Pagina 1 van 1

rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: ma 30 apr 2012, 22:50
door Leroy
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk onervaren, en vanmiddag heb ik voor het eerst de remmen gesteld van mijn
Ambulance series3 2,25 Diesel. Nu had ik links achter bij de achterste remschoen een rare tik/kloink tijdens het draaien aan de stelbout.
Alsof het de stelbout uit het schroefdraad is geschoten. kan dit? en zo ja hoe los ik dit op? En als de rem trommel er af moet, hoe moet dit?

groet leroy

109 ambulance Alice

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: ma 30 apr 2012, 23:25
door Jurgen van Aken
Hoi,

het klinkt alsof je remvoering zover is versleten dat je stelboutje doordraait.
De trommel eraf halen is niet heel moeilijk / technisch:

- wiel eraf halen
- schroefjes losdraaien
- 1 schroefje in de 'loze' schroefdraad draaien om de trommel eraf te drukken
- klaar

Soms moet je wat tegen de trommel kloppen met een stuk hout om 'm te overtuigen dat ie eraf moet.

Succes,

Jurgen

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: ma 30 apr 2012, 23:51
door Leroy
hallo,

Bedankt voor de snelle reactie, Maar hoe snel slijt dat dan? Is dat op met ongeveer 50000 km?
En moet ik dan nog meer vervangen als alleen de schoenen en trommels? Of ook de slave silinder?

groet Leroy

109 ambulance Alice

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: ma 30 apr 2012, 23:58
door Puffino
Als je dit niet weet en toch je remmen aan het stellen bent kan ik je alleen maar aanraden eerst jezelf te verdiepen in wat je aan het doen bent, voor je verder gaat.

Je remmen zijn dingen waar levens van af kunnen hangen. ;-)

Serieus. Neem het werkplaatshandboek er bij, of zoek op internet een handleiding. Die werkplaatshandboeken (workshopmanuals ofwel WSM) zijn ook te downloaden trouwens, en verkrijgbaar in de prikkersshop. (zie link bovenaan als vast discussiedraadje)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:01
door defendertje90
ja hoor ik doe er op mijn luxe wagen (heb dan wel remblokjes rondom) maar 30.000km mee. Als je echt alleen maar in het terrein zou zitten dan is het na 3 ritten vaak al gedaan.

Remschoenen vervangen (ff opletten of je 10 of 11 inch trommels hebt) (vermoed 11 inch gelijk aan de 109)

trommels kun je ook vervangen als deze te ver weg zijn gesleten. cilinders kan maar controleer die eerst even of je lekkage ziet of zweetsporen. Verder zitten er nog veren in (veren zou ik wel nieuwe bestellen kost niks zeker goed)

Bestel voor alle genoemde delen merk spullen dus geen goedkope britpart, allmake oid want dan sta je of je klooien dat het niet past of het is snel versleten

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:02
door defendertje90
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je dit niet weet en toch je remmen aan het
> stellen bent kan ik je alleen maar aanraden eerst
> jezelf te verdiepen in wat je aan het doen bent,
> voor je verder gaat.
>
> Je remmen zijn dingen waar levens van af kunnen
> hangen. ;-)
>
> Serieus. Neem het werkplaatshandboek er bij, of
> zoek op internet een handleiding. Die
> werkplaatshandboeken (workshopmanuals ofwel WSM)
> zijn ook te downloaden trouwens, en verkrijgbaar
> in de prikkersshop. (zie link bovenaan als vast
> discussiedraadje)


Sander tel ff tot 10 . We bouwen niet allemaal een achteras op die in 1 keer door de keuring komt (en met dat laatste ga ik nu weer verder (hertog jan karakter))



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2012 22:03 door defendertje90.

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:10
door Leroy
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je dit niet weet en toch je remmen aan het
> stellen bent kan ik je alleen maar aanraden eerst
> jezelf te verdiepen in wat je aan het doen bent,
> voor je verder gaat.
>
> Je remmen zijn dingen waar levens van af kunnen
> hangen. ;-)
>
> Serieus. Neem het werkplaatshandboek er bij, of
> zoek op internet een handleiding. Die
> werkplaatshandboeken (workshopmanuals ofwel WSM)
> zijn ook te downloaden trouwens, en verkrijgbaar
> in de prikkersshop. (zie link bovenaan als vast
> discussiedraadje)


hallo,

Ik had mij (vond ik zelf) goed voorberijd. Ik was aan het stellen met het echelons naast me. Maar hier staat in wat betreft remtrommels verwijderen:
Verwijder de remtrommel. zie punt 3.18.3. Daar aangekomen leggen ze uit hoe de naaf te verwijderen. Dat lijkt me een beetje sterk.
Dus vandaar graag jullie mening hier over. En dan vraag ik het liever 2 keer teveel dan een keer te weinig.

Groet Leroy

109 ambulance Alice

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:16
door Davy
Echelons verwijzen soms naar het verkeerde nummertje. Even in de inhoudsopgave zoeken naar het juiste nr. Oh, en Roy, je bent weer eens als vanouds.

Edit. En de nrs van de afbeeldingen in de echelons lopen ook niet synchroon met de hoofdstuknrs. Wekt soms ook verwarring op.

Edit 2: In mijn 2e Echelons wordt in hoofdstuk 3.15.3 (Remschoenen voorwielen) ook verwezen naar 3.18.3 voor het verwijderen van de remtrommel, dit moet echter 3.18.4 zijn. Even verder bladeren dus.

Davy

SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968

Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be41060d76c2c4fed744524547c2aad0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 15430780, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2012 22:46 door Davy.

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:18
door Edwin109
Over hoe snel remmen versleten zijn kun je weinig zinnigs over zeggen,rij je veel snelweg,stad of rij je in het terrein(zand en modder zijn funest)Bezuinig bij remmen niet op de onderdelen,ook de merk spullen zijn goed betaalbaar.

Bij het stellen behoor je ook tikjes te horen en te voelen.
Stellen tot de remmen aan zijn en dan twee tikjes terug.

Kun je de stelbout doordraaien(dus je rem niet vast zetten)dan is het mis en moet je even de trommel eraf halen.
Voering en/of trommel kunnen versleten zijn maar ook het stelmechanisme kan rot zijn.

Ergens in het archief staat wel een linkje naar een werkplaatshandboek,even rechtsboven bij zoeken invullen en je komt het vast wel tegen.

Gr Edwin



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2012 22:20 door Edwin109.

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:24
door defendertje90
Davy Schreef:
-------------------------------------------------------
> Echelons verwijzen soms naar het verkeerde
> nummertje. Even in de inhoudsopgave zoeken naar
> het juiste nr. Oh, en Roy, je bent weer eens als
> vanouds.

Wat is volgens jou dan niet goed? Of moet ik het positief zien?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2012 22:24 door defendertje90.

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:27
door Davy
Mag je zelf invullen.

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:28
door defendertje90
Davy Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mag je zelf invullen.

ik hou niet van gokken

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:32
door Davy
Volg het juiste draadje even, misschien dat dat je helpt.

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:36
door defendertje90
aha, zit niet elke dag aan het bier hoor

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 00:51
door Davy
Sander heeft wellicht dan ook wat minder op dan jij en heeft een hele zinnige opmerking. Goede remmen is essentieel, en als je niet weet waar je mee bezig bent speel je met je eigen en andermans leven.

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 01:01
door Leo van der Poel
[picasaweb.google.com]

Hey Leroy
Hier een foto van hoe het er achter de trommel uitziet. De remschoenen zijn hier verwijderd en de as. Die blikkies die je ziet zitten zijn de remstellers en als je remschoenen of de trommel te ver afgesleten zijn draai je de stellers door. Het zijn net slakjes, vandaar de naam snailcam. Als je voor het wiel zit en je zet je sleutel aan de achterkant van de remankerplaat op de stelbouten en je zou naar de voorkant toe bewegen met je sleutel komt het hoge gedeelte tegen een nok aan op de remschoem, waardoor de remschoen tegen de trommel aangedrukt wordt. Zijn nu de remschoernen te dun geworden of je trommel is te ver uitgesleten draai je de nok door, zodat hij weer op het lage gedeelte valt wat een kloenk veroorzaakt omdat de veren tussen de remschoenen de schoen terugtrekt. Het kloppen op de trommel om hem los te maken moet je wel aan de voorkant doen en niet aan de zijkant. Ik weet niet of er bij U een verzonken boutje opzit om de trommel vast te zetten, maar als dat er opzit dan dit boutje losmaken en in een gat draaien wat niet doorloopt of waar je niet doorheen kan kijken (het zogenaamde braadgat) dan wrik je de trommel al een beetje los. Zal er wel niet opzitten daar men bij defensie ervan uitging dat dat ene kleine rotboutje het aflag tegen vijf wielmoeren. De trommel valt er niet zomaar vanaf. Als je vragen hebt of niet weet hoe iets werkt gewoon hier vragen, we zijn per slot van rekening niet allemaal monteur geweest van defensie. Maar zorg wel dat je een beetje beslagen ten ijs komt door veel te lezen en te bekijken, want een rem is tocht wel errrrrrrrrrrug belangrijk je wilt niet dat er meer dan 2 ton op je voorganger gaat. Mocht je nog iets willen weten vraag maar raak., Weet niet waar je huis staat, maar je bent altijd welkom in Veghel in m'n werkplaats.

mvrgr
Leo van der Poel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea1c3c81246dcd17898105f34924ff49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 15430908, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 13:56
door defendertje90
absoluut dacht dat jij meer op een opmerking van mij doelde. En daarom ook mijn opmerking van die achteras bij sander. Sander heeft zijn achteras bij mij laten reviseren en hij mailde mij daarna enthousiast (en te recht) dat hij in 1 keer door de keuring was gekomen met de nieuwe achteras.

Ben het er mee eens als je niet weet waar je het over hebt je je eerst in moet lezen (moet iedereen wel is niemand is heilig)

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 20:45
door Leroy
hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties. Inderdaad, het echelon is hier niet juist. Maar ik heb het gevonden.
Ik probeer zoveel mogelijk te lezen en op te zoeken. 3/4 deel van de tijd ben ik aan het lezen en aan het opzoeken.
Ook vraag ik als ik het niet weet zo veel mogelijk aan (jullie) mensen die er verstand van hebben.
Maar vandaag even geprobeerd, en ik kan met piepende bandjes remmen. (wel bij nat wegdek en 40 km/h)
Ik woon in omgeving Arnhem, dus dan is Veghel niet echt om de deur. Maar ik ga van de week nieuwe trommels en schoenen halen bij Vdam.
Dan kan ik die er binnenkort opzetten. liever vervang ik veel meer, dan iets te weinig.
En ja, ik wil niet dat meer als 2 ton niet meer geremd kan worden met de voetrem, dus eerst HEEL veel leeswerk.

Bedankt allemaal!
Leroy

109 ambulance Alice

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: di 01 mei 2012, 22:41
door Leo van der Poel
Hey Leroy

Vervang dan ook gelijk de veren tussen de schoenen

mvrgr
Leo van der Poel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23959c61334309281c7ad56ff8f77489', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 15433655, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 00:31
door Johan en Gertia
Hoi Leroy

Als je foto van Leo goed bekijkt zie je dat de linker stelbout verder van de remcilinder zit dan de rechter.
Let bij het plaatsen van je nieuwe remschoenen dat je ze op de goede plaats zet, de plaats van de stelnok op de remschoenen is voor de linker en rechter remschoen verschillend.
De afstand tussen de kant waar de remschoen in de remcilinder zit en de stelnok is bij de linker remschoen groter dan bij de rechter remschoen.
Als ze verkeerd om zitten is het mogelijk dat je de linker remschoen over de stelnok kan doordraaien, dan krijg je de kloink.

Johan

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 02:00
door Gromit
Hoi Leroy,

Ik woon in Arnhem. Ik wil wel even met je meekijken?

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b4e616980143d4c3669361ca030741c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 15434564, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: rare kloink met remmen stellen

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 20:28
door Leroy
hallo Berry,

U hebt een privee bericht

Alvast Bedankt,
Leroy