatje in het aluminium huis van de pomp waar dan water uit komt.

Succes er mee.

Edgar 109 V8 Stage I

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 15:24
door Dirk
Hi Edgar,

Dat is een goede tip. Ga ik proberen.

De lekkage zag ik na het verwijderen van de carterpan en daarna weer bijvullen van het koelwater. Het water loopt uit de ruimte waarin de distributieketting zich bevindt. En dan aan de kant van de motor. Ongeveer een cm of 10-15 vanaf de onderzijde zie ik het duidelijk lopen. Weet alleen nog niet of het een scheur is of een pakkingprobleem.

Eerst de krukas poelie bout de baas worden ;-)

groeten,
Dirk

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 17:52
door Franc
Dirk,

Front-Cover-P2.JPG --> mod_embed_images_loadimage('e8eb4433e785ddac2af8c78c44407e40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.britishv8.org%2FArticles%2FImages-V14-1%2FFront-Cover-P2.JPG', 'http://www.britishv8.org/Articles/Images-V14-1/Front-Cover-P2.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.britishv8.org%2FArticles%2FImages-V14-1%2FFront-Cover-P2.JPG', '', 15563136, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lekkage kun je hebben bij de doorvoer naar het blok (op de foto op 11 en 1 uur). Als het is aan de kant van het blok is lijkt het me een pakkingsprobleem.
Als je het deksel verwijdert zou ik ook meteen de krukaskeerring vervangen.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 20:07
door Dirk
Franc,

Mooi zo'n foto. Als ik het goed begrijp draait binnen deze ruimte ook de ketting en zal het hoop ik inderdaad een lekkage zijn van de pakking op 11 uur naar het oliegesmeerde gedeelte.

Wanneer ik de pakking vernieuw is het dan nodig ook vloeibare pakking gebruiken? Zit nu zo te zien blauwe (siliconen??) pakking.

Bedankt voor de reacties.

Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 20:57
door Franc
Dirk,

Klopt, hierachter draait de distributieketting. Als je die er toch af haalt controleer dan ook op speling. Die kettingen zijn onderhoudsvrij, maar ze rekken. Dan krijg je een slechte timing van nokkenas en ontsteking. Het aftermarket spul is niet zo duur.

Ik gebruik ook vloeibare pakking, al is het alleen maar om bij deze dunne, ingewikkelde pakking te zorgen dat alles op z/n plek blijft bij montage.
Wat een beetje lastig is, is de carterpakking. Het voorste stukje komt los en gaat wellicht lekken, of maak je kapot. De enige manier om het helemaal goed te doen is het carter ook los te halen (kun je die eens mooi schoon maken). Montage is dan eerst distributiedeksel en carter als laatste.

PS: Foto is niet van een Rover V8, maar Buick waar de Rover van is afgeleid. Je kunt zo ook mooi zien op welke plekken het deksel vast zit.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 04:08
door Edgar
Hi Dirk,

Ik heb hitte bestendige vloeibare pakking gebruikt. De origenele pakking is een heel dun frut ding en lastig op de plaats te houden.

Succes er mee.

Groeten

Edgar 109 V8 Stage I

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 13:46
door bram-rrc
Wat is bij jou een "orginele" pakking. ga maar eens zo'n pakking bij de landrover dealer halen, dan zie je het verschil!

zeker bij je frontcover, waterpomp etc. gewoon orgineel spul halen.

of hier,
[www.lrseries.com]

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 14:00
door Henk Bossinade
Ben het met Bram eens. Vr gr Henk B.

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 18:57
door Dirk
Bram/Henk,

Willen jullie hiermee zeggen dat met een originele pakking vloeibare pakking niet nodig is??

Alvast bedankt,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 19:13
door Mrah
Altijd alle pakkingen van een V8 aan beide zijden dun insmeren met vloeibare pakking.

Zo heb je de meeste kans dat je op dez manier een lekvrije montage verkrijgt

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 19:16
door Mrah
En natuurlijk van te voren beide delen goed schoonmaken/schuren en heel goed ontvetten. Liefst meerdere keren: 1 keer ontvetten is eigenlijk gewoon uitsmeren van het vuil en vet.

Dus ontvetten totdat een nieuw stuk poetsdoek met ontvetter niet meer vuil wordt.

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 20:21
door Geert LW79
Originele pakkingen gebruiken en alleen daar vloeibare pakking gebruiken waar het manual dat voorschrijft. Als de afdichtingsvlakken oneffen zijn kan je eventueel (een beetje) vloeibare pakking gebruiken om dit op te vullen. Meestal wordt er overvloedig van die rommel gebruikt. Bedenk maar dat wat er aan de buitenkant tussenuit knijpt er ook aan de binnenkant uitknijpt. Daar laat het na verloop van tijd los en dan weet je dus niet waar het terecht komt. Zal niet de eerste motor zijn waar je een hand vol spagettie (vloeibare pakking worstjes) uit het carter haalt.
Weet niet wat het manual voor deze pakking voorschrijft maar mijns inziens is voor al dit soort werkzaamheden RTFM (Read The Focking Manual) van toepassing.
Wie zijn wij om het beter te weten dan de bedenkers van deze wagens?

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9ea6ce9e1139b43f94c03fde366f12fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15566504, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 22:04
door Henk Bossinade
Dirk, de orginele pakking voor de distibutiedeksel en waterpomp zoals de LR dealer deze tegenwoordig levert moet zonder vloeibare pakking gemonteert worden.Op deze pakkingen zit al een extra afdichtingslaagje.Op de papieren imitatie pakkingen zit dit niet.Ik gebruik alleen de orginele. Vr gr Henk B.

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 22:56
door Dirk
Ik heb hiervoor de koppakkingen vervangen, de tweede keer voor composiet ook de inlaatpakking. Bij RPI besteld en gevraagd om technisch advies. Dan krijg je een monteur/technische man aan de lijn en die verteld dan ook dat bij de composiet inlaat pakking (terwijl ik toch dacht gelezen te hebben dat dit niet nodig was) om vloeibare pakking te gebruiken rond: the waterholes, just in case. Ofte wel voor het geval dat.

Dit lijkt ook zoiets, zoveel mensen zoveel meningen. Ga in elk geval originele pakkingen bestellen en bij monteren in ieder geval de staat van de vlakken meenemen in de beslissing om wel of niet vloeibare pakking te gebruiken. Aan de andere kant als je voor de derde keer probeert de motor waterdicht te maken dan krijg je neiging om vloeibare pakking te smeren.

met vriendelijke groeten,
Dirk

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 23:10
door Henk Bossinade
Bij de composietinlaatspruitstukpakking dient men bij montage inderdaad rond de koelvloeistofkanalen een dun laagje Hylomar aan te brengen.Dit doet men niet alleen bij RPI, maar ook bij LR zelf.Verder kun je een composiet pakking niet vergelijken met de distributie en waterpomppakkingen Vr gr Henk B.

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: za 09 jun 2012, 23:13
door Mrah
Precies: baat het niet dan schaadt het niet als je het maar niet met dikke klodders er op smeert.

Precies zoals ik al eerder zei: beide zijden heel licht insmeren. Dan blijft de pakking op de goede plek en je weet tenminste zeker dat het dan echt dicht is.

Sommige pakkingen hebben nog een extra randje in het midden. Zit dat er op dan hoeft het niet.

Ik heb ooit bij een revisiebedrijf gewerkt en heb gemerkt dat het de algemene regel was om bij engelse producten altijd extra vloeibare pakking te gebruiken want die engelsen kunnen geen goedepasvlakken maken.

Bij Jappen hoef je er soms bijna helemaal niets er tussen te doen aan vloeibare pakking! En dan toch echt goed dicht wezen. Het schijnt echt te kunnen!

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: zo 10 jun 2012, 01:23
door Henk Bossinade
Zoals ik al eerder vertelde ; de distributie en waterpomppakkingen zoals je die bij de LR dealer koopt ( de orginele dus) hebben een randje afdichtingsmateriaal in het midden, er mag geen extra vloeibare pakking worden gebruikt(zit er eigenlijk al op) .Natuurlijk gebruikt men alleen orginele pakkingen en geen papieren imitatie ;-) vr gr Henk B.

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: ma 11 jun 2012, 21:29
door Dirk
Beste prikkers,

De bout van de krukas is los met een ruime dop 33, iets op de bout getikt. En naderhand de bout wat afgeslepen zodat deze voortaan als een 33 mm door het leven gaat.

Op de foto het beeld van de pakking onder het deksel.

IMG-20120611-00014.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e8d0b8c2e1e19ee031303c137741a38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FIMG-20120611-00014.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/IMG-20120611-00014.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FIMG-20120611-00014.jpg', '', 15573374, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Papieren pakking met heel veel vloeibare pakking. Zo zal het toch niet bedoelt zijn ooit. Volgende keer de originele gebruiken.

Verder een vraag over de ketting. Deze kan ik aan de linkerzijde één cm naar binnen drukken, dit zal teveel speling zijn?

met vriendelijke groeten,
Dirk

Re: krukaspoelie V8 losmaken

Geplaatst: ma 11 jun 2012, 22:59
door Franc
Dirk,

Het ziet er allemaal lekker "klodderig" uit.
Lijkt me duidelijk die ketting: vervangen. Voor zover ik weet is er geen waarde in de WSM, maar je wilt hier zo min mogelijk speling.

Bij montage van het bovenste tandwiel zorgen dat de spie in de nokkenas goed horizontaal zit. Daar sijpelt de olie nl. langs.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen