Pagina 1 van 1

Olieproblemen 300TDI

Geplaatst: do 24 mei 2012, 13:56
door Thimo
Beste Prikkers,

Ik zit in dubio m.b.t. geen olieflow maar wel druk in een 300TDI blok.
Ik vermoed dat de oliepomp te weing opbrengst heeft met draaien op alleen de startmotor.
Als ik nu de motor start en ca 10 seconde stationair laat lopen, om te controleren of er nu wel olieflow is, kan dit kwaad?
Nu heb ik gehoord dat dit geen kwaad kan voor een korte tijd.
Heeft iemand hier ervaring hiermee?

Mvg Thimo.

Re: Olieproblemen 300TDI

Geplaatst: do 24 mei 2012, 15:26
door defendertje90
Nee kan geen kwaad maar je moet er niet mee gaan rijden want dan heb je kans dat je je blok kapot blaast (en die kans heb ik al is gezien bij een maat van mij waar de pomp vast zat van een 2,25D blok)

Word een hoop sleutelen om de pomp te controleren maar het kan ook goed zijn dat als je de pomp vult met olie dat hij het wel gaat doen.

Re: Olieproblemen 300TDI

Geplaatst: do 24 mei 2012, 15:32
door Thimo
Beste Defendertje90,

Hoe kan ik de pomp dan vullen?
Ik heb de bovenste olieslang van de radiator afgehaald en ca 200mL olie in de pomp gespoten.
Helaas zonder resultaat.

Mvg Thimo.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2012 13:33 door Thimo.

Re: Olieproblemen 300TDI

Geplaatst: do 24 mei 2012, 15:36
door Wim Janssen
Als ik jou was zou ik een goede oliedrukmeting (eventueel tijdelijk) inbouwen. Want druk is uiteindelijk ook een maat voor de flow. Het oliedruklampje gaat al uit bij een paar tienden bar terwijl je werkdruk waarschijnlijk ergens tussen de 3 en 5 bar moet liggen. Van een 300TDi weet ik dat niet precies.
Je kunt eventueel in het gat van de oliedruksensor een slangpilaar draaien en daarop met een slang een simpele manometer. Dit alles is bij de meeste industriele toeleveranciers voor weinig te krijgen.

groeten
Wim