Pagina 1 van 1

probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 22:16
door dirk
Beste Prikkers,

Heb onlangs een complete plug and play petronix ontsteking gemomteerd op mijn RR V8

Was werkelijk zo gebeurd. Oude + weerstandkabel eraf. Normale 12V op de + van de bobine. Rode kabel petronix op + en de zwarte op - van de bobine . Starten . Ontsteking afstellen op 9 gr. voor BDP. (loopt op lpg) Loopt werkelijk als een zonnetje. Nog nooit zo mooi gelopen. Starte direct. Na ongeveer 15 min. lopen begint ie plotseling te haperen en te stotteren. Loopt op 5 of 6 dan weer op 7 cilinders en slaat uiteindelijk af om niet meer te starten. Op benzine idem dito. Bobine wordt ook heet (is dat eigenlijk normaal?) Als ik een uurtje wacht start ie weer redelijk. Loopt goed . Alleen na enkele minuten begint de ellende weer.
Heb het idee dat er iets niet goed is met de ontstekingsmodule. Iets in de electronicas. Of zou het ook iets anders kunnen zijn?

Als ik mijn oude kontaktpunten ontsteking erop zet. Loopt ie weer goed (voor zover mogelijk dan met kontaktpunten)

Heeft iemand daar ervaring mee of een idee wat het zou kunnen zijn.?

bvd,

gr, Dirk.

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 22:26
door Bart van Dessel
Hoi Dirk,

ik denk dat je je het beste kunt wenden bij de leverancier, ik neem aan dat er een jaartje garantie op zit. Als je alles volgens de handleiding hebt gemonteerd dan kan er weinig mis gaan.

Gr, Bart

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 23:00
door RoLandrover
Voorschakel-weerstand er weer tussen zetten of een andere bobine monteren?

ik heb ook eens een soortgelijke ontsteking 'opgeblazen' door een verkeerde bobine.

van hun website het volgende:

What type of coil can I use with the Ignitor™? How do I check my coils resistance? (12V negative ground only)
To determine if your systems coil is compatible with the Ignitor, some measurements should be taken prior to installation of the Ignitor. Caution… While performing this test, never leave the ignition switch on for more than 30 seconds at a time.

Set your voltmeter to a 15 or 20-volt scale. Attach an 18 or 20 AWG jumper wire from the negative coil terminal to an engine ground. Attach positive (red) lead of your voltmeter to the positive side of the coil, and the negative (black) lead to an engine ground. Turn the ignition switch to the run position. Now read the voltage at the positive coil terminal. Turn the ignition switch off. If the voltage measured is approximately 12 volts, no resistance wire is present. A typical resistance wire will provide 9 - 6 volts.

The next step is to determine the resistance in the primary ignition. Label the wires attached to the coil terminals and note their appropriate location. Make sure that the ignition switch is off and disconnect all wires from the coil. Adjust your meter to the lowest ohm scale. If you are using an analog style meter make sure to zero the needle.

Measure from the negative terminal to the positive terminal. Write your measurement down.

Now the maximum system amperage can be determined, divide your voltage measurement by your coil resistance measurement. This will give you the system current or amperage.

Four and six cylinder engines should not exceed 4 amps. Eight cylinder engines should not exceed 8 amps. If the total amperage in your system is higher than the amount recommended for your application, you should install a ballast resistor.

Example
Voltage 12
Resistance 1.5
12 / 1.5 = 8
Total amperage 8

grtn

RolandRover

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: za 19 mei 2012, 00:41
door Franc
Dirk,

Enige dat ik mis in je verhaal is of je ook een andere bobine hebt gemonteerd?
Zo ja welke?

Als je een 9V bobine op 12V laat lopen kun je de effecten krijgen die je beschrijft. Totdat ie het helemaal opgeeft.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: za 19 mei 2012, 00:56
door Benno
ik denk ook aan het meest waarschijnlijke. Een of andere slimmerik heeft niet nagedacht en de 9 volt bobine aan de 12 volt gehangen.

De onsteking moet aan +12 hangen, de bobine van een standaard v8 is meestal een 9 volt die via een weerstandsdraad wordt gevoed. Alleen bij het starten krijgt deze tijdelijk 12 volt aangeboden. Waarschijnlijk heb je de bobine nu naar de vaantjes geholpen of in ieder geval intern beschadigd zodat hij sneller kapot gaat.Gelukkig zijn 12 volt bobines niet al te duur. Gewone 12 volt bobine met voldoende weerstand kopen (staat in je handleiding van je Pertronix hoeveel Ohm deze minimaal of maximaal moet zijn). Die dure Flamethrowers zijn allemaal wel leuk maar heb je gewoon niet nodig. Een gewone goede 12 volt is voldoende.

Benno

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: za 19 mei 2012, 02:20
door dirk
Heb er ook een bijbehorende nieuwe 12V bobine gemonteerd.

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: za 19 mei 2012, 13:18
door Franc
Dirk,

Een Flamethrower toevallig?
De mijne hield het maar enkele maanden uit, toen liep de olie eruit (te heet) en had ik vergelijkbare klachten.
Ik heb er nu een el cheapo in zitten en die lijkt het goed te doen.

Groeten,
Franc.

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: za 19 mei 2012, 16:02
door Benno
Let op de weerstand van e.e.a. Een pertronix moet afh. van het type een bobine met min. 1,5 ohm hebben of net minder. STAAT IN DE HANDLEIDING. Hou je daar niet aan dan krijg je deze problemen ook.

Flamethrowers en andere bobines zijn er hoog en laagohmig. Hoogohmig voor contactpunten in het algemeen, laagohmig voor Electr. onsteking

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: za 19 mei 2012, 19:24
door G-men (Gargamel)
Het ligt er een beetje aan welke versie van de flamethrower je gemonteerd hebt, zoals ook boven al vermeld is.
De flamethrower 1 kan een minimale spoelweerstand van 1,5 Ohm aan. Daar hoort voor 12v dan oook de flamethrower 1 bobine bij. (1,5 Ohm)

De flamethrower 2 ontsteking kan grotere stroom aan, en dus ook zwaardere bobines. (1 of zelfs 0,7 Ohm) Deze geven een hogere vonk spanning.

Zet je de originele bobine permanent op 12v, dan wordt hij veel te heet en krijg je bovenstaande ellende. Eenvoudigste is een 12v bobine te kopen of de voorschakelweerstand weer te monteren.....
De lekkage wordt vaak veroorzaakt door het op zijn kop monteren van de bobine. Door de warmteontwikkeling krijg je een drukopbouw in het ding; en als hij extreem warm wordt dan kan er weleens een druppeltje uitkomen. Staat ie rechtop, dan stopt het omdat er lucht inkomt.
Is hij ondersteboven gemonteerd, dan stopt het omdat alle olie er druppel voor druppel uitgeperst wordt en hij kapot gaat.

Heb jaren met een pertronix 1 icm de flamethrower 1 bobine gereden en nooit problemen gehad.

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: zo 20 mei 2012, 15:07
door dirk
Prikkers, bedankt voor alle tips. Had bij de petronix ontsteking een 12V bobine (merk: Accel 8140 kleur ; geel) meegeleverd gekregen en gemonteerd. Heb het internet eens afgestruind en heb zeker 5 tot 6 revieuws gevonden van mensen met deze bobine die dezelfde problemen kregen dan ik. Na kortere of langere tijd begon de moter steeds slechter te lopen en op steeds minder cilinders om er uiteindelijk mee te stoppen.
Bobine vervangen door de originele die er al tig jaar inzat (staat ook 12v. op trouwens) Gewoon met de originele weerstandkabel op de +. en loopt als een zonnetje. Heb hem een half uur laten lopen en so far so good. Hoop dat dit zo blijft.
Dus 9v. op een 12v bobine met electr. ontsteking gaat eigelijk ook gewoon goed.

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: zo 20 mei 2012, 19:36
door Benno
klopt, zou moeten lukken. Geeft niet de meest optimale vonk maar vaak wel goed genoeg. De trigger van de pertronix zorgt er in ieder geval voor dat de vonk strak genoeg en niet wat rommelig zoals bij punten vaak gebruikelijk.

Coil Specs
•Primary resistance: 1.400 OHMs
•Secondary resistance: 9.2K OHMs
•Turns Ratio: 94:1
•Maximum voltage: 42,000 Volts

De accel zit wel wat laag in zijn weerstand voor een normale Pertronix. 1 Ohm ballast weerstand erbij zou het probleem waarschijnlijk al oplossen.

Groet,

Benno

Re: probleem petronix ontsteking RR V8

Geplaatst: zo 20 mei 2012, 23:40
door GeraRRCd
Ik begreep dat de punten-bobine 4 ohm is en de electronisch ontsteking uitgevoerde bobine 1,5 ohm weerstand heeft. De oude bobine zou dan toch redelijk snel het loodje leggen (heb ik in ieder geval de afgelopen 2 jaar 2 keer meegemaakt).
Succes ermee

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e27b2e90634fa55887082845714c3c85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15501507, 600, 600, 'Loading image ...', false);