Pagina 1 van 1
mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 16:43
door jan.R
vraag ?
heb gister nog met de landrover gereden , vanmorgen willen starten en helemaal niets.
accu gecontroleerd 11.7 volt
start motor is 5 weken gereviseerd en de accu is ook nog maar een week of 4 oud .
Wat kan er nog zijn.????
Er zit ook nog een massaschakelaar tussen welke uit heeft gestaan.
gr jan uit oostrum
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 16:53
door sander "one10"
Laad hij nog wel bij de dynamo?
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 16:53
door sander "one10"
Ff meten met je voltmeter op de accu met een draaiende motor.....
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 16:56
door Bart van Dessel
Heb je toen je de accu ging vernieuwen ook de laadstroom gecontroleerd? Waarschijnlijk is dat het euvel. Bij lopende motor moet de accuspanning minimaal 13,8 Volt zijn.
Gr, Bart
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 17:28
door jan.R
bedankt , ga het zo uit allemaal controleren
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 18:44
door Andtee
ben benieuwd hoe je de laadspanning hebt gecontroleerd bij een motor die niet wil starten !

)
Al een starthulp geprobeerd /
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 18:53
door Bart van Dessel
Hij heeft geen laadspanning gecontroleerd, kan ik i.i.g. niet terugvinden in de tekst. Beste is misschien eerst accu opladen met een goede lader en dan de laadspanning controleren. Als je de accu een nachtje op een lage stand laat laden dan kun je 's morgens meestal wel weer starten. Snelladen is moord voor de accu, ook overstarten met kabels is heel slecht.
Gr, bart
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 19:05
door Geert LW79
Aan slepen?
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c6def1f18ceb50bfe2a6c928c5768c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15346614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 13:32
door Marijn & Simba
11.7V is veel te weinig voor een accu.
Ik verdenk zijn laadstroomregelaar. Heb t probleem zelf nl. ook gehad.
Wat voor Land Rover is het eigenlijk???? Motor? Type auto? Gok een Series ex militair?
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('902858df52acc84a763e8d961cd9311c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 15348638, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 18:22
door jan.R
heb de auto gestart .En laadt 12.6volt
Het is een 2.6 liter benzine 6 cilinder.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 18:26
door Bart van Dessel
12,6 is geen laden, veel te weinig, maar gaat er geen dynamolampje op je dashboard branden?
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:02
door Roelie
Of is lampje toevallig niet stuk.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04eb682bd1abe727dd4502378af8a990', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15350133, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:13
door jan.R
nee, het lampje van de dynamo gaat gewoon uit.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:16
door sander "one10"
Max 14,7 volt laadspanning bij 12,7 heb je veels te weinig laadspanning laadt de accu niet goed bij !
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:42
door jan.R
dus een probeleem met de dynamo??
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:43
door Stage-2
Nee Bart, bij 12,6 V gaat het laadstroomlampje gewoon uit. Dat brandt namelijk niet op een potentiaalverschil van 1 V. Zelfs bij 5 V verschil zul je nauwlijks zien dat het brandt. Het laadstroomlampje (verkeerde naam eigenlijk) laat vooral zien dat je ongeveer genoeg spanning van de dynamo hebt om de ontsteking te voeden. Al het andere trekt de accu leeg.
Ik zie het laadstroomlampje vooral als een indicator voor de werking van de waterpomp: als die niet meer wordt aangedreven, staat de dynamo ook stil en zal het lampje branden. Als je onderweg echt wil weten wat de dynamo doet heb je een knappe voltmeter nodig.
Dan zou Martijn best gelijk kunnen hebben: de spanningsregelaar.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab54a024f454d12623f00df072ae9464', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15350305, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0afa755b22ec1924bee9573ebc311b4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15350305, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:49
door sander "one10"
Of zoals eerder genoemd spanningsregelaar.....
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:50
door jan.R
waar kan ik die vinden?
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 20:41
door sander "one10"
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven heb geen idee waar die zit , dan moet ik ook in de boeken duiken , maar er is vast wel iemand die dit weet !
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 21:00
door jan.R
oke, in ieder geval bedankt voor de tips
gr
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 21:11
door Marijn & Simba
Wat voor dynamo heb je? Lucas of een militaire (zo'n apparaat van 30kg?)?
Bij een normale civiele dynamo, zit ie meestal op de dynamo. Beste remedie is dat je dan de dynamo in zijn geheel eens uitwisselt voor een goede en dan nog eens meet wat de laadspanning doet.
Bij 12,6V laadspanning zit je veel te laag. de nominale nulspanning (dus zonder belasting) van een autoaccu is 13,8V, dus dat moet je ook minimaal laden.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c61ca4e69b30a4af15eaf82a6299fe4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 15350573, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 09 apr 2012, 23:19
door G-men (Gargamel)
jan.R Schreef:
-------------------------------------------------------
> heb de auto gestart .En laadt 12.6volt
> Het is een 2.6 liter benzine 6 cilinder.
Voordat je van alles gaat vervangen......
Ik verbaas me elke keer weer over de hoge laadspanningen die in dit soort topics genoemd worden.
Men vergeet nog weleens dat bij oudere motoren (lees laadsystemen) toch iets andere waardes gelden. En veel auto's die hier langskomen zijn nu eenmaal wat ouder....
12,6 volt is bij een stationair lopende motor met een paar ingeschakelde gebruikers (of een fors ladende accu) niet per definitie een teken van een overleden spanningsregelaar.
14,2 of zelfs 14,4 volt is alleen bij moderne alternatoren standaard; en is gedaan om het gestegen verbruik van modernere auto;s wat te compenseren en omdat de moderne accu's vaak een wat hogere laadspanning wel fijn vinden. Deze hebben een iets andere constructie met calcium, waardoor er minder waterverbruik is en ze een hogere laadspanning kunnen verwerken.
De echte ouderwetse loodaccu gaat echt koken bij 14,2 volt of hoger. Bij 14,4 of zelfs 14,7 volt zoals eerder genoemd is die heel snel kapot, die spanning is alleen nodig als je b.v. scheidingsdiodes gebruikt. (compenseert het verlies)
De meeste originele dynamo's van voor 1985 zijn dan ook afgeregeld op 13,8 -14 volt ; en kunnen die gezien de wat beperktere capaciteit (30-40A) niet bij stationair toerental leveren. De opgegeven stroomsterkte en spanning haal je pas bij een toerental van 1500-2000 toeren.
Beste test is met lichten en wat gebruikers aan en de motor een 1500-2000 toeren laten lopen. dan moet het minimaal 13,6 volt zijn. Dit geld voor beide typen dynamo.
Ander nadeel van de hogere spanning is de levensduur van veel lampjes.... bij 14,7 volt zit je toch een 20% boven nominale waarden en gaan ze echt eerder stuk.
Check overigens ook even de massavebindingen op overgangsweerstanden/vervuiling. Dat kan je ook het nodige kosten.
Overigens is het wel zo dat vaak de accu al vervangen is door een calciumhoudend type. vervanging van de dynamo door een modern type zal dan uiteraard geen problemen opleveren.
Een volledig geladen loodaccu zal na het laden vaak rond de 13,6 volt zitten. Na een aantal uur zakt dat door afkoeling en zelfontlading een beetje in tot een 12,8 - 13 volt. Dan is de accu volledig geladen.
Succes Gerrit
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2012 21:30 door G-men (Gargamel).
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: di 10 apr 2012, 09:48
door jan.R
volgens mij is het een dynamo die door de vorige eigenaar er in gezet dus heb geen idee wat voor een het is ziet er redellijk modern uit tenopzichte van de rest van de auto (1973)
Hij komt trouwens uit uit belgie en is een ME radio wagen geweest.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: di 10 apr 2012, 11:02
door Geert LW79
Zo te horen iets met een ingebouwde spanningsregelaar. Even uitbouwen en door een bedrijf dat dynamo's, startmotoren e.d. reviseert laten testen. Als hij stuk is kan je kiezen voor revisie, een ruildynamo of een nieuwe. (weet je zeker dat al je contacten schoon zijn? Ook de - van accu naar het chasis en de - van je motorblok naar chasis?)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a8bfa50a00a198620be7b1e62e18c5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15352363, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: di 10 apr 2012, 15:05
door sjeroens
"heb de auto gestart .En laadt 12.6volt
Het is een 2.6 liter benzine 6 cilinder." Waar heb je gemeten? meet op 2 punten: bij de accu en bij de dynamo. Kijk of er verschil is. => bij verschil contacten schoonmaken (of vernieuwen)
"ME radio wagen" op 12v?.... Mogelijk hebben er 2 accu's ingezeten, gescheiden door een diodeblok misschien zit die er nog in en is daar spanningsverschil...
Loop alles even na, van dynamo tot accu (draad volgen). misschien nog ergens een oude sense-draad over het (eventuele) oude diodeblok heen?
sccs,
Jeroen.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 10:41
door BlueMotion
Ik ben ook eens een dag bezig geweest met het zoeken van een startprobleem.
Bleek uiteindelijk een massaprobleem.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 10:53
door Puffino
+1
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 10:56
door Puffino
En hier bedoelt Geert het uitbouwen van de gehele dynamo, niet alleen de regelaar
Jan, bouw inderdaad effe die dynamo uit en ga er mee naar een dynamo-revisiebedrijfje. Zijn soms lastig te vinden (desnoods effe Bart van Dessel vragen, die woont ook in jouw buurt) maar zitten echt overal.
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 11:26
door Puffino
dat is ook mijn verdenking in dit geval.
De massastrip tussen blok en chassis.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 12:06
door forbert 90-200Tdi
Ik ben nieuw in de Laro wereld, maar zeker niet nieuw in de Engelse meuk.
Elec-trickery is zeker niet mijn strongpoint, maar als iets niet werkt, sluit de aardedraad maar ff kort met 'n draadje eroverheen.
Weet je het gelijk.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: wo 11 apr 2012, 12:28
door Exfietser
Ik begrijp dit topic niet helemaal. Er wordt gezegt dat de landrover helemaal dood is. Er gebeurt dus geheel niets geen klikken of heel langzaam draaien van de startmotor. En de accu heeft 11,7 volt. Dat is niet veel inderdaad. Maar met zo'n spanning mag je toch wel een klik van het start relais horen of een halfzachte poging van de startmotor om rond te gaan. Het eerste dat ik zou doen is het meten van de spanning op de accuklemmen tijdens het starten. Blijft de spanning 11,7 volt dan weet je al zeker dat er ergens een verbinding niet in orde is. Mischien is het roodwitte draadje van de startschakelaar(sleutel) naar de start solenoide(relais) wel gewoon los.
Als de spanning van je accu tijdens het starten wel helemaal instort dan is je accu inderdaad zeer leeg en waarschijnlijk dood. In dit geval kun je naar het laadsysteem gaan kijken.
En inderdaad is de normale laadspanning gewoon 13,8 volt. Dit als de motor draait met een beetje extra (handgas) dan stationair. En een accu kun je als leeg zien bij een spanning van 10,5 a 11 volt. Een geladen accu geeft na een paar uur staan, afhankelijk van staat van de accu 12,5 a 13 volt.
Het laadlampje moet goed zijn om de dynamo stroom te laten leveren. Tijdens het opstarten van de dynamo loopt de veldstroom nodig om het eerste magneetveld in de dynamo op te bouwen door dit lampje. Is die er niet dan is er geen veld en dus geen uitgangsspanning. De dynamo doet het dus niet.
Bij een moderne dynamo zit de spanningsregelaar of lader (in een auto is dit hetzelfde ding) meestal in de dynamo. Bij oudere wagen is dit vaak een losse kast met electronica. Bij nog oudere wagens was dit een electromechanisch ding bestaande uit een aantal (2 of 3) op relais lijkende componenten.
Een scheidingsdiode geeft een spanningsval van ongeveer 0,6 a 0,7 volt. Deze spanningsval moet in de laadregelaar gecompenseerd worden om de juiste laadspanning te halen. Dat kan met een sense draad maar ook door de lader aan te passen. Er moet dan ergens in de referentie een extra diode ingesoldeert worden.
14,2 volt is de gasspanning van een accu. Dat moet je dus niet hebben. Met dergelijke laadspanningen laad je je accu zomers als warm is naar de knoppen. En dat merk je dan pas weer in de winter als de wagen niet wil starten op een koude ochtend. De oplossing is natuurlijk zoals iedereen zegt een zo groot en duur mogelijke accu plaatsen. Als die dus stuk is en nog maar een kwart van zijn capaciteit heeft is dan nog net voldoende om ook als het koud is te starten. Als dat lukt heb dankzij die accu een super systeem.
Wat dat betreft verteld gargamel tenmisnste een zinnig verhaal.
Dus voordat je gaat uitbouwen gewoon meten. Wat gebeurt met de spanning op de accu klemmen tijdens het starten? En wat gebeurt er met de spanning op de klemmen van de startmotor tijdens het starten. Komt daar wel spanning? Ik maak gewoon een paar lange draden aan mijn voltmeter en zet die op het dashboard. De draden sluit ik dan aan op de accuklemmen of de aansluitingen van de startmotor of de startsolenoide. Dan gewoon in de auto gaan zitten en starten. Dan kun je mooi zien waar je wel of geen spanning hebt en of die te laag is of niet. Dat is een half uurtje werk. Ik vind het op de bonnefooi uitwisselen van accu's, startmotoren en dynamo's veel meer (en kostbaarder) werk.
Arnold.
Hulp gevraagd
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:07
door Lars
Mijn 2.25 benzine startmotor gaat dan wel en dan niet slecht rond.
Vorige week nieuwe massakabel op accu gemaakt en nieuw startsolenoid geplaatst, alle contacten schoongemaakt en in kopervet na montage. Aansluiting plus op startmotor schoongemaakt en opnieuw in kopervet gemonteerd.
Accu meet tussen 12,5 en 13 volt, bij lopende motor laadstroom ruim 14 volt.
Accu is in juni nieuw geplaatst, dynamo ziet er recent uit.
Startkabels extra massa gelegd tussen min pool en massa op startmotor, geen verschil.
Startkabel tussen plus aansluiting op startmotor en plus vanaf solenoïde geen verschil.
Startkabel tussen plus aansluiting startmotor en plus accu, auto van contact, startmotor draait wel goed rond,
Dezelfde manier met auto op contact geeft weer de storing.
Accu meet bij normaal ronddraaiende startmotor amper spanningsverlies, maar als de startmotor slecht draait zakt de spanning tot onder de 10 volt.
Wat is nu verdachte nr.1?
-het nieuwe startrelais
-het contactslot (electrische deel?)
-draad van contactslot naar solenoïde
-het kleine massa draadje uit de draadboom naar het massapunt op solenoïde ( ziet er niet fris meer uit)
Ik weet het ffe niet meer, kunnen jullie meedenken?
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:17
door sjorsboomschors/aka/PP
aansluiting accupolen ok ?
kleine draadje startmotor in orde?
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:24
door Lars
Accupolen ok,
Wat bedoel je met het kleine draadje op startmotor ( het betreft een series)
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:24
door Henkjan
Ik heb met mijn ex defentie serie III 109 ook een paar keer gehad dat hij "helemaal dood" was. Dan ook niet eens een klik te horen van een relais. Bleek dat er een draadje van de startmotor niet helemaal lekker contact maakte. Wellicht zit het in die hoek.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 22:49
door Jurgen van Aken
Als je de startmotorkabel van de solenoid los haalt, hoeveel volt meet je dan bij bekrachtigen van de solenoid op de uitgaande pool?
Wanneer dat minder is dan de accuspanning is de solenoid verdachte.
Ik heb overigens een splinternieuwe maar wel defecte solenoid liggen, shit happens
Jurgen
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: di 05 nov 2013, 09:37
door Jopie
Is de bendix van de startmotor wel teruggekomen in de rust-positie ? Zo niet trekt ie meteen de accu verder leeg bij starten, soort kortsluiting en gebeurd er helemaal niets. Overkomt mij SII ook wel eens, enige wat dan helpt is meteen accu los en op de startmotor tikken. Grtz.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: di 05 nov 2013, 11:12
door nandoe
Hou je wel rekening met de nauwkeurigheid van je meter? Tegenwoordig kan je digitale meters kopen voor minder dan een tientje, maar de nauwkeurigheid lijkt recht evenredig met de prijs. Dus de gemeten laadspanning van 12.6 volt zou best wat hoger kunnen zijn.
Een laadstroommeter geeft je een goed beeld of je accu wordt geladen. Denk er wel even aan om 'm kort te sluiten bij het starten.
Re: mijn landrover dood??
Geplaatst: di 05 nov 2013, 19:47
door Lars
Dank voor jullie reacties, ik zal de solenoïde doormeten.
De Bendix komt in ieder geval mooi terug.
Ik vraag mij wel af hoe ik het contactslot kan controleren er zitten nogal wat aansluitingen aan