Pagina 1 van 1

luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 18:18
door Edwin109
Heb vanmiddag samen met een maat geprobeerd om de remmen van mijn 109 SIII te ontluchten maar dat is niet gelukt.
Eentje de rem intrappen en de andere spelen met de ontluchtingsnippels.
Komt een mooi straaltje vloeistof zonder lucht uit de ontluchtingsnippels.
Pedaal wordt mooi hard echter na een paar seconde wachten met het rempedaal intrappen trap je het pedaal weer weg.
Dus waarschijnlijk ergens nog lucht.
Opvallend hierbij is dat bij het ontluchten luchtbellen te zien zijn in het remreservoir.
Zou dit betekenen dat mijn hoofdremcilinder inwendig lek is?

Gr Edwin



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2012 14:27 door Edwin109.

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 21:31
door Apke
Het kan inderdaad zo zijn dat er een cilinder false lucht aanzuigd. Normaal wordt de vloeistof verplaatst.
Meestal zakt een lekke hoofdremcilinder langzaam weg.

Wat je zou kunnen proberen is om te ontluchten met een "Eezibleed". Je brengt daarmee het systeem op druk (en er zit een reserve reservoir bij) en je kan op die manier niet alleen gemakkelijk (alleen) ontluchten, maar ook controleren op lekkages.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('89d704e56e688a091f42732b3c052b54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15322805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 03:59
door Leo van der Poel
Hoi Edwin

Vandaag nieuwe remcilinders op m'n 109 rechtsvoor gezet en had hetzelfde probleem. Heb achter de slang en beide slangen van de voorrem afgeknepen en de rem geprobeerd in te trappen. Hij bleef keihard dus de hoofdremcilinder was goed. Daarna de klem achter verwijderd en opnieuw de rem ingetrapt. De remmen werden in werking gesteld met een hard en niet sponzig pedaal. Daarna de klem van het linkervoorwiel verwijderd en het pedaal ingetrapt de achterrem en de rem van het linkervoorwiel werden in werking gesteld met een hard en niet sponzig pedaal. Daarna de klem van het rechtervoorwiel verwijderd en de remmen werden in werking gesteld met pedaal wat in een keer naar beneden zakte, dus nog lucht in het rechtervoorwiel circuit. Na een paar keer trappen werd het pedaal weer hard en na een paar minuten wachten weer remmen met hetzelfde resultaat. Dus dat geeft aan dat de hoofdremcilinder goed is maar er nog lucht in de remcilinder rechtsvoor zit. Meestal is het lucht in de bovenste cilinder. Kan je oplossen door iemand voorzichtig de rem te laten bedienen en tegelijkertijd de remcilinders in te drukken en nog iemand die op dat moment de ontluchtingsnippel open en dicht draait. Ik gebruik zelf ook de easybleed van gunson maar als je gaat ontluchten drukt die de vloeistof onder de luchtbel door waardoor deze boven in de remcilinder blijft zitten. Kijk ook even of je niet ergens een wartel hebt die nog niet goed vastzit waardoor als je de rem loslaat er lucht naar binnen wordt getrokken. Succes met het ontluchten, en ik hoop dat je er wat aan hebt wat ik je vertel.

mvrgr
Leo van der Poel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02696871bf45a78a0a4a3739a61a38e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 15324120, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 17:00
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Ik heb afgelopen week een Eezibleed gekocht maar vond hem niet echt handig. Hij drukte het niveau in het reservoir zo tot boven het max, je hoort hem bij 1.4 bar te gebruiken, een beetje lastig met een reserveband op 2.5 bar. Heb uiteindelijk maar weer door gewoon pompen met de rem het niveau terug gebracht onder max.
In het verhaal van Apke voor jouw geval is het misschien wel handig, omdat je een grote hoeveelheid remolie door je systeem moet jagen, en dan is dat extra reservoir wel handig om te vermijden dat je opnieuw lucht in het systeem blaast. (Blijf het niveau dan wel in de gaten houden)
Als je belangstelling hebt voor een Eezibleed, mag je de mijne voor de halve prijs overnemen (Ik meen dat hij € 38,- was)

Succes met het ontluchten,

John

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 22:51
door Edwin109
Hoi John,
je hebt een pb!

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 23:02
door Edwin109
Dank voor de reacties,tips waar ik zeker wat aan heb
Helaas kan ik niet eerder weer sleutelen dan aankomend weekend maar ik hou jullie op de hoogte.

gr Edwin

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: do 05 apr 2012, 19:08
door Jan van Dongen
Ik ben maar een leek op het gebied van autotechniek; maar toevallig heb ik mij inmiddels aardig verdiept in LR trommelremproblemen.

Heb je bij het bleeden je remmen alvast zo afgesteld dat de remschoenen heel dicht tegen de trommel aan zitten?
Dan hoeft de hoofdremcylinder niet zoveel volume remvloeistof te leveren.
Als de remschoenen ver van de trommel zitten dan kun je pompen wat je wil; maar dan ben je alleen maar bezig om de remschoen richting de remtrommels te pompen. Als je twee of meer keren snel achter elkaar pomp dat zullen de remschoen de trommel wel raken. Maar de veren van de remschoenen zullen deze dan weer terugtrekken.

Misschien is dit voor de meeste van jullie wel allemaal van zelfsprekend; maar ik heb in ieder geval mijn best gedaan.

Succes ermee,

Jan

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: do 05 apr 2012, 20:04
door Cor
Wellicht als alternatief voor een easybleed: ik heb het systeem op druk gebracht door een reservedop van de hoofdremcylinder te voorzien van een slangnippel en deze aan te sluiten op een plantenspuit die je normaal gebruik om onkruid verdelger mee te sproeien. Door te pompen breng je het systeem makkemlik op anderhalve bar. Dan is het een qeustie van potje vullen, dekseltje erop slangetje aansluiten. Vervolgens slang op de betreffende remtrommel aansluiten, hoofdrem cylinder op druk zetten en ontluchtingsnippel opendraaien. Je ziet aan het potje aan de waar je ontluchtingsslang langzaam de olie oplopen. Je kunt gemakkelijk de nippel enkele minuten open laten en het Nico in de hoofdremcylinder in de gaten houden.

Cor

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: vr 06 apr 2012, 01:57
door Boelo
Ik ben ook toe aan ontluchten van mijn geheel nieuwe remsysteem en wil daarvoor een Eazibleed aanschaffen, maar nu lees ik in het prikarchief dat de standaard bijgeleverde schroefdoppen niet op een LR reservoir passen. Klopt dat Apke?
Groet Boelo

Apke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het kan inderdaad zo zijn dat er een cilinder
> false lucht aanzuigd. Normaal wordt de vloeistof
> verplaatst.
> Meestal zakt een lekke hoofdremcilinder langzaam
> weg.
>
> Wat je zou kunnen proberen is om te ontluchten met
> een "Eezibleed". Je brengt daarmee het systeem op
> druk (en er zit een reserve reservoir bij) en je
> kan op die manier niet alleen gemakkelijk (alleen)
> ontluchten, maar ook controleren op lekkages.

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: vr 06 apr 2012, 14:15
door Jan-Wijbrand Kolman
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben ook toe aan ontluchten van mijn geheel
> nieuwe remsysteem en wil daarvoor een Eazibleed
> aanschaffen, maar nu lees ik in het prikarchief
> dat de standaard bijgeleverde schroefdoppen niet
> op een LR reservoir passen. Klopt dat Apke?
> Groet Boelo

Als het om zo eentje gaat: [www.gereedschapland.nl], dan kan ik zeggen dat één van de bijgeleverde schroefdeksels prima past op het remvloeistofreservoir van mijn 109"V8 - wel opletten het deksel goed recht op de draad te draaien.

Wat je wel leest, mocht het toch niet goed genoeg naar je zin passen, is om een tweede reservoirdeksel op de kop te tikken en daar zelf de eezibleed aansluiting in over te nemen. Dat past natuurlijk nog beter.

succes

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: di 17 apr 2012, 16:31
door Edwin109
Vandaag maar een dag vrij genomen om te sleutelen,kom er anders niet aan toe.
Met behulp van Eezibleed(bedankt John) en sleutelmaat de remvloeistof ververst en ontlucht.
Pedaal blijft nu hard en remmen kan met blokkerende wielen
Nu nog mijn ruzie met lucas oplossen.

Gr Edwin

Foto-IMHZLFJD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3675bf68442a890082c9131920fd3fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IMHZLFJD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IMHZLFJD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IMHZLFJD.jpg', '', 15380250, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: di 17 apr 2012, 21:35
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Goed nieuws Edwin, ik ben blij dat jij er wel wat mee kon.

Groet,

John

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 12:12
door Puffino
Dan deed je het dus neit goed de eerste keer.

Deed je het als volgt, hiervoor MOET je wel met zijn tweeen zijn:
- remvleoistof reservoir volmaken
- Ontluchtingsslang aansluiten op rem
- ontluchting daar opendraaien (klein stukje maar)
- rem intrappen, desnoods paar keer en ingetrapt houden. In elk geval zorgen dat er voldoende vleoistof in het reservoir blijft en er geen lucht meegepompt wordt.
- nippel weer dicht
- rem loslaten

Die laatste twee moet je wel in de juiste volgorde doen. En doe het vaak genoeg zodat je leidingen wel zijn doorgespoeld. Dan heb je mooie nieuwe vloeistof zonder luchtbellen en water.

Hoe dan ook, FIJN dat het nu wel goed is!

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: luchtbellen in remreservoir

Geplaatst: do 19 apr 2012, 11:29
door paulus-109
bij het ontluchten juist de remmen terugstellen en dan na ontluchten goed afstellen.
zo is de ruimte in de remcylinders zo klein mogelijk en is de kans op een een belletje dat blijft hangen nihil

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: do 19 apr 2012, 17:40
door Everhard Mulder
Ik heb ook een aesybleed....maar ik vraag me af hoe je daar druk op krijgt? Hoe heb je dat gedaan? Autoband eerst bijna leeg laten lopen en erop aansluiten, of een fietsband????
Graag je reactie!

Everhard Mulder

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: do 19 apr 2012, 18:40
door Jan-Wijbrand Kolman
Everhard Mulder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Autoband eerst bijna leeg laten lopen en erop
> aansluiten

Zo is het mij in elk geval gelukt! Tijdens het "bleeden" word er niet zoveel lucht verplaatst, dus je hoeft niet telkens de band bij te vullen. Ik heb de band van m'n reservewiel (die ligt op de motorkap, dus lekker dichtbij) afgelaten tot, dacht ik, een kleine 1.5bar.

Niet vergeten eerst de slang van het ventiel te halen voordat je de kap van het remvloeistof reservoir losdraait, of de drukbeker bij gaat vullen..! (nee, niet vragen waarom ik dat zeg).

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: do 19 apr 2012, 22:36
door Edwin109
Hoi Everhard

idd eerst de autoband(reservewiel) een stuk laten leeglopen zodat er minder druk op staat.
Staat er te veel druk op dan is je remreservoir al snel te vol dus wel in de gaten houden.
Is na het bleeden wel op te lossen door een nippel open te draaien tot het niveau op peil is of door met een stuk keukenrolpapier het teveel aan vloeistof uit het reservoir op te zuigen.
Verder heb ik niet het idee gehad dat de band tijdens het bleeden ook maar iets zachter werd dus bij pompen is niet nodig.
Jan-Wijbrand schreef het al.

Zorg wel dat je het niveau in de drukbeker op peil houdt anders blaas je er weer lucht in.

Succes,

Gr Edwin

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: do 19 apr 2012, 22:46
door Edwin109
deed het de eerste keer wel goed Sander maar blijkbaar bleef er lucht in de bovenste wielremcilinder zitten of werd er toch lucht opgezogen uit het remreservoir.
Het voordeel van Eezybleed is dat het niveau in het remreservoir wordt aangevuld tijdens het ontluchten zodat er geen luchtbel ontstaat in het remreservoir door het dalende niveau van de vloeistof.

Maar goed wat het ook geweest is,het is gelukt en daar ben ik erg blij mee

groet Edwin

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: do 19 apr 2012, 23:29
door Everhard Mulder
Vertel...vertel. Ik ben dol op rampverhalen: is zo troostvol!!!
Everhard

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: do 19 apr 2012, 23:35
door Edwin109
graag met foto's Jan-Wijbrand

Re: luchtbellen in remreservoir Opgelost!!

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 10:57
door Jan-Wijbrand Kolman
Everhard Mulder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vertel...vertel. Ik ben dol op rampverhalen: is zo
> troostvol!!!

LOL

Het viel gelukkig allemaal mee: ik draaide de dop van de flacon (van de eazybleed) om vloeistof bij te vullen en dan blaast er natuurlijk allemaal lucht uit de beker, gelukkig zonder al te veel spetters. Ik voelde me alleen zo'n eikel dat ik dat niet van te voren bedacht had - vooral toen ik daarna bedacht wat voor een bende het was geworden als ik als eerste het kapje van het remvloeistofreservoir gedraaid zou hebben...