Pagina 1 van 1
LPG inbouw
Geplaatst: di 17 apr 2012, 09:32
door Marc Frencken
Hallo,
Mijn 110 3.5 V8 uit 1985 gaat op 15 mei aan het gas.
Op benzine loopt hij erg mooi en start hij altijd direct. Omdat gas een hogere ionisatie waarde heeft dan benzine vraag ik mij af of ik hier vwb de onsteking nog zaken moet wijzigen? Ik bedoel dan met name andere bougies en bougiekabels van rond 8mm i.p.v. 7mm en de vooronsteking zal natuurlijk moeten worden aangepast. De auto heeft elektronische ontsteking origineel af fabriek van het type lucas "limb" 35DM8 (zie foto).
Dissy%20Dm8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('647d7faa700eb5edd7509dbfc61d5365', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2FGallery-2%2FDissy%2520Dm8.jpg', 'http://www.v8engines.com/Gallery-2/Dissy%20Dm8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2FGallery-2%2FDissy%2520Dm8.jpg', '', 15378656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: LPG inbouw
Geplaatst: di 17 apr 2012, 13:03
door Arno
Marc, ik zou gewoon de 15e mei afwachten, en dan bepalen of je nog steeds het gevoel hebt dat je V8 goed zijn best doet.
Daarna heb je nog genoeg speeltijd om het te beoordelen en alsnog eventueel aanpassen.
Speciale Boegies geloof ik zelf niet in, desnoods neem je je huidige boegies en maak voorzicht met b.v. een voelerplaatje de ruimte wat groter.
En van Mario (Yo-parts) heb ik de volgende tips gekregen, frisse set boegiekabels en niet van die blauwe maar juist orginele standaard grijze Land-rover kabels. Lucas ontstekking werkt op 9V, zorg voor een verbeterde versie (electronisch) met 12V.
Zie ook het stukje bij RPI engineering over de standaard Lucas ontstekking.
En daarna kan je nog je Lol op met een DUAL curve om hem zowel op Benzine als op LPG goed te laten lopen.
Springt net iets in mijn gedachten, Stel je hebt je ontseking optimaal op LPG afgestemt, Kun je dan bij benadering kijken hoe goed je auto nog op benzine rijd als je Octaan-Booster bij je Benzine gooit?? Of te wel is het zinvol om een Dual-Curve kastje te kopen
Re: LPG inbouw
Geplaatst: di 17 apr 2012, 13:20
door Geert LW79
Volgens mij zegt hij dat hij al een electroniche ontsteking van lucas heeft en die is volgens mij al op 12 V. Bij mij wel in iedergeval, heb zo'n electronische ontsteking in m'n RRC zitten. Originele verdeler en rotor van Lucas, originele bougiekabels en originele bougies. al meer als 20.000 km geen probleem.
Ik wissel wel braaf iedere 10.000 km mijn rotorkap, rotor en bougies voor nieuwe. Electrodeafstand van de bougies heb ik op 0.6mm en ik heb op de verdeler 2 merkjes gezet. een bij 6 graden en een bij 9 graden, normaal staat hij op die 9 graden en rijd ik op gas, af en toe ook even op benzine om te zorgen dat dit blijft functioneren. Mocht ik onverhoopt een langer stuk op benzine moeten rijden dan is het een fluitje van een cent om de verdeler even te verdraaien naar het 6 graden merkteken.
Op gas rijd ik ongeveer 1 op 5.5 , op benzine weet ik niet omdat ik dat dus alleen een kort stukje doe (20 km ofzo).
Voor mij hebben die dure LPG componenten niet zoveel meerwaarde maar er zullen vast andere mensen zijn die er anders over denken.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('137abb72800c47f27f77924369f284ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15379461, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LPG inbouw
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 01:35
door Joost Nouwen
Hallo Mart,
Heel lang geleden heb ik meegewerkt aan een 110 v8 project.
Ook ombouw op gas.
Destijds(15jaar terug) hebben we de bougiekabels vervangen door exemplaren die weerstandsloos zijn.
Andere bougiedoppen die(geloof ik) een bepaalde weerstand moesten hebben.
Veel kaas heb ik er niet van gegeten en heb de laatste 15 jaar veel grijze massa weggedronken.
Het ging er om dat iedere bougie precies hetzelfde deed en op het juiste moment....fine tuning....
Moet zeggen dat het uiteindelijke resultaat erg goed was.
Hoe en wat precies , ik ben maar een leek.
Destijds zat er een goede gasboer met veel ervaring in Kelpen die ons er mee heeft geholpen.
Denk niet dat ie nog....(leeft?)
Misschien heeft iemand anders hier nog een aanvulling op?
Misschien maakt het ook allemaal niet zo veel uit?
Re: LPG inbouw
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 14:58
door Arno
Klopt wat ze zegt Geert, maar waar Marc het plaatje en voorbeeld vandaan heeft, "RPI Engineering" staat ook het onderstaande over die ontsteking module, dus adviseer Marc wel in deze om er zeker van te zijn dat zijn distributor Fris genoeg is.
Lucas 'Opus system 35DE8, used '76 through '82 with its amplifier and circuitry mounted internally, this system has produced the most problems with complete failure of ignition sparks, but problems normally lasts many months as the engine will normally re-start and behave again for some time. The failure is temperature related and can normally be identified by observing the rev counter because it will fail at the same instance due to loss of signal from the distributor.
Lucas 'Limb' system 35DM8, used '83 to '84 this system has the main circuitry and amplifier mounted behind the coil, the amplifier has a semicircular recess for the coil to mount on, the problems of this unit are similar to that of the 35DE8
Re: LPG inbouw
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 15:22
door Geert LW79
Marc heeft een auto uit 1985, als zijn (electronische) ontsteking nu geen problemen geeft waarom dan geld uitgeven voor een nieuwe? Als hij problemen met z'n amplifier heeft dan zou hij op benzine ook ontstekings problemen hebben. Ik denk dus "if it works, don't fix it".
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de14db9d03ae22ea0f182dcdaf096a9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15383764, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LPG inbouw
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 19:29
door Marc Frencken
Dag Arno,
Inderdaad heb ik "nog" geen problemen met mijn lucas 35DM8 verdeler.
Zoals het tekstje hierboven aangeeft heb ik het gedrag van het wegvallen van mijn aangesloten toerenteller qua indicatie nog nooit waargenomen. De verdelerkap, bobine en bougiekabels zijn allemaal nieuw. Dus ik neem aan dat het het omzetten naar gas dan ook wel gaat lukken. Het enige wat zal gedaan moeten worden is de vervroeging aanpassen naar LPG en misschien een nieuwe set bougies want deze zitten er toch al zo'n 16000 km in.
In ieder geval bedankt voor de info allemaal.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: LPG inbouw
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 22:25
door Arno
Like i said, in first place
Re: LPG inbouw
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 22:29
door Arno
Marc, ben wel heel benieuwd wat voor gasinstallatie ze gaan inbouwen, ben nu zelf ook bezig om mijn 3.5 op LPG te plaatsen, al is het maar een dagje werk pfff, kom er niet echt aan toe om het af te maken.
Re: LPG inbouw
Geplaatst: do 19 apr 2012, 12:28
door Marc Frencken
Dag Arno,
Heb gekozen voor een 120 liter tank rond 36 en 131cm lang met mengstukken en OMVL verdamper, dacht ik. De tank komt ipv de 2e zitrij in de voetenruimte te liggen en dat was volgens de LPG installateur geen probleem. De reden waarvoor ik deze plek heb gekozen is omdat de 2e zitrij bijna nooit wordt gebruikt (we zijn maar met z'n tweetjes). Er komt een iets verhoogde vloer vanuit de achterbak lopend naar voren toe zodat deze over de tank heen valt. Ter plekke van de tank komt dan een service luikje zodat je netjes bij de appendage kast komt. Op deze manier kun je toch de volledige ruimte van de auto in de lengte gebruiken welke is af te schermen middels een Tripnet constructie.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: LPG inbouw
Geplaatst: do 19 apr 2012, 14:04
door Roel
Arno Schreef:
-------------------------------------------------------
> En daarna kan je nog je Lol op met een DUAL curve
> om hem zowel op Benzine als op LPG goed te laten
> lopen.
Je legt er toch LPG in om niet meer op benzine te hoeven rijden
Maar onze LPG'er loopt ca. 1:5.5 met een contactpuntloze Luminition ontsteking (gemonteerd in de Lucas onsteking) en een 9V bobine. Had in het begin startproblemen, het bleek dat de kleine startmotor (ivm spaghettie uitlaat) de 12V aansluiting rechtstreeks naar bobine er niet aan heeft zitten. Dus de bobine startte ook op 9V (ipv dat de voorschakelweerstand wordt gebypassed met 12V gedurende starten), en dat gaf bij koude problemen. Probleem middels externe drukschakelaar ondervangen en nu geen startproblemen meer.
Verder staat de ontsteking op 6 graden, de electrodenafstand van de bougies heb ik nooit gemeten (is nu duimnageldikte)
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2012 12:15 door Roel.