Pagina 1 van 1

kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 12:41
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Beste medelandroveraars,

Eergisteren de remschoenen van de LW vervangen en gisteren ontlucht. De auto trekt nu 4 zwarte sporen op de weg als ik flink op de rem trap. Dit ter bevestiging van hen die melden dat je ook met trommeltjes een goed remvermogen op kan bouwen en geen schijfjes nodig hebt onder een Series.
Mijn volgende uitdaging is het smeren van de kruisjes. In het verleden is het me nooit gelukt het vet langs alle vier de kanten van het kruisje er uit te laten komen, dus ik krijg geen goede smering van het geheel. Hebben jullie hier oplossingen voor, moet ik ze demonteren en schoonmaken, moet ik ze verwarmen?

Met dank voor jullie meedenken,

John

John Straatman

image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54ae07f07c3cc5fb2657dd2031d63eda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 15320634, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989

www.straatman.biz

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 12:54
door Pike
De spuitbek van de vetspuit schuin afslijpen zodat deze goed tussen de twee delen van een kruisje kan en helemaal over het nippel komt. Aantal keer pompen en het verse vet hoor je er doorheen geperst worden. Als je het goed doet zie je het aan de buitenkant tevoorschijn komen.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4081436265327bfe833cd3db2a3a151e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 15320669, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 12:56
door Eric&Betty Boop
De grootste remvertraging haal je als je net tegen het blokkeren aanzit dus als alle 4 de wielen blokkeren is het niet goed.

Wat bij het smeren van de kruisjes wel wil helpen als uit 1 of meer cupjes geen vet komt is een klein beetje druk uitoefenen op de tegenoverliggende kant van de gaffel. Hierdoor sluit je het vetkanaaltje aan die kant iets af waardoor het kanaaltje naar het andere cupje de weg van de minste weerstand wordt.
Als je met z'n tweeen ben en je staat op een hefbrug dan kan 1 iemand wat trekken en duwen aan de aandrijas terwijl de ander de vetspuit bediend.
Ben je alleen en doe je het op de grond dan kan je met een klein potkrikje wat druk zeteen op de gaffels.
Of je schroeft de aandrijfas er ff onder vandaan en doet op de werkbank.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97f662acb43e8c2f8f529b1a4bd56dce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15320677, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f1d08f85831a42315aca48285269f148', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15320677, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 13:01
door Roelie
John bedoeld dat hij bij het doorsmeren maar bij 2of 3 lagers
Vet krijgt en niet uit alle 4.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e64f715d999072a0f738e0015425edb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15320697, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 13:11
door Anton (Rumble)
je moet zoveel mogelijk de spanning van het kruisje halen, dus tussenbak in zijn vrij. helemaal mooi is het als je per as een wiel op tilt.

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 13:23
door Tithonus
Aanvullende vraag van mijn kant: hoe vaak doe je dit?
Ik ben altijd van "the vetter, the better!", maar wat is aan te bevelen?

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 13:36
door Tata-D2
John,
De kruisjes smeer ik elke 5000km of in ieder geval na een modder/water/baggerbak zoals furstenau etc.
Groet, Willem

Tata-D2.

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 14:40
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Vreemd, net een antwoord geplaatst, is het er niet.

@ Roelie: Ik bedoel inderdaad dat er alleen uit de twee lagers naast de vetnippel vet naar buiten komt, bij de andere twee niet

@ Tithonus: een keer per jaar, dat komt overeen met om de 3000 a 4000 km

Ik ga morgen maar eens er onder kruipen en de spanning van de aandrijflijn afhalen, kijken of dat een beter resultaat geeft.

Met dank voor jullie adviezen,

John

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 15:30
door Benno
enne, warm smeren scheelt ook een hel eind dus net na een lange rit als alles lekker soepel is. Evt. met een hamertje het kruisje naar de kant slaan die wel lekt dan komt de andere kant wat vrijer te zitten

benno

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 00:02
door Oscar
Vier zwarte sporen?
Dan ga je behoorlijk scheef over de weg.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 13:13
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Haha, scheef over de weg de vier zwarte sporen waren bij wijze van spreken. Natuurlijk heb je ook de beste afremming als de wielen net niet blokkeren, maar ik wilde gewoon even zeker zijn dat de remmen goed aangrijpen.
Dank voor jullie meedenken,

John

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 14:37
door Dave
Hoi Oscar,

4 sporen moet goed kunnen hoor. Hij heeft dan gewoon een slippende remweg van minder dan 88" lang. ;-)

Groeten, Dave

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:40
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Ik ben nog niet verder gekomen dus ga de extreme remedie van Eric proberen: as er onder uit. Heb net twee setjes engelse maten sleutels op internet besteld want die metrische doen het niet zo goed. Zullen binnenkort wel binnen komen. Als ik dan de assen er onder uit haal, kan ik dan de kruisjes met een gas brandertje verwarmen om het vet beter te laten penetreren in alle cupjes of ga ik dan afdichtingen laten smelten?

Met dank,

John

Re: kruisjes volledig smeren

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 19:56
door Exfietser
Leuk voor de schijfremmen fan's:

QuoteHans Beck Vroeger kenden ook de racetrucks een gewichtsverdeling van 50/50, maar dat kan met de huidige reglementen niet meer. Toch is het Hans Bekx Teamsport gelukt binnen de regels een auto te bouwen die in ieder geval tegen de 60/40 en hoger aan zit. De motor mag nu verder naar achter geplaatst worden.
Optrekken is één ding, hard remmen net zo belangrijk. In tegenstelling tot andere teams houdt Bekx vast aan trommelremmen omdat die minder gevoelig zijn voor stenen en een betere warmteafgifte hebben.
Linkje

Er bestaan overigens ook nog waterdichte trommelremmen. Ik dacht dat Volvo die op sommige legervoertuigen had zitten


Arnold.