Pagina 1 van 1
Vraag: kun je een electronische ontsteking opblazen?
Geplaatst: di 10 apr 2012, 23:39
door Cor
Vraagje: tijdens werkzaamheden aan de auto heb ik een draadje van de electronische ontsteking op de bobine losgetrokken. Het gaat over het draadje dat vanaf het contactslot naar de bobine gaat, en waarschijnlijk verkeerd aangesloten (op de + ipv de -) of andersom. Hierna startte de auto niet meer.
Toeval of heb ik de ontsteking nu beschadigd.
Andere vraag is: waar hoort het draadje nou, op de + of de -??
Re: Vraag: kun je een electronische ontsteking opblazen?
Geplaatst: di 10 apr 2012, 23:58
door G-men (Gargamel)
Welk draadje gaat het nu om ?
Als je de +12v draad van het contactslot bedoeld, is waarschijnljk de zekering eruit gevlogen als je kortsluiting hebt gemaakt. check die eerst even.
Qua ontsteking ligt het even aan wat je precies hebt. losse versterker, of een module aan de zijkant van de verdeler.
De +12v gaat normaal gesproken naar de + van de bodbine. (soms via een voorschakelweerstand).
De - van de bobine gaat dan naar de electronische unit (los of op zijkant verdeler)
Vaak heeft de electronica nog een eigen +12v aansluiting, die ook vanaf je contactslot komt.
Gerrit
Gerrit
Re: Vraag: kun je een electronische ontsteking opblazen?
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 00:09
door Cor
Hey Gerrit,
Bedankt voor je antwoord: het gaat om het draadje vanaf het contractslot naar de bobine: weet dus niet zeker of deze naar de + of - aansluiting van de bobine gaat, Heb sinds enkele maanden dus een electronische ontsteking (123 ignition) geplaatst en volgens schema aangesloten, daar zat dus een + en - vanaf de bobine naar de verdeler. De beruchte draad zat ook al op de conventionele ontsteking op de bobine,
Re: Vraag: kun je een electronische ontsteking opblazen?
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 00:34
door Franc
Cor,
Zoals Gerrit al aangaf: Draadje vanaf je contact gaat naar de + van je bobine.
Meet voor de zekerheid even of je 12V hebt op die draad met ingeschakeld contact, anders kun je lang starten.
Had je een voorschakelweerstand? Die zul je met 123 moeten verwijderen. En dan ook een andere bobine.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen