Pagina 1 van 1
Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: do 10 mei 2012, 14:52
door Wim Janssen
Een vriend van me rijdt bovenstaande auto en heeft al een tijdje vage koelproblemen. Hij heeft 4 maanden geleden bij de dealer al een thermostaat laten vervangen.
Nu stond de auto vorige week weer bij de dealer voor een elektrisch probleem en kreeg hij te horen dat het blok aan gort was want de koelvloeistof die er boven in ging liep er onder uit. Vaag verhaal want mijn vriend had de auto gewoon rijdend er naartoe gebracht, maar begreep ook weinig van de technische uitleg. Na enige discussie en uiteindelijke de vraag "en nu?", kreeg hij enkele dagen later een mail met een kostenraming voor het vervangen van de koppakkingen. Ik zal niet verder ingaan op wat hier allemaal op stond, maar je kon er een leuke belastingvrije 90 voor kopen.
Voorlopig wordt de auto daar even weggehaald en nu zit hij met de brandende vraag wat te doen. Ik ken de Rover V8 3.5 vrij goed en ook de typische koelproblemen van de grotere blokken, maar de 4,4 heb ik nog niet zo vaak voorbij zien komen. Wat is dit eigenlijk voor blok qua boring en slag? Ik zie op de site van Rene Winters een 4,4 genoemd met dezelfde boring als een 3,5. Omdat ik dus niet weet wat dit voor blok is, kan ik ook niet zeggen of er hier een kans bestaat dat het traditionele reparatietraject van thermostaat, koppakingen en vervolgens toch nog een gescheurd blok afgelegd wordt.
Dus wie weet hier meer over en welke Land Rover specialist, buiten de stealers, is bekend met deze auto en blok om hier een reparatie aan uit te voeren.
groeten
Wim Janssen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2012 09:29 door Wim Janssen.
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: do 10 mei 2012, 15:27
door Bart van Dessel
Hoi Wim,
neem 's contact op met Bas van Driel, van BAS4CARS, hij doet heel veel met het "nieuwere" spul en kan je misschien door de telefoon al heel wat uitleggen. Ik vermoed dat het een BMW motor is,
Gr, Bart
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: do 10 mei 2012, 17:33
door Arthur Verhalle
Wim,
Het 4.4i-blok is een BMW blok. Het lijkt niet op de ons bekende 3.5V8 en alle latere afgeleiden.
Het koelprobleem van deze motor in deze auto is een bekend fenomeen. Het lijkt mij niet direct dat het aan de koppakkingen ligt. In de meeste gevallen heb je de volgende ellende:
-1- koelvloeistof expansietank en dop zijn lek. Remedie: vervangen
-2- radiator is pisbakkenstaal (typisch BMW.....) en lekt aan alle kanten. Remedie: vervangen
-3- radiator en koelvloeistofleidingen zijn aangesloten met een soort snelkoppelingen. Grondig controleren, deze willen nog wel eens lekken.
Elektrische problemen bij dit type auto komen nogal eens voor, hoewel het op zich wel meevalt ze op te lossen. Meest voorkomend is een weerstandspakketje van de ventilatie wat rustig je accu eventjes leeghoost in een paar dagen (en dat is echt heel vervelend, want deze auto is een rijdend Fort Knox en gaat niet eventjes open).
Regulier onderhoud is op zich goed zelf te doen, en onderdelensets hiervoor koop je "voor weinig" op ebay bijvoorbeeld.
Arthur
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: do 10 mei 2012, 18:01
door Wim Janssen
Bart,
Dank je. ik zal eens contact laten opnemen.
groeten
Wim Janssen
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: do 10 mei 2012, 18:07
door Wim Janssen
Arthur,
Onderhoud zelf doen is geen optie in dit geval, maar kennis opdoen is natuurlijk heel interessant.
Quote-1- koelvloeistof expansietank en dop zijn lek. Remedie: vervangen
-2- radiator is pisbakkenstaal (typisch BMW.....) en lekt aan alle kanten. Remedie: vervangen
-3- radiator en koelvloeistofleidingen zijn aangesloten met een soort snelkoppelingen. Grondig controleren, deze willen nog wel eens lekken. Koelvloeistofprobleem moet dus in principe een zichtbaar iets zijn.
QuoteElektrische problemen bij dit type auto komen nogal eens voor, hoewel het op zich wel meevalt ze op te lossen. Meest voorkomend is een weerstandspakketje van de ventilatie wat rustig je accu eventjes leeghoost in een paar dagen (en dat is echt heel vervelend, want deze auto is een rijdend Fort Knox en gaat niet eventjes open). Dit is inderdaad ook nog een lopend probleem. En fort Knox hebben we ook al ontdekt en heeft hem ook al een klein fortuin gekost. Weet jij meer van dit weerstandspakketje of een link naar informatie?
groeten
Wim Janssen
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: vr 11 mei 2012, 00:24
door Arthur Verhalle
Wim,
De lekkende koelvloeistof zie je niet altijd. Soms is het een klein straaltje wat gewoon door de fan wordt weggeslagen en verdampt, soms loopt het langs dezelfde weg als het condenswater van de airconditioning. Bovendien zit er een grote plastic plaat onder het motorcompartiment (tot aan / inclusief de voorbumper) dus erg veel lekkage zie je niet, of in ieder geval niet goed....
Op de site www.rangerovers.net kun je heel veel info vinden. Het weerstandspakketje is echt het mooiste rotgeintje wat ik van deze auto ken. Een reparatie van nog geen uur, een onderdeeltje van een paar tientjes, en alles is weer gemaakt. Ook ik was al twee accu's verder en durfde mijn wagen bijna niet meer een paar dagen te laten staan...... Om nog maar te zwijgen over de dealer-diagnoses.
Aan de andere kant moet ik wel toegeven dat de dealer je soms ook heel goed kan helpen. Vooral als je niet 1-2-3 weet waar je moet zoeken is het wel fijn om deze computer op wielen even aan een paar stekkertjes te hangen, anders vind je het niet zonder de halve wagen te slopen.
De wagen is verder SUPER. Ik heb er nu 200.000 op staan en alles bij elkaar vallen mij de kosten nog wel mee. Alle stereotype luxe RangeRover problemen (zeg maar van LSE's en P38's) zijn aardig door de BMW ingenieurs gepareerd. De auto is echter geenszins een BMW X5, al lijken veel onderdelen verdacht veel op elkaar. Voor Amerikaanse RR's is dat kennelijk eenvoudiger, maar bijvoorbeeld accessoires van Bimmernav.com, wat feitelijk BMW-onderdelen zijn, passen NIET op europese RangeRovers.
Arthur
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: vr 11 mei 2012, 10:16
door Wim Janssen
Arthur,
Die site www.rangerovers.net is geweldig. Ik denk dat we al twee punten gevonden hebben. Dat even uitlezen kost trouwens bij de hierboven genoemde dealer 400,- Euro.
Ik kreeg trouwens van iemand anders de tip om naar een andere dealer hier in de buurt te gaan namelijk Kohl in Aken. Die is BMW en Land Rover dealer, dus ideaal voor deze wagen.
groeten
Wim Janssen
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: vr 11 mei 2012, 10:19
door Bart van Dessel
Hé Wim,
over de dealer in Hasselt (België) hoorde ik ook goede berichten, een specialist hier in de buurt gaat daar ook altijd naar toe.
gr, Bart
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2012 08:19 door Bart van Dessel.
Re: Range Rover Vogue V8 4.4 2003
Geplaatst: vr 11 mei 2012, 11:27
door Wim Janssen
Hoi Bart,
Ik denk dat het bij dealers zo werkt. Als jij met een duidelijke vraag, klacht of reparatieopdracht komt en je laat blijken dat je weet waarover je praat, dan heb je alleen maar met belachelijk hoge tarieven te maken en wordt alles correct uitgevoerd. Als jij echter laat blijken geen verstand van zaken te hebben, dan wordt de behandeling aangepast en wordt er meer tijd in de rekening gestopt dan in de reparatie.
Mijn broer is met een jonge 110 enkele keren bij de dealer geweest en die was gewoon tevreden over de uitgevoerde werkzaamheden en de betaling. Je maakt hem echter niets wijs en dat laat hij blijken. Verschillende vrienden van me met minder kennis van zaken zijn bij dezelfde dealer geweest en krijgen belachelijke rekeningen waar praktisch niet over valt te praten. Ik ben ooit met een rekening van 400,- Euro voor het vervangen van een thermostaat in bovenstaande auto teruggegaan en had binnen 5 minuten 200,- Euro terug. Mijn vriend was niet in staat deze discussie aan te gaan door gebrek aan kennis op dit gebied. Ik noem dit gewoon diefstal.
Gisteren bij het ophalen van de auto werd door iemand bij die dealer gewoon uitgesproken dat het hele pand en al die mensen die er rond liepen toch betaald moesten worden.
groeten
Wim