Pagina 1 van 1

Max laadvermogen

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 11:18
door jamaar
Hallo
Wie heeft er een hoger maximaal gewicht op kenteken staan dan 2750 kg voor een SIII?
Ik zou graag het max gewicht van mijn ambulance iets omhoog hebben want nu ben ik vol geladen in overtreding, zit rond de 2900 kg.
Wie heeft dit al eens gedaan of geprobeerd bij de rdw?
Altijd handig om daar al voorbeelden te hebben.

Heb al het zwaarste verenpakket er onder zitten en ga er waarschijnlijk schijfremmen voor op zetten, niet om beter te laten remmen want mijn trommels zijn zeer goed maar ik ben het zat om met elk lekje of doorwading de remmen schoon te maken en af te stellen.
en met dit hoge gewicht voel ik me met schijfremmen beter in de bergen.
Dus liever geen discussie over remmen, heb het archief al doorgelezen op en
wel welke remset betrouwbaar is

Groet Peter

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 23:04
door Jup haans-klunder
Jij zegt dat wel ; geen discussie . Maar zo leer ik niets . Zal ik het archief ook maar eens doorspitten . Peter , je moet natuurlijk wel op het rempedaal trappen . Zo werkt dat met remmen . Succes met de klus . Gr; van Juppe .

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 23:24
door Leendert
2750 kg is het gewicht dat Land Rover indertijd heeft laten registreren, ik denk dat het lastig zal zijn omdat te laten verhogen.
De 109 1 ton's uitvoering had een totaal gewicht van 3060 kg, mischien dat je daar iets mee kunt.
Als je dingen gaat veranderen zal je denk ik moeten kunnen aantonen wat de effecten zijn.

Succes.

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: za 19 mei 2012, 00:11
door jamaar
@ juppe
ja het archief is heel interessant als je gewoon schijfrem in typt, velen hebben al hun voor en tegens geplaatst en daar heb ik al van geleerd het belangrijkste is dat het voor het goed remmen niet uitmaakt of je trommels of schijven hebt maar dat schijven veel gebruiksvriendelijker zijn en ik heb wat centjes over dus daarom overweeg ik het ( word oud en lui en tot ik vergeet wat LR betekend wil ik in de ambu blijven rijden)

@ leendert
dat is ook waarom ik dit hier plaats
goed idee,had noog niet aan de 1 ton gedacht, nu nog uitvogelen wat de verschillen zijn met die 1 ton.
landrover kennende zullen het wel alleen de veren zijn
wie weet hier meer van?

groet peter

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: za 19 mei 2012, 00:29
door Jup haans-klunder
Weer wat geleerd . Dus:@ apestaartje kun je dus gebruiken als : aan . Die en die. @ peter , bedankt voor de les .Gr . Juppe .

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: za 19 mei 2012, 03:02
door Exfietser
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2012 02:19 door Exfietser.

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: za 19 mei 2012, 04:18
door Exfietser
Het one tons chassis is behoorlijk anders dan het gewone civiele chassis. De veerhanden zijn langer. Daardoor kunnen er langere shackels gebruikt worden terwijl de veren horizontaal blijven. De balk onder de v-bak is verwijderbaar. In het middelste crossmember zit een deuk of inham zodat de propshaft bij het in en uitveren en de grotere veerweg niet tegen het chassis aan komt. Dit zijn maar een paar dingen. Er zijn er meer die ik even niet weet. Maar het militaire 109 S3 chassis van het Nederlandse leger is een one tons chassis. Dit zelfde chassis zit ook onder de Nederlandse ambu's. Waarschijnlijk heb je dus al een one tons chassis.

De verdere verschillen tussen de echte one tons uitvoering bestonden uit 900R16 banden. Dezelfde als onder de 101. Die passen gewoon onder de militaire series drie alleen wordt de draaicircel dan in plaats van een heel parkeer terrein een hele provincie. En ook een andere (tussen) v-bak. Hierdoor werd de topsnelheid verlaagd naar max een km of zestig. In het leger was het de bedoeling van de one tons uitvoering om (zware) artillerie door (blubberige) weilanden te kunnen verplaatsen. Een wagen met een betrekkelijk laag eigen gewicht en een groot koppel werd dan het meest praktisch geacht. Je kunt je ook wel voorstellen dat je met een hummer met veel pk's en gewicht niet zo heel ver komt.

Persoonlijk denk ik niet dat je het voor elkaar gaat krijgen het max laadvermogen groter te krijgen. Dit een destijds met proeven en constructieve berekeningen aangetoonde waarde en in de t.g.k. vastgelegd. Dit zal waarschijnlijk opnieuw moeten gebeuren en dan krijg je waarschijnlijk een nieuwe t.g.k. voor een nieuw samengesteld voertuig met een nieuw kenteken met bouwjaar nu. Je bent dan dus je oldtimer status kwijt.

Maar nooit geschoten is altijd mis, en de enige die licht over deze duistere zaken kan laten schijnen is de rdw zelf. Dus bel ze, mail ze en vraag of het kan.

Arnold.

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: za 19 mei 2012, 11:08
door jamaar
kijk dat is nuttig, ik heb dus een militair 1 tons chassis
ik ga inderdaad eerdaags bij de rdw amsterdam langs, ze waren altijd erg behulpzaam daar, vooral als ze weten dat het echt je hobby is en geen handel want dan worden ze iets preciezer van wegen het vele omkatten van LR.
heeft iemand nog de gegevens van de veerbladen voor en achter van de 1 ton?
aantal bladen en dikte
Groet peter

voor een samengesteld voertuig gaan ze bij de keuring uit van het jongste onderdeel, als dat van voor 78 is dan krijg je de oldtimer status, best kans dat je daarna weer 1/3 mag veranderen maar dat weet ik niet zeker

Re: Max laadvermogen

Geplaatst: za 19 mei 2012, 11:43
door Disco
linkje

p9300422.jpg --> mod_embed_images_loadimage('460525523791e4f460436b7c0efa8946', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.onetonlandrover.co.uk%2Fdata%2Fimages%2Fp9300422.jpg', 'http://www.onetonlandrover.co.uk/data/images/p9300422.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.onetonlandrover.co.uk%2Fdata%2Fimages%2Fp9300422.jpg', '', 15496028, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Jo