Pagina 1 van 1

Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 00:32
door Puffino
Bizar, kenners, aub, help.....

Mijn 110 drijft als een dolle. Zwabbert als een gek, rijdt niet fijn rechtuit. Al jaren. Zoekend naar het probleem kwam ik op de panhardstang terecht, en zeker nu alles maar dan ook echt alles aan de onderkant is vervangen (Td5 achteras, geheel met nieuwe onderdelen buiten het diff zelf, nieuwe veren en dempers voor en achter, nieuwe trailingarms, nieuwe aframe-kogel, bushes volledig vervangen door super-pro set blauw) en de vooras is ook volledig nagekeken in sturende delen, alles netjes op moment en voorspanning.

De voorste cardan-as is ook vervangen, de trilling die er in zat aan de voorzijde blijkt daar vandaan te komen, hij zat vast en veerde alleen met enorme moeite in en uit) door een nieuwe GKN-as en deze is voor het rijden even bijgevet natuurlijk.

Verder kan ik even niet bedenken...... Voelend aan de verschillende overbrengingen tijdens stilstand en heen en weer sturen merk ik dat alles superstrrak zit, en geen haartje speling heeft. Behalve.... de panhardstang. Ik had voorheen de volgende combinaties:
- boutset 1 met originele bussen. Zwabbert dus vervangen door nieuwe spul.
- boutset 1 met Deflex deelbare oranje bussen. Zwwabbert en kwam er toen pas achter dat Deflex goedkope troep is.
- boutset 1 met oriinele bussen. DAT wilde ik, DAT was goed. Dacht ik. Maar ook dat zwabberde. Wel duidelijk minder.
- boutset 2 met Super Pro bussen. Zwabbert stukken meer dan voorheen. Huh? Ja!

Het zwabberen blijft. Als je stilstaat en iemand stuurt wat heen en weer dan VOEL je de panhardstang aan BEIDE rubbers "opspannen". Het licht klonkende geluid daarbij EN het feit dat het rubber niet lijkt de bewegen EN het feit dat de bout exact stil blijft zitten in de chassis-gaten doet mij vermoeden dat hij dus te veel speling heeft van bout op bus (de stalen bus die zo superstrak in die rubber-bush zit). Als je onder de auto ligt, ZIE je duidelijk de hele voortrein onder de auto heen en weer gaan bij het sturen. Je ziet duidelijk het "opspannen" waar dus een deel van de sstuurbeweging verloren gaat, en niet naar het sturen zelf gaat....

Dat heeft ie bij alle boven geoemde combinaties van bussen en bouten gedaan maar nu nog wel het MEEST van allen.... Om moedeloos van te worden, want met een niewue set bouten EN behoorlijk prijzige (en kwalitatief goed overkomende!) bussen verwacht ik nu dat het probleem juist minder zou moeten zijn.

Ik ben ten einde raad, wie een goeie hint heeft of meer dan dat: spreek! Graag!

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 00:50
door Henk Bossinade
Sander, je schrijft ''dat hij(de bout) te veel speling heeft van bout op bus''. En dat mag natuurlijk niet.De bus span je door middel van de bout tussen de beide bracketzijdes,zodat de bus er vast tussen zit.Als nu (of in het verleden) de bout los zit(heeft gezeten),dan kan het zijn dat de raakvlakken van de bracket uitgesleten,uitgehold zijn tov de busuiteinden .Aan de busuiteinden zal het niet liggen ,de bussen heb je enige malen gewisseld.Heb je de bracketbinnenzijden (raakvlakken) gecontroleerd?De bussen mogen natuurlijk ook nooit een klonkend geluid maken in de bouten , succes. Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2012 22:50 door Henk Bossinade.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 01:12
door Stage-2
Banden en velgen? Hoe breder de set-up, hoe groter de zijdelingse krachten (= wringen) bij een stuurbeweging. Het draaipunt op de weg ligt dan te ver van het draaipunt van de swivel. Die beweging moet worden opgevangen in de bushes van de panhardstang.
In de ideale geometrie moeten die twee draaipunten ongeveer in hetzelfde verticale vlak liggen.

Succes.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee961b7f507ac61708dd149e42ce2526', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15526256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b23455cb43719c4941b64fd11159323', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15526256, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 01:15
door Puffino
Ik heb NIET gecontrolleerd of de bek (bracketbinnenzijde) nog netjes is. Nooit over nagedacht. En nu zit de hele as, inclusief die bek, dik in allerlei conserverende lagen verf van divers pluimage.... Dus of ik dat nog makkelijk kan zien, denk het niet....

Maar die panhardbouten zou ik wel eens te los hebben kunnen aangedraaid, heb niet opgelet hoe vast die moeten. Heb het op gevoel gedaan eigenlijk. Gewoon strak. Maar de waarden zou ik eens moeten nazoeken in de WSM.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 01:20
door Puffino
Heb nu Terrafirma veren, had altijd al 235/85r16 bandjes op Wolf velgen.

Die veren doen de wagen wel omhoog komen maar dat mag ook wel, hij was erg ingezakt aan de voorkant. GEEN IDEE hoe hoog die nu is ten opzichte van normaal. Er zijn er ZAT die rondrijden met deze hoogte, dat weet ik wel. En die hebben ook lang niet allemaal aparte ophanging, voor zover ik weet.

Jij suggereert hier dat het nuttig kan zijn te denken aan castorgecorrigeerde radiusarms?

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 02:05
door Stage-2
Mwa, castercorrectie zou ik alleen doen bij extreme verhoging. Nee, ik had het meer over de breedte, maar die lijkt redelijk standaard.

'k Zou even met Henk meegaan: brackets controleren op slijtage.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fae76691a8db7424ded6a987fafb7a9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15526356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7db11fd59faa0ec2a6dc8e70f72e65d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15526356, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 02:08
door Franc
Sander,

Op mijn 90 heb ik ivm verhoging zowel castor corrected radius arms en een verstelbare panhard stang en polybush rondom. Reed super strak totdat het oog van de verstelbare panhard stang is versleten. Het gaat hier niet om een "normaal" oog met rubber erin, maar een stangkop met glijlager. Geen "opspannen" dus. Er zit hier nu een minimale speling op, een fractie van een mm. Het weggedrag is, naar ik vermoed hierdoor, nu zodanig dat ik telkens moet corrigeren na gestuurd te hebben.
Het is alsof ik de auto weer "recht moet zetten" door een klein beetje tegen te sturen.

Wellicht heb je wat aan deze info. Een lichte kloink lijkt me overigens wel een richting om het in te gaan zoeken.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 08:32
door Arthur Verhalle
Sander,

De bouten van de panhard-stang worden niet gewoon "strak" maar echt flink VAST (88Nm aan aszijde) gedraaid, dat om te beginnen. Verder kan het zijn dat, als gevolg van het te "los" zitten, er slijtage is ontstaan in zowel de bouten als de stang-einden. De enige oplossing, je voelt hem al aankomen: vervangen die zooi...... Ik heb op een Engels forum wel eens een oplossing voorbij zien komen waarbij er 2 ringen over de gaten werden gelast en de bout werd "gezekerd" met een splitpen, maar persoonlijk ben ik daar niet zo'n liefhebber van.

Ik heb een tijdje geleden een soortgelijk probleem gehad en bij mij viel het op te lossen door de bout aan de bestuurderszijde (LHD 110) nog eens goed vast te zetten. Het valt me op dat ik nu, na een jaar ongeveer, hetzelfde euvel weer terug krijg. Ik moet mijn stang eens goed gaan bekijken (heb geen tijd......) en dan beslis ik nog of het alleen nieuwe bussen worden of een gehele vervanging.

Arthur

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 11:07
door Puffino
Dank, maar ik snap je niet, Arthur. De bout is NIEUW, dus nu nog ongesleten.Wat bedoel je met het "stang-einde"? Ik neem aan dat er mogelijk aan de chassis-ogen nu slijtage is opgetreden en dat die moet worden opgelost om dit weer goed te krijgen?

Wat ik lees over ringen OVER de gaten lassen: werkt aan de verkeerde kant als ik het verhaal van Henk lees. DUS zie ik daarin geen oplossing. En een bout zekeren die met 88Nm op een niet erg draaiend onderdeel vastzit, ik zou dat raar vinden.

Ik begrijp dat ik moet beginnen met inspectie van die chassisogen en as-ogen dus. Waar de panhardstang in valt.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 11:27
door Ruben Hummel
Hey Frustie

Die kloink is vast niet goed inderdaad, dat eerst maar eens oplossen. Eventueel nylon bussen erin als test (laten draaien ofzo)

Maar om even buiten de panhard stang de denken: ik zie niets over stuurhuis / stuurkogels. Mijn disco zwabberde ook flink; veel vervangen en gecontroleerd (frame kogel / alle bussen / etc etc etc)

Uiteindelijk heb ik alle stuurkogels vervangen en was het vrijwel weg (ik heb geen speling kunnen zien of voelen, ook niet stilstaand sturend)

Later nog eens het stuurhuis vervangen ivm lekkage; nog beter geworden.

Wellicht kan je hier ook nog iets mee

Succes,

Groeten,
Ruben


Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a18fb97e9f247577b417425758382a6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 15526663, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 11:42
door Puffino
Zolang ik geen speling zie en voel lijkt mij de conclusie duidelijk: daar doe ik dus niks aan. Lees beter mijn (ja, lange....) verhaal en je ziet dat ik inderdaad niets mis zie of voel aan de kogels en stuurhuis.

Je ziet en voelt op al die verbindingen feilloos of er speling zit, in eerders tadium paar jaar terug zo wel stuurkogels betrapt. ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 11:52
door Ruben Hummel
inderdaad overheen gelezen.

Maar dan nog, bij mijn kogels was niets te voelen bij droog sturen (stilstaan met lopende motor). Met vingers op de verbindingen was niets bijzonders te voelen, toch vervangen uit frustratie en probleem zo goed als opgelost.

Jij zit echter nog met die fijne kloink en speling; kan je daar tijdelijk geen 'vaste verbinding' van maken. Harde bus er in ofzo???


ps. sinds de RR is het zwalken pas echt op gelost Die heeft weer andere mindere 'eigenschappen'

Groeten,
Ruben


Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cda3376b056bd057996f0fe6c1107570', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 15526721, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 12:16
door Puffino
De kloink is het tikken van de stalen bus van de bush tegen de spanbout van de panhardstang.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 12:50
door Puffino
Arthur ik lees zelfs in de WSM nu dat de panhardstang bouten in beide brackets met 176Nm moeten worden vastgezet, geen 88. Hoe kom jij aan precies de helft? Grappig.

Ik heb mijn data uit WSM 90/110 Book 1, deel 6, pagina 6. En ja, ik kijk wel in de kolom "Nm" ;-)

176Nm..... dat is echt vet strak ja, dat heb ik niet gedaan, vanavond eerst inspectie van de brackets en dan eens zien wat er gebeurt als ik deze ga aandraaien tot deze waarden..... Ik denk dat ik het wel kan raden ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 12:51
door Wim Janssen
Sander,

Weet je zeker dat je stuurhuis goed afgesteld staat. Mijn auto was in het begin niet in een rechte lijn te sturen. Altijd een beetje corrigeren. uiteindelijk heb ik het stuurhuis een tikje losser gezet, met de stelbout bovenop het stuurhuis, en alles was opgelost.

groeten
Wim

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:01
door Puffino
Nee dat weet ik niet zeker maar ik zie aan het gedrag van de droparm dat deze DIRECT reageert. Dat daarna echter het wiel NIET direct stuurt, dat duurt effe. En ik ZIE EN VOEL wat die panhardstang doet. Die zwabbert enorm.

Nieuw stuurhuis en tweedehandspomp (stuurhuis lekt op ingaande stuur-stang en as van stuurpomp loopt niet lekker) is er al wel, maar zet ik er nog niet op, dat kom in de zomer pas. Hij heeft er geen echte last van tot nu toe. Is niet urgent genoeg voor IJsland.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:07
door Hans
Hi Sander,

ff terug naar het begin............. eh nee niet zover..!

Je beschrijft het swabberen.... misschien moet je rijgedrag van de banden niet verwarren met de panhardstang.
Iets van "play" hebben op de joints is meestal nog niet merkbaar door zwabberen.
Probeer eens een setje andere banden ( ff lenen) liefst 4 want het gedrag van de achterbanden werkt ook mee bij zwabberen!
Verder neem ik aan dat je de toespoor al gecheckt hebt.!

Wat ook erg verstorend weggedrag veroorzaakt is wanneer je voorheen ca 3.5 bar en nu maar 3 bar zou vullen.
De band zoekt dan meer op de buitenkant.


Greetz

Serie III 88 lhd
Rangerover V8 3.5 efi rhd

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:21
door Wim Janssen
Quoteik zie aan het gedrag van de droparm dat deze DIRECT reageert
Dat is net wat ik zei, een tikje losser stellen dus.

groeten
Wim

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:32
door Puffino
Het gedrag kwam voor bij deze EN vorige band. Ik rijd nu op BFG AT 235/85r16, hiervoor op Michelin XC4 7.5r16. Met name deze laatste die ik vroeger had dus, waren kogelhard, het fenomeen trad toen ook al op.

Daarom sluit ik de invloed van deze even uit.

Toespoor is een goeie, die kan ik nog wel even checken. Twee lange rechte latten langs de banden toch? Ik voel een actie aankomen om alle stuurkogels goed gangbaar te maken op het draad en dan eens naar de uitlijner te gaan.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:39
door Wim Janssen
Sander,

Jouw auto moet uitspoor hebben. Wielen recht zetten en de afstand tussen de velgranden voor en achter de as meten. Uiteraard op het verste punt van de velg t.o.v. de as. Voor de as moet die maat dus groter zijn dan achter, uitspoor dus. Die maat vindt je in het WHB.

groeten
Wim

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:41
door Puffino
Ik zal de waarden eens checken via de WSM uiteraard, dit doe ik NIET op gevoel...., dank Wim.

Ik lees dat die waarden tussen de 1,19 en 2,38 mm moet bedragen. WSM1, deel 4, p16.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2012 11:45 door Puffino.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:51
door Wim Janssen
Dus richten op 2 mm, want zo heel nauwkeurig kun je dat niet meten. Ik gebruik hier altijd 2 dunne latjes van pak 'm beet 1 mtr voor die ik langs elkaar schuif en tussen de velgranden zet. Streepje trekken op het einde van een latje waar deze op de andere valt en je hebt een maat. Andere kant meten en het streepje moet hier 2 mm de goede kant op schuiven.

groeten
Wim

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:53
door Hans
das idd handig wim

Serie III 88 lhd
Rangerover V8 3.5 efi rhd

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:55
door Puffino
Dank, dit is een goeie tip om dit nauwkeurig te kunnen doen. Ik heb nog twee aluminium strips strips liggen van een meter, met een mesje een kras op de overlap werkt ook, hoop ik.

He dat is mooi, fijn om als tip te krijgen dit, Wim, dank.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 13:59
door Hans
ik zou het bedacht kunnen hebben maar ....helaas.
Ik heb ook nog een alu hoekprofiel waar ik het zo van kan maken. .
2 gleufjes erin 2 moertjes... streepjes meten en stellen. klaar.

Groet,

Serie III 88 lhd
Rangerover V8 3.5 efi rhd

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 14:01
door Puffino
Nog effe een vraag Wim, ik word niet wijs uit WSM die rept over backlash op het stuurhuis van maximaal 9,5 mm. Ik neem aan dat is gemeten op de stuuruitslag van eens tandaard 42cm stuur? Dit om die stelschroef even juist te kunnen krijgen.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 14:03
door Puffino
Voordeel van hoekprofiel is natuurlijk dat deze niet zo doorbuigt, dat is bij mij stripjes even een aandachtspunt. NOG Mooier!

En met boutjes is dit mooi te klemmen en vast te houden op de juiste waarde van de achterste. Daarna de voorste, moet je dus +/- 2mm missen. Van voor naar achter werkt tenslotte niet omdat je dan van lang naar korter zou moeten.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 14:03
door Marc-my-Words
Als je dan ook nog even fröbelt met wat stukje tape (om het schuivende deel schuivend te houden dus ook een stukje binnenstebuiten) en als je de streep (of streepjes) pas inkrast als het goed staat (en eerder even een viltstift gebruik - viltstift is ook handig om de inkrassing duidelijk te maken/houden) dan heb je zelfs een heel nauwkeurig meet-instrument.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 14:17
door Wim Janssen
Zegt me even niets. Ken het boek natuurlijk niet uit mijn hoofd. Ik heb het stuurhuis dus wel op gevoel afgesteld. Omdat ik steeds moest corrigeren op de rechte lijn, had ik me bedacht dat het stuurhuis te strak stond waardoor elke correctie te heftig werd en dus weer de andere kant uitstuurde. Ik heb toen de stelbout in enkele stappen iets losser gezet en tussendoor getest. Dit werd aanmerkelijk beter en dat staat nu ondertussen al 2 jaar zo.

groeten
Wim

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 19:17
door Bart van Dessel
Bij een RRC zijn er 2 uitvoeringen van de panhardstang, in de boutgaten scheelt het 1 of 2 mm bij het beugeltje dat vast aan het chassis zit geschroeft bij het stuurhuis. Misschien heb je een nieuwer beugeltje met een te groot boutgat en een oudere panhardstang. Maar je hebt geen RRC dus die vlieger gaat misschien niet op....ik weet het verder ook niet,

Gr, Bart

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 20:37
door Stage-2
Sander, mij schiet opeens dit (klikkerdeklik) te binnen: jij stelt een swivel strakker af dan spec. Te strakke swivel betekent ook dat je blijft corrigeren, net als bij het te strakke stuurhuis van Wim.

Hoe strak is ook een kwestie van gevoel, maar ik zou er dan in elk geval voor kiezen beide swivels even strak af te stelllen.

Even naar kijken? Wil vanavond wel even naar de loods komen om te helpen, moet toch nog een proefritje maken met het nieuwe luchtfilter . Bel even.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('562addeba3691e4714fc8a24f8edeb27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15528674, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7da24edfc7c1bffa122c6c9cfbbb7c2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15528674, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 22:53
door Puffino
Dank je, lieve Mo....

Helaas las ik je prikje wat laat (nu pas ;-) ) en heb al wat voorwerk gedaan. Lees hier onder.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 22:53
door Arthur Verhalle
Sander,

Die 88Nm had ik even snel opgezocht in het werkplaatshandboek...... Ik had de procedure voor het plaatsen gezocht, repair item 60.10.07 in het wphb, en daar staat 88Nm. Overigens wordt er in de inleiding van het hoofdstuk "steering" ook nog wel gesuggereerd om zo'n 110Nm te trekken.....

Ik heb er zelf destijds geen momentsleutel bij gepakt, maar het kwam bij mijn niet-door-de-sportschool-getrainde kantoorpik-spieren aardig in de buurt van "kwartslag voor breken".



Arthur


P.S. die grappenmakerij met ringen moet je maar eens google-n. Onze Engelse LandRover vrienden zijn bijzonder vindingrijk wat dit soort akkefietjes aangaat.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 23:08
door Arthur Verhalle
Sander,

Toch nog even verder gekeken.

RADIUS-arm 176Nm

PANHARD-stang 88Nm



Arthur

Update: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 23:16
door Puffino
Aan allle meelezers en meedenkers.

Goed, er waren dus drie (en met de posting van Mo van 1837 uur zelfs 4) opties:
- Toespoorfout
- te losse panhardbout tot zelfs uitgelubberde gaten (en dus niet meer goed te spannen)
- stuurhuis
- swivel voorspanning

Om met de laatste te beginnen: MO, die posting waarnaar je verwees was een vraag over de mogelijke reden van het niet meer kunnen stellen van de swivel voorspanning. Ik kwam tot een paar ons, nog net. Ging veel te soepel, en er zat geen shim meer op. Maar die swivel is compleet gereviseerd, met behoud van bol heb ik railko en bottomlager vervangen, nieuwe top-pin en bottom pin er in en netjes afgesteld. Inderdaad doe ik dat wellicht wat strak, op gevoel, zoals ik het heb geleerd. Hier wreekt wellicht mijn ietwat eigenwijze karakter zich. Maar ik geloof er in....

Het stuurhuis: niet naar gekeken, eerst de andere opties wegwerken. Ik geloof niet dat daar het euvel zit in deze mate.

Toespoorfout: Ik heb netjes volgens de methode van Wim gemeten, en kwam op 2.8 cm mm (sorry!) in de goede zin, iets uitspoor. Dat is net boven de marge. Dit is echter niet meer te stellen naar een maat binnen de marge, zo leert wat eenvoudig rekenwerk mij. Ik meet een spoed op de schroefdraad van een stuurkogel dat 6 windingen 8 mm afstand hebben, dus 1,35 mm per winding. Als ik een kogel een hele slag zou laten maken, kan ik dus 1,35 mm afstand verkorten aan EEN kant van het wiel, de andere kant zou echter daardoor diezelfde afstand (ongeveer) langer worden, ergo: het verschil wordt dan dus dubbel deze spoedafstand, ofwel: 2,7 mm. Ik snap Land Rover dus niet. Want ik kan van 2,8 mm terugstellen naar 0,1. Maar NOOIT op de waarden binnen de marge uitkomen, (tussen 1,19 en 2,38). ??? Zie hieronder, je kunt natuurlijk door de tegengestelde draad aan de andere kant deze stang draaien op beide kogels en zo instellen hoe je hem hebben wilt.... (wat een sufferd ben ik toch ook, dit had ik moeten weten! Ik zeg oook heel hard oja tegen mezelf.)
Ik geloof OOK niet overigens dat deze kleine afwijking buiten de marge dit enorme gezwabber kan verklaren, dat zou minder heavy moeten zijn.

Dan de laatste, nummer twee uit de lijst: de panhardstangbout. Deze zaten redelijk los, om maar even met de billen bloot te gaan. Ik had het idee van de panhardstangbout kennelijk niet begrepen. Ik dacht dat het systeem anders werkte.... Maar die stalen bus er in is dus een KNELBUS en niet zomaar een stalen bus om je rubber te beschermen. AHA. Er zaten nieuwe bouten en moeren in, vorige maand er op gezet. En nog nauwelijks mee gereden (alleen Zeewolde heen en weer, eigenlijk). Ik maakte ze effe los, om de schade op te nemen op de brackets en bij de as is dit niet te zien (te veel verf als anti-roest) maar op de stuurhuisbracket zijde wel: deze is een beetje invallend uitgesleten. Lijkt mij echter geen enkel probleem, daarin past precies die stalen bus, aanknellen en hij kan geen kant meer op. Lijkt mij. Bij het aantrekken echter, ik BLEEF maar aantrekken, tot opeens... PANG de bout brak. 180 Nm haalde die niet.... Paddock, wat lever je me nou? Een stuk staal 8.8 van deze dikte zomaar kapot trekken met 18 kilo op de meter?? Dat klopt niet. Dus morgen effe nieuwe panhardbouten en moeren bestellen bij BP te G. Mijn lief rijdt er toch langs.

Afijn, bout rot dus. Maar de mate van (voroal het missen van) enige spanning op die bouten doet vermoeden dat hier het probleem zit. Of de oplossing er OOK zit en het daarmee klaar is, dat zien we morgen avond wel.

Enorme dank aan jullie allen!

Nog twee plaatjes:
[twitpic.com]

[twitpic.com]


WORDT VERVOLGD.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2012 22:10 door Puffino.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 23:27
door Puffino
In welk boek kijk jij, met welk nummer?

[twitpic.com]

Ik zie toch echt 176....

Land Rover 1984 (!!) book SLRSZ1EìWh.I

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 23:54
door Franc
Sander,

Waar heb je die 180NM vandaan? In de WSM staat 88NM. Kan me voorstellen dat je die arme bout dan doormidden trekt.
Front Radius arms zijn 180 (1 regel eronder volgens mij in de manual), maar die zijn wat dikker.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: Update: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: di 29 mei 2012, 23:57
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aan allle meelezers en meedenkers.
>
> .....
>
> Toespoorfout: Ik heb netjes volgens de methode van
> Wim gemeten, en kwam op 2.8 cm in de goede zin,
> iets uitspoor. Dat is net boven de marge. Dit is
> echter niet meer te stellen naar een maat binnen
> de marge, zo leert wat eenvoudig rekenwerk mij. Ik
> meet een spoed op de schroefdraad van een
> stuurkogel dat 6 windingen 8 mm afstand hebben,
> dus 1,35 mm per winding. Als ik een kogel een hele
> slag zou laten maken, kan ik dus 1,35 mm afstand
> verkorten aan EEN kant van het wiel, de andere
> kant zou echter daardoor diezelfde afstand
> (ongeveer) langer worden, ergo: het verschil wordt
> dan dus dubbel deze spoedafstand, ofwel: 2,7 mm.
> Ik snap Land Rover dus niet. Want ik kan van 2,8
> mm terugstellen naar 0,1. Maar NOOIT op de waarden
> binnen de marge uitkomen, (tussen 1,19 en 2,38).
> ???
> Ik geloof OOK niet overigens dat deze kleine
> afwijking buiten de marge dit enorme gezwabber kan
> verklaren, dat zou minder heavy moeten zijn.
>
>


Sander,

Vlgs mij maak je twee fouten.
1e Als je de sporing wilt stellen met de stuurkogels (hier dus eigenlijk de spoor-kogels) dan hoef je dat niet maal 2 te doen: een kogel een slag kan ook.
2e De spoorstang is stelbaar (althans bij mij) om de sporing te stellen, dus het hoeft niet met de spoorkogels.
Mijn auto werd overigens afgeleverd met teveel uitspoor en ik kan dus uit ervaring zeggen dat dat erg onrustig vaag-zoekerig rijdt. Als de Panhardstang dan ook nog eens "meegeeft" dan krijg je snel een zwabber-effect. (Teveel toespoor geeft een uiterst nerveus stuurgedrag, overstuurd, alsof je een fiets hebt met een heel steile voorvork.)

Marc

PS Voor die 2,8 cm heb ik gelijk 2,8 mm gelezen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2012 21:59 door Marc-my-Words.

Re: Update: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 00:02
door Joadalama
QuoteIk snap Land Rover dus niet. Want ik kan van 2,8 mm terugstellen naar 0,1. Maar NOOIT op de waarden binnen de marge uitkomen, (tussen 1,19 en 2,38). ???
Dat is volgens mij waarom de uiteinden tegengestelde draad hebben. Het idee is volgens mij dat de spoorstang gewoon vast blijft aan swivels en je met een pijpentang de spoorstang zelf draait en zo uitspoor/toespoor kan stellen, of praat ik nu poep?

Re: Update: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 00:11
door Puffino
IK deed dat met die poep, SORRY (ik wist het wel maar effe abuis en flink ook!)

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 00:12
door Puffino
zie [twitpic.com]

Re: Update: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 00:52
door Henk Bossinade
Nog even over de voorwieluitlijning ;ik weet niet welke WP boeken jullie hanteren,maar al in 1992 gaf LR in bulletin nr. 033/92/DU de volgende wijziging door ; Alle Land Rover modellen vanaf 1981 -Voorwieluitlijning -Specificatiewijziging ,Met onmiddelijk effect,werd de specificatie van de voorwieluitlijning van alle Land Rover modellen,geproduceerd na 1981, gewijzigd; VAN:Tussen 1,2 mm en 2,4 mm uitspoor TOT:Tussen 0(parallel) en 2 mm uitspoor . U wordt verzocht om WPboeken die in uw bezit zijn en bulletin 06/90 te wijzigen.Deze dienen deze nieuwe informatie te vermelden. Deze tekst heb ik letterlijk uit bulletin nr. 033/92/DU overgetypt en is nog steeds geldig voor oa. alle 90/110/Defender modellen Ik bezit meerdere LR bulletins,altijd gemakkelijk .Vr gr Henk B

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 02:57
door Franc
Sander,

Klopt, ik zie het ook staan. Heel apart, want die door de radius arms zijn toch een maatje dikker.

In de WSM van de Range en Disco (zelfde panhard zit onder defender, range en disco bij mijn weten) staat 88NM. In de WSM vanaf 96 staat ook 88.

Als ik Google op panhard torque kom ik op allerlei fora ook een waarde van 88 tegen.

M14 gaat volgens mij bij 180 doormidden. Is er nog iemand met materiaalkennis in de zaal

Groeten,
Franc.

Re: Update: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 08:25
door Puffino
Dan moet je flink spitten om "de waarheid van wat het nou moet zijn" te weten ;-) Ik gebruikte een WSM uit 1984. Kennelijk. Ik heb niet anders, dit is het en daar doe ik het mee.

Maar ja, kloppen doet ie kennelijk niet ;-)

Dank Henk.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 08:31
door Puffino
Een man met EEN horloge weet hoe laat het is.
Een man met TWEE horloges is er nooit zeker van.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 10:09
door Wim Janssen
Het aandraaimoment voor een M14 8.8 is 148 Nm, voor M14 10.9 218 Nm. Dus afhankelijk van de kwaliteit bout zou dat zomaar kunnen.

groeten
Wim

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 10:26
door Puffino
Het is duidelijk tijd om een recenter WSM te gebruiken voortaan ;-)

Eens kijken waar ik die vandaan haal, welke geschikt is voor mijn wagen.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 10:34
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een man met EEN horloge weet hoe laat het is.
> Een man met TWEE horloges is er nooit zeker van.

En het best af is de man met een kapot (stilstaand) horloge. Alleen hij weet zeker dat ie tweemaal per dag precies de juiste tijd heeft.
(Deze wijsheid werd ook al door Lewis Carroll - die van Alice in Wonderland - op papier gezet.)

Marc

PS Als je hier even wat langer bij stilstaat dan weet je dus: liever iets dat gebrekkig werkt, uiterste perfectie is een illusie (en/of erg onpraktisch)

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 11:08
door Mud Machine
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het aandraaimoment voor een M14 8.8 is 148 Nm,
> voor M14 10.9 218 Nm. Dus afhankelijk van de
> kwaliteit bout zou dat zomaar kunnen.
>
> groeten
> Wim


En doe je vet aan de bout (wat velen van ons doen) dan moet je dat maximale aanhaalmoment met ongeveer 25% verlagen omdat de wrijving tussen moer en bout afneemt. De wrijvingsweerstand neem dus af en bij gelijk aanhaalmoment komt er dus meer kracht op de bout te staan (die anders in de wrijving gaat zitten).

Overigens adviseren vele fabrikanten om als veilige waarde 80% van die genoemde richtwaarde van 148Nm te nemen omdat vele andere factoren (coating, aanlegvlak etc...) hier ook invloed op hebben.

Re: Panhardstang drijft (me tot) waanzin

Geplaatst: wo 30 mei 2012, 11:22
door Wim Janssen
Er zijn natuurlijk altijd factoren die deze momenten beinvloeden, maar ik wilde alleen aantonen dat het genoemde moment niet zo heel vreemd was.

groeten
Wim