Wederom elektronica perikelen...
Geplaatst: za 28 apr 2012, 00:54
Halloa allemaal,
Ok, onderstaand is waarschijnlijk mijn eigen schuld maargoed, komtie:
Toen ik laatst een kapotte dynamo had heb ik een tijdje een hulp accu in mijn Defender (3,5 V8) gehad om hem te kunnen starten. Na het monteren van de nieuwe dynamo om 22:30 in de avond uit enthousiasme in het donker vergeten wat nu de plus en de min waren bij de hulp accu en de startkabels verkeerd om aangesloten... (Start accu ging met startkabels op de eigen accu van de auto.)
Enorme vonk en ik wist ook meteen dat ik een domme fout gemaakt had
Nu startte hij (met een kleine jumpstart van mijn Discovery) netjes en ogenschijnlijk deed alles het ook gewoon. Alleen heb ik het idee dat nu de laatste week langzaam steeds meer elektronica de geest aan het geven is... Het begon met dat ik merkte dat mijn achterruitenwisser het niet meer doet. Deze had ik niet gechecked na het avontuur dus die zal ik opgeblazen hebben nam ik aan. Ook de verlichting van de 12-volt aansluiting doet het niet meer (dat groene ringetje er omheen), de aansluiting zelf wel.
Gisteren kwam ik tot de conclusie dat mijn klokje er ook mee gestopt is, dat deed het iig zéker nog wel afgelopen week. Vandaag kwam ik er achter dat ook mijn claxon het niet meer doet.
Nu is het niet de eerste keer dat ik in de Defender problemen heb met de elektriciteit, begin van het jaar heeft er een aanhanger kortsluiting gemaakt en daarmee het elektrische systeem naar de knoppen geholpen (richting aanwijzers, achterlichten, remlichten, mistachterlicht, heel het dashboard, niets deed het meer).
Nu vraag ik me af of dit nog een oud probleem is dat door de garage begin dit jaar tijdelijk is opgelapt en nu weer voor problemen aan het zorgen is? Of dat het echt puur allemaal mijn eigen schuld is en ik langzaam moet gaan kijken wat er echt kapot is.
Als het goed is doen alle zekeringen in mijn zekeringenkastje het nog, dat was mijn eerste verdachte.
Ik snap dat het zo vanaf een afstand nogal gissen is voor jullie, maar misschien herkend iemand iets?
Groeten,
Sander
(Die vreest dat de baas hem binnenkort toch in een 14% bijtelling auto gaat zetten ipv de Defender...)
P.S: Ik heb de oude 45 Amp dynamo vervangen door een 65 Amp exemplaar, ik weet niet of dat dat nog uit maakt?
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2012 22:56 door sanderovich.
Ok, onderstaand is waarschijnlijk mijn eigen schuld maargoed, komtie:
Toen ik laatst een kapotte dynamo had heb ik een tijdje een hulp accu in mijn Defender (3,5 V8) gehad om hem te kunnen starten. Na het monteren van de nieuwe dynamo om 22:30 in de avond uit enthousiasme in het donker vergeten wat nu de plus en de min waren bij de hulp accu en de startkabels verkeerd om aangesloten... (Start accu ging met startkabels op de eigen accu van de auto.)
Enorme vonk en ik wist ook meteen dat ik een domme fout gemaakt had
Nu startte hij (met een kleine jumpstart van mijn Discovery) netjes en ogenschijnlijk deed alles het ook gewoon. Alleen heb ik het idee dat nu de laatste week langzaam steeds meer elektronica de geest aan het geven is... Het begon met dat ik merkte dat mijn achterruitenwisser het niet meer doet. Deze had ik niet gechecked na het avontuur dus die zal ik opgeblazen hebben nam ik aan. Ook de verlichting van de 12-volt aansluiting doet het niet meer (dat groene ringetje er omheen), de aansluiting zelf wel.
Gisteren kwam ik tot de conclusie dat mijn klokje er ook mee gestopt is, dat deed het iig zéker nog wel afgelopen week. Vandaag kwam ik er achter dat ook mijn claxon het niet meer doet.
Nu is het niet de eerste keer dat ik in de Defender problemen heb met de elektriciteit, begin van het jaar heeft er een aanhanger kortsluiting gemaakt en daarmee het elektrische systeem naar de knoppen geholpen (richting aanwijzers, achterlichten, remlichten, mistachterlicht, heel het dashboard, niets deed het meer).
Nu vraag ik me af of dit nog een oud probleem is dat door de garage begin dit jaar tijdelijk is opgelapt en nu weer voor problemen aan het zorgen is? Of dat het echt puur allemaal mijn eigen schuld is en ik langzaam moet gaan kijken wat er echt kapot is.
Als het goed is doen alle zekeringen in mijn zekeringenkastje het nog, dat was mijn eerste verdachte.
Ik snap dat het zo vanaf een afstand nogal gissen is voor jullie, maar misschien herkend iemand iets?
Groeten,
Sander
(Die vreest dat de baas hem binnenkort toch in een 14% bijtelling auto gaat zetten ipv de Defender...)
P.S: Ik heb de oude 45 Amp dynamo vervangen door een 65 Amp exemplaar, ik weet niet of dat dat nog uit maakt?
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2012 22:56 door sanderovich.