Pagina 1 van 1
Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 14:20
door Hans 109
beste prikkers,
De ingaande kant van mijn salisbury diff lekt olie, dus de keerring moet vervangen worden. Nu is het handboek niet helemaal helder daarin, wat zijn de valkuilen die ik ga tegenkomen? Men spreekt over gereedschap RO 1008, voor het plaatsen van de keerring. Google leert dat dit een kostbaar stukje gereedschap is, wat zijn de alternatieven? Waar verder op te letten? Alle tips zijn welkom!
mvg Hans
NB de aandrijf as is er al af, geen speling op de kruisjes ( Blij!) dus deze as gaat weer schoongemaakt en netjes geverfd worden....
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2012 12:22 door Hans 109.
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 16:37
door richard78
Gewoon rustig erin kloppen werkt ook. Dus geen extra gereedschap nodig. Wel de keerring van te voren met wat olie insmeren. En niet vergeten een nieuwe splitpen van te voren kopen. Anders ben je geneigd de oude te hergebruiken. Recycling is goed maar niet hierbij.
succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('776b7699aef0c9abe46bd146acf1dcde', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15499936, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 17:15
door Boelo
Hoi Hans,
Lees dit topic voor je begint. Hopelijk heb je de moer van de pignonas nog niet los..been there, done it;-((
linkje: [landrover.startpagina.nl]
Succes groeten Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2012 15:16 door Boelo.
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 17:59
door Hans 109
Dank voor de nuttige info.
Nee, de boel heb ik nog niet losgehaald. Het werkplaatshandboek was in mijn beleving niet helemaal helder daarin, vandaar dat ik de vraag heb gesteld. Nu begin ik langzaam het licht te zien,...
Uiteindelijk zal ik aande klus as weekend beginnen. Komende week componenten verzamelen. Er wordt overigens gesproken over een lederen en een rubberen kering. Wat is de beste? Ik ben wel van plan om bij budget parts te gaan shoppen ivm dichtbij.
mvg Hans
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 20:40
door Roel
Ga niet voor de (oude) lederen versie maar voor de rubberen met dubbele lip. Bestel ook direct die bus erbij. Mijn ervaring is dat de lekkage werd veroorzaakt door speling op het lager. Door de moer af te tekenen en weer te monteren zoals hij was losgehaald er weer speling op de pignonas zat. Door ook de drukbus te vervangen stel je het geheel weer opnieuw af (zonder speling). Ik heb ook veel gelezen op i-net voordat ik het durfde los te halen, alleen kwam daarvan in de praktijk niets uit (van de beren op de weg).
Flens verwijderen, lager verwijderen, bus euit halen, nieuwe bus monteren, lager monteren, nieuwe keerring monteren, flens monteren en moer handvast aanhalen. En dan komt het. Nu dien je de centrale moer zo vast te zatten dat je de centrale moer met een bepaald moment kunt verdraaien. Je zet de moer vast en checkt met een zwenkmomentsleutel hoe "zwaar de centrale moer verdraaid kan worden". Te weinig? Max 1/8 slag de centrale moer vastzetten en weer proberen
Nadeel van dit systeem: de drukbus duw je samen en als je per ongeluk teveel de moer hebt ingedraaid je dat niet meer kunt herstellen. Door het terugdraaien van de moer ontspant de drukbus niet meer (is namelijk geen veer) en heb je dus direct voelbare speling --> niet goed!!
Ik heb nu geen aanhaalmomenten bij de hand, er zit wel verschil tussen het hergebruiken van het bestaand lager en het monteren van een nieuw.
Bij montage van een nieuw lager volgens manual zou ik gevoelsmatig zelf gedacht hebben dat het lager teveel voorspanning zou hebben. >10K lekvrije km's verder geven aan dat het toch wel zal kloppen. Dus volg je manual en het komt goed.
TIP: let goed op met de aangegeven aanhaalspanning in de manual. In de mijne was het een afwijkende (kleinere) maat dus Ncm ipv de voor mij gebruikelijke Nm. Dus ff omrekenen.
Als je in de buurt van Roermond woont kom je de (kleine) zwenkmomentsleutel maar ff lenen.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 21:20
door Henk Bossinade
Roel,als er al zoveel speling op je pignonas zit dat je keerring er door gaat lekken dan zijn beide pignonaslagers versleten en hebben pignon en kroonwiel tandvlakken waarschijnlijk ook al te lijden gehad. Wat ik toendertijds schreef is niets anders dan de normale reparatieprocedure zoals LR die voorschrijft voor een lekkende pignonaskeerring.Ook Dana Spicer ,de oorspronkelijke fabrikant van het diff.(Salisbury is licentiebouwer) hanteert deze reparatiemethode.Het kan zijn dat jouw lekkage een andere oorzaak had dan een defecte keerring, maar laat anderen daar niet automatisch van uitgaan.Je maakt het verhelpen van een lekkage van de keerring onnodig ingewikkeld voor Hans 109. Hele vriendelijke groet

Henk B.
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 21:50
door Roel
Henk, als de lekkage wordt veroorzaakt door alleen een versleten keerring dan is mijn verhaal idd overbodig. Alleen heb ik mijn eigen ervaring beschreven, nadat ik ook veel van bovenstaande ervaringen had gelezen en er uiteindelijk bij demontage achter kwam dat ik nou net de uitzondering op de regel had
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 23:46
door Hans 109
Hellevoetsluis is nogal een stukje van Roermond. Hoe ziet een zwenkmomentsleutel eruit? ICE kan ik in Roermond langskomen, ik werk ambulant in heel zuid-Nederland
mvg Hans
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 23:48
door Hans 109
Ik ga even uit van een versleten keerring. Hoop niet dat er meer aan de hand is...
In ieder geval aan iedereen dank voor de reacties. Komend weekend aan de slag, met foto's natuurlijk....
mvg Hans
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: ma 21 mei 2012, 12:55
door Roel
Dat is zo'n momentsleutel die niet knikt als je het ingestelde moment hebt bereikt maar je ziet (via een naald en een schaal) wat het moment is dat je op dat moment geeft. Je meet (en ziet) de buiging van het lange (wring)deel van je momentsleutel
Is niet de juiste/officiele benaming, die viel me gisteren niet vdirect in. het is een momentsleutel met torsie-arm
Zie hier
Je hebt dus (mocht je ook de drukbus moeten vernieuwen) maar een hele kleine momentsleutel nodig. De mijne is er een met een 1/4" vierkant.
Voor het op het juiste moment vastzetten van de centrale moer had ik echter wel een stevig wringijzer (3/4" + een verlengpijp van minstens 1 meter nodig, want het kost nogal wat kracht om de bus te stuiken.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2012 11:00 door Roel.
Re: Vervangen oliekeerring Salisbury Differentieel
Geplaatst: ma 21 mei 2012, 17:45
door Hans 109
Helder. Zo'n momentsleutel met torsie arm kan ik hier wel aankomen. Inmiddels de spulletjes aangeschaft, komend weekend aan de slag!
mvg Hans