Pagina 1 van 1

LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 14:03
door bowy
In mijn dashboard heb ik een rij controle lampjes voor diverse functies. (mistachterlicht, groot licht, difflock, dynamo etc)

Hiervoor heb ik de volgende LED lampjes gebruikt (Conrad LED controlelampje) Dit werkt perfect!

Alleen nu het volgende, ik wilde voor het groot licht graag een blauwe gebruiken maar en voor de rest rode/oranje/groene. Nu blijkt dit allemaal perfect te werken behalve bij de blauwe. Als ik deze monteer dan gaat hij meestal na 2 of 3 x schakelen kapot. Het rare is dat als ik op dezelfde plek/manier een rode monteer er niets aan de hand is. Na 4 lampjes verder heb ik het opgegeven en zit er nu een rode.

Het is als volgt geschakeld: +accu-zekering-schakelaar- controlelampje/relais-lampen

Wie o wie weet waarom blauwe zo snel kapot gaan?

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 14:15
door Wim Janssen
Bowy,

De verschillende LED kleuren hebben een andere drempelspanning. kijk eens of je hier [www.ledtuning.nl] wat wijzer wordt. Het heeft in ieder geval met de kleur te maken.

groeten
Wim

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 14:15
door Thimo
Beste Bowy,

Deze LED zijn voor 12V.
Aangezien de dynamo ca 14V leverd en nog niet eens een mooie gelijkspanning gaan deze LED's vrij snel kapot.
Zet een weerstand van 100 Ohm van een kwart Watt in serie.
Hierdoor iss de kans dat de LED defect gaat heel klein.

Mvg Thimo.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 14:25
door bowy
Wim bedankt voor de linkt, snap niet alles (als electro nitwit) wat daar beschreven is, maar snap wel dat het dus aan de blauwe kleur ligt.

Nu zag ik op de site van RDA dat er ook relais bestaan met een diode om op die wijze LED's te beschermen. Zou dit eventueel helpen? Wel een mooie makkelijke oplossing trouwens.

Gr Bowy

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 14:34
door JustinvS
Dus vanaf de schakelaar gaat er 1 draadje naar het controle lampje (en daarna naar de massa) terwijl er een apart draadje naar het inschakeldeel van het relais gaat?

Zo ja, dan is het enige dat me te binnen schiet een verhaal van de site van rick donkers toen hij nog tuimelschakelaars met led in de steel verkocht. Dat kwam er op neer dat een relais bij het uitschakelen een zeer grote inductiespanning had waardoor het ledje zeer snel stuk zou gaan. Oplossing was het gebruik van een relais met een diode of weerstand parallel aan de stuurkant van het relais. Vraag me niet hoe dat werkt, zoveel weet ik er nou ook niet van.

Blijft het alle vreemd dat de rode ledjes het aanzienlijk langer uithouden dan de blauwe. Misschien dat dit verklaard kan worden doordat de blauwe ledjes bekend staan als gevoeliger vanwege hun drempelspanning.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c54597816549b0d0eb0f609382fdf012', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15547779, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 14:49
door Frans Mien Mesjien
Waarom de LED kapot gaat weet ik niet, maar kan je simpelweg op een witte LED geen blauw lensje/kapje op monteren?

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 14:52
door bowy
JustinvS Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus vanaf de schakelaar gaat er 1 draadje naar het
> controle lampje (en daarna naar de massa) terwijl
> er een apart draadje naar het inschakeldeel van
> het relais gaat?
>
>

Correct

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 15:00
door Exfietser
Voor de goede orde ledjes van 12 volt bestaan niet. Een led eigenlijk een diode is stroom gestuurd. Om hem te laten werken moet je zorgen dat er een bepaalde stroom gaat lopen. Feit is echter volgens de wet van Ohm dat bij een bepaalde stroom ook een spanning hoort. Alleen is die spanning bij een ledje heel kritisch. Als de spanning een klein beetje stijgt, stijgt de stroom enorm. Zoveel dat de led meestal sneuvelt.

Hier is het verband tussen de stroom en spanning en de ledkleur is te zien in onderstaande grafiek:
Ledkarakteristieken.png --> mod_embed_images_loadimage('6d02f9302b47d1606f8c6fac8b38e6a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F0%2F0c%2FLedkarakteristieken.png', 'http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Ledkarakteristieken.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F0%2F0c%2FLedkarakteristieken.png', '', 15547895, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Je ziet dus dat verschillende kleuren leds op verschillende spanningen werken. Maar geen 12 volt. Om ze toch op twaalf volt te laten werken wordt vaak een weerstandje in serie met de led opgenomen. Dat is dus ook geval bij die conrad dingen. Die weerstand is zo gedimensioneerd dat er exact 20 miliampere gaat lopen bij een spanning van 12 volt. Dat betekend dat er bij 14 volt dus een grotere stroom loopt. Dit zal de levensduur van de led aanmerkelijk verkorten. Gloeilampjes doen het waarschijnlijk aanzienlijk langer dan ledjes op een te hoge voedingspanning.

Waarom gaat die blauwe led nu steeds stuk? Een blauwe led is aanzienlijk moeilijker te maken en er zijn ook wat bijzondere grondstoffen voor nodig. Electrisch is de blauwe led ook gevoeliger dan de de andere. Technisch de simpelste en sterkste led is de rode. Daarom gaat die steeds stuk.

Wat jij moet doen is zoals in een andere posting gezegt een weerstandje in serie met het ledje zetten. Uitgerekend wordt dat weerstandje dan:


14 volt - 12 volt = 2 volt en volgens conrad 20 mA geeft 2V / 20mA = 100 ohm . Het klopt exact wat Thimo zegt.

Je zou ook 120 ohm kunnen nemen dan branden de leds iets minder hard en gaan ze heeeeel lang mee.

Arnold.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 15:08
door bowy
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor de goede orde ledjes van 12 volt bestaan
> niet. Een led eigenlijk een diode is stroom
> gestuurd. Om hem te laten werken moet je zorgen
> dat er een bepaalde stroom gaat lopen. Feit is
> echter volgens de wet van Ohm dat bij een bepaalde
> stroom ook een spanning hoort. Alleen is die
> spanning bij een ledje heel kritisch. Als de
> spanning een klein beetje stijgt, stijgt de stroom
> enorm. Zoveel dat de led meestal sneuvelt.
>
> Hier is het verband tussen de stroom en spanning
> en de ledkleur is te zien in onderstaande
> grafiek:
> [upload.wikimedia.org]
> /Ledkarakteristieken.png
>
> Je ziet dus dat verschillende kleuren leds op
> verschillende spanningen werken. Maar geen 12
> volt. Om ze toch op twaalf volt te laten werken
> wordt vaak een weerstandje in serie met de led
> opgenomen. Dat is dus ook geval bij die conrad
> dingen. Die weerstand is zo gedimensioneerd dat er
> exact 20 miliampere gaat lopen bij een spanning
> van 12 volt. Dat betekend dat er bij 14 volt dus
> een grotere stroom loopt. Dit zal de levensduur
> van de led aanmerkelijk verkorten. Gloeilampjes
> doen het waarschijnlijk aanzienlijk langer dan
> ledjes op een te hoge voedingspanning.
>
> Waarom gaat die blauwe led nu steeds stuk? Een
> blauwe led is aanzienlijk moeilijker te maken en
> er zijn ook wat bijzondere grondstoffen voor
> nodig. Electrisch is de blauwe led ook gevoeliger
> dan de de andere. Technisch de simpelste en
> sterkste led is de rode. Daarom gaat die steeds
> stuk.
>
> Wat jij moet doen is zoals in een andere posting
> gezegt een weerstandje in serie met het ledje
> zetten. Uitgerekend wordt dat weerstandje dan:
>
>
> 14 volt - 12 volt = 2 volt en volgens conrad 20
> mA geeft 2V / 20mA = 100 ohm . Het klopt exact
> wat Thimo zegt.
>
> Je zou ook 120 ohm kunnen nemen dan branden de
> leds iets minder hard en gaan ze heeeeel lang
> mee.
>
> Arnold.


Arnold super bedank voor dit stukje electronica uitleg op mijn electra nivo! (Thima natuurlijk ook bedankt voor het idee!) ik ga op zoek naar het betreffende weerstand en solder het ertussen. Ben benieuwd naar het resultaat en houd jullie op de hoogte!

Gr Bowy

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 15:33
door JustinvS
Zouden deze leds niet voor automotive gebruik zijn en dus stiekem al rekening houden met 14,8 volt? Volgens de datasheet zit er een 680ohm weerstand in, bij een led van 2.4 volt met 20mah (rood) zou dat dus voor 14.8volt geschikt zijn toch? in het geval van de blauwe zou er zelfs minder dan die 680ohm in moeten.
Bowy, breek eens een kapotte blauwe open en kijk eens wat voor weerstand er in zit

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59b4f7f744caa31c0804577ee0fd30a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15548085, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 15:47
door bowy
JustinvS Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zouden deze leds niet voor automotive gebruik zijn
> en dus stiekem al rekening houden met 14,8 volt?
> Volgens de datasheet zit er een 680ohm weerstand
> in, bij een led van 2.4 volt met 20mah (rood) zou
> dat dus voor 14.8volt geschikt zijn toch? in het
> geval van de blauwe zou er zelfs minder dan die
> 680ohm in moeten.
> Bowy, breek eens een kapotte blauwe open en kijk
> eens wat voor weerstand er in zit


Ga ik vanmiddag doen, houd jullie op de hoogte!

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 15:51
door Marc-my-Words
Misschien zijn er inductie-pieken van een grootlicht-relais ? En wellicht zijn de blauwe leds dus wel bestand tegen automotive gebruik maar niet tegen de inductie-pieken. De rode LED zijn zoals Arnold al aangaf veel beter bestand tegen "gekkigheid", ze hebben nogal wat truuks moeten uithalen om de LED's die ooit alleen rood waren ook in andere kleuren te maken. Alternatief is natuurlijk een gewoon gloeidraad-lampje.

Marc

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 16:07
door JustinvS
Dat gokte ik ook (zie mijn post van 12:34)

Ik zal eens naar het hok lopen of ik nog een relais met weerstand heb liggen, de LW zat er vol mee.

EDIT: ik heb er nog een liggen, mocht je er belang bij hebben mag je hem komen halen (in omgeving Drachten). Weet niet of hij sterk genoeg is om het grootlicht te schakelen, en weet ook niet of het werkt om het als tussenrelais te gebruiken.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ceff03e19f147779ea75d94d223d2b7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15548253, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2012 14:32 door JustinvS.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 16:27
door Jup haans-klunder
Juppe volgt dit draadje , met grote belangstelling . Ik word steeds wijzer !!! . Maar Ik moet het natuurlijk wel onthouden . Doei . Juppe .

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 16:37
door Roel
JustinvS Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blijft het alle vreemd dat de rode ledjes het
> aanzienlijk langer uithouden dan de blauwe.
> Misschien dat dit verklaard kan worden doordat de
> blauwe ledjes bekend staan als gevoeliger vanwege
> hun drempelspanning.

Exfietser Schreef:
---------------------------------------------------------
>Waarom gaat die blauwe led nu steeds stuk? Een blauwe led is aanzienlijk moeilijker te maken en er zijn ook wat bijzondere grondstoffen voor nodig. >Electrisch is de blauwe led ook gevoeliger dan de de andere. Technisch de simpelste en sterkste led is de rode.

Moeilijker te maken + bijzondere grondstoffen = storingsgevoeliger ==> vaak kortere levensduur

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 16:55
door Frank 110V8
Ik zou even een diode in sper parallel aan het ledje aansluiten, waarschijnlijk wordt hij opgeblazen door de piek die ontstaat bij het uitschakelen van het relaisspoeltje.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!)

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 17:04
door Exfietser
Witte leds bestaan niet. Een led geeft z.g. h monochromatisch licht. Een wiite led bestaad dus ook altijd uit drie leds. Een rode, groene en een blauwe. Bij de eerste types witte leds was dat ook duidelijk te zien. Bij de nieuwste modellen hebben ze de drie kleuren in 1 ledkristal kunnnen integreren. Maar zelfs daar kun je als je schuin door het led lensje kijkt (Niet doen want bij heldere leds is dat echt verblindend.) de drie afzonderlijke kleuren zien. De verhoudingen van deze drie kleuren bepalen de kleurtemperatuur van de led. Het is bjzonder lastig om die juist te kiezen. Vooral omdat de verschilende kleuren ook nog eens niet even veel licht uitstralen. Sind kort kunnnen ze ook om die reden pas warmwitte ledjes maken. Voorheen waren ze altijd blauwig van kleur.

Het is een grote vergissing om een led als een lampje te zien. Dat is het namelijk in het geheel niet.

Arnold.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 18:56
door bowy
Net even een LED huisje uit elkaar geprutst.

p4pb8216079.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d80a57eb992aed061b2f228d18071af7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8216079%2Fp4pb8216079.jpg', 'http://ap1.pinkbike.org/p4pb8216079/p4pb8216079.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8216079%2Fp4pb8216079.jpg', '', 15548955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ziet er verrassend eenvoudig uit met een weerstand al aangesoldeerd (waarvan 1 van jullie vast kan vertellen wat voor eentje dat is.....?)

En nog even verder nagedacht. Jullie aanname dat de 14,4 volt wel eens de boosdoener kan zijn klopt niet aangezien ik mij bedacht dat ze al sneuvelden in de testfase, voordat de motor gestart werd.

Dus vermoed dat zoals Frank al schrijft in de piekspanning zit. Daarom of een diode aansluiten of een relais bestelling met een ingebouwde diode. Ik ben voor deze laatste in mijn geval eenvoudigste oplossing gegaan.

Als het goed is overmorgen binnen en zal jullie informeren over het resultaat (bij mijn laatste ledje in voorraad.....) , bedankt voor het meedenken alvast!


Gr Bowy



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2012 17:36 door bowy.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 19:41
door JustinvS
680.(zie bijv deze site)
Plenty zou je zeggen. Ben benieuwd of het piekspanningsrelais het oplost, Evt heb ik er ook nog wel een liggen als je er niet op wil wachten.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5228de802867c15d74b60adab18fafb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15549119, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 21:51
door gert
14,4 V is definitief niet de oorzaak.
Piekspanning (eigenlijk negatieve spanningspiek) bij het afvallen van een relais kan dit heel goed veroorzaken, Frank zijn remedie is goed.
Het beste zou zijn deze diode, mag een klein dingetje zijn, 1N4148 of zo, in sperrichting over de LED in het lampje zelf aan te brengen.
Even voor mijn begrip: staat er op het originele lampje hoe die aangesloten moet worden op plus en min?

Gr gert

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 23:00
door bowy
gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even voor mijn begrip: staat er op het originele
> lampje hoe die aangesloten moet worden op plus en
> min?
>
> Gr gert


Jep, en als je dit verkeerd aansluit gaan ze kapot weet ik ook al

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 23:42
door Marc-my-Words
bowy Schreef:
-------------------------------------------------------
> gert Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Even voor mijn begrip: staat er op het
> originele
> > lampje hoe die aangesloten moet worden op plus
> en
> > min?
> >
> > Gr gert
>
>
> Jep, en als je dit verkeerd aansluit gaan ze kapot weet ik ook al

We zullen maar niet vragen hoe je dat weet.

Het geeft te denken, en geeft hoop dat een inductiespannings-beschermingsdiode zou kunnen helpen.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 23:49
door gert
Die inductiespannings-beschermingsdiode helpt zeker. Het zekerste direct bij de LED.
Je zou echter het controle lampje ook parallel aan de grootlicht lampen kunnen aansluiten, dan heb je geen last van inductie.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: di 05 jun 2012, 23:08
door Hans 109
De vrijloopdiode over je spoeltje zetten...Niet over je LED. De tegen-EMK van je relaisspoel genereert heel veel piekspanning. Door de vrijloopdiode over je spoeltje te zetten sluit je de tegen EMK kort. [nl.wikipedia.org] bij Industriestandaard

mvg Hans

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 00:49
door Exfietser
Yep, vrijloopdiode moet zo kort mogelijke draadjes naar de spoel hebben. Anders werkt de inductie in de lange draden naar de diode juist weer tegen. Voor de zekerheid zou je eventueel ook nog over de led zelf een antiparallel diode kunnen zetten.

Arnold.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 10:34
door gert
Met een diode over de LED bescherm je deze afdoende, ze wordt dan zoals de Duitsers zo mooi zeggen: unkaputtbar.
Het probleem van inductiespanning op de lange bedrading is er dan wel nog voor andere verbruikers in auto. Dit werkt natuurlijk ook zo voor jouw blauwe LED als de diode over de spoel zit, de LED is dan beschermd tegen inductie van zijn "eigen" spoel maar kan nog spanningspieken oppikken van overige gebruikers.
Daarom is het idee van Arnold helemaal goed: een diode zowel over de spoel als over de diode.
Dit wil niet zeggen dat je LED zeker defect zal gaan als je alleen maar een diode over de spoel zet, maar mocht je dan nog problemen hebben weet je waar het aan kan liggen. Of het probleem van overspraak van spanningspieken naar de bedrading van je blauwe LED groot is hangt helemaal af van hoe de bedrading loopt. Lange afstanden parallel met "vervuilende" draden zijn ieder geval niet gunstig.

gr, gert.

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 20:57
door bowy
Inmiddels een relais met een diode geplaatst en probleem opgelost! Led blijft heel!

Nu nog de diode bij het ledje plaatsen, iemand tips hoe ik die moet plaatsen? Aan de - of aan + zijde of erover heen? En aan welke kant van de led dan welke kant van de diode?

Gr. Bowy

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 21:00
door Frank 110V8
Eroverheen en met het streepje richting de plus

Re: LED probleem (voor de electro-experts!) VERVOLG

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 21:33
door bowy
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eroverheen en met het streepje richting de plus


Dank! Ga ik solderen!