Tussenbak 1.2 overbrenging

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tonny

Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Tonny »

Hallo mede 200tdi rijders

Yesss mijn 200tdi ligt er in... , wat een verschil met mijn 2.25 benzine gas zeg ( zit constant met glimlach op gezicht achter het stuur)
Maar de overbrenging en toeren is dus niet wat het zijn moet.
Er licht momenteel dus nog de 1.6 overbrenging in... ( een militare lt77) met een zeer korte 1.
Nu had ik hier al een 1.4 bak liggen .. maar ook daar heb ik dus mij twijfels over kwa toeren.... en denk dus toch dat ik beter af ben met 1.2 overbrenging.

DUS WIE OOOOO WIE heeft er nog een GOEDE 1.2 discovery tussen bak????? of wie weet er iemand die er nog 1 heeft liggen?
( en past deze rechtstreeks zonder meer op de tl77 5 bak van mij defender????)

Met vriendelijke groetjes Tonny
RoLandrover

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door RoLandrover »

Welke omgeving woon je?
jacob

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door jacob »

ik wil deze wel ruilen tegen de 1.4 van jou?

ik heb een 1.2 bak liggen (achter een tl 77) die helaars geen tl 85 blijkt te zijn.

dus als er liefhebbers zijn :-)

0653353569
Franc

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Franc »

Tonny,

Onder mij 90 200 tdi ligt een 1.4. 1.4 is standaard en werkt prima.
Vooral als je er wat grotere wielen onder hebt liggen / van plan bent eronder te leggen.

Alleen als je veel snelweg rijdt is het wellicht de moeite waard.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Marc-my-Words

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Marc-my-Words »

Franc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tonny,
>
> Onder mij 90 200 tdi ligt een 1.4. 1.4 is
> standaard en werkt prima.
> Vooral als je er wat grotere wielen onder hebt
> liggen / van plan bent eronder te leggen.
>
> Alleen als je veel snelweg rijdt is het wellicht
> de moeite waard.
>
> Groeten,
> Franc.

Die banden/wielen moeten dan wel erg veel groter zijn: een 1:1,2 tov een 1:1,4 tussenbak schelen ± 15 % (ongeveer een halve versnelling), een iets grotere band scheelt slechts enkele procenten.
Zeker als je een extra lage (militaire) 1e versnelling hebt kom je met een 1:1,2 tussenbak altijd nog goed weg.
(Kijk eventueel ook nog eens naar de Ashcroft caluclator, dan weet je precies wat alles doet.)

Marc
Tonny

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Tonny »

Hallo Rolandrover

Ik woon in Gemert ( omgeving eindhoven dus)
Tel: 0658988164.

Groetjes Tonny
RoLandrover

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door RoLandrover »

Marc,

de bandenmaten tikken ook aan in procenten, vergis je niet.

Bog standard is 205/85-16?
een populaire maat 255/86-16

205 = 29,7" D
255 = 33.06 Diameter

ook zo'n 12% verschil toch?

grtn

RoLandRover
Marc-my-Words

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Marc-my-Words »

RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc,
>
> de bandenmaten tikken ook aan in procenten, vergis
> je niet.
>
> Bog standard is 205/85-16?
> een populaire maat 255/86-16
>
> 205 = 29,7" D
> 255 = 33.06 Diameter
>
> ook zo'n 12% verschil toch?
>
> grtn
>
> RoLandRover

Ik begin te rekenen met de "standaardband" 7.5x16 = 31 = 787 mm
De "bog standard" kruiwagenwieltjes zijn in mijn ogen "undersized".
Als je dan naar een "oversized" 255/85-16 kijkt dan kom je op 840 mm.
Dat scheelt dus 6%.

Marc

PS Ik heb nooit begrepen wat de gedachte achter de kruiwagenwieltjes is.
Een 110 rijdt met een zelfde tussenbak en meer eigengewicht probleemloos op 7.5x16.
Franc

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Franc »

Tonny,

Ik woon in Helmond. Als je een keer wilt vergelijken ben je welkom....

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Pieter

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Pieter »

ff vraagje over ombouw benzine -> diesel: moet je dit vooraf bij de RDW melden, of kan je gewoon langs gaan als de ombouw gereed is?
Mud Machine

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Mud Machine »

Gewoon langsgaan als de ombouw gedaan is. Zorg dat je de herkomst van de motor aan kunt tonen. Dat kan middels een factuur of de originele papieren van de donorauto. Hoe meer papieren hoe beter.Zorg er verder voor dat de ombouw netjes gedaan is en dat je door de roetmeting komt. Verder koplampen goed afstellen want deze zaken controleren ze na ombouw.

Een 200 of 300Tdi met 1.2 en bv 255/85/16 is alleen ok als je nooit beladen rijdt op vlakke wegen. Wil je met tegenwind, in de bergen of op de Belgische lange hellingen nog een beetje zonder steeds terug te schakelen vooruitkomen neem dan een 1.4.
Marc-my-Words

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Marc-my-Words »

Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een 200 of 300Tdi met 1.2 en bv 255/85/16 is
> alleen ok als je nooit beladen rijdt op vlakke
> wegen. Wil je met tegenwind, in de bergen of op de
> Belgische lange hellingen nog een beetje zonder
> steeds terug te schakelen vooruitkomen neem dan
> een 1.4.

Tja, ik heb alleen harde ervaring met een Td5, en de ene keer wordt gezegd dat die nauwelijks meer vermogen en koppel heeft als een Tdi, en de andere keer scheelt het een wereld. (Vlgs mij is een Td5 wel soepeler en gelijkmatiger, maar verder niet veel krachtiger.)
En ik heb ervaring met een GKN-overdrive (en normale een bandenmaat). De overdrive geeft er een hele versnelling bij, dus het dubbele van een 1:1,2 tussenbak. En je kon dus zonder problemen rijden (ook met een stukke overdrijf ... dwz eentje die in hoog bleef hangen. Alleen het wegrijden moest dan voorzichtig. De Topic-Starter tonny heeft een militaire bak met een extra lage 1e dus daar niet gauw een probleem.
Blijft alleen de vraag of je bij tegenwind of een flauw hellinkje nog genoeg power hebt. In de bergen of die Belgische lange hellingen, is het een heel ander verhaal: als je daar zonder terugschakelen wilt blijven rijden dan heb je een automaat nodig.

Anyway: kijk op de Ashcroft site, vul de "calculator" in met verschillende opties (je moet ook je bandenmaat opgeven) en vergelijk de resultaten.

En bedenk verder van te voren goed of je altijd tegen de wind in rijdt, en dat dan ook met een roof-rek (dat je berooft van het laatste beetje aerodynamica) en altijd met 800 kg bagage en een zware trailer .... want dan wil je een andere tussenbak als wanneer je graag rustig en zuinig wilt rijden.

Marc
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

tja, ik heb zowel als met een 1.6 als met een 1.2 ( huidige) 200tdi ervaring, en idd, optrekken gaat wel wat makkelijker met een 1.6, en zelfs easy in z'n 2 wegrijden, maar overall> een 1.2 -200TDi is prima te doen, al mis je net even iets tussen 2-de & 3-de versnelling in de stad, maar och, ook dat went.
en 100 km/u in z'n 4 of 5, maakt niet zo heel veel uit. bergen enz. is prima te doen, met roofrack, campingmeuk, kids enz. en anders pas je je kruissnelheid aan, 80-90 km/u is ook prima
Marc-my-Words

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Marc-my-Words »

sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> tja, ik heb zowel als met een 1.6 als met een 1.2
> ( huidige) 200tdi ervaring, en idd, optrekken gaat
> wel wat makkelijker met een 1.6, en zelfs easy in
> z'n 2 wegrijden, maar overall> een 1.2 -200TDi is
> prima te doen, al mis je net even iets tussen 2-de
> & 3-de versnelling in de stad, maar och, ook dat
> went.
> en 100 km/u in z'n 4 of 5, maakt niet zo heel veel
> uit. bergen enz. is prima te doen, met roofrack,
> campingmeuk, kids enz. en anders pas je je
> kruissnelheid aan, 80-90 km/u is ook prima

80-90 km/u .... met zo'n kruissnelheid hoef je je geen zorgen te maken over welke tussenbak je wilt: 1:1,4 of 1:1,6.

Als je naar een 1:1,2 tussenbak verlangt dan is dat om de rust en het "zuiniger" rijden bij een iets hogere kruissnelheid.

Marc
Mud Machine

Re: Tussenbak 1.2 overbrenging

Bericht door Mud Machine »

Zoals al aangegeven hangt het sterk van het gebruik en de bandenmaat af. Ik rij met 33" 300Tdi en 1.4. Vaak met een trailer en dat rijdt prima. Ook solo. Ben ervan overtuigd dat dat met een 1.2 een ander verhaal wordt.
Overigens is het een hardnekkig misverstand dat je met minder toeren per definitie minder verbruikt. Zak je te ver in toeren dan neemt het verbruik zelfs toe en bovendien zal je eerder terugvallen in snelheid bij tegenwind, flauwe helling e.d. Je rijdt dan namelijk aan de verkeerde kant van de "bult" van de koppelkromme. Zak je dan in toeren neemt het koppel af en zo kom je in een neerwaardse spiraal. Rij je iets voorbij de "bult" in toeren dan zal bij een daling van het toerental het koppel toenemen waardoor je niet verder zakt en je de snelheid kunt handhaven.

Zuinigheid zit vooral in de rechtervoet en wat je allemaal op en aan je auto hangt.

Vermogen en koppel van 200Tdi, 300Tdi en Td5 zijn nagenoeg gelijk. Het verloop daarvan t.o.v. toerental niet.
Plaats reactie