Pagina 1 van 1

Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: vr 25 mei 2012, 12:41
door Carl4cv
Hallo,

Gisteren merkte ik dat er speling op het asje van de turbo van mijn 200tdi blok zit. In de slangen naar de turbo zit ook olie. Is er iets aan de speling van het asje te doen of is het wijs om er een andere turbo in te zetten?

Groeten Carl, Kris, Floor en Imre

"Bobby" Defender 110 RHD 11-1984

GroteFoto-MD3XXLBR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('64a67ad1bca57951bac1c5e4c28e5e0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MD3XXLBR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MD3XXLBR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MD3XXLBR.jpg', '', 15516018, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: vr 25 mei 2012, 13:13
door Joadalama
Nieuwe turbo is nogal een aanslag op het budget. Volgens mij zit er altijd wel wat olie in de slangen, maar een echte kenner zal hier een antwoord op moeten geven.

Mocht je, vooruitlopend op de zaken, toch iets aan de turbo willen doen en je bent een beetje handig dan zou ik dit artikel op landyzone eens lezen. Hij heeft het trouwens over NZ dollars (= ongeveer 0,60 euro)

Re: Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: vr 25 mei 2012, 17:11
door disco ronl
in theorie kan je de turbo reviseren, maak bij een oudere turbo zal het e.e.a. wel er vast zitten waardoor het een echte uitdaging wordt.

een beetje olie in de slangen kan komen door de carter ontluchting, is 'normaal'.
maar ook indien de slangen niet goed afsluiten waardoor de turbo niet genoeg tegendruk ervaart en niet genoeg in de kering gedrukt wordt (in de turbo)
check je slangen dmv druk erop zetten (losthalen bij blok luchtinlaat, daar de slang afdoppen, loshalen bij turbo en met een verloop daar druk op zetten, tot boven 1bar. heb je een lekje dan blijft de druk niet behouden.

Re: Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: vr 25 mei 2012, 17:35
door Bob met Piet
Hoeveel speling zit er op?
En in welke richting?

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('c7e1e9f2a052faaac0fe16a176dc6c5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 15516896, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: vr 25 mei 2012, 17:46
door Carl4cv
De speling is zowel in de lengte richting van het asje en in de dwarsrichting, Hoeveel het is...ik gok een paar mm in de dwars richting en meer in de lengterichting

Re: Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: vr 25 mei 2012, 18:08
door Roel
Speling in axiale richting is standaard (in lengterichting as), speling in radiale richting niet. Als je de as verdraait en het asje ondertussen naar buiten duwt en je voelt/hoort dat de waaier het huis raakt; laat hem maar staan en vervang de blower voordat hij zelf auw zegt. Dan kost het vaak een veelvoud aan extra kosten als je al die zooi boven op je zuiger hebt liggen. Je kunt je voorstellen als de waaier met >100.000 omw gaat aanlopen dit niet erg bevorderlijk is voor zijn levensduur.

iets speling in radiale richting is vaak niet zo'n ramp, het lekken geeft wel aan dat er meer speling begint te ontstaan. Het nadeel met een turbo is dat hij slechts zeer zelden waarschuwt voor hij kapot gaat, en dat kapot gaan gebeurd nooit als je stationair voor het stoplicht staat te wachten.

update: je schrijft een paar mm radiale speling. Dat lijkt me meer dan genoeg om snel te zoeken naar een andere turbo

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2012 16:09 door Roel.

Re: Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: za 26 mei 2012, 00:54
door Puffino
een beetje in de lengte richting is niet erg, die drukt ie zelf dicht namelijk. Loodrecht op de as mag het vrijwel niets wezen. Een beetje olie sproei in de leiding kan als dit uit de turbo komt, OOK komen doordat ie tegendruk mist. Dus bij een lek in de leiding van turbo naar ic naar blok. Dus sluit eerst dat uit voor je aan de vervanging gaat.

Let wel dat die turbo's PRIMA los gaan alleen zitten met name die centrale circlip waarmee de slak op het centrale huis zit geperst vrij strak EN zijn die van stevig ijzer..... Flink laten weken in olie EN dan EERST die slak verdraaien ten ozpchte van het huis, voorzichtig, dan wrik je hem makkelijker los.

Wees voorzichtig met de schoepjes. Die zijn scherp, VLIJM scherp! En moeten absoluut heel blijven, elke kleine hap er uit is onbalans en dat wil je nie top een ding dat zo gruwelijk hard gaat.

Er zijn overigens wel turbo revisie bedrijven, hele goeie zelfs. Kosten, geen idee, is vroeger wel iets over geschreven in de prik, zoek maar effe.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Speling asje turbo 200TDI

Geplaatst: di 29 mei 2012, 08:59
door Carl4cv
Dank allen voor de tips, ik ga er mee aan de slag