Pagina 1 van 1

Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 00:31
door Apke
Binnenkort te koop: waterloze koelvloeistof

Het spul is bestand tegen temperaturen tot 180 graden zonder aan de kook te raken.
Nu begrijp ik best dat het koken van koelvloeistof niet goed is omdat je vanzelf steeds minder over houd, maar als je motor 140 graden wordt (zonder dat de vloeistof gaat koken), dan lijkt me dat ook niet echt bevorderlijk.

Kortom een leuk product (nooit meer een kokende motor), maar je blijft nog steeds kans hebben op een oververhitte motor (waarmee je omdat het niet kookt nog kan doorrijden).
Ik zie het voordeel er niet zo van.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81542f4600caf21ba96f56986ebbbf98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15485904, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 00:50
door Benno
klinkt inderdaad goed als je weet dat veel olieen al gaan ontleden bij continue 140 graden. Ach, je moet toch een verkooppraatje bedenken voor je product.

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 01:34
door Eric&Betty Boop
Als een (koel)vloeistof gaat koken ontstaan er lucht(damp)belletjes. Overal waar die luchtbelletjes zitten wordt de warmteoverdracht tussen het metaal van het blok en de koelvloeistof nihil. Lucht is een prima warmteisolator.
Het blok wordt dus ook gelijk veel heter als de vloeistof begint te koken omdat het zijn warmte niet meer kwijt kan.
Een koelvloeistof die bij veel hogere temperaturen gaat koken heeft dus best wel nut om de warmteoverdracht langer in stand te houden. Maar dan moet de constructie van het blok en de gebruikte olie ook wel tegen die hogere temperaturen bestand zijn. En het koelsysteem moet die hogere temperaturen ook aankunnen.
Voor ver doorontwikkelde raceblokken zal het best wel nut hebben,maar waarschijnlijk niet voor onze laro blokjes.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('900d4f759c3346a6620d31dbff713529', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15486100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f939a6f550ca9b0ae9168ddbe35e3f8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15486100, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2012 23:38 door Eric&Betty Boop.

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 01:40
door Nick
Het enige voordeel van die koelvloeistof is dat er geen water in zit waardoor corrosie niet of in mindere mate plaats vindt. De kooktemperatuur van 180 graden is een waardeloze toevoeging voor reeds bestaande motoren, want zou een huidig motorblok een bedrijfstemperatuur hebben van iets beneden de 180 graden, dan is het koelsysteem ook wel gemaakt voor een druk die zo hoog is dat water niet gaat koken bij 180 graden. M.a.w. voor reeds bestaande motorblokken is het eigenlijk royaal overbodig om zulke koelvloeistof te gebruiken, los van de betere corrosie-werende eigenschappen.

Wat ze nu wel zou kunnen doen is motoren ontwikkelen die een bedrijfstemperatuur van iets onder de 180 graden hebben, alleen moeten de passingen bij een koude motor dan zo ruim genomen worden dat je hem niet koud kunt starten zonder onherroepelijk schade aan te richten. Een voorverwarmer zou dan ten alle tijde nodig zijn.

Tevens vraag ik me eigenlijk toch wel af hoeveel waarde je moet hechten aan de betere corrosie werende eigenschappen. Een gemiddelde personenauto heeft een levensduur van zo`n 10-12 jaar, als je dat vergelijkt met de corrosie die je vind in het blok van mijn Ambu van bijna 40 jaar oud, dan denk ik dat je wel gerust kunt zijn dat normale koelvloeistof ook voldoende corrosie werende eigenschappen heeft om het blok zijn hele levenscyclus door te helpen...

Het biedt misschien mogelijkheden voor de toekomst, maar voor reeds bestaande auto`s overbodig in mijn ogen.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 01:44
door Nick
Wat je zegt dat klopt Eric, echter, als je blok gaat koken is er iets mis met het koelsysteem. Het koelsysteem is ervoor gemaakt om de druk in het systeem hoog te houden om daarbij ook het kookpunt van de koelvloeistof (o.a. water) omhoog te brengen. M.a.w. deze koelvloeistof heeft geen toegevoegde waarde, omdat wanneer je hem toe zou passen in een auto die gaat koken, dit alleen maar symptoombestrijding is.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 01:54
door Exfietser
Ik weet niets over het product. Dus of het goed werkt? Ik heb geen idee. Maar ik weet wel dat een kokende vloeistof hele andere (ongustige) fysische eigenshchappen heeft in vergelijking met een niet kokende vloeistof. De gasbellen die onstaan kunnen de doorstroom van de vloeistof belemmeren. De warmte capaciteit is veel lager. Een liter kokende vloeistof neemt minder warmte op en kan dat dus ook niet wegvoeren van de hete plaats. Doordat de soortgelijke massa van de vloeistof ook een stuk lager is dan gewoonlijk zal de water pomp ook minder goed (of niet) werken.

Kortom een kokende vloeistof zal de motor niet of zeer slecht koelen. Het gevolg kan zijn dat de motor door locale hotspots stuk loopt. Als het koelsysteem blijft werken zullen er geen hotspots onstaan maar de hele motor te heet worden. Alles zet dus uit. En niet de hotspots meer dan de koelere delen. De kans op beschadigingen en vastlopen is dus waarschijnlijk kleiner.

Ik denk dat het best zou kunnen werken. Maar gewoon zorgen dat je koelsysteem in orde is lijkt me beter.

Leuk weetje over gasbellen in zee:

GasBellen

Arnold.

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 10:52
door Puffino
Eric&Betty Boop Schreef onder andere:
-------------------------------------------------------
> Voor ver doorontwikkelde raceblokken zal het best
> wel nut hebben,maar waarschijnlijk niet voor onze
> laro blokjes.

End at is nou net precies waar ik het ook voor bedoeld denk te zijn.....

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 11:21
door Hendrik "Blue-Box"
Vergeet niet dat als je een kokende motor hebt de kop van je blok bijna niet meer gekoeld wordt en er een grote kans is dat deze schade oploopt en/of de pakking eruit gaat.

Als je dit goedje erin gooit wil dit niet zeggen dat je de motor heter mag laten worden, maar de kans op schade, indien het toch gebeurd, is veel kleiner.

Ik zie het voordeel wel, zeker in combinatie met terreinrijden en b.v. modder in je radiator.
Ook heb ik met Blue-Box wel eens met een kokende motor gestaan tijdens het rijden met een zware trailer.

Dus ook voor onze auto's................

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f264956e5e8f77bfe30d8a63faf707f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15486524, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: do 17 mei 2012, 09:12
door wschutte
Nog eventjes een aandachtspuntje, niets heeft zo'n grote warmte inhoud als water dus alles wat je, anders dan water, in je koelsysteem stopt (ja ook antievries) vermindert de capaciteit van je koelsysteem. Groet, Wiecher.

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: do 17 mei 2012, 11:44
door Marc-my-Words
Precies, da's waarschijnlijk nog de belangrijkste reden waarom we nog steeds waterige mengsels in onze koelsystemen gooien.
Ethyleenglycol heeft ongeveer de helft aan warmte-kapaciteit, dus een mix met optimale vorstbescherming heeft nog maar 75% van de koelcapaciteit (en altijd nog 50% water -- deze mix heeft een iets verhoogd kookpunt, nl 107 º).
100% Ethyleenglycol heeft overigens een kookpunt van bijna 200º, bevriest evenwel al bij -12º en koelt dus slechts half zo effectief als water.
Met zo'n koelmiddel moet je dus hetzij een motorblok (en oliën) hebben die op een veel hogere bedrijfstemperatuur is gebouwd (ik denk dat rendementen gaan afnemen), of een koelsysteem dat een misschien wel een 2x zo grote doorstroming toelaat (want daarmee compenseer je de koelcapaciteit van het koelmiddel).

Marc

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: do 17 mei 2012, 11:53
door Apke
Toch weer een leuke en leerzame discussie

Ze hebben het spul speciaal voor old en young timers ontwikkeld schrijven ze, maar de voordelen zie ik er niet echt van in.

Water wat kookt wordt niet warmer dan het kookpunt en met dat spul kan je daar boven komen, met alle gevolgen van dien.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81907bc122e2c91afd12f38cee3c2a5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15490271, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: do 17 mei 2012, 13:35
door Marc-my-Words
Apke, da's wat optimistisch. Water dat kookt wordt niet warmer, en vraagt ook heel veel extra warmte om van vloeistof- naar gasfase te gaan.
Tot zover is er niks mis, lijkt het zelfs erg goed te gaan.
Een gasbel echter neemt veel meer ruimte, en drukt dus acuut de koelende koelvloeistof van het te hete punt weg. Omdat de gasbel zelf een heel beroerde warmte capaciteit heeft wordt het allemaal nog erger.
Het koken is dus een instabiel gebeuren en versterkt het effect van de lokale verhitting.

Een koelvloeistof-mix zorgt dus al voor een bescheiden kookpuntsverhoging, de bescheiden druk die het koelsysteem kan hebben nog eens ..... en dus verder zorgen dat waterpomp en radiator goed werken, da's het enige wat vooralsnog verstandig is.

Marc

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: do 17 mei 2012, 14:04
door G-men (Gargamel)
Water kookt onde atmosferische druk bij 100 graden.
Onze motoren zijn echter zo gebouwd dat het koelsysteem als ze warm zijn onder druk staat; en dan is het kookpunt van water heel wat hoger. Normale koelvloeistof gaat in een dergelijk systeem tot ongeveer 140 graden; en dat is een temperatuur waar je blok al lang niet blij meer van wordt.
Normale temperatuur voor onze (oude) gebakjes is tenslotte ergens rond de 85-95 graden. Moderne blokken hebben wel vaak een werktemperatuur van 100-105 graden; hetgeen komt door de veelal hogere compressieverhouding.

Ik zie persoonlijk dan ook niet het voordeel om er iets in te gooien waardoor hij nog warmer kan worden. integendeel, ik denk dat het de problemen maskeert tot een punt waar motorschade onvermijdelijk is.
Koelvloeistof met water produceert in elk geval nog wat stoom, en daarmee een visuele indicatie dat er iets (ernstig) mis is mocht de temp meter niet goed werken.
Bovendien is het in geval van problemen makkelijk verkrijgbaar, en ik denk veeel goedkoper.

Re: Koelwater 180 graden en niet aan de kook

Geplaatst: do 17 mei 2012, 14:30
door Ploertje
Gemiddeld genomen zal de temperatuur van de koelvloeistof ca 90'C zijn.

De vloeistof zorgt er natuurlijk ook voor dat de warmte verdeeld wordt.
Er zullen natuurlijk delen in het blok (cilinderkop bijv.) zijn waar de temperatuur hoger is dan 100'C.
Op deze plaatsen zal het water mischien lokaal wat aan de kook kunnen raken en dus ook de luchtbelletjes vormen, wat weer slecht is voor de afvoer van de warmte. Als je dit kan voorkomen, dan zal dit de gelijkmatige warmte verdeling van het blok ten goede komen.

Dan heb je het probleem dat de warmte overdracht/opname van water erg goed is, en die van andere vloeistoffen naar verwachting minder goed.
Wat ik begrepen heb van het koelsysteem van een LandRover, is dat deze (zeker voor ons klimaat) ruim over bemeten is. Ik denk dat op basis van dit gegeven de motor wel voldoende koeling krijgt.

Het zal denk ik wel goed gaan, misschien wordt de warmte zelfs iets beter verdeeld.
Maar het spul is ook niet goedkoop, dus is het de investering waard?

Misschien komt het best tot zijn recht bij een motor die op LPG loopt, daar heb je natuurlijk te maken met hogere verbrandings temperaturen.

Richard