Pagina 1 van 1

RRC V8

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 02:06
door JB
Hallo
Heb een RRC V8 1983 gekocht met 55000 km op de teller, ja echt. Staat van af 1984 binnen!
Welke problemen kan ik verwachten aan de motor, of welke maatregen moet ik nemen? De motor licht er nu uit dus.....
Als ik met de hand aan de drukgoep draai gaat de motor op een (zelfde) punt wel erg zwaar rond.
Rest van de van de omwenteling draaid goed. Iets te maken met de klepstoters??
Graag jullie reactie, alvast bedankt.

Gr

Re: RRC V8

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 12:24
door Bart van Dessel
Ik zou een wat dunnere olie gebruiken om de boel weer smerend te maken. Oliepomp even demonteren, vol met vaseline doen, terugplaatsen met verse pakking en dan met een special tool en boormachine de olie laten rondpompen door je blok, via het gat van je ontsteking. Ik zou absoluut niet aan de drukgroep draaien zonder eerst olie rondgepompt te hebben! Alles staat kurkdroog en op die manier maak je onnodige schade in het blok. De zuigers en cylinders hebben geen spatje smering en misschien wel een laagje roest dus dat gaat lekker krassen!

Gr, Bart

Re: RRC V8

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 12:35
door jb
Dank je, bart voor je info.
Maar wat bedoel je met speciaal tool. Ik neem aan een asje met onder een plat stuk?
Ik was van plan om eens bij de klepstotters te kijken omdat er een zwaar punt zit in de motor? (zoals ik omschreef)
Werkt dat voldoende om oliedruk op te bouwen op die manier?

Gr John

Re: RRC V8

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 12:51
door Bart van Dessel
Een tooltje om je oliepomp aan te drijven door het gat van de ontsteking, je verdeler drijft namelijk de oliepomp aan, aansluiting zie je vanzelf als je de ontsteking eruit haalt en in het gat kijkt. Ik heb zelf zo'n tooltje gemaakt door een oude verdeler om te bouwen. Een zwaar punt lijkt me niet door de klepstoters te komen, lijkt me meer in de zuigers/cylinders te zitten, die staan kurkdroog zonder enige smering. De bougies eruit halen en wat olie op de zuigers laten lopen is misschien ook een goeie tip.

Gr, Bart

Re: RRC V8

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 14:13
door Tom_RRC
Dopje 12 werkt ook goed als speciaal tooltje... Niet in het motorblok laten vallen ;-)

Re: RRC V8

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 14:57
door Wim Janssen
Tom, het valt niet in het motorblok maar in de distributieruimte en is daar vrij gemakkelijk met een magneetje uit te halen. Vraag niet hoe ik dat weet.

groeten
Wim Janssen

Re: RRC V8

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 23:38
door Franc
Ik zou ook even de kleppendeksels eraf halen en kijken of de kleppen netjes meebewegen, nadat je inderdaad hebt gezorgd dat overal olie zit.
Je hebt de bougies eruit neem ik aan?

In ieder geval vervangen:
Verdeler, contactpuntjes, condensator, bougiekabels, bougies, luchtfilters, flame traps, ontluchting carter en alle vaccum slangen vervangen of goed controleren.
Ofwel: grote beurt.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: RRC V8

Geplaatst: do 05 apr 2012, 15:39
door jb
Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wat mee!
Alleen met het er af hallen van de inlaat spruitstuk is een bout afgebroken!

Maar alle kleppen werken en de nokkenas krijg olie, en motor draait soepel rond.
Even een nieuwe pakking hallen en monteren.

Gr

Re: RRC V8

Geplaatst: do 05 apr 2012, 17:02
door Benno
Als hij lang heeft stilgelegen zou ik ook voor de inbouw even de achterste krukaskering vervangen. Nu kun je er redelijk bij en de kans op lekkage is vrij groot als de motor er lang uitgelegen heeft.

benno