hi
even een kort vraagje
ik hoor een raar geluid als de motor van mijn LW serie 3 draait.
Het geluid kan ik niet echt omschrijven maar het heeft iets weg van dat er iets aan loopt.
Als ik gas geef, terwijl ik stil staat gaat het geluid sneller.
Het geluid word steeds harder en duidelijk hoorbaar.
Daar maak ik uit dat het om een draaide as gaat in mijn motor.
Of ik nu mijn koppeling in of uit heb, dat maakt geen verschil.
Er zit overal genoeg olie in. Dus dat kan het niet zijn.
Ik vraag mij af of het iets van een lager kan zijn die een as zit.
Ik vermoed de as die mijn koppelingsplaat laat draaien. (of zo iets)
het komt ook lijkt het wel de koppeling van mijn motor met de versnellingsbak uit te komen.
Ik hoor graag of iemand weet wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen.
En of het kwaad kan
thx
gr
sander
geluid bij draaiende motor
-
Puffino
Re: geluid bij draaiende motor
Geluid is nooit goed. Zal wel een versleten lager zijn. Bijvoorbeeld een krukas lager. Maar hoeft niet. Het kan ook iets minder moeilijks wezen als een .... dynamo, of wat ook.
Als je wilt weten waar het vandaankomt, probeer de stethoscoop teruc eens: neem een stevige schroevendraaier (liefst een flink lange) maar een velengstuk uit de doppendoos kan ook prima, en zet deze op een plek op het blok met draaiende motor. Zet je oor er eens tegenaan. Je luistert dan naar het blok. Ga zo verschillende plekken eens af. Luister eens naar je dynamo, stuurpomp (als je die hebt, vast niet) en zo nog meer. Hiermee kun je vaak wel achterhalen waar het ongeveer zit.
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Als je wilt weten waar het vandaankomt, probeer de stethoscoop teruc eens: neem een stevige schroevendraaier (liefst een flink lange) maar een velengstuk uit de doppendoos kan ook prima, en zet deze op een plek op het blok met draaiende motor. Zet je oor er eens tegenaan. Je luistert dan naar het blok. Ga zo verschillende plekken eens af. Luister eens naar je dynamo, stuurpomp (als je die hebt, vast niet) en zo nog meer. Hiermee kun je vaak wel achterhalen waar het ongeveer zit.
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Edwin109
sander Schreef:
----------------------------------------------------
> Ik vermoed de as die mijn koppelingsplaat laat
> draaien. (of zo iets)
> het komt ook lijkt het wel de koppeling van mijn
> motor met de versnellingsbak uit te komen.
klinkt als druklager die aan zijn einde is
Gr Edwin
----------------------------------------------------
> Ik vermoed de as die mijn koppelingsplaat laat
> draaien. (of zo iets)
> het komt ook lijkt het wel de koppeling van mijn
> motor met de versnellingsbak uit te komen.
klinkt als druklager die aan zijn einde is
Gr Edwin
-
sander
druklager,
thx
om die te vervangen moet dan je versnellingsbak van je motor af?
thx
om die te vervangen moet dan je versnellingsbak van je motor af?
-
jan-
Ja, maar gebruik de genoemde methode om te luisteren waar het geluid het hardst is. Scheelt misschien overbodig sleutelwerk.
Schroef niet de bak eraf als je geen zwaarwegend vermoeden hebt dat dat de oorzaak is. Je geeft namelijk zelf aan dat koppeling in of uit geen enkel verschil maakt.
Schroef niet de bak eraf als je geen zwaarwegend vermoeden hebt dat dat de oorzaak is. Je geeft namelijk zelf aan dat koppeling in of uit geen enkel verschil maakt.