Pagina 1 van 1
Boren in hardstalen V8 drive-gear
Geplaatst: do 17 mei 2012, 14:01
door Maartenb
Voor mijn nieuwe ontsteking (3,5l V8) heb ik een nieuwe 'drive-gear' besteld. Deze drijft ook meteen de oliepomp aan.
Nu zit er geen gat in waar de borgpen in hoort die door het asje van de distributor gaat en de twee delen aan elkaar vast zet.
Eerst dacht ik dat dit niet klopte, maar als ik bij meerdere aanbieders naar de plaatjes van het product kijk zie ik nergens gaatjes zitten.
Ik heb geprobeerd zelf een gat te boren, maar omdat het rond is loopt het boortje weg. Met een centerpunt krijg ik er geen deuk in.
Ik heb eraan zitten denken er eerst een vlak kantje op te maken, maar dat ik natuurlijk niet goed voor de balans.
Heeft iemand suggestie? Ik vind het overigens maar raar dat je dit gat zelf moet boren, want als je het niet goed uitgelijnd krijgt heb je er nog niets aan.
Ik heb het bij de leverancier (Paddock) nagevraagd, maar daar word ik ook niet wijzer van.
Greetz, Maarten
Re: Boren in hardstalen V8 drive-gear
Geplaatst: do 17 mei 2012, 14:29
door Henk Bossinade
Ik heb er ooit eentje gekocht bij de LR dealer en daar zat gewoon een precies passend gat in.Het materiaal van dit onderdeel is,zoals je zelf al aangeeft gehard,dus daar kun jij zelf nooit een precies passend gat in boren.Ik heb ook ooit eens een immitatie Lucas ontsteking gekocht gewoon om uit te proberen.Toen deze prulontsteking het al na 200 KM het begaf ,wilde ik er een oliepomp primetool van maken en moesten de tanden van het tandwieltje ervanaf. Onze draaibank had er geen enkele moeite mee,het tandwieltje was zo zacht als boter.Zulke rotzooi durven ze gerust te verkopen bij Paddock en helaas ook enkele Nederlandse leveranciers.Maar terug naar jouw vraag ; ik denk dat je een verkeerde levering hebt ontvangen, je zult er nooit een precies passend gat in kunnen boren,je kunt beter een orginele 2e hands zoeken(,al gaat die niet passen op een immitatie Lucas mocht je die hebben, omdat het gat daarvan ''willekeurig'' geboord is). Succes , vr gr Henk B.
Re: Boren in hardstalen V8 drive-gear
Geplaatst: do 17 mei 2012, 15:04
door Franc
Maarten,
[www.roverparts.com.au]
QuoteThere is no hole drilled in this gear where it is attached to the distributor shaft, this has been the case for the last 10 years, reason being: no two distributor shafts are the same as far as the positioning of the hole for the roll pin is concerned. The distributor and the new gear should be taken to a machine / engineering shop where the hole can be accurately drilled in the gear to suit the position of the existing hole in the distributor shaft. It has been known to happen when a pre-drilled gear from another distributor is fitted to the distributor shaft, when the roll pin is being tapped in and the holes don't align perfectly the gear can crack.
Dat had Paddock je mogen vertellen vind ik.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: Boren in hardstalen V8 drive-gear
Geplaatst: do 17 mei 2012, 15:54
door Henk Bossinade
Bij de orginele Lucas ontstekingen zijn de (orginele) tandwielen gewoon onderling uitwisselbaar(en zijn/waren los verkrijgbaar).Hoe bepaal je waar het gat in het tandwiel komt tov de as als daar al een gat inzit?Zoals ik al vertelde zijn bij de immitatie ontstekingen de tandwielen ''willekeurig ''geboord( en daarom onderling niet uitwisselbaar).Paddock had je dit moeten vertellen zoals Franc al aangaf. Vr gr Henk B
Re: Boren in hardstalen V8 drive-gear
Geplaatst: do 17 mei 2012, 19:31
door laro
Hoi, een gat boren in gehard staal lukt wel met een steenboor dat je wat vlakker moet slijpen en goed smeren met boorolie en een plat kantje slijpen.