Pagina 1 van 1

LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 15:35
door Ad1971
Ik heb een 110 uit 1983 waar 300Tdi Disco blok in ligt. Motorcode 21L
Nu heb ik ook de originele LT77 bak er nog in liggen en die is helemaal rot.

Aangezien ik met een donor eea ga opknappen wil ik de bak eigenlijk vervangen door een R380bak. (Die zal ook in mijn nog te kopen donor zitten).
Maar wat ga ik dan tegen komen? Kennelijk is er iets aangepast aan mijn 300Tdi om het te kunnen koppelen aan de LT77 (Engine back-plate en vliegwielbehuizing???). Kan ik de aanpassingen makkelijk terugdraaien? Ik heb geen idee hoe ingrijpend de aanpassingen zijn. En zijn de benodigde onderdelen goed te krijgen of te maken?

Ook heb ik begrepen dat de plaats van de motor waarschijnlijk verder naar voren zal gaan komen? Dat betekend dus nieuwe motorsteunen?

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 18:36
door Huub
Heb niet helemaal een beeld maar voor het aansluiten aan de lt77 is er een vliegwielhuis aan de motor vervangen door die van de 2.5 NA. bij de r380 is zowel de bakophanging als de plaats waar de motorsteunen zitten anders.
Wordt dus een aardig klusje. Persoonlijk zou ik er een gereviseerde LT77 voor terughangen, maar wie ben ik.

Oh Ja,

Huub

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 21:46
door Bart van Dessel
Bij een RRC 200 tdi hoeft er niets veranderd te worden, de R380 steek je er zo tegenaan, tussenbak is volgens mij ook hetzelfde, anders kun je evt. een andere inputgear plaatsen. Een nieuwe koppelingsset is voor 200 en 300 tdi ook gelijk. Ik heb een RRC 200 tdi gehad waarbij de LT77 op de snelweg bijna explodeerde, een R380 van een 300 tdi Disco kon ik er zo achter hangen.

Gr, Bart

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 23:00
door Mud Machine
Leuk Bart maar bij een Defender zit het allemaal net ff wat anders helaas.

Die Donor R380 is die van een Discovery? Dan gaat het niet passen, je moet een R380 van een Defender hebben (en die zijn schaars helaas). Pakweg 20cm verschil in lengte. Makkelijkste is je huidige vervangen door een goede LT77 van een Defender.
Kun je wel aan een Defender R380 komen dan moet je de motor dus naar voren verplaatsen op de originele plek en moet je het vliegwielhuis van een 300Tdi hebben (Disco of Defender). Dat is eenvoudig over te zetten. Verder zit bij een R380 de koppelings slavecilinder aan de andere zijde dus dat zul je ook aan moeten passen. verder brengt het verplaatsen van de motor het nodige qua leidinglengtes, kabelboom en uitllaatmodificaties met zich mee.

Als je een Discovery R380 wil monteren en de pook op een normale plek wil hebben zit je motor zo'n beetje in de radiateur. En ja voor de critici....alles kan. Of het fijn is is een ander verhaal.

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: di 17 apr 2012, 22:31
door Ad1971
Ik ben van plan om in Duitsland een donor Defender te kopen met een 300Tdi, omdat ik naast versnellingsbak ook naar LHD wil, en naar pushbutton deuren. Wellicht nog wel meer slechte delen vervangen. En dan is een donor al snel efficiënter dan alles los proberen aan te komen.
En als het goed is heb ik dan dus een R380 van een defender.

Ik zou ook kunnen overwegen het blok van die donor te pakken als die goed is. Dan is alles weer origineel Defender, want mijn huidige 300Tdi komt van een Disco. Nadeel daarvan is dat ik dan een andere motorcode (Nu 21L) heb en dan moet ik geloof ik weer naar de RDW. Zou op zich geen probleem hoeven te zijn natuurlijk, maar de huidige motor staat er nu eenmaal al geregistreerd. Weet iemand wat de procedure daarvoor is?

Als het lastig ik behoud ik gewoon mijn blok, en verkoop ik de onderdelen (o.a. blok) wat ik dan niet nodig heb.

Mvg
Ad

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: di 17 apr 2012, 22:34
door Bart van Dessel
Daar ging ik echt niet voor naar de RDW, je vermogen blijft toch hetzelfde? Bel eerst maar 'ns.

Gr, Bart

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 10:36
door Mud Machine
Je kunt aantonen waar de motor vandaan komt middels de duitse papieren dus geen probleem bij de RDW (mailtje doet wonderen).

Maar als je al veel aan je wagen veranderd hebt kan een bezoekje aan de RDW wel vervelend uitpakken. Ze worden steeds strenger mbt de 1/3 2/3 regel.

Als de donormotor niet beter is dan die je nu hebt lekker zo laten.

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 14:37
door Bart van Dessel
Als ik Ad z'n verhaal zo lees dan heeft de auto al een NL kenteken, alleen de donor die hij wil kopen (alleen voor de onderdelen) is een Duitser. Dus hij hoeft niet naar de RDW, een blok van een Defender 300 tdi of Discovery 300 tdi maakt voor de RDW geen verschil.

Gr, Bart

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 17:58
door Mud Machine
Voor de RDW is een andere motorcode een andere motor (ook al zijn ze eigenlijk gelijk).
Verder klopt het motornummer niet meer met hetgeen bij de RDW geregistreerd is. Formeel gezien moet je naar de RDW.

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 18:02
door Bart van Dessel
Formeel gezien wel ja Daar heb je dan gelijk in. Als je bij die 1% hoort die dat persé RDW gekeurt wil hebben dan moet je dat natuurlijk doen. Met de nodige risico's.

Gr, Bart

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: do 19 apr 2012, 09:53
door Mud Machine
Als je iemand advies geeft moet je vertellen hoe het formeel hoort en niet hoe het in het grijze gebied gedaan wordt. Hij of zij kan dan zelf de beslissing nemen wat te doen. I
k adviseer hem ook om het niet te doen en zeg bewust niet dat het niet hoeft. Ik laat de vraagsteller de keuze.

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: do 19 apr 2012, 11:28
door Ad1971
Op zich heb ik geen zin in discussies met de RDW. Dus als het enigszins mogelijk is zal ik mijn oude Disco-blok gewoon herbruiken. Dan kan niemand er wat van zeggen. Maar aan de andere kant ben ik ook niet roomser dan de paus. Uiteindelijk is een 300TDI van een Defender gewoon het zelfde blok als die uit een Disco. Het aanpassen bij de RDW zou in mijn ogen dan ook puur een administratieve handeling moeten zijn. Omruilen zou dus eigenlijk een non-issue moeten zijn, als het donorblok toevallig in betere staat zou zijn.

Het vervelende is echter dat je veel verhalen hoort van willekeur bij de RDW. De ene keer worden regels linksom gehanteerd, dan weer rechtsom. Dat maakt mensen helaas huiverig om alles officieel te gaan doen. Ook ik krijg geen duidelijke antwoorden als ik telefonisch overleg heb met de RDW. Het antwoord is altijd dat het oordeel van de IVIN-er op dat moment bepalend is, en dat ze vooraf nooit aangeven hoe ze de regels (die niet 100% eenduidig zijn) zullen toepassen.
Dat maakt dat je overgeleverd bent aan de goden (IVIN-er) en dat vinden de meesten niet prettig. Dat maakt dat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van de RDW en dus het liefste alles op los zonder er langs te hoeven.

Het heeft in mijn ogen niets te maken met het ontduiken van de wet, of illegale activiteiten. Ik vind dat een burger recht heeft op een betrouwbare overheid, en dat de uitkomst van een keuring bij de RDW dus 100% voorspelbaar moet zijn (heldere meetbare normen!, die voor iedereen gelijk zijn). Ik wil eigenlijk gewoon exact weten welke onderdelen ik aan mijn defender wel of niet kan vervangen zonder dat de identiteit op het spel komt te staan. En die zekerheid krijg je simpelweg niet.
Dat mensen dan de toch dingen aanpassen maar dat niet formeel melden bij de RDW is niet netjes, maar komt deels wel degelijk door de RDW zelf.

Re: LT77 vervangen door R380 bij een 300Tdi

Geplaatst: do 19 apr 2012, 11:55
door Gert
en als je de verzekering vraagt naar hoe zij omgaan met zaken die niet helemaal juist geregistreerd staan bij de RDW, afwijkende motorcode of zo, wordt je helemaal bang.