Pagina 1 van 1

Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 12:04
door Puffino
Tja, ben ik me aan het orienteren op een compressor, kan ik er voor keizen een portable compressor te kopen, maar ook een onboard apparaat.

Onboard systemen worden altijd geleverd met een drukvat, (of hoe noem je die dingen eigenlijk? Een tankje in elk geval) maar ik vraag me af of dat nou wel zo nodig is? Waar dient die voor, anders dan als een bus om al die componenten als drukregelraar, safetyvalve, etc op aan te sluiten? Kan het ook zonder zo vat, zodat de setup wel erg lijkt op een portable die is vastgemonteerd? En wat zouden daarvan de nadelen zijn?

Mijn gebruik zou puur zijn: bandjes oppompen. En nee, ik vraag niet om advies over portable of niet, ik vraag echt specifiek naar een inbouw-setup en de noodzaak van die tank.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 12:55
door Art van Blondie
Volgens mij is een tankje vooral nuttig in combinatie met bv een air locker. Een locker moet onder druk gehouden worden, terwijl er vaak wel kleine luchtlekkages zijn. Daardoor zou de compressor steeds bv een halve seconde aan slaan en weer stoppen. De luchtbuffertje in de vorm van een vat voorkomt dat. Als je de compressor puur gebruikt om banden op te pompen dan heeft een vat weinig toegevoegde waarde.

Groet, Art

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 13:16
door René de Geeter
Bij een onboard systeem draait je compressor continue. Drukvat zit een ventiel op die bij teveel druk afblaast.
Tevens kun je dat overdrukventiel handmatig bedienen om te kijken of er vocht / water in je tank zit. In de winter met vorst is dat niet zo handig

René
109 serie III StaWag



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2012 11:19 door René de Geeter.

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 13:23
door Puffino
Lijkt mij zinloos om continue aan te hebben inderdaad, voor mijn geval. Die compressor zet ik natuurlijk achter een met eigen schakelaar geschakeld relais.

Ik zie in de schema's van bijv viair dat ze dat inderdaad zoals jij aangeeft niet doen, maar als je dat WEL doet ben je toch klaar? En heb je toch genoeg aan een compressor en meer niet?

PS: je bedoelt waarschijnlijk dat het druk-relais de toevoer van spanning naar de compressor afsluit als deze druk te hoog wordt. En bij te laag zal ie weer inschakelen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 14:14
door defendertje90
kijk ook nis naar endless air opties zoals ik die onder andere heb

hopelijk werkt de link naar mijn weblog

endless air


Continue draaien is inderdaad niet wenselijk. Je zou hem af kunnen laten slaan dmv een pressostaat (die je 12v circuit onderbreekt). De vraag is hoeveel liter per minuut zo'n pomp levert en hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt, vaak word er daarom een tankje tussen gezet.

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 14:15
door Grey110
Ik ben het zelf ook nog aan het overwegen.

De tank geeft een buffer die je kunt gebruiken om:
- Banden sneller op te pompen, tank is al op druk als je gaat pompen en pomp werkt door terwijl jij naar de volgende band loopt.
- Je kunt meer lucht in een keer gebruiken voor b.v. luchttools of om een band weer goed op de velg te krijgen

Martin

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 22:11
door laro
Hoi,je kunt de compressor toch in en uitschakelen door de magneetkoppeling die op de aircopomp zit,in welke autos zitten deze aircopompen ?

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 22:43
door Puffino
Als je er mee wilt gaan spelen trouwens heb ik nog wel een 300tdi aircopomp liggen. Met beugels.

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 22:44
door VeeTee
Hallo, ik ben ook bezig een onboard air systeem te maken. Drukvat zorgt voor wat meer lucht "achter de hand" maar vooral denk ik handig om het inschakel - uitschakel moment wat beter te regelen met een pressostaat, bijvoorbeeld bij 8 bar compressor aan, 10 bar uit.
Ik heb enkele ex-brandweer perslucht cilinders kunnen bemachtigen, 10 l, max. 350 bar. Het mooie is, ze zijn van kunststof, dus licht en echt roestvrij.
Daar ik er zelf maar ééntje gebruik heb ik er nog twee over, die ik eventueel voor een schappelijk prijsje wel wil wegdoen (ik weet het, hoort eigenlijk hiernaast op de markt, maar nu we het er toch over hebben ;-)

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 22:57
door sjeroens
@ laro: mijn lucht-compressor word door een magneetkoppeling geschakeld. Achter v8 aangedreven compressor zit een drukvat van 20/30?liter. (standaard in een 101fc ambu) De afgelopen 4 jaar heb ik heb gebruikt om
1) de banden van mijn vaders rolstoel op te pompen
2) mijn banden wat meer druk erin te zetten
3) een luchtbed op te pompen.
3x dus...
Voordeel: een continu-flow met 3 bar., buffer zodat je pomp niet continu hoeft te draaien
Nadeel: (groot) vat.... (hoe groter het vat hoe meer buffer je hebt, klein vat is zo leeg)
Groet,
Jeroen

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 23:15
door Puffino
waar woon je ergens, welke regio? Het gemak van er aan te komen bepaalt mede mijn interesse ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 23:38
door Stage-2
Het nut van zo'n drukvat is de buffer. Je kunt het vat tijdens het rijden al op druk brengen. De pressostaat zorgt voor de begrenzing. Als je de lucht nodig hebt, kun je gelijk aan de slag. En de pressostaat zorgt dat de pomp op tijd bijspringt.
Tegen de tijd dat alles weer normaal is, en de tank weer op druk, schakel je de compressor definitief uit via de dashboard schakelaar (met waarschuwingslampje). Als je echt alleen maar bandjes pompt kan het ook heel goed zonder drukvat.

Zelf heb ik een twin cilinder compressor onder de stoel staan (plm 200 l/m), schakelaar op het dashboard. Nu nog een passend vaatje met T-koppeling, pressostaat en slangkoppeling.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5adee4233ba9967b5f3fd5401f0a0a7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15327525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6d7a60b66cfe157f0c1e2ba9402de3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15327525, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 23:40
door VeeTee
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> waar woon je ergens, welke regio? Het gemak van er
> aan te komen bepaalt mede mijn interesse ;-)


Hierro...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 23:46
door defendertje90
laro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,je kunt de compressor toch in en uitschakelen
> door de magneetkoppeling die op de aircopomp
> zit,in welke autos zitten deze aircopompen ?

wat ik dus doe zoals te zien in mijn koppeling de pressostaat schakelt de magneetkoppeling uit. Deze pomp komt van een V8 af houdt er rekening mee dat een 300tdi een multiriem heeft en de voorgaande blokken allemaal een v-snaar

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: di 03 apr 2012, 00:28
door Puffino
poulies zijn zo te regelen....

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: di 03 apr 2012, 00:30
door Puffino
Hm, randje.... Is nog wel te doena sl ik in een dolle bui ben. Maar wel alleen dan ;-)

(Sorry verder via P



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2012 22:31 door Puffino.

Re: Onboard aircompressor: nut van drukvat?

Geplaatst: di 03 apr 2012, 01:07
door VeeTee
Je hebt een PB-tje.