Pagina 1 van 1
remklauwrevisie
Geplaatst: vr 06 apr 2012, 20:56
door Everhard Mulder
Ik heb een 110 uit 1984, maar de remklauwen zijn van latere datum: modelk vanaf 1990, geloof ik. (Altijd lastig als je een landrover koopt die door de vorige eigenaar Ik wilde vandaag de remblokken vernieuwen, maar kreeg nauwelijks beweging in de cilinders, zodat ik de nieuwe blokken er nauwelijks in kreeg. Na heel lang kruipolie spuiten en inknijpen etc etc kwam er beweging in de cylinders. Maar bij één cilinder kwam de buitenste afdichtring mee naar buiten en dat kan de bedoeling niet zijn.
Ik wil de remklauwen reviseren, maar heb dat nog nooit gedaan.
Mijn vragen zijn:
- is het zelf te doen?
- zijn er setjes in de handel of moet je losse onderdelen bestellen?
- waar moet je op letten (de do's en do nots!)
Dank vast!
Everhard Mulder
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: vr 06 apr 2012, 20:57
door Everhard Mulder
Ik heb een 110 uit 1984, maar de remklauwen zijn van latere datum: model vanaf 1990, geloof ik. (Altijd lastig als je een landrover koopt die door de vorige eigenaar van een andere motor en remklauwen etc etc is voorzien) Ik wilde vandaag de remblokken vernieuwen, maar kreeg nauwelijks beweging in de cilinders, zodat ik de nieuwe blokken er nauwelijks in kreeg. Na heel lang kruipolie spuiten en inknijpen etc etc kwam er beweging in de cylinders. Maar bij één cilinder kwam de buitenste afdichtring mee naar buiten en dat kan de bedoeling niet zijn.
Ik wil de remklauwen reviseren, maar heb dat nog nooit gedaan.
Mijn vragen zijn:
- is het zelf te doen?
- zijn er setjes in de handel of moet je losse onderdelen bestellen?
- waar moet je op letten (de do's en do nots!)
Dank vast!
Everhard Mulder
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: vr 06 apr 2012, 21:48
door Niexor
Hallo Everhard,
Ik heb onlangs zelf mijn klauwen gereviseerd van mijn range rover.
Dit is goed zelf te doen als je een beetje handig bent.
Schaf een aantal extra setjes rubberringen aan. Met name de buitenste is erg lastig in de klauw te persen(lees je vernield de metalen ring erg snel)
Koop ook nieuwe cilinders, oude cilinders uit je klauw zijn makkelijk te verwijderen door perslucht op te zetten.
Kijk ook eens op [www.youtube.com].
Verder heb ik een soort lijmtang aangeschaft, is te zien in 1 van de filmpjes. om de buitenste metalen ring weer in de klauw te persen.
Metalen ring kun je ook een klein beetje schuin af slijpen zodat die net iets makkelijk in de klauw geperst kan worden.
Alles goed "invetten" met nieuwe remvloeistof.
Succes!
Niek
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: vr 06 apr 2012, 21:53
door Frank
Dag Everhard,
Ik had op mijn Series ook remklauwen. Deze remklauwen werden oa ook gebruikt op een MB 100 bus dus daarvan een setje gekocht. Ik verwacht dat dit met de remklauwen van de Defender ook het geval zal zijn. Het is goed zelf te doen. Ik heb toen wel rempasta gekocht om de nieuwe rubbers goed in te vetten. (Dit moet je niet met gewoon vet doen.) Die tube heb ik nog liggen en mag je wel lenen. (mocht je in de buurt van den Bosch wonen anders is kopen waarschijnlijk goedkoper) Oja tip: Wil je de cilinders uit de remklauw halen dan de cilinders met perslucht eruit drukken.
Mvg Frank
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: vr 06 apr 2012, 22:04
door Everhard Mulder
Ik heb geen perslucht.... is er een andere manier die handig is?
Everhard
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: vr 06 apr 2012, 22:20
door CrazymudHans
Hallo Everhard
Misschien wel verstandig om eens naar de prijzen te kijken tussen revisie set en nieuwe klauwen.
Bij mijn klauwen van de disco 1 vond ik het verschil zo klein dat ik het niet waard vond om zelf te gaan reviseren.
Suc6
Groet,
Hans
4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4081f6543c458331bfc2a3cbbc420689', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', '', 15341141, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: vr 06 apr 2012, 22:41
door Franc
Everhard,
Het is niet echt heel moeilijk, wel natuurlijk secuur werken.
Kijk een naar een artikel van Les Henson hierover, erg duidelijk en met plaatjes.
[forums.lr4x4.com]
Over het wel of niet splitsen van de klauwen is al aardig wat gediscussieerd, dat is officieel niet toegestaan volgens LR. Heb het zelf gedaan met mijn achterklauwen zonder problemen.
Je kunt de zuigers trouwens ook in RVS variant krijgen.
Zonder perslucht kun je de klauw vullen met remvloeistof en alle gaten afdichten (met bleednipples) en vervolgens met een lijmtang op 1 zuiger knijpen. Dan druk je de andere naar buiten.
Dit afwisselend doen....
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: za 07 apr 2012, 01:10
door Puffino
als je wilt gaan experimenteren prima, 65 pond ex btw bij Paddock (per stuk) voor AP Lockheed (Delphi) klauwen, ik weet het wel. Niet leerzaam, wel snel....
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: za 07 apr 2012, 01:31
door G-men (Gargamel)
Ik heb recentelijk mijn remklauwen vervangen (110 uit '83) door nieuwe originele lockheed.....
Als ik zag hoe het oude spuk eraan toe was, dan is nieuw voor die 60 pond m.i. veruit de beste oplossing.
Afslijpen van de metalen veer vergroot alleen maar de kans op (snel) nieuwe problemen. Die is niet voor niets zo strak passend.
Zelf reviseren kan wel; maar gezien de tijd die het kost en mijn ervaring met gereviseerde remcilinders ga ik voor het verschil toch voor nieuw.
had voor 275 Euro nieuwe (OEM) remklauwen, schijven, blokken voor en een setje voor de trommels achter. idd bij paddocks.
Sluit me dus aan bij Sander....
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> als je wilt gaan experimenteren prima, 65 pond ex
> btw bij Paddock (per stuk) voor AP Lockheed
> (Delphi) klauwen, ik weet het wel. Niet leerzaam,
> wel snel....
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: za 07 apr 2012, 13:43
door megamannen
Hoi Everhard,
Tijdeje geleden hetzelfde gedaan bij de Range.
Is goed te doen maar wel even de tijd nemen.
[megamannen.weblog.nl]
Groet Laurens
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: za 07 apr 2012, 20:29
door Stage-2
Remklauwen reviseren is echt een eitje. Je bent alleen eeuwig tijd kwijt met schoonmaken. Alles moet goed schoon, en dan alleen met remvloeistof werken. Het residu van met name stoffen op oliebasis is niet lekker voor het systeem.
Maar voor je gaat reviseren eerst goed kijken naar de boring. Als de zuigers al moeten worden losgemaakt met WD40 (iieeek ... oliebasis) en geweld, mag je aannemen dat de boring ook niet erg fris meer is. En vergeet schuurpapier, het helpt allemaal bedroevend weinig. Dan is een nieuwe klauw beslist geen slechte investering.
Het valt me op dat klauwen van voor plm. 1985 zonder mankeren kunnen worden gedeeld, terwijl de klauwen van na die tijd alleen met veel moeite weer dicht zijn te krijgen. Denk dus even na voordat je die twee grote bouten losdraait.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b65acb69ad4bc99be78e3027da9cfbd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15344101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcffc6c827077cd3a8338bc36354e976', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15344101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: za 07 apr 2012, 22:40
door Benno
Zuigers eruit duwen zonder perslucht gaat ook prima met een vetspuit. Even een vetnippel op de plaats van de ontluchtingsnippel en klaar ben je. En als echte LandRover rijder heb je die natuurlijk wel liggen. Ok, je moet daarna alles schoonmaken en het vet verwijderen maar ja, als je geen lucht hebt.
Benno
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 04:29
door Everhard Mulder
Ik denk dat ik toch voor nieuwe remklauwen ga. Nu staat er op mijn oude een code: als ik het goed lees staat er: 3247-882c. Is dat dezelfde als de STC 1267 van Paddock?
O, wat zou dat fijn zijn...!
Everhard
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: zo 02 sep 2012, 19:53
door Ad
Hoe krijgen jullie de remklauw uberhaupt los? Weet iemand exact welke maat dop ik moet gebruiken?
Ze willen bij mij echt niet los. Ik. Moet al een smalle dop gebuiken om hem er ubergaup op te zetten. Maar Hij draait er over heen.
Als ze echt niet willen, welke opties heb ik dan? Kapot boren?
Tot slot: zijn de nieuwe klauwen goed tegen corosie beschermt? Of roesten die ook binnen de kortste keren....
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 17:45
door Andrew Colville
Ik heb tovallig afgelopen week 8 remklauwen in mijn handen gehad en gestraald en gereviseerd met RVS zuigers.
Als je lang wilt rijden met deze auto doe het dan goed.
Koop een set RVS zuigers, en nieuwe ringen ( 1 setje extra ) en reviseer je huidige klauwen.
Dit kost even wat geld en tijdt, maar dan werken de klauwen als nieuw en blijven dat ook doen anders dan die van paddock of landrover.
Je kan ook voor de buget oplossing gaan en voor een paar honderd euro heb je die nieuwe klauwen van Paddock, deze kun je na 2 jaar alsnog reviseren. wan ze zijn gewoon slechter dan de originele klauwen van Landrover.
Het is prima zelf te doen, om de oude zuigers te verwijderen kun je het beste met je rempedaal en plankjes hout de zuigers er bijna geheel uit drukken, en dan pas verwijderen van de as, de zuigers trke je dan met een tang zo uit de klauw.
De nieuwe ringen zijn makkelijk te plaatsen als de boel goed schoon gemaakt is gebruik ook een tube revisie vet anders wordt het wel moeilijk.
In het werkplaats handboek staat ook exact omschreven hoe te handelen bij het reviseren van de klauwen.
Om de buitenste keering/borg ring te monteren heb ik een remzuiger van een mini gebruikt, je kunt de ringen er dan heel voorzichtig intikken.
het wekplaats handboek zegt dat de klauwen niet gesplitst mogen worden, maar dit doe ik dus wel, de bouten zet ik weer vast met een drupje locktite en een moment van 80 NM. Nog nooit problemen gehad op deze manier.
De klauwen kunnen met een paar types bout vast zitten 12 kant 9/16e 12 kant 13 ( latere modellen ) en meest voorkomend 6 dop 16.
Ik doe het zo,
klauwen demonteren
klauwen stralen
zuigers uit drijven ( perslucht en plakje hout zodat ze er net niet helemaal uitkomen)
klauw splitsen
zuigers en oude ringen verwijderen
boring schoonmaken (goed letten op de zitting van de beide rubbers hier mag geen vuil oude roest etc zitten)
passages in de klauw doorspuiten,
klauw uitpoetsen
Nieuwe rubber plaatsen in 1 boring (vetten ) ( ik doe altijd 1 boring/zuiger te gelijk zo heb je ruimte om te zien wat je doet)
cilinder plaatsen (Vetten)
Buiten rubber met metalen ring monteren (Vetten) en aantikken ( zeer voorzichtig ze gaan gelijk scheef)
andere zuigers en rubbers monteren
De twee klauw helften terug op elkaar plaatsen en de bouten aandraaien ( ik gebruik locktite en 80 NM hiervoor )
Klauw ontvetten en spuiten met zinkspray of remklauw lak, net wat je mooi vindt. Bijde zijn na een paarjaar weer verweerd/vuil.
een achter klauw kost je + - een 1/2 uur tot een Uur
Voorklauw kostje een uur tot 1/half uur
En ik was nogaan het denken hier moet ik foto's van maken
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 19:44
door Grumpy Old Sil
Maat dop hangt een beetje van de auto af. Meestal is het dop 13 12-kants of 1/2 inch 12-kants. Draaien die eroverheen dan kun je nog proberen met snijdoppen. Daarna dan wel nieuwe bouten erin.
Succes.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('558ab0e9d30e74e51dac9a651c671f8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15878388, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: di 04 sep 2012, 00:18
door Ad
Gelukt... Moest idd 1/2 inch 12kant op. En die had ik net niet in de koffer. In,ideels wel.
Bedankt voor de tip
Ad
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: di 04 sep 2012, 01:01
door Grumpy Old Sil
Hardstikke mooi
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36a8380c2732cea312af13355e8024f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15879631, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: wo 26 sep 2012, 23:17
door mvd1968
Vandaag mijn remklauw revisie uitgevoerd.
Had in een eerder stadium al de seals vervangen met een goedkoop setje. De kwaliteit daarvan liet te wensen over. Rubbers slap en ijzeren houders ook slap.
Een aantal ijzeren houders verspeelt met het erin zetten.
Omdat ik toch nieuwe remcupjes ging monteren deze keer gekozen voor de Bearmach AEU1547G.
11lj05e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9ecce9218d1e49d75033e2fade0582d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F11lj05e.jpg', 'http://i49.tinypic.com/11lj05e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F11lj05e.jpg', '', 15950329, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij het monteren zag ik direct kwaliteitsverschil. Dikkere rubbers, steverige houders en een handleiding (daar werd ik blij van)]
Ik heb de handleiding even gescant en bijgevoegd. Let niet op de smeer vlekken. heb nog op het internet gezocht maar kon hem nergens digitaal vinden
Wat ik steeds fout deed is eerst de rubbers plaatsen en dan pas de cupjes. Het bovenste rubber moet je plaatsen als het cipje erin zit. Dat is handiger en je slaat dan niet zo snel het ijzer krom.
34hwegn.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e4bafa6f716e48b6d26b6d6ded2ddd5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F34hwegn.jpg', 'http://i46.tinypic.com/34hwegn.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F34hwegn.jpg', '', 15950329, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2entdf8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b4def026224cdcc78d1b4796777878b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2entdf8.jpg', 'http://i48.tinypic.com/2entdf8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2entdf8.jpg', '', 15950329, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: remklauwrevisie
Geplaatst: do 27 sep 2012, 01:44
door Grumpy Old Sil
Ik doe het net wat anders dan de beschrijving aangeeft. Eerst de dikke ring plaatsen, daarna de gegroefde in de ring plaatsen. Dan ring in de remklauw en daarna de zuiger erin. Moet hier bij vermelden dat ik de remklauw wel uit elkaar haal. En inderdaad alleen AEU1547G gebruiken (die G is belangrijk). Andere nummers of merken geven alleen maar problemen.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a1104b466fc203e0643d30345b765bfa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15950906, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III