Pagina 1 van 1

Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 00:42
door Puffino
DANK aan alle therapeuten op dit fijne forum.

Wat heb ik een paar domme dingen gedaan (gelukkig hebben de dingen die ik WEL goeddeed nog de overhand ;-) ), een leuke stap verkeerde hulp van de WSM er achteraan, door jullie echter sta ik nu eindelijk waar ik wezen wil! Al JAREN tob ik met gezwabber, maar kon er wel mee leven, IK kon best karren met die Snorkel van me. Mensen die met me meegereden weten dat.... Ik klaagde niet, maar OWE als iemand anders er in reed.... Hahahaha....

Maar goed, al jaren was de situatie:
- trillen rond de 85-95, OOK met juiste voorspanning van de swivels. Bleek de cardan-as te zijn.
- zo heftig trillen boven de 110 dat ik niet kon begrijpen dat er Land Rovers waren die harder konden dan dat. Ik haalde het niet vanwege de trillingen. waarschijnlijk OOK de cardan-as.
- gezwabber, niet strak sturen, ZONDER speling op het stuur. Hij kwam altijd netjes door de APK. Wat ik ook deed, het gezwabber bleef ondanks de verschillende rubbers etc. Sluitstuk bleek die panhardstang te zijn.

En nu dankzij jullie, ik ga jullie niet met namen noemen, (degenen die het betreft weten heus wel wie ik bedoel!) RIJDT SNORKEL SUPER!

Nee, superstrak is het niet, het is geen Alfa Romeo Spider (iemand die in een midden 90'er jaren Spider of GTV heeft gereden weet wat ECHT strak rijden is!) maar met 100 km/h super kleine gemikte stuurcorrecties kunnen utivoeren en in een keer recht staan is een droom die ik al 7 jaar heb.... Maar nooit goed heb opgelost, nooit goed heb doorgezet om er echt eens aan te werken. Er waren simpelweg NOG belangrijker zaken om op te lossen binnen de beperkte tijd die ik had, en het REED op zich wel een beetje ok, klein beetje.... Maar niet goed.

NU WEL. En met moeite maar het was het waard. Vrijwel elke trilling is weg, ik reed 110 zonder problemen. Gewoon lekker relaxed, cruisend, heerlijk. En ook rond de 90 is de trilling weg nu ik een cardan-as heb die NIET vast zit (vorige cardan-as van de voorkant bleek vastgeslagen op het schuifstuk) en de swivels onder handen zijn genomen. En vooral, die panhardstang goed vastgezet.....

En nu KAP IK met gekwijl, ik wil weer rijden maar helaaaaaaas roept mijn bedje me te hard..... Ben aardig op. Maar zal lekker slapen, met een goed gevoel.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 01:03
door Franc
Top Sander

Wat heb je er nu in zitten qua bussen?

Groeten,
Franc.

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 01:09
door Frank 110V8
En de oorzaak was een niet strak genoeg aangehaalde bout?

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 01:57
door Stage-2
Good on ya, mate. Genieten maar.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a77f9be469d8243dab68e8095d926cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15534009, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0012e48048a32d2bf289ee4139bc7461', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15534009, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 09:48
door Lucas van Lierop
Ja verlos ons wat was het nu?

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 10:28
door D&G
Hij heeft z'n stuur vastgezet

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 10:37
door richard78
Mooi te horen dat het is opgelost. Maar......
Wat was het nu!!!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('435522585af5a87ee1653a8a33bd540c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15534245, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 10:49
door Puffino
Allen, WAT WAS HET NU? Leuk, dat is de hamvraag. De panhardstang heeft ALTIJD beweging gehad, bij stilstaand sturen zag ik hem altijd heen en weer hobbelen. IK weet dat aan fouten in rubbers en niet goed passende bout. En strakker aandraaien, dat kwam niet op, DAT zou valsspelen zijn.

Ik heb altijd de neiging gehad om alles, als ik het zelf loshaal en weer vastzet, zo vast te zetten als ik het aantrof. Er rekening mee houdend dat sommigen je daar natuurlijk voor de gek kunnen houden, on andere door gebruik van loctite bijv.

Dus ja, daar ging ik mooi de mist in. Ik pak een werkplaatshandboek als ik iets doe waarvan ik niet weet hoe het moet, dit wist ik, het zat goed. NIET DUS. En nog belangrijker, ik schatte de werking anders in. Wist ik veel dat dit een KLEMBUS was.... Ik wilde juist niet die boel strak aantrekken, omdat ik bang was dat die bus de brackets zou beschadigen! Blijkt dat ie JUIST strak op die bracket moest. Ja, jammer Sandertje.... Ik ging e rgewoon van uit dat de bussen steeds niet goed pasten... Die zaten te ruim om de bout heen, dacht ik. Oplossing is dus andere bussen. Helaas. Nee dus. Ik heb nu dus originele bussen er uit gedonderd die mogelijk beter waren dan ik nu heb, agh ja.....

Voortaan iets vaker het werkplaatshandboek er bij. Dan had ik al jaren eerder dit opgelost. Frank, jij had h em goed..... (en de rest vermoedde het maar durfde mij kennelijk niet zo laag in te schatten. Maar ik kom eerlijk uit voor mijn dommiteiten. Schaam me wel, maar ja, pech, de halve prik staat vol met dit soort gedoe ;-) )

Mooi leermoment. OJA< let wel op dat je het juiste WSM pakt. Hij klopt kennelijk ook wel eens niet ;-) Ik ga toch eens kijken of ik die amendementen kan vinden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2012 09:17 door Puffino.

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 11:19
door Marc-my-Words
Tja, met het (oude) werkplaatsboek in de hand had je die bout al veeeel eerder stuk getrokken en had je het nog steeds niet geweten.

Marc

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 16:45
door theo bouwman
Misschien handig voor als je de maat en soort bout weet, om na te gaan welk torque hij vast mag.




[www.tribology-abc.com]

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: do 31 mei 2012, 17:23
door Puffino
Dan weet je alleen waarmee hij MAXIMAAL mag, niet op hoeveel hij HOORT.

Maar iets breder kijken dan mijn neus breed was had me wel gesierd ja....





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2012 15:24 door Puffino.

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: za 02 jun 2012, 21:35
door Henk Bossinade
Vanmiddag, tijdens het monteren van een nieuw stuurhuis moest ik even aan je denken Sander.Heb je ook nog de andere silentbus verbindingen die je ooit los gehad hebt aan je wagen gecontroleerd?Vr gr Henk B.

Re: Panhardstang DREEF me tot waanzin

Geplaatst: za 02 jun 2012, 21:56
door Puffino
Yep, alles nagelopen, en nogal wat anderen ook even op moment vastgezet, was op sommigen net een beetje nodig.

Rijdt echt lekker nu.

Alleen vraag ik me af waarom de constructie zo is als ie is, met een vrijwel plat vlak waar een bos op vast wordt gekneld, waarom geen invallende sleuf daarvoor gemaakt?