Pagina 1 van 1
Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 18:54
door sanderovich
Hallo allemaal,
Ik vrees dat uiteindelijk mijn dynamo toch echt overleden is. Een jaar geleden al fronsend gekeken naar mijn toerenteller die opeens andere waardes aan begon te geven maar niet hinderlijk dus laten we het maar even. Laatst begon ook mijn acculampje te branden en kwam de temp. meter niet helemaal meer op temperatuur.
Toen begon (in het zelfde ritje) ook de toerenteller vol uit te slaan om daarna naar nul te zakken en niet meer op te komen.
Dus even de spanning gemeten bij de accu met draaiende motor en die kwam stationair uit op 11,8 en met wat gas op 12,15 volt. Nu wil meneer helemaal niet starten en denk ik dat de dynamo dus echt overleden is.
Mijn vraag voor ik een nieuwe ga kopen, hoe kan ik dat het beste testen? Alleen op de accu met draaiende motor de hoeveelheid volt of is er nog iets anders?
Het gaat om een Defender 110 uit 1991 met een 3,5L V8 er in.
Groeten,
Sander
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 19:00
door sanderovich
Oh, voor ik het vergeet:
Met elektriciteit ben ik nog niet zo héél goed dus bij tips graag even duidelijk aangeven wat ik precies moet doen want anders ga ik het denk ik niet snappen. (Ok, aantal volt op de accu meten kan ik al wel hoor, maar weerstanden ofzo wordt al lastiger... )
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 19:30
door JustinvS
Heb je de stekkers van de contacten al losgehad en gereinigd? Een alternatieve kabel gelegd of de kabel doorgemeten? Als dat niet helpt, is je dynamo is 99% zeker overleden. Dit kan je testen door het voltage te meten. onder de 13,8V is dood (ongeveer). Het laadlampje is ook een perfecte indicatie, vanaf toen (en dus de vorige keer dat je dat beschreef) was hij al dood.
Ik heb geen enkele ervaring met de kwaliteit van de nieuwen van de verschillende leveranciers, anderen hier vast wel. Laten reviseren schijnt ook nog wel eens een optie te zijn als een nieuwe in de papieren loopt, maar ook reviseren is alles behalve kostenloos.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a05c3bac5770628a5d7322195b6219be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15326184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2012 17:32 door JustinvS.
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 19:41
door sanderovich
Zojuist even aan de dynamo zelf gemeten.
Nu weet ik niet of het de juiste manier van meten was maar heb het stekkertje van de dynamo af gehaald en tussen de steek-contactjes en een massapunt gemeten. Resultaat een enthousiaste 0.5 volt...
Dus hij is inderdaad echt dood.
Even gebeld met het bedrijf dat mijn baas adviseerde en die zeiden tussen de 85 en 100 euro kwijt te zijn voor een revisie.
Dus dan denk ik dat het net zo duur is om een nieuwe te kopen bij Paddocks o.i.d.
Het gaat trouwens om deze dynamo (A127-45). Iemand suggesties?
Foto-L74TVCHS-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bff08b722ef36f1dc8b132aede8f6363', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L74TVCHS-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L74TVCHS-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L74TVCHS-D.jpg', '', 15326215, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sander
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 20:03
door Bart van Dessel
Persoonlijk zou ik 'm laten reviseren, kunnen ze hier in NL over het algemeen goed en als er iets niet goed zou zijn dan hoef je de Noordzee ook niet over...., en de dynamo's van Paddock daar hoor ik niet altijd positieve berichten over.
Gr, Bart
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 21:53
door remon
mijn ervaring met mijn seriesIII was....nieuwe!
ik heb hem gekocht bij een leverancier in groningen.
helemaal exact dezelfde. reviseren deed het bedrijf ook maar hij vertelde dat dat qua uren
niet meer uit kan.en een nieuwe al goedkoper is.
ik was zelf nog geen 100 E kwijt voor een nieuwe.
succes!
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 22:10
door Roel
laadspanning moet ca 13.8 Volt zijn. Teveel en je kookt je accu droog, te weinig en je hebt te weinig capaciteit in je accu om te starten.
Een dynamo is niet een specifiek LR onderdeel, dus repareren, reviseren of verniewen kan ook gebeuren door NL autopartsbedrijven of dynamoreparatiebederijven.. Gewoon een kwestie van beschikbare tijd en €. En als je de keuze hebt, neem dan een nieuwe met de meeste laadcapaciteit (Ah) want dan is je accu weer het snelst (op)geladen.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2012 20:12 door Roel.
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 23:36
door disco1992
hoi sander ik heb nog een doos met 6 dynamo's liggen voornamelijk v8 modellen.
liggen in ulvenhout.
als er 1 past komen we eventueel aan de prijs wel uit.
zijn gebruikte trouwens.
heb ik je toch nog geholpen eventueel
disco1992
0643003525
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 23:56
door sanderovich
Ga ik morgen even met de baas overleggen aangezien hij het gaat betalen en hij dus mag beslissen wat er in gaat komen
Sander
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: di 03 apr 2012, 01:53
door Exfietser
Roel dit is dus een absolute onwaarheid.
QuoteEn als je de keuze hebt, neem dan een nieuwe met de meeste laadcapaciteit (Ah) want dan is je accu weer het snelst (op)geladen.
Ten eerste slaat de waarde Ah (= ampère uur) nergens op. Die slaat bij een accu op de capaciteit. Iets dat niet geld voor een dynamo. Daar is de capaciteit onbeperkt omdat je dynamo theoretisch een onbeperkt aantal uren kunt laten draaien.
Een dynamo levert een spanning en maximum stroom. Dus 12 volt bij een maximum stroom van bijvoorbeeld 45 ampère. En een dynamo is niet een soort pomp die stroom in een accu pompt. De dynamo met spanningsregelaar levert een spanning van bij voorbeeld 13,8 volt. Bij deze spanning zal de accu een bepaalde stroom trekken die afhankelijk is van de conditie van de accu. Hoe slecht/goed en hoe vol is de accu? Met andere woorden. De accu bepaald de laadstroom en niet de dynamo. Een laadstroom die overigen normaal gesproken volgens de vuistregel minder zal zijn als 10% van de accu capaciteit. Bij een accu van 45 Ah dus maximaal zo'n 4,5 ampère. Als je dus alleen een accu zou willen laden heb je aan een dynamo van 10 ampère genoeg. Omdat in een auto meer elektrische gebruikers als lampen, ontsteking e.d. van stroom voorzien moeten worden is een dynamo 10 ampère onvoldoende. Een oude series kan het om die reden met 45 ampère af. Zijn er meer electrische dingen als achteruitverwarming, meer lampen enz. gaan ze naar 60 of soms 90 ampère.
Dit gaat in principe over gewone lood zuur startaccu's. Andere soorten accu's die wel sneller (met een grotere stroom) geladen kunnen moeten met een wat hogere spanning geladen worden. Dat wordt met speciale laders gedaan die ook de temperatuur van de accu bewaken. Deze laders werken een programma af dat ook afgemaakt moet worden zodat de accu een lang leven heeft. Helaas zijn dit soort laders door de lange laadprocedure (Vaak een nacht ofzo) niet bruikbaar in een automotive situatie omdat de tijd dat de motor draait niet lang genoeg is om het laadproces te volbrengen. De laadinrichting in een auto is dan ook eenvoudig maar zeer geschikt voor het doel waar hij voor gemaakt is.
Alleen bij bijzondere extra elektrische systemen is het nodig om een grotere dynamo te plaatsen. Dan moet je dus denken aan een zeer grote extra accu (100 of 200 AH) die je met lieren helemaal leeg liert ofzo. Of je hebt je hele dak vol met verstralers van 100 watt per lamp staan o.i.d.
Arnold.
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:18
door Roel
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roel dit is dus een absolute onwaarheid.
> Ten eerste slaat de waarde Ah (= ampère uur)
> nergens op. Die slaat bij een accu op de
> capaciteit. Iets dat niet geld voor een dynamo.
Klopt, typvoutje
>. Een oude series kan het om die reden
> met 45 ampère af. Zijn er meer electrische
> dingen als achteruitverwarming, meer lampen enz.
> gaan ze naar 60 of soms 90 ampère.
>
> Alleen bij bijzondere extra elektrische systemen
> is het nodig om een grotere dynamo te plaatsen.
> Dan moet je dus denken aan een zeer grote extra
> accu (100 of 200 AH) die je met lieren helemaal
> leeg liert ofzo. Of je hebt je hele dak vol met
> verstralers van 100 watt per lamp staan o.i.d.
>
>
> Arnold.
dat bedoel ik , dus als je de keuze hebt dan..... Voor de prijs hoef je het in ieder geval vaak niet te laten. Je vergeet alleen nog te vermelden dat een accu bij veel starten en weinig rijden ook gebaat is bij een dynamo met een grotere capaciteit
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2012 12:25 door Roel.
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: di 03 apr 2012, 21:28
door sanderovich
Ok, de baas zei "gooi er maar een nieuwe in" dus dat gaat hem worden.
Nu alleen nog even welke...
Als ik naar het type van de dynamo kijk dan zou het deze moeten zijn. Maar er staat niet bij dat het apparaat ook op een V8 past...
Nu weet ik niet of dat allemaal ook echt wat uit maakt? Zou ik er anders bijvoorbeeld ook deze in kunnen hangen? (meer Amp.) Ik heb geen airco maar wederom, maakt dat heel erg veel verschil met wat voor dynamo er in zit?
Sander
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2012 12:42 door sanderovich.
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: wo 04 apr 2012, 11:26
door Peter&Jessica
Met die tweede bedoel je denk ik deze, A127/65 (Lucas 24220). Er is trouwens ook nog een A133/65 (Lucas LRA406)
De 45A, de A127/45 is de Lucas 24199.
Maar wat nu precies het verschil is tussen de A127 en de A133?
Als je nu een A127/45 hebt lijkt me het het makkelijkst om hem te vervangen door een A127/65 ipv een A133.
MVG,
---Peter & Jessica.
prik.jpg --> mod_embed_images_loadimage('110f43242d915fbb6db79f872f0e4307', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.math.rug.nl%2F%7Epeter%2FKustvaart%2FPlaatjes%2Fprik.jpg', 'http://www.math.rug.nl/~peter/Kustvaart/Plaatjes/prik.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.math.rug.nl%2F%7Epeter%2FKustvaart%2FPlaatjes%2Fprik.jpg', '', 15331560, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: wo 04 apr 2012, 14:45
door sanderovich
Hmmm... Ik zie mijn foutje met het copy-pasten van de link inderdaad, heb het ff aangepast in de post. Maar ik bedoelde als tweede de A133/65 die jij daar noemt. Maar ik vraag me inderdaad af wat, naast het verschil in Amp van 45 of 65, nu het verschil is m.b.t. de 127 of 133...
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: wo 04 apr 2012, 16:36
door Peter&Jessica
Moi Sander,
A127 en A133 zijn verschillende modellen, maar vraag me niet wat het verschil is. Dus als je nu een A127/45 hebt zou ik gaan voor de A127/65, dan past het meteen. Nou ja, als je tenminste een linkse hebt. Voor de A133 heb je misschien wel weer andere beugeltjes of zo nodig ( o wat fijn )
Allebei de typen werden/worden in verschillende sterkten geleverd, geloof ik.
Groeten,
---Peter & Jessica.
prik.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58f1107067f51177ddfc96fc752d076f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.math.rug.nl%2F%7Epeter%2FKustvaart%2FPlaatjes%2Fprik.jpg', 'http://www.math.rug.nl/~peter/Kustvaart/Plaatjes/prik.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.math.rug.nl%2F%7Epeter%2FKustvaart%2FPlaatjes%2Fprik.jpg', '', 15332534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: wo 04 apr 2012, 18:35
door Rickske
vergeet niet dat als je alle stekkers uit je dynamo haalt je dynamo het nooit gaat doen, die heeft namelijk eerst een spanning nodig om op gang te komen. makkelijk gezegd dan.
Als je waarschuwingslampje op je dash bv stuk is krijg je die spanning al niet. gevolg is dat je dynamo geen stroom op gaat wekken. (dat lampje zit aan de plus van je accu (via contactslot dan weer) en aan de dynamo. Zodra de dynamo gaat werken staat dus aan beide kanten een plus 12v en valt over het lampje geen spanning. Dus is 'ie met werkende dynamo uit)
Er zal bij jou wel meer aan de hand zijn, als ik denk aan je op hol slaande toerenteller. Maar de manier van meten was dus niet de juiste.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e6364d745157c7aad9f8c7e9741423c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15333072, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: wo 04 apr 2012, 20:27
door sanderovich
Ah, kijk aan!
Wat is dan wel een goede manier van meten? Over de accupolen bij lopende motor? Geloof dat dat ongeveer 8 volt was namelijk, ongeacht het toerental...
Sander