Pagina 1 van 1
tenet trailer stroom
Geplaatst: ma 30 apr 2012, 12:36
door Mari
Een vraag over het opladen van de accu op mijn tenttrailer.
Kan ik mijn accu 100ah opladen via de kabels, dikte 2mm van de trekhaak.
Of heeft iemand een andere oplossing.
Groetjes Mari
Re: tenet trailer stroom
Geplaatst: ma 30 apr 2012, 13:45
door Stage-2
Mari,
2qmm zou in theorie moeten kunnen, aangezien de laadstroom voor de accu niet veel meer zal zijn dan plm. 10 amp. Als daar ook nog gebruikers bij komen dan zou 4qmm niet verkeerd zijn. Denk aan een koelkast die onderweg natuurlijk gewoon aan staat. Een veilige maat is een laaddraad overeenkomstig de maximum laadstroom capaciteit van de dynamo.
LET OP! (1) Dit veronderstelt wel dat je accu's deugdelijk (dus permanent) zijn gescheiden. Zo niet, dan krijg je onherroepelijk problemen op die vele meters laaddraad naar achteren.
LET OP! (2) De massadraad in de aanhanger kabelboom moet net zo dik zijn als de laadstroom draad.
LET OP! (3) Maar vraag je ook even af wat de stekker aan kan. Het kan de moeite waard zijn een tweede stekker aan te leggen alleen voor het doel van accu laden. Ik ken geen 7-aderige draad van meer dan 1,5qmm. Je gebruikt de parallelle contacten om de capaciteit te verhogen. De gewone stekker blijft dan gewoon doen wat die moet doen met elke willekeurige aanhangwagen.
Succes.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e0d0cb8bd5200c2b60c6f2b16dfdd48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15429258, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('965febb340d4643840b58de21140c999', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15429258, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: tenet trailer stroom
Geplaatst: wo 02 mei 2012, 10:08
door Hendrik "Blue-Box"
Nee, in mijn optiek dit kan niet.
Als je accu echt leeg is kan deze de MAXIMALE stroom, ampère, opnemen/doorlaten die aanwezig is.
als je bijvoorbeeld een 80 ampère dynamo hebt, is dat 80 ampère en moet je daar dus ook mee calculeren.
koppel je de ene lege accu aan de andere volle zonder scheiding dan kan het oplopen tot 500/800 ampère.
ook 4 qmm zou ik veel te dun vinden en ik zou hier zeker een andere stekker aansluiting voor gebruiken dan het standaard aanhangwagen type.
Zoals al geschreven is, let ook op de massa aansluiting.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d4b83134b96d8b60d6990fe0652589c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15434966, 600, 600, 'Loading image ...', false);
80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: wo 02 mei 2012, 11:44
door Exfietser
Van welke planneet kom jij in vredesnaam? 80 Ampere in een accu? Wil je die accu lanceren ofzo.
Sorry Hendrik maar dit is grote onzin. Dat kan alleen als je gaat laden met een zeer maar dan zeer hoge laadspanning. 48 volt of 100 volt. Zeg het maar. En dan duurt het maar even. Door de enorme gasontwikkeling in de accu zal een krater met opborrelend water vrij snel het gevolg zijn. Ga het maar eens meten. Ook je twee accu's aan elkaar. Meet maar eens wat er gebeurt.
Als er een langere draad tussen zit is het helemaal onmogelijk. Een weerstand van een tiende ohm is al meer dan zat om de stroom dusdanig te begrenzen dat het niet kan. En een tiende ohm weerstand heb je heel snel. De laadstroom van een accu wordt begrensd door de inwendige weerstand van de accu zelf en de bekabeling. Ga maar na: Een kabelweerstand van 0,1 ohm geeft bij 80 ampere een spanningsverlies van 8 volt. (Gewoon wet van ohm U = I x R) Dan heb je dus als je dynamo 14 volt geeft nog maar 6 volt over om je accu te laden. Een beetje weinig niet waar? En dan heb ik het alleen maar over de kabel weerstand gehad. Er bestaat ook een inwendige weerstand van de accu. Die weerstand is afhankelijk van de ladingsconditie (Zeg de electrochemie in de accu.)
Een dikke kabel is echter wel wenselijk omdat je anders te veel spanningsverlies krijgt over de kabel. De accu zul je dan nooit helemaal vol kunnen laden waardoor hij eerder de geest zal geven. Een apparte voedings steker naar de aanhanger is ook een goed idee. De weerstand in de kabel en de stekers moet je zo laag mogelijk zien te houden. Een dikke kabel en een steker met dikke pennen of lippen die je goed in de vaseline houd om corrossie tegen te gaan is niet verkeerd. Een nato steker zoals In de legerwagens zit of zo'n steker die op electrische heftrucks zit is een goede keuze voor deze aansluiting.
Een normale laadstroom van een startaccu is doorgaans een tiende van de capaciteit. Dus een 100 ampere uur accu wordt in het begin geladen met 10 ampere als die helemaal leeg is. De laadstroom zal dan langzaam gedurende enige uren laden afnemen tot de accu vol is. Dit is bij elke accufabrikant in de datsheets te vinden. Het kan anders met andere accu typen en speciale laders. Maar dat soort laders vind je niet in een autodynamo omdat de dynamo te kort draait om een heel laadprogramma af te werken. Of je moet 12 of 20 uur per dag auto rijden.
Arnold.
Re: tenet trailer stroom
Geplaatst: wo 02 mei 2012, 17:06
door Gretl
Hoi Mari,
ik heb door AadG een FET brug in m'n auto laten plaatsen. Deze voedt m'n twee accu's in de auto en via een kabel naar m'n aanhangerstekker ook een accu in m'n aanhanger.
Werkt perferct. Vraag me niet naar Amperages, daarvoor ff met AadG contact zoeken.
groet en succes.
zie ook mn blogspot:
[www.gretls.blogspot.com]
Succes!
Toro
Re: tenet trailer stroom
Geplaatst: do 03 mei 2012, 00:56
door AadG
info@agys.nl
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: do 03 mei 2012, 10:25
door Hendrik "Blue-Box"
Wat jij wil..........
Je theoretische kennis is goed, en je verhaal klopt.
maar.........
Het enigste wat je niet meeneemt is de piekspanning als een geheel lege accu in een systeem wordt gezet........
Als jij dat laadspanning wil noemen moet je dat zelf weten weten, dat is niet mijn insteek en daar heb ik het ook niet over gehad. Ik heb het over een piek-stroom die loopt.
zoals ik schreef: Als je accu echt leeg is kan deze de MAXIMALE stroom, ampère, opnemen/doorlaten die aanwezig is.
Graag zelf eerst even GOED LEZEN wat een ander schrijft voordat je loopt TE BLAZEN NAAR EEN ANDER
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f6e7be41b19f85905d70c3ebf7a58a5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15439000, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: do 03 mei 2012, 22:19
door Exfietser
Als ik het over spanning heb bedoel ik ook spanning. Een piekstroom is heel iets anders. Die kan zeer groot zijn maar heeft een tijdsduur van microseconden. Door deze zeer korte tijd heeft het echt geen invloed op je bedrading. Die wordt niet eens warm.
Halfgeleiders als scheidingsdioden bijvoorbeeld kunnen hier echter niet tegen en moeten dus ook iets groter worden gedimensioneerd als de maximale stroom die de dynamo kan leveren. Bij een 90 ampere dynamo moet je dus een scheidingsdiode hebben van zeg 100 ampere. De gelijkrichtdioden in de dynamo zijn meestal vergelijkbaar gedimensioneerd. Een scheidings relais kan overigens ook dergelijke piekstromen veroorzaken als het schakelt en de gelijkrichters in de dynamo slopen. Gebeurt niet vaak omdat moderne dioden heel degelijk zijn. Maar dat is wel een van de redenen waarom een scheidings diode te prefereren is boven een scheidings relais. De halfgeleiders(dioden) zijn overigens ook te beveiligen met blusnetwerkjes die de korte pieken kortsluiten en zo onschadelijk maken. Dit is echter zelf niet te doen. De techniek is erg lastig (Bijzonder moeilijk uit te rekenen.) en dan ook nog moeilijk of niet naderhand in te bouwen
Jouw bedradings verhaal om de bedrading te dimensioneren voor de piekstromen is dus onzin. Die dimensioneer je voor de maximale nominale stroom. In het geval van een aanhanger met accu is dat dus 10 ampere als laadstroom voor de accu plus de stroom die eventuele extra gebruikers als een lampje, koelkast e.d. gebruikt.
Als je de grote stromen waar jij het over hebt in een accu wilt stoppen moet je de LAADSPANNING VERHOGEN NAAR EEN ZEER ABNORMALE WAARDEN . Waarden die nooit voorkomen in een auto met een goed werkende dynamo met laadinstallatie.
En dat zijn dus geen piektromen meer omdat die langere tijd kunnen lopen.
Arnold.
Re: tenet trailer stroom
Geplaatst: do 03 mei 2012, 23:52
door Jup haans-klunder
Heren !! Is dit een discussie !!!!!! Met de fransche slag. ???????? Gr; JUPPE .
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 09:59
door Hendrik "Blue-Box"
Nogmaals,
wat jij wil.......
Ik zeg maar een ding: koppel een lege accu aan een systeem en er loopt een grote stroom, daar moet je de bedrading op aanpassen.
Jij hebt het over een piekstroom van microseconden maar dat is tocht echt niet het geval bij het aankoppelen van een lege accu in een systeem.
Voor mijn gevoel worden we het hier toch niet over eens en daar is Mari ook niet bij gebaat.
Zorg in elk geval dat er een aparte/eigen zekering in het systeem zit die klopt met de diameter van de bedrading.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e9ae9d0c8f7be215d2333c0cfdab09e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15442685, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 18:48
door Schroten
Hallo
Ik wil hier toch even een vraag stellen.
In mijn auto zit volgens mij een dynamo die 70 of 90 Ampere kan leveren. Hoe dik is de draad die van mijn dynamo naar de accu loopt? (Loopt volgens mij via de startmotor)
ik ben benieuwd...
groet
Hans
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: za 05 mei 2012, 14:29
door Stage-2
Schroten Schreef:
-------------------------------------------------------
> In mijn auto zit volgens mij een dynamo die 70 of
> 90 Ampere kan leveren. Hoe dik is de draad die van
> mijn dynamo naar de accu loopt? (Loopt volgens mij
> via de startmotor)
Beste Hans, wat er in jouw auto zit kun je het beste zelf meten. Maar ik mag hopen dat het in de orde van grootte van 10-15 qmm zal zijn. De waarde die ik aanhoud is 6A/qmm. Nu valt dat in de praktijk wel eens wat dunner uit. Dat komt omdat de draad tussen dynamo en startmotor zo kort is; vaak nauwelijks 0,5 m. Dat kan wel wat hebben. Vanaf de startmotor gaat toch die hele dikke kabel naar de accu.
Zelf heb ik een 10qmm draad vanaf de dynamo via de Amp-meter naar de scheidingsdiode gelegd. Dat zijn een paar meters die ik moet overbruggen. Origineel was het een 4qmm draadje.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51af2ce09e6e0f72c117d641e77a1e1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15447142, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75fdc9ff987938c0f61a119b4295a0f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15447142, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: za 05 mei 2012, 23:25
door Schroten
Stage-2 Schreef:>
>
> Beste Hans, wat er in jouw auto zit kun je het
> beste zelf meten. Maar ik mag hopen dat het in de
> orde van grootte van 10-15 qmm zal zijn. De waarde
> die ik aanhoud is 6A/qmm. Nu valt dat in de
> praktijk wel eens wat dunner uit. Dat komt omdat
> de draad tussen dynamo en startmotor zo kort is;
> vaak nauwelijks 0,5 m. Dat kan wel wat hebben.
> Vanaf de startmotor gaat toch die hele dikke kabel
> naar de accu.
>
> Zelf heb ik een 10qmm draad vanaf de dynamo via de
> Amp-meter naar de scheidingsdiode gelegd. Dat zijn
> een paar meters die ik moet overbruggen. Origineel
> was het een 4qmm draadje.
Dank je Mo,
Het draadje moet ik nog leggen, dus opmeten kan dus niet... Maar zal wel een 10 of 16mm2 worden.
groet
Hans
(die dan niet begrijpt dat een extra accu met een 2mm2 zou voldoen....)
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 01:19
door Stage-2
> Hans
> (die dan niet begrijpt dat een extra accu met een
> 2mm2 zou voldoen....)
Ah, daar heb je wel een doorslaggevend punt te pakken.
Het draadje van de dynamo naar de hoordaccu is er niet alleen om die accu te laden. Met dat draadje wordt ALLES in de auto gevoed. Het kokje, de lampen, de ventilator, binnenverlilchting, radio, ontsteking (benzine), een tweede accu, verzin het maar.
Je kunt in de auto dus zoveel verbruikers hebben als dat de dynamo aan stroom kan leveren. Bij een 70A dynamo heb je daarom een draad nodig die dat aan kan (plm. 10qmm).
Het draadje naar de tweede accu hoeft niet de volle dynamo capaciteit aan te kunnen, maar slechts de laadstroom van pakweg 10A. En dan heb je genoeg aan 2qmm. Komen daar verbruikers bij die via de tweede accu lopen (koelkast, werkklamp, compressor), dan zul je het draadje moeten upgraden naar dat verbruik. Hoewel het aantal continu verbruikers in een aanhanger beperkt zal zijn, kan een dikkere draad ook handig zijn om de weerstandverliezen te beperken. Wat werkt op een lengte van 1 meter, werkt niet meer zo goed over een lengte van 10 meter (meer weerstand en dus hou je minder spanning over).
Dus voor de tweede accu alleen heb je niet zo veel nodig. Voor de extra gebruikers en ter compensatie van de lengte van de draad zou je een dikkere draad moeten gebruiken.
Hopelijk geeft dit antwoord op je vraag.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b9ff9d7c029737a18ef4def4a36adc87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15449381, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23a58c9c3a41349bd5ec1756da524cee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15449381, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 80 ??????????????????????????????????????
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 17:28
door Schroten
Stage-2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hopelijk geeft dit antwoord op je vraag.
Volgens mij wel, bedankt!
groet
Hans