Pagina 1 van 1

tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 14:21
door freek
Om te kunnen lieren wil ik graag wat meer capaciteit in de accu. Onder de stoel past geen echte grote, maar wel twee kleinere. Er staat nu al een Optima maar die is lang niet meer nieuw. Als ik er nu een nieuwe parallel naast zet heb ik meer Ah om te besteden. Maar heb wel eens iets gehoord dat de interne weerstand niet precies gelijk is en dat ze daarom niet meer samenwerken.
Een grotere op een andere plaats is waarschijnlijk het beste maar heb geen ruimte meer in de auto, onder de stoel is prachtig.


Scheidingsrelais etc zie ik helemaal niet zitten, ik wil ze tenslotte alletwee gebruiken. Of misschien een Fetbrug om te laden (heb ik nog liggen), en dan toch alle twee tegelijk aansluiten op de lier zou dat wat zijn?
Of moet ik echt twee nieuwe er in zetten?

Freek

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 14:25
door Thimo
Zet accu's nooit parallel, dit geeft zeker problemen.
Ik denk dat je toch voor een grote accu moet gaan.

Mvg Thimo.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 14:40
door Exfietser
Fetbrug om te laden gebruiken en een groot startrelais (500 ampere o.i.d.) om de accu's parallel te zetten als je gaat lieren. De spoel van het relais gewoon teglijk schakelen met de liermotor. Dus parallel aan de liermotor zetten. Dan zijn twee verschillende accu's geen probleem. De fetbrug moet zo gedimensioneerd zijn dat de maximale laadstroom die de dynamo kan leveren makkelijk door (een tak van) de fetbrug kan.

Arnold.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 14:45
door Scratch
wat voor een problemen kan dit geven !? Heb jaren gereden met 2 gele Optima's (2de hands) nooit iets gemerkt van de problemen. Nu enkele jaren 2 nieuwe onderhoudsvrije accu,s en ik heb ook hier nog nooit wat gemerkt Of bedoel je soms als je 2 accu's aansluit, maar er steeds een van belasten (in combi met de auto 2x per maand gebruiken )

Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in jou antwoord zitten, maar "nee, kan niet" is wel erg kort door de bocht...


gr Eric

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 14:52
door JanTD5
Ook ik rij al 3 jaar lang rond met 2 paralel geschakelde accu's. Deze zijn alweer 8 รก 9 jaar oude. exide 900dc geloof ik. Welke ik daarvoor een paar jaar in serie gebruikt heb in 24V auto. In beide gebruikt voor het lieren. Tot op heden geen enkel probleem ondervonden. Zie dus ook geen reden om te geloven dat het een probleem is

Mvg Jan

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 16:44
door Exfietser
Roken, Twee pakjes per dag is zeer gezond. Mijn oudtante is daar 100 mee geworden. Nooit een probleem geweest. Iedereen moet dus vooral zeer veel gaan roken.

Volgens mij wil iemand die een vraag stelt een technisch juist antwoord hebben en niet een antwoord van het gaat al jaren goed met technisch onjuiste opstelling. Of dat dan ook op de juiste manier gedaan wordt is een ander verhaal. Accu's kun je niet permanent parallel zetten. Alleen als ze helemaal hetzelfde zijn en zelfs dan is het niet echt ideaal. En als je twee accu's van 100 Ah parallel zet is het logisch dat het jaren goed gaat als je iets wil starten dat al meer dan genoeg heeft aan alleen maar 45 Ah. Als de accu's dus helemaal gaar zijn merk je nog niets. Je merkt het alleen aan je portomonaie als je de accu's wilt vervangen.

Arnold.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 19:08
door Scratch
> Je merkt het alleen aan je portomonaie als je de accu's wilt vervangen.

Hoi Arnold, ik wil je wel geloven, maar ik vind het verhaal nog steeds slecht onderbouwd !! 5 jaar lieren met 2de hands accu's, die ik nog steeds gebruik als accessoire accu voor de caravan en als starthulp voor mijn projecten zijn volgens mij nog niet gaar. Vergelijking met roken lijkt me ook een vreemde vergelijking.
En hoe lang moet een accu meegaan, net zo lang als de Land Rover

Wat gebeurt er nu anders met 2 accu's die parrallel staan !?


gr Eric



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2012 17:11 door Scratch.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 19:11
door defendertje90
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
> > Je merkt het alleen aan je portomonaie als je de
> accu's wilt vervangen.
>
> Hoi Arnold, ik wil je wel geloven, maar ik vind
> het verhaal nog steeds slecht onderbouwd !! 5 jaar
> lieren met 2de hands accu's, die ik nog steeds
> gebruik als accessoire accu voor de caravan en als
> starthulp voor mijn projecten zijn volgens mij nog
> niet gaar. Vergelijking met roken lijkt me ook een
> vreemde vergelijking.
> En hoe oud moet een accu meegaan, net zo lang als
> de Land Rover
>
> Wat gebeurt er nu anders met 2 accu's die
> parrallel staan !?
>
>
> gr Eric


in serie kan ik het me voorstellen maar parallel heb ik het ook nog nooit niet meegemaakt. Scheidingrelais is handig zodat als je acc accu leeggetrokken word door bijv een koelkast oid je hoofdaccu niet leeg getrokken word. En met starten je acc accu niet word belast.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 19:14
door Scratch
defendertje90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Scheidingrelais is handig zodat als je acc accu leeggetrokken word door bijv een koelkast oid je hoofdaccu niet leeg getrokken word.

Ik doe alleen maar starten en lieren, 220amp is soms nog te weinig. En een keer in de zoveel jaar 2 nieuwe accu's, als dat nu de kosten waren

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 19:20
door defendertje90
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
> defendertje90 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Scheidingrelais is handig zodat als je acc accu
> leeggetrokken word door bijv een koelkast oid je
> hoofdaccu niet leeg getrokken word.
>
> Ik doe alleen maar starten en lieren, 220amp is
> soms nog te weinig. En een keer in de zoveel jaar
> 2 nieuwe accu's, als dat nu de kosten waren


Daarom. Ik rij met een blue top en een red top. (blue is voor lieren en lampen en red is starten) ik heb wel een scheidingsrelais puur om te zorgen dat ik nog altijd kan starten na het lieren (mocht de motor afslaan)

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 20:32
door M@rcel
kijk maar uit als de accu's gaan roken merk je dit zeker in de portomonaie

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 21:40
door freek
Inderdaad was ik vooral benieuwd naar de technische antwoorden.
Ik begrijp dus dat het technisch niet echt een goede oplossing is om er paralel 1 bij te zetten, en al helemaal niet als ze niet gelijk zijn. De bedoeling is om echt veel te winnen door een tweede accu. Dat gaat dus alleen maar als je ze gescheiden paralel zet. Of op zoek naar een beter plaats met meer ruimte en 1 grote. Bedankt voor de antwoorden.
Freek

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: di 17 apr 2012, 22:22
door Scratch
het verhaal in een notendop is dat ze aan elkaar blijven trekken als ze ongelijk zijn, en daar gaan ze stuk van.

gr Eric (dienietzijngelijhoefttehalenmaarwelgraaghetatwoordonderbouwtziet )

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 02:05
door Exfietser
Twee niet gelijke accu's parallel zijn geen probleem zolang de lader (in geval dus de dynamo) draait. De dynamo levert een iets hogere spanning dan de accuspanning. Daardoor zullen beide accu's gaan laden. Er loopt dan dus een stroom van de dynamo naar accu 1 en er loopt een stroom van de dynamo naar accu 2. Alles werkt dus zoals bedoelt.

Tijdens het lieren is er ook nog geen probleem. Beide accu's staan parallel en leveren stroom aan de lier. Beide accu's worden dus ontladen. Er is geen probleem.

In bovenstaande situaties zijn er geen problemen. Het is echter wel zo dat de stromen van en naar de accu's niet gelijk zullen zijn. Bij twee dezelfde even oude accu's die altijd samen hebben gestaan zal het verschil klein zijn. Bij ongelijke accu's zijn de stromen absoluut ongelijk. De grootte van deze stromen zijn afhankelijk van de inwendige weerstanden die weer afhankelijk zijn van de ladingstoestand en de conditie van de accu's.

Wat gaat er nu fout:

Als de accu's niet geladen worden en ook niet belast. Alles staat dus uit. De accu's staan parallel en hebben elkaar als belasting en verder niets. Er treed nivelering op. Vergelijk het met twee emmers water. De ene iets voller dan de andere. Als de emmers door een leidinkje met elkaar worden verbonden worden, dan zal de vollere emmer langzaam de legere emmer proberen te vullen tot de niveaus gelijk zijn. De betere accu heeft een iets hogere klemspanning waardoor hij zich gaat ontladen in de legere accu.
Dat geeft twee problemen. Het eerste is dat de goede accu nooit helemaal opgeladen zal worden. De hoogste spanning die hij kan bereiken is de maximale spanning die de slechte accu kan halen. En dan is de accu nog niet vol. En om lang plezier van een accu te houden moet je hem regelmatig nokkie vol laden. Iets dat al lastig is in een auto omdat de lader(dynamo) vaak niet lang genoeg draait. In deze situatie dus onmogelijk.

Verder als een van de accu's echt heel slecht (of verschillend) zijn kunnen de nivelering stromen zo groot worden dat de accu's kunnen gaan gassen en elkaar slopen.

Dit is het technische verhaal er achter en dus niet ongefundeerd ofzo. Ik heb dit alleen maar al een keer of 500 hier opgeschreven afgelopen 8 jaar. Wat iedereen doet moet hij zelf weten. Ik vind alleen dat iemand die een vraag stelt een juist antwoord moet krijgen. En iets in de trant van iedereen doet het dus dan zal wel goed zijn vind ik geen goed antwoord. Roken deed men vroeger op doktors voorschrift omdat het zo gezond zou zijn. Wat later deed iedereen het en moest je meedoen voor de gezelligheid. Tegenwoordig nadat het e.e.a. serieus is onderzocht denkt men er toch iets anders over dacht ik. Uit het feit dat (sommige) zware rokers ook 100 worden kun je niet afleiden dat het gezond is. Evenmin kun je afleiden uit het feit dat er een paar mensen zijn die rondrijden met een onjuiste accu constructie dat he juiste manier is. Er zijn veel verklaringen mogelijk waarom het bij die mensen wel lang goed gaat. Om daar achter te komen zul je heel wat metingen moeten doen. Heb jij bijvoorbeeld wel eens serieus gemeten hoeveel Ah jouw accu nog leveren kan? Waarschijnlijk zal dat tegen vallen. Aan het feit dat je nog kunt lieren kun je niet echt iets afleiden. Je hebt over een hele dag lieren. Iets dat mij niets zegt. Hoeveel minuten is het werkelijk totaal. En hoeveel stroom levert de dynamo intussen tijdens het lieren aan de lier en tussendoor als er niet gelierd wordt en de accu dus bijgeladen wordt. Jouw gevoel dat het nog wel goed zit zegt dus eigenlijk niet zoveel. Alleen serieus meten kan je vertellen hoe het is met je accu's.

En wat is nu de moeite om het technisch helemaal knap te maken? Met mijn voorstel om de accu's met een groot relais alleen tijdens het lieren parallel te zetten is technisch o.k. en doet exact wat de TS wil. Hij heeft al een scheidingsdiode dus die kosten hoeven niet meer gemaakt te worden.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2012 00:09 door Exfietser.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 10:20
door Mud Machine
Als de accu's vanaf nieuw parallel geschakeld zijn is het volgens mij geen probleem. Heb het al jaren zo in mij LR's.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2012 07:49 door Mud Machine.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 11:11
door Peter&Jessica
Nee joh,
24V is twee 12V accu's in serie, dat is wat anders.
---Peter.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 11:12
door Stage-2
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> En hoe zit dat dan bij vrachtwagens? Hebben die
> niet gewoon 2x een 12V accu parallel staan?


Oeps ... begripsverwarring. Om van 12V accu's 24V te maken moet je ze bij elkaar optellen en dus in SERIE zetten. In een SERIEschakeling wordt de + van de ene accu aangesloten op de - van een andere accu.

Bij een parallelle schakeling zijn de ++ van twee accu's met elkaar verbonden en de - - ook. Tussen de + en de - heb je nog steeds dezelfde spanning, maar nu wel de capaciteit van de twee accu's samen.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b3a8b337055f3df398c3cd7211b4449', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15383011, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0731470495208ba7a07dc5dd65b180b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15383011, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 14:49
door Exfietser
Als je zes twee volt cellen parallel zet krijg je als uitgangsspanning gewoon twee volt en nooit twaalf. Als je twee 12 volt accu's parallel zet krijg je gewoon twaalf volt en nooit 24 volt. Bij vrachtwagens zit het dus niet op deze manier. De accu's en de cellen staan in serie. Dat is dus heel anders en heeft niets te maken met dit verhaal.

Gewoon heel erg simpele electrotechniek echt niets moeilijks. Het zijn gewoon basis dingen. Het staat in vrijwel elk electro leerboekje beschreven. Google maar eens op de wetten van kirchof, Ohm enz.

Arnold.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 17:55
door Mud Machine
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2012 07:50 door Mud Machine.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 18:35
door Thimo
Ik merk redelijk vaak dat hier mensen iets roepen maar er geen kaas van hebben gegeten.
Met andere woorden: ik geeft advies ( werk veel met elektronica en elektrotechniek ) en krijg een negatieve reactie door niet kundige mensen.
Waarom kat men hier toch steeds vaker over elkaar?

@ exfietser, duidelijk verhaal, helaas moet je steeds meer een diepgaand technisch boekwerk hier schrijven voordat men iets geloofd.

Mvg Thimo.

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 18:50
door Scratch
Thimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik merk redelijk vaak dat hier mensen iets roepen maar er geen kaas van hebben gegeten.

We hebben beiden dus het zelfde probleem

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 18:59
door Scratch
Hoi Arnold,

Duidelijk verhaal verwijs anders naar dit linkje als je geen zin heb in een 9de keer uitleggen. Nu snapt iedereen tenminsten waarom
En misschien dat ik een beetje lastig overkom, maar het is niet persoonlijk tegen jou, alleen een leek heeft wel iets meer info nodig dan "nee kan niet" ik wel tenminste !!


gr Eric

Re: tweede accu parallel, moeten deze allebei even oud zijn?

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 20:29
door freek
Nogmaals bedankt, vooral Exfietser. Mijn vraag was inderdaad technisch bedoeld. Het eerste antwoord van Arnold was voor mij genoeg voor de keuze. (Omdat Arnold op electrisch gebied altijd netjes en onderbouwd antwoord geeft) Het uitgebreide antwoord was voor mij nog interresanter.
Een tweede accu zal altijd iets helpen, maar het idee van 2 x een accu is dat je ook ongeveer twee keer zoveel liertijde hebt. Dat is dus bij gewoon parallel aan elkaar knopen helemaal niet zo vanzelfsprekend. Twee oude accus van 80 Ah geeft misschien maar 85 Ah. Dat liert nog steeds, en ook best een tijdje goed. Maar dat antwoord zocht ik inderdaad niet.
Ik ga een tweede accu gescheiden erbij zetten.
Gr, Freek.