Pagina 1 van 1

Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: di 24 apr 2012, 14:59
door hansserie
Hallo,
Ik heb onlangs de waterpomp vervangen van mijn V8 omdat die geheel versleten was en lekte.
Nu heb ik het probleem dat de auto koelwater lekt nadat de motor gestopt is (na een rit van ongeveer 8 km doet hij het al, na alleen versneld stationair draaien tot hij warm is niet). Hij lekt niet als de motor loopt.
Hij lekt ergens aan de waterpomp, ik kan nog niet precies zien waar. Hoeveelheid is toch iedere keer ongeveer een kopje.
Waarschijnlijk wordt er nog extra druk opgebouwd als de motor is uitgezet.Dat kan omdat de motor nog even warmer wordt nadat hij uitgezet is omdat de waterpomp niet meer loopt.
Eigenlijk zou dan de dop op de radiateur even moeten opengaan en het naar het overlooptankje moeten afvoeren, niet dus, het komt ergens bij de waterpomp eruit.
Mogelijke oorzaken ? Even wat bedenksels :
1) Gaat de thermostaat te snel dicht ? Het water bij de thermostaat koelt al af en de thermostaat gaat dicht waardoor de druk in het blok blijft en verder opgebouwd wordt en niet naar de radiateur weg kan. Bedenksel klopt waarschijnlijk niet, omdat de druk ook tegen de stroomrichting van de koelvloeistof terug kan (ik neem niet aan dat er een terugslagklep in het systeem zit).
2) De radiateurdop geeft teveel weerstand voordat hij de overdruk eruit laat ?
3) De montage van de waterpomp is niet goed gebeurd. Hij kan te weinig druk aan en gaat lekken bij opbouw van druk, voordat de radiateurdop open gaat. Boutjes nog verder aandraaien ? Slangklem nog vaster zetten. Ik twijfel hieraan, want ik heb het behoorlijk vastgezet.
4) Bij demontage van de kapotte pomp bleek de waterafvoer bij de dunne waterslang tussen bovenkant spruitstuk carburateurs en radiateur verstopt te zijn in het bovenstuk van de carburateur. Dat heb ik open gemaakt dmv ijzerdraadje en boortje.. Kan hier het probleem ontstaan zijn ?

Omdat ik de auto gekocht heb terwijl hij al koelwater lekte (oa aan de waterpomp) kan ik niet met zekerheid zeggen of dit al een oud probleem is of veroorzaakt wordt door de vervanging van de waterpomp. Maakt de analyse dus niet eenvoudiger.
Zo, mooi probleem. Wie o wie heeft dit ook al eens gehad en weet er raad mee ?
Groet, Hans



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/04/2012 13:04 door hansserie.

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: di 24 apr 2012, 18:23
door Everhard Mulder
Ooit lekte mijn waterpomp aan de onderkant: daar zit een gaatje en daar kwam koelwater uit gedrupt: nieuwe gemonteerd en het was over. Dus ik heb wat jij nu hebt, niet meegemaakt. Maar ik begrijp wel op dit forum dat niet altijd alle nieuwe onderdelen goed zijn. Weet je zeker dat je nieuwe pomp goed is en niet, ondanks dat die nieuw is, lekt?
E. Mulder

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 16:38
door rene
Misschien de pasvlakken niet goed schoon gemaakt

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 16:48
door Thimo
Maak anders even een foto van de lekkage.
Is handig om mee te kunnen denken.

Mvg Thimo.

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 17:34
door Roel
hansserie Schreef:
-------------------------------------------------------
.
> Nu heb ik het probleem dat de auto koelwater lekt
> nadat de motor gestopt is (na een rit van ongeveer
> 8 km doet hij het al, na alleen versneld
> stationair draaien tot hij warm is niet). Hij lekt
> niet als de motor loopt.


Eerst even voor de overige "luisteraars' : het betreft een 101FC.

Hans, lijkt op een stopbuslekkage zoals ik die wel eens zie bij een pomp op Chemelot. Dan zou je water moeten zien/voelen langs de pompas (als je erbij kunt) net voor de koelfan

> Mogelijke oorzaken ? Even wat bedenksels :
> 1) Gaat de thermostaat te snel dicht ? Het water
> bij de thermostaat koelt al af en de thermostaat
> gaat dicht waardoor de druk in het blok blijft en
> verder opgebouwd wordt en niet naar de radiateur
> weg kan.

Lijkt me stug, er zit een compensatiegaatje in de thermostaat en dat zou voldoende moeten zijn voor drukcompensatie


> 2) De radiateurdop geeft teveel weerstand voordat
> hij de overdruk eruit laat ?

Snel genoeg geprobeerd door de dop te verwisselen (met die van je 110?). Maar dan moeten je radiateurslangen ook hard worden als de dop defect is. Maar logischerwijs zou de veer door ouderdom slapper worden ipv sterker. Je kunt wel controleren of de dop ingedrukt kan worden en niet wat is gaan vastzitten


> 3) De montage van de waterpomp is niet goed
> gebeurd. Hij kan te weinig druk aan en gaat lekken

Dan lekt hij waarschijnlijk ook als de motor niet loopt. Het ontstane waterkanaal boven of onder de pakking gaat meestal niet vanzelf weer dicht, de lekkage kan wel erg veel minder worden zonder drukopbouw

> Slangklem
> nog vaster zetten. Ik twijfel hieraan, want ik heb
> het behoorlijk vastgezet.

Afhankelijk hoe soepel de slangen waren. Laatst dit probleem gehad met oude slangen die ik 3 keer warm heb moeten natrekken voordat ze lekvrij waren. Zo vast zelfs dat ik blij was dat ik wel fatsoenlijke slangklemmen had. Eigenlijk hadden er nieuwe op gemoeten daar ze toch wel wat hard geworden waren, alleen die kreeg ik nergens meer op de late zaterdagavond

> 4) Bij demontage van de kapotte pomp bleek de
> waterafvoer bij de dunne waterslang tussen
> bovenkant spruitstuk carburateurs en radiateur
> verstopt te zijn in het bovenstuk van de
> carburateur. Dat heb ik open gemaakt dmv
> ijzerdraadje en boortje.. Kan hier het probleem
> ontstaan zijn ?

Lijkt me een systeem om de carbs van warmte te voorzien. Zou me erg verwonderen als daar drukopbouw plaats zou vinden.

ik heb een set om het systeem op druk te brengen, wellicht dat je zo eenvoudiger een oorzaak kunt vinden. Laat me maar even iets weten, ik moet toch nohg wat bij je ophalen

succes

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:00
door sjeroens
Aha een 101...
Ik gok op een slang die net niet lekker vastzit. Als ik een slang los heb gehad dan doe ik altijd een beetje blue vloeibare pakking erop (siliconen).
Bij sommige plekken kun je moeilijk erbij. lange schroevendraaier is handig. Ik neem aan dat je bij de thermostaat het ontluchtingsgaatje naar boven hebt gehouden?
* De gaatjes bij de carburateurs zijn ook "ontluchtingsgaatjes" bij koude motor (thermosstaat dicht) stroomt er al een beetje koelvloeistof in de radiator. als ze dicht zitten blijft daar lucht hangen
* De radiatordop kun je in verschillende veersterktes krijgen.
sccs. (ik heb nog wel wat 101 slangen liggen)
Jeroen

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:08
door jacob
Mijn eerste gok is:
het lijkt mij de mechanical seal in de waterpom welke niet goed is.
bij draaiende motor lekken deze seals over het algemeen veel minder. iets met vloeistof film (wetenschap appart :-) welk door het draaien steeds weer hersteld word.
bij stilstaande motor word deze film als die door broken is niet meer herstelt. terwijl er nog wel druk in het systeem zit.

betekent lekken. tot op het moment dat de motor weer afgekoelt is en de druk zo goed als weer weg is.
En zal het eventuwele beetje onderdruk of de veer kracht in de mechanical seal het lekken stoppen.

Ik zou dus als eerste zo als reeds gezecht het verklikker gaatje opzoekken en controleren of daar het koelwater uitlekt.
Een kopje moet te vinden zijn!

Zo ja helaars erg jammer nieuwe onderdelen zijn niet altijd goed, of er is vuil vaak metaal slijpsel in de mechanical seal tercht gekomen.

Wel is het zo dat zon mechanical seal de eerste paar minutten als ze nieuwe zijn ook altijd even lekken.
maar ja dat mag na 8 kilometer echt niet meer het geval zijn.

Veder zal ik de radiator controleren mischien dat met het sleutelen er een heel klijn gaat is gemaakt (stoten uitschieten is vaak al genoeg)
bij een warme motor zo dit dan ook moeten lekken alleen door de rij wind mischien niet zichtbaar verdampt gelijk) echter ruik je dit dan wel weer sneller.
aleen dan verlies je tijdens het rijden ook water.

Ik zal het niet als eerste in de druk zoekken. die hoort er gewoon te zijn.
en bij een te hoge druk verwacht ik ander verschijnselen. los spingen de slangen, overdruk ventielen, en volle expantsievaartjes te heete motor lucht (in het systeem) e.d.

mvg jacob

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:47
door hansserie
Hoi Roel, bedankt voor je suggesties.
Ik heb een deel al kunnen oplossen door de slangen nog wat vaster te zetten. Maar misschien is betere slangen nog beter. Als jij een set hebt om onder druk te krijgen en dan te testen is misschien goed plan.
Hij lekt niet bij de asdoorlaat van de nieuwe waterpom.
Groet, Hans

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:49
door hansserie
Hallo Jeroen,
Waar zitten die ontluchtingsgaatje bij de carburateurs ?
Ik denk dat nieuwe slangen sowieso goed is, want ze zijn toch al wel hard. En de onderste slang, het laatste stukje naar de radiateur is niet origineel en lekt ook iets. Welke slangen heb jij ? Zijn dat slangen voor de 101 ? Ga jij naar het weekend in de ardennen volgende week ?
Groet, Hans

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:52
door hansserie
Hallo Jacob,
Bedankt voor je suggesties. Ik ga toch eens goed controleren of er wat uit dat gaatje voor in de waterpomp water komt direct nadat ik de motor uitgezet heb.
Groet, Hans.

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:06
door sjeroens
hans,
Ik ga idd naar de ardennen. Het gaatje bij de carburateurs heb je al gevonden. Bij mij zijn ze ooit groter geboord en dat geeft een behoorlijke stroom koelwater. waarom dat is gedaan weet ik niet.
Koelwaterslangen: Die zijn te koop bij de 101club uk. Een aanrader om daar lid van te worden, al is het alleen maar voor onderdelen.
Het slangetje wat je bedoeld, is dat niet nr 9 pag 31-64? die is toch recht?
IMAG0148.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e7e6b9ea5ea2ab93f452d095826e7a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FIMAG0148.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/IMAG0148.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FIMAG0148.jpg', '', 15462702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mijn voorraadje, degene die jij bedoeld is rechtsonder
Maar zoals ik al eerder zei, een beetje vloeibare pakking of kit doet wonderen.
Jeroen

DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('60d728e42bf45e045d6449cd053d1a5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 15462702, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('36854bf4e1e6bad00da50e552c9c4903', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 15462702, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[sjeroens.blogspot.com]

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:23
door hansserie
Hallo Jeroen,
Inderdaad is de slang rechtsonder de korte slang die niet origineel is en die ik eigenlijk wil vervangen. Daarnaast wil ik de slang vervangen die vanaf de waterpomp naar beneden loopt. Als je die 2 slangen nieuwe hebt en zou willen verkopen dan heb ik belangstelling.
Ik ga proberen naar het weekend te komen van donderdag tot zaterdagmorgen. Kan ik ze dan overkopen.
Echter ik ben nu bezig om LPG in de 101 te bouwen en weet niet of ik dit klaar heb voor de 17e.
Groet, Hans

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:23
door neef Henk
Mocht je nog slangen willen bestellen, er komen twee Luxemburgse 101's naar de Ardennen die bevriend zijn met Paul Thill (heeft het onderdelenmagazijn van het Luxemburgse leger overgenomen). Waarschijnlijk kunnen ze alle onderdelen meenemen die je nog nodig hebt. Voor Paul Thill zijn gegevens moet je maar even het het NL 101 forum vragen.............
Ik hoop wel dat je erbij bent in de Ardennen, tot nu toe zijn er iets van 8 101 aangemeld!

Groeten neef Henk


Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 22:48
door sjeroens
hans,
Die 2 slangen heb ik wel liggen, alleen gebruikt. bij de 101club kosten ze 7.20 pond en 3.20 pond.
Ik heb ook een lpg systeem dus als je vragen hebt....
Jeroen

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: do 10 mei 2012, 00:36
door hansserie
Hoi Jeroen,
Ik moet die slangen dan eens nieuw bestellen. En dus ook lid worden van de 101 club. Heb je een link naar die club ?
Vandaag bezig geweest met het tankframe. Ik heb de tank al bijna 1 jaar in huis en ik had er gewoon nog geen tijd voor gehad. Is een 100l tank en die past precies tussen de outriggers (met wat slijpwerk).
Morgen wil ik proberen om de tank geplaatst te krijgen en dan vrijdagochtend naar de LPG firma om te laten zien en te overleggen hoe verder. Ik heb met hun de afspraak dat ik zo veel mogelijk zelf doe.
Voor mij is een LPG in een V8 nieuw. Heb je adviezen tav componenten en/of de plaatsen waar ze komen. Misschien ook iets over de afstelling. Ik geloof dat die LPG firma al eens een LPG ingebouwd hadden in een oude RR, maar in ieder geval niet in een 101.
Groet, Hans

Re: Koelwaterlekkage nadat de motor afgezet is (V8 3500cc)

Geplaatst: do 10 mei 2012, 08:59
door Roel
hansserie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Roel, bedankt voor je suggesties.
> Ik heb een deel al kunnen oplossen door de slangen
> nog wat vaster te zetten. Maar misschien is betere
> slangen nog beter. Als jij een set hebt om onder
> druk te krijgen en dan te testen is misschien goed
> plan.
> Hij lekt niet bij de asdoorlaat van de nieuwe
> waterpom.
> Groet, Hans


Je hebt mn nummer nog, dus bel me maar even . Het is nu waarschijnlijk nog te vroeg om jou te bellen