Pagina 1 van 1

APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 01:09
door jan-
Heren,

Vandaag APK gehad voor mijn 109 ex defensie 24v 2.5na. Na enige tijd (jaren?!?) stilstand bij de vorige eigenaar is hij weer in orde gemaakt (dwz andere motor erin, chassis behandeld nieuwe uitlaat, onderhoudsbeurt enz). Helaas nog geen bevredigend resultaat (afkeur).

Probleem:
1- Rem achterzijde te weinig remkracht (kwestie van stellen vermoed ik)
2- 1 lamppeertje springt kapot (geen idee)
3- brandstof solenoid smelt bijna zo warm wordt hij (deze zit via een omvormer op 12v en gemeten met uitgeschakelde motor)

Nu ben ik zo onzorgvuldig geweest om de laadspanning niet te meten omdat de accu's gewoon lekker bijladen.
Ik vraag me nu af of de laadspanning in te stellen is ( en dus te hoog kan zijn afgesteld).

Kan iemand me zeggen of dit mogelijk is en hoe dit dient te gebeuren? spanning moet bij vrachtwagens en landbouwmachines ongeveer 28V zijn met draaiende motor. Ik neem aan dat dit ook geldt voor een series 3 24v?!?

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 01:29
door Frank 110V8
De laadspanning moet idd 28 volt zijn en is in te stellen er is zit als ik mij niet vergis een aansluiting high .... En low op je spanningsregelaar.

Groet Frank

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 12:06
door Exfietser
De spanningsregelaar heeft drie standen. High, mid en low. Deze regelaar hoort normaal op mid te staan en in de winter als het koud is kun je hem op high zetten. De spanning moet als de dynamo draait tussen 27 en 28 volt zitten. Als je regelaar defect kan d spaning oplopen naar 36 volt. Maar volgens mij heeft dat niets te maken met je solenoide. Die draait op twaalf volt en wordt ook heet als de motor en dus de dynamo niet draait. In dat geval doet je dynamo en je regelaar ook niets. En die doet dus ook niets fout. Het probleem van je hete solenoide moet je eerder zoeken in je omvormer. En je moet gewoon even de spanning op je solenoide meten. Dan weet je het.

Je rem verhaal snap ik niet. De apk eis is dat de achteremmen moeten remmen en ze moeten even hard remmen. Er wordt nergens opgegeven hoeveel ze moeten remmen. Dus of ze remmen niet (of zo weinig dat de keurmeester zegt niet.) Of ze remmen remmen ongelijk. En helaas is daar niet veel aan af te stellen. De enige afstelling die je hebt is het boutje waarmee je schoenen haaks op de trommel kunt laten lopen. Het kommavormige instellertje stelt dus niet de remkracht in maar de parkeerpositie van je remschoen. Die moet zo zijn dat de schoen de trommel net niet raakt.

Dus zet met een dikke stift een paar strepen op je remschoenen en kijk door proefremmen of het hele oppervlak contact maakt met de trommel. Als alleen een zijkant contact maakt met de trommel kun je dat weg stellen met de stelschroef. (Niet het kommavormige stellertje.) Zorg met de comma vormige stellertjes dat de schoenen in rust net geen contact maken met oppervlak. En dan moet het goed zijn, Is dit niet het geval dan wordt het waarschijnlijk tijd voor nieuwe schoenen on/of trommels. En vervang dan ook de veren. Ook die slijten en zijn essentieel voor de werking.

Arnold.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 12:20
door Puffino
die afsluiter van de brandstof pomp kun je beter aan een weerstnadje hangen. Dit is standaard zo in ELKE 24V militaire Land Rover.... Degene die dit heeft aangelegd wist dat kennelijk niet ;-)

Kan effe de posting niet vinden. Het is een goudkleurig dingetje. Zit normaal op het schutbord gemonteerd.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 12:59
door Puffino
Arnold, zijn remmen zitten wellicht niet goe din elkaar. Veertje verkeerd om op de schoen, maar daar komt hij goed achter door die stiftmethode.

Of een rem heeft te lang aangelopen en is nu oververhit/verglaasd?

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 13:07
door Exfietser
Mischien noemt hij die weerstand wel een omvormer. Als je dan een te hoge spanning (dus 36 volt) hebt door een kapotte lader kan inderdaad de spoel erg heet worden. De rest van de electrische zooi gaat dan overigens ook op den duur stuk. Maar je koplampen geven wel (even) heel veel licht en je sigaren aansteker is heel snel op temperatuur.

Arnold.

Arnold.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 13:47
door Puffino
;-)

Jan meldt zich wel weer denk ik.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 19:51
door jan-
Ja, ik ben benieuwd wat het probleem nu is.

Ik kreeg gisteren nog bericht dat degene die hem keurt het wel even repareert.
Geen idee hoe en wat nu precies de oorzaak of het precieze probleem is, hij zei dat de remmen achter niet goed waren en 1 lamp kapot ging.
Ik hoop dat deze heer niet een 12v lamp erin heeft gezet en dat deze weer stuk gaat...
Ik hoor het straks wel.

De solenoid zit aangesloten op een simpele 10a 24v/12v omvormer. Heb zelf de 2.5na erin gebouwd en deze oplossing gekozen bij gebrek aan een weerstandje (en de juiste waarde) .Deze zou ook gewoon kunnen doorslaan door ouderdom ofzo (weet niet of er een trafo inzit dan kan die ook nog een slecht isolatieweerstand hebben). Aangezien de landrover zo'n slordige 40km hiervandaan staat bij een garage ter keuring kan ik niet makkelijk langswippen om zelf te meten.

Als ik morgen geen positief bericht over reparatie heb ga ik zaterdag zelf aan de slag.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 21:06
door Puffino
Zo zonde dat die posting ook in het gat verdwenen is.... Ik kan niet meer vinden wat het bestelnummer is. Misshcien kun je even via de prive tamtam vragen aan Aad Koene, die had die weerstandjes zo liggen, of weet waar ie ze kan halen.

BP te G wellicth ook wel.

Die remmen, tja, dat is nu lastig, als je ze niet zelf uit elkaar gehaald hebt. Succes!

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 21:22
door jan-
Toch maar even gebeld (zo lastig om geduld te oefenen als je zelf niets kunt doen).

Blijkt de handrem te zijn die niet hard genoeg aanpakt.
Koplamp was al gemaakt en de solenoid wordt dichtgelast voor de APK zodat hij blijft lopen. Nieuwe heb ik al besteld vandaag.
De reparatie gaat alleen deze week niet lukken omdat een goede vriend van de beste man gisteren overleden is.

Dat zijn natuurlijk belangrijkere zaken...

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 21:29
door Exfietser
QuoteJan: de solenoid wordt dichtgelast

?????????????????????????????????


De vraag is hoe ga je de motor nu uitzetten? Op de rem en de koppeling op laten komen? Rare actie. In het kader van veiligheid lijkt me juist dat hij dan geen apk krijgt.

Arnold.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 22:07
door jan-
ja schijnbaar mag dat.

Ik heb al een nieuwe besteld maar die moet uit UK komen...
Zal even duren.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 22:15
door jan-
Ik kan idd nergens vinden dat de motor moet worden uitgeschakeld met een knop,schakelaar sleutel enz.
Staat zover ik zie niets over in de apk eisen

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 22:17
door JanTD5
Hoi Jan,

Mooi dat ie APK klaar was, Jammer dat ie afgekeurd werd Moet zeggen dat je het best netjes gedaan hebt met maar een paar puntjes van afkeur die wel redelijk makkelijk te fixen zijn. Idd wel bijzonder dat ie gewoon APK ok bevonden wordt met een kapotte solenoid, maar ja wat er niet opzit hoeft het ook niet te doen Zou het leuk vinden als mijn oude "Groene Dreack" Zo noemden we hem altijd, weer op de weg mag. Succes verder met de laatste puntjes op de I.

En dan? Wordt ie nog steeds Libyan sand? Zal wel moi staan denk ik.

Mvg Jan

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 23:01
door jan-
Ik twijfel nog jan. Ik heb de kleur wel 3liter zelfs. Ik heb ook RAL 6014 legergroen.
Ik denk dat ik deze zomer maar bij groen blijf. Maak ik dat even netjes en dan laat ik de zandkleur voor een deel in spuitbussen vullen om later eventueel op zandkleur over te gaan. Zonder spuitbussen krijg ik de hoekjes nooit dekkend en netjes denk ik.
Het zal voorlopig dus gewoon schuren en rollen worden met RAL6014.

Zal blij zijn als hij volgende week rijdend met APK op de stoep staat... Geduld is een slome zaak

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 23:27
door Puffino
Hier geen vraagtekens maar HEEEEEL hoge wenkbrauwen.

En die handrem dan wat heeft die er mee te maken? Ik ben de weg kwijt en nu gelukkkig niet op mijn eigen wagen ;-)

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: do 31 mei 2012, 23:36
door jan-
Het blijkt dat het niet de achterem is die niet goed was maar de handrem was afkeur omdat die niet hard genoeg aangrijpt.
Verkeerd begrepen.

Volgens de APk keurmeester moet het brandstofsysteem lekdicht zijn en alle delen moeten vastzitten. slangen mogen niet knikken maar schijnbaar staat er nergens iets over de manier waarop de motor moet worden uitgezet.

Solenoid is wel besteld maar komt pas later deze week binnen. kwestie van ff nieuwe inschroeven tegen die tijd.

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: vr 01 jun 2012, 00:02
door Puffino
Oh dat bedoelde je.... nu snap ik je beter.

Thanks ;-)

Succes, met de APK maar vooral daarna om er een echt fijne wagen van te maken!

Re: APK afkeuren (te hoge spanning?)

Geplaatst: vr 01 jun 2012, 00:15
door Jup haans-klunder
Zandbeige : is mijn favoriete kleur . jan- ! veel plezier en fijne kilometers .Gr ; Juppe .