Pagina 1 van 1

lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: zo 08 apr 2012, 22:18
door hansserie
Hallo,
Ik heb problemen met de oliedruk van mijn V8 in de 101 GS.
Koude motor met 2000 RPM slechts 15 psi. Bij warme motor valt de oliedruk helemaal terug.
Wie heeft een idee van de oorzaak en wat te doen ?
Groet, Hans



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2012 10:33 door hansserie.

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: zo 08 apr 2012, 23:21
door Benno
bij 200 rpm 15 psi is nog helemaal niet slecht, mijne blijft niet eens lopen bij dat toerental, ik neem aan dat je 2000 bedoelt.

Meerdere mogelijkheden, grote kans op slijtage van je oliepomptandwielen en het deksel van het huis. Deksel is te vlakken evt. (voor het goed zijn zou je of een nieuw moeten kopen of moeten anodiseren opnieuw na vlakken maar toch.

Overdrukschakelaar in de oliepompbehuizing wil ook nog wel eens vuil worden of klemmen, dan heb je ook problemen.

benno

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: zo 08 apr 2012, 23:38
door Frans Bonnes
He, volgens mij weer een onbekende 101 bezitter, of laat mijn geheugen me weer eens in de steek.
kijk eens hier.

fb

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 00:07
door hansserie
Hallo Benno,
200 RPM moet natuurlijk 2000 RPM zijn. Maar 15 psi bij koude motor is natuurlijk veel te weinig bij 2000 RPM.
Volgens documentatie moet het 30-40 psi zijn bij warme motor en 2000 RPM.
Ik kan de oliepomp demonteren en inspecteren, die zit toch aan de buitenkant. Ik neem aan dat als je de deksel gaat vlakken er minder vrije ruimte tussen tandwielen en deksel komt en dus minder verlies ? Wat wil je bereiken met anodiseren ?
Groet, Hans.

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 00:21
door hansserie
Ja,
Ik heb een 101 GS, RHD. Is in goede staat, alleen nu een probleem met de oliedruk.
Heb even doorgeklikt op de link. Mooi, maar als ik de groep wil joinen dan kom ik in een loop, dus dat lukt me niet.
Groet, Hans

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 00:33
door Frans Bonnes
Je moet wel een Yahoo-account hebben.
Stelt niet zoveel voor.

fb

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 00:38
door Frans Bonnes
Hans.

Als het goed is moet je nu aangemeld zijn.
Ik moet namelijk eerst de aanmeldingen goedkeuren, zodat er dus alleen maar 101 eigenaren lid worden.

fb

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 00:50
door hansserie
Gelukt. Heb me ook al in de database aangemeld met alle gegevens. Staat er nog een evenement op de planning ?

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 01:02
door Frans Bonnes
Ja,

Als je in de berichtenlijst een paar postings naar beneden gaat kom je een bericht van Henk tegen.

fb

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 01:32
door Benno
Deksel ligt vlak tegen de pomp. Vlakken heeft dus geen invloed op de speling. Vaak zijn de tandwielen, het huis en het deksel behoorlijk ingelopen met veel lekkage, drukverlies ten gevolge. Vlakken op een glasplaat met fijn schuurpapier en evt. schuurmiddel vlakt die groeven een beetje uit. Als de tandwielen erg ingelopen zijn of beschadigd zijn die ook gewoon als set te vervangen.

Overdrukventiel eruit halen, alles goed schoon maken en weer monteren kan nooit kwaad.

Standaard is het deksel volgens mij geanodiseerd, een oppervlaktebehandeling om e.e.a. sterker en duurzamer te maken. Als je gaat schuren haal je die laag natuurlijk weg en het deksel slijpt dan sneller in.

er zijn revisiesets met een stalen pakking die op het deksel wordt gemonteerd en er is een steve parker (dacht ik) modificatie om meer opbrengst uit de pomp te halen. Heb ik nooit geprobeerd trouwens.

Na het schoonmaken, schuren alle ruimte tussen de tandwielen opvullen met vaseline voor het starten zodat je direct oliedruk kunt opbouwen.

Succes,

Benno

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 10:05
door sjeroens
voor de oliepomp/ oliefilter zit een stalen grof-filter. Die was bij mij vuil. daarna geen problemen meer gehad.
Welkom bij de 101-splinter group.
Wat wil je voor de 3 banden hebben? (zitten er ook nog velgen bij?)
jeroen

DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ea582b2575c69f1cf420ea36a0a812bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 15348160, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('35690e40f5caf823d8b7aca0188b0a6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 15348160, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[sjeroens.blogspot.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2012 08:51 door sjeroens.

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 12:29
door hansserie
Hallo Jeroen,
Ik ga de oliepomp demonteren en zal letten op dat metalen filter. Bedankt.
De banden verkoop ik alleen als ik geen 4e XZL band krijg met hetzelfde profiel (Vrakking heeft ook XZL, maar met een iets ander profiel). Ik heb nog geen idee over de prijs. Ik weet ook niet wat ze waard zijn.
Groet, Hans

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 12:43
door sjeroens
een 4e (orginele) xzl zijn erg moeilijk te krijgen. Vrakking heeft alleen "Cold" retreaded. zijn ook prima. liggen onder mijn ambu. Maar omdat ik nog een reserve wiel nodig heb en 2 banden erg versleten zijn (uit-spoor stond verkeerd) ben ik ook aan het kijken naar 2 nieuwe. Profiel bij vrakking is geloof ik hetzelfde,alleen randen zijn anders.
Voor de rest is er weinig keus voor de 101. Een andere optie is unimog-velgen die iets aangepast moeten worden Dan is er een keer veel keus...
En de prijs: bij vrakking: Price retreaded 255/100R16 or 9.00R16 :
gross (bruto) price 210 euro excluding 19% Dutch VAT.
Groet, Jeroen

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 13:46
door Mrah
Heb eens gehad dat de oliezeef vol zat met verfbladders omdat ze de binnenkant van carterpan ook hadden meegespoten.

Dat was natuurlijk gaan afbladderen.

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 23:33
door G-men (Gargamel)
Naast versleten tandwielen en de grondplaat is ook het overdrukventiel een aandachtspunt.
Deze willen weleens vast gaan zitten in een (deels) open stand. Dan verlies je een flink stuk van de opbrengst.
Op die manier heb ik een 3.5 in de soep zien draaien...... en geen oliedruklampje te zien.

Gerrit

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: di 10 apr 2012, 01:00
door louis
Jeroen,
je kunt altijd nog verse nieuwe krijgen.
zie: [www.ebay.nl]
alleen wil die plukvink er 499 euro per band voor. hij heeft d'r 2.
wel DOT 0312, dus vers van de pers..
Louis

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: di 10 apr 2012, 02:51
door hansserie
Hm,
Die banden hebben hetzelfde profiel als de 2e hands banden die Vrakking op marktplaats heeft staan. En die hebben ook hetzelfde profiel als de 'nieuwe' retread banden die Vrakking op zijn site heeft staan. Dus zijn de banden op e-bay misschien ook retread ?
Hoe kom ik nou aan 1 band met hetzelfde profiel als de 3 banden die ik heb ?
Wie weet of dit officieel verschillende Michelin XZL profielen zijn ?
Groet, Hans

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: di 10 apr 2012, 16:30
door hansserie
Hallo Benno,
Ik heb de deksel van de oliepomp eraf gehaald.
1) Metalen filter dat aan de kant van het oliefilter zit, ziet er niet verstopt uit maar gewoon schoon.
2) Het deksel heeft iets slijtsporen, maar het zal een fractie van een millimeter zijn, dus dat is ook niet echt de oorzaak. Het aanbrengen van een stalen pakking lijkt me typisch iets als het deksel heel erg ingesleten zou zijn.
3) Een van beide tandwielen is eruit gevallen (helaas weet is dus nu niet meer wat boven kant en onderkant is), tandwiel is niet versleten, maar aan een zijde van de tanden is het wel glad, dus ook daar geen echte oorzaak denk is.
4) Olie heb ik warm afgelaten, het kan zijn dat de vorige eigenaar een te dunne olie gebruikt heeft, dat kan ik niet meer nagaan. Misschien wordt het al wat beter als ik nieuwe 20W50 toevoeg. Natuurlijk vervang ik ook het oliefilter, maar aan de oliedruk zal het ook niet helpen.
5) Zowel bij koude als warme motor blijft de maximale druk 20 psi. Het zou kunnen zijn dat de overdrukklep een te slappe veer heeft en dus bij 20 gewoon opengaat. Heb jij hier ervaring mee ?
6) Het deksel vlakken kan ik iets doen, maar echt de speling tussen onderkant van de tandwielen en het deksel 'managen' is niet mogelijk. Immers er zou nog een pakking tussen komen en de dikte van de (ingeduwde) pakking bepaalt de speling. Dat is dus onvoorspelbaar. Wat ik zou kunnen doen is meten of de onderkant van de tandwielen gelijk liggen met de onderkant van het huis en dan zonder pakking (alleen dun vloeibare pakking zoals de blauwe Hylomar aanbrengen. Dat zal altijd minder dik zijn na vastzetten van het deksel dan een papieren pakking ertussen. Wat denk jij ?

Groet, Hans

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: di 10 apr 2012, 20:09
door sjeroens
Hans,
Over olie: Ik vind 20w50 te dik (zeker in de winter) en heb er nu castrol 15w40 gtx high milage in zitten. Is een keus...
Hier nog een mooi topic erover.
Belangrijker is bij een 101 dat je olietemperatuur lekker warm word, eigenlijk koelt de oliekoeler te goed (tenzij je 3ton in de bergen bij 40' gaat doen...)
De oliekoeler dek ik vanaf het najaar tot voorjaar af (bij temperaturen lager dan 10 graden). Bij 5 graden gaat de muff op de gril half dicht en bij 0 graden helemaal.

De pomp: misschien zat er nog wat lucht in en kwam hij daardoor niet op druk. Zomaar een idee.
Jeroen

DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('f2c3a00199c0c4d4604d4d8ab16e8d98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 15354459, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('0a854a55f71ed79516819a4d5defde6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 15354459, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[sjeroens.blogspot.com]

Re: lage oliedruk in mijn 3500 V8

Geplaatst: di 10 apr 2012, 21:45
door Benno
hansserie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Benno,
> Ik heb de deksel van de oliepomp eraf gehaald.
> 1) Metalen filter dat aan de kant van het
> oliefilter zit, ziet er niet verstopt uit maar
> gewoon schoon.

Mooi, is da tin ieder geval goed

> 2) Het deksel heeft iets slijtsporen, maar het zal
> een fractie van een millimeter zijn, dus dat is
> ook niet echt de oorzaak. Het aanbrengen van een
> stalen pakking lijkt me typisch iets als het
> deksel heel erg ingesleten zou zijn.

Klopt, maar naslijpen op een glasplaat met schuurpapier is minimaal werk en kan dus nooit kwaad

> 3) Een van beide tandwielen is eruit gevallen
> (helaas weet is dus nu niet meer wat boven kant en
> onderkant is), tandwiel is niet versleten, maar
> aan een zijde van de tanden is het wel glad, dus
> ook daar geen echte oorzaak denk is.
> 4) Olie heb ik warm afgelaten, het kan zijn

Huis aan de binnenkant ook in orde, geen verontreinigingen in de tandwielen geperst ? Gladde tandwielen komen natuurlijk vanzelf door het op elkaar indraaien maar op een gegeven moment zijn ze versleten. nieuw setje kost een paar tientjes en ik zou ze gewoon vervangen.

> vorige eigenaar een te dunne olie gebruikt heeft,
> dat kan ik niet meer nagaan. Misschien wordt het
> al wat beter als ik nieuwe 20W50 toevoeg.
> Natuurlijk vervang ik ook het oliefilter, maar aan
> de oliedruk zal het ook niet helpen.

Ik zweer in de zomer bij 20w50, allround zou 10w40 of 15w40 ook prima moeten kunnen. Het blok is meer ontwikkeld voor volume dan druksmering

> 5) Zowel bij koude als warme motor blijft de
> maximale druk 20 psi. Het zou kunnen zijn dat de
> overdrukklep een te slappe veer heeft en dus bij
> 20 gewoon opengaat. Heb jij hier ervaring mee ?

weinig, ik heb wel eens gezien dat de zuiger klemt in de boring, dan heb je vaak bijna geen druk. alles goed gangbaar maken kan nooit kwaad. er zijn ook vervangers van de zuiger die met een ronde kop werken, betere drukregeling, Deze mushroom modellen zijn bij tuningjongens wel te koop.

> 6) Het deksel vlakken kan ik iets doen, maar echt
> de speling tussen onderkant van de tandwielen en
> het deksel 'managen' is niet mogelijk. Immers er
> zou nog een pakking tussen komen en de dikte van
> de (ingeduwde) pakking bepaalt de speling. Dat is
> dus onvoorspelbaar. Wat ik zou kunnen doen is
> meten of de onderkant van de tandwielen gelijk
> liggen met de onderkant van het huis en dan zonder
> pakking (alleen dun vloeibare pakking zoals de
> blauwe Hylomar aanbrengen. Dat zal altijd minder
> dik zijn na vastzetten van het deksel dan een
> papieren pakking ertussen. Wat denk jij ?
altijd een pakking gebruiken, daar is het systeem op ontworpen. als het goed is zul je zien dat de tandwielen een beetje buiten het huis uitsteken. de pakking is nodig.

>
> Groet, Hans