Pagina 1 van 1

turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 03:48
door djoemaijohan@yahoo.com
hallo prikkers een advies van jullie, kan een 2.5l na dieselmotor een turbo ingebouwd worden . Indien ja wat moet er bij gebouwd worden of weg gehaald worden en heeft iemand een betaalbaar engoedwerkende turbo compleet met zijn spruitstukken en slangetjes voor mij die precies moet passen op een 2.5l na motor. Groetjes Johan

Re: turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 08:32
door ToyRoverlander
NIET doen!

De 2.5 TD is een door LR ontwikkelde versie van een 2.5 met turbo en dat ding heeft al problemen zat. Ze zijn er gewoon niet voor gemaakt en hij zal gauw kapot lopen. Wil je meer vermogen, leg er een Tdi in. OF iets anders natuurlijks.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 11:59
door Puffino
Mee eens.

Het KAN echter wel, je zou dan uitkomen op het nadoen wat Land Rover zelf ontwikkeld heeft in de midden jaren 80 en heet de 2.5 TD. Dit is een blok dat mits goed onderhouden en juist behandeld best OK is, MAAAAAAARRRRRR met enorme risico's.

Er zijn wel degelijk mensen die er tonnen mee doorrijden, dus het kan wel degelijk. IK zou het niet doen, desondanks, maar dat ter zijde. Die 200tdi is een stuk betere optie in mijn optiek.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 12:58
door peter
ha mannen

wat sander zegt klopt niet, het td blok is geheel verschillend van na blok
het is wel een 4 cilinder diesel, maar heeft een heel andere opbouw van blok
andere krukas etc , dus zeker geen NA blok

probleem van TD blok zijn de hoge thermiache belastingen die in het blok optreden
je kunt door toepassen van een extra inlaatlucht koeler je blok wel thermisch minder belasten en gaat je blok
veel langer mee.

mvg

Re: turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 13:19
door Erik One-ten+LW op 't werk
Ik heb een paar jaar geleden een 110 uit engeland gehad en die had wat jij bedoelt. Een 2.5n/a met een aftermarket turbootje erop.
Het was een conversie die door een bedrijf werd uitgevoerd en is best netjes gedaan. Het blok liep na 5 jr stilstand nog prima.
Het turbootje is veel kleiner dan degene die Landrover zelf gebruikte op zijn 2.5td.
Heeft een speciaal gemaakt uitlaatspruitstuk en voorste uitlaatbocht. Het inlaatspruitstuk is standaard, de gecomprimeerde lucht wordt daar
met een slang ingevoerd.

De 2.5 ligt nu als n/a in de 88 van mijn vader, de turbo compleet heb ik nog liggen. Het is een klein dingetje, zou best in een LHD passen.
Verder zit er een oliekoeler. Er zal wel wat klein spul aangepast moeten worden, denk aan een olieleiding naar de turbo en een retour. Die
slangen zitten er overigens ook bij. Uitlaatbocht en spruitstuk ook.

Bij intresse stuur je maar een PB.

Foto-L3RXUEGI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75278cc731faa379df634270ca017068', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3RXUEGI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L3RXUEGI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3RXUEGI.jpg', '', 15383398, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Grtz. Erik


Re: turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 14:16
door Puffino
Je kunt twisten over de mate waarin ik gelijk heb over de ontwikkeling van het 2.5TD blok, feit blijft wel dat de conclusies die ik er verder aan verbind wel overeind blijven.

Lees voor de grap deze eens, het verhaal over d eontwikkeling van het 2.5TD blok:
[en.wikipedia.org]

Samenvatting mbt ons twistpunt:
"The Diesel Turbo, although essentially the same as the 2.5-litre diesel, had numerous additions and modifications to allow it to cope with the stresses of turbocharging."

Vergeet trouwens niet dat de latere 2.5NA blokken hetzelfde onderblok hadden, namelijk met de olie feeder-aansluiting voor de turbo. Dat is voor mij de reden om het te chargeren tot "de TD is een NA met opgeschroefde turbo". Inderdaad is dat niet geheel juist.

Re: turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 14:32
door Erik One-ten+LW op 't werk
Klopt grotendeels hoor Sander, inderdaad hadden de latere NA's de olieaansluiting voor de turbo,maar ook de extra oliesproeiers onder de zuigers.
Ik heb zelf zo'n blokje in de 109 gehad.

En inderdaad zijn er diversen (heb 2 kennissen in ieder geval) die er prima tevreden mee zijn en onder het motto "if it's not broken-don't replace it" vrolijk met de 2.5td rondrijden.
Ik heb het turbo setje bewaard omdat het leuk klein is, het zou net de ademnood van een 2.5n/a op kunnen lossen..
En heb het bewaard omdat het ook gewoon op een 2.25D past (koppen zijn uitwisselbaar) en aangezien er nog een LW staat...

Maar de LW wil ik eigenlijk niks aan doen, is zo leuk standaard,eerste motortje en super-betrouwbaar.

Grtz. Erik


Re: turbo voor een 2.5L NA diesel

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 14:39
door Puffino
Zolang ie betrouwnbaar is, zou ik het wel weten! Tuurlijk is het leuk er een turbo op te douwen, maar je moet dan flink gaan aanpassen, en vervoglens ga je het Ferrari probleem krijgen: het gaat wel hard, ALS het gaat. Maar hoe lang?

En dat onderblok heeft vast nog geen oliefeeder aanslutiing, dus waarom zou je....

Ook wikipedia maakt melding van "long runner" maar wel met de restrictie "mits goed onderhouden", dat laatste is het probleem voor veel Land Rover rijders, zeker nu, nu het oudere blokken betreft die al hun geschiedenis hebben, en een 20 jaar oude Land Rover of ouder niet altijd de investeringen krijgt die die nodig heeft. In het kader van "waarom veel geld stoppen in die oude bak". Als je die houding gaat krijgen op die blokken is het snel gedaan....