Pagina 1 van 1
Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 15:52
door Tom Simonis
Hoi,
Ik zit ernstig te twijfelen over het type versnellingsbak ik nu onder mijn RRC heb zitten.
Hij draait ongeveer 2800 toeren bij 80 km/uur. ongeveer 3500 toeren bij 110 km/uur. In zijn 5! (GPS-aflezing)
Typeplaatje geeft 55A aan, suffic H
Versnellingspook zit heel dicht tegen de ventilatie-unit aan, daarvoor de high/low pook (vanuit de bestuurder bekeken).
Tussenbak: LT230, 27D (ratio: 1.192, volgens Ashcroft)
Disco-diffs (volgens Bart van Dessel, waar ik hem gekocht heb)
Bandenmaat: 235 x 70 x R16
Iets vertelt me dat er iets niet klopt....
Is de bak blijven zitten toen de V8 vervangen werd door een 200TDI?
Reden waarom ik dit vraag:
- Te hoge toeren voor kruissnelheden
- Bij (continue) veel harder rijden dan 80 a 90 wordt de motor veel heter
- Moet hem in zijn 4 'dwingen' (oftewel, ik heb daar iets meer kracht voor nodig)
- Hij springt wel eens uit zijn 5, vaak bij het schakelen, een enkele keer tijdens het rijden
=> Ik kwam een 55A versnellingsbak tegen voor weinig....
Wie kan mij hiermee helpen?
Range Rover Classic, 2 Deurs, 200TDI, 1976
Volg mijn activiteiten op: www.modderbumper.nl (always under constrcution
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 15:58
door defendertje90
Vermoed dat er origineel een LT85 onder zit maar dan kun je volgens mij geen lt230 hebben.
Ik vermoed dat je nu een lt77 hebt
Maar waarom bart er niet even over benaderen die zal het wel weten.
En wat betreft je diffs die verhouding is precies hetzelfde als bij een originele rrc dif.
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 17:27
door bowy
Lt 85 is juist altijd met lt230 geleverd hoor Roy, jij bent in de war met de lt95 4 bak vermoed ik.....
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 18:12
door defendertje90
oke ja lt95 wist ik zeker maar lt85 dacht ik ook dat die met "vaste" tussenbak was geleverd.
Dan kan het ook een lt85 zijn
Bedankt Bowy
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 18:15
door defendertje90
Volgens de site van Vis is 55A een LT77 sufix G en H. Deze bak is geleverd voor de discovery en range rover 4 cilinder 200tdi
De 52 en 53A short en longstick zijn geleverd voor de V8
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 19:59
door Bart van Dessel
Je hebt een Long stick LT77, aangepast voor tdi, deze bak is gereviseerd door Sander, is redelijk bekend op het LRCH forum met als gebruikersnaam "Gizmo". Omdat ik het interieur, waar de long stick in hoort, niet wilde veranderen hebben we 2 bakken (LT77 tdi short stick en een LT77 long stick V8) gebruikt om deze bak samen te stellen. Deze bak is dus uniek, omdat ie voor een diesel aangepast is en long stick is. Als je een R380 of andere short stick wil plaatsen dan dien je de tunnel te veranderen en je middendeel van het dashboard. De overbrenging in de 5 bakken zijn allemaal hetzelfde, het verschil zit 'm in de tussenbakken, daar zijn 4 types in, die je nu hebt is al vrij lang overgebracht. Mooie snelheid voor een RRC is rond de 110, dan draait je motor een respectabel toerental.
Gr, Bart
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 20:25
door sjorsboomschors/aka/PP
denk dat z'n toerental ook met de LT230 te maken heeft, wellicht toch een 1.6 erin? dat verklaart z'n toerental/snelheid & warmlopen van z'n blok.
korte 1? wellicht toch beter een 1.4 of 1.2 erin....
ik heb een Disco 200TDi conversie, met een LT77 & een 1.2 230, en blok draait niet warm, cruised lekker en niet heeeel veel rpm's bij 110km/u
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2012 18:31 door sjorsboomschors/aka/PP.
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: di 27 mar 2012, 20:41
door RoLandrover
zou je niet een V8 toerenteller hebben welke op de W-aanluiting van je 200tdi dynamo zit?
je toeren kloppen wel, maar de teller niet?
check dus eerst even.
grtn
RoLandRover
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: wo 28 mar 2012, 17:03
door Tom Simonis
He Bart,
Leuk te horen dat ik een 'one of a kind' versnellingsbak heb.
Ook goed te weten dat ik nog meer activiteiten op mijn nek haal als ik deze bak moet gaan vervangen.
110 km/uur. Dan draait ie bijna 3500 toeren. Is dat normaal? Daarnaast wordt hij dan snel heter!
Ik meen draadjes te hebben gezien waar beduidend minder toeren werd gemaakt bij zelfs hogere kruis-snelheden.
Ok, dat waren TD4's dus dat kan ook schelen.
Aan wat voor toeren zit jij dan te denken als de RRC zo hard (110) rijdt?
Wat geeft jouw RRC (die nieuwe) dan aan?
Ik hoor het graag van je.
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: wo 28 mar 2012, 17:05
door Tom Simonis
Hoi RoLandRover,
Dank voor het meedenken!
Als ik me niet vergis zit het V8-tellerhuis op het dashboard. De toerenteller draait op zo'n vierkante kabel, aangesloten op de versnellingsbak.
Dus geen verbinding met de dynamo.
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: wo 28 mar 2012, 17:14
door Tom Simonis
Hoi Bart,
Ik weet dat je erg veel verstand hebt van Range Rovers Classics en Disco's.
Toch vroeg ik me af waarom de overbrengingen voor een V8 en een TD(I) hetzlefde zouden zijn. Het zijn motoren met elk hun eigen karakteristieken en power-afgifte.
Ben daarom verder gaan neuzen (lang leven internet!) en kwam op deze pagina (www.expeditionlandrover.info) een tabel tegen die jouw uitspraak: 'overbrengingen van 5-bakken zijn allemaal hetzelfde' een beetje tegenspreekt.
Hoe kijk jij hier tegen aan?
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: wo 28 mar 2012, 18:11
door sjorsboomschors/aka/PP
toerenteller op de V-bak? da's de km tellerkabel denk ik
benzinemotoren krijgen puls via bobine, en diesels via W aansluiting dynamo
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: vr 30 mar 2012, 12:30
door RoLandrover
Ben je er al achter?
Re: Welke versnellingsbak heb ik nu???
Geplaatst: vr 30 mar 2012, 23:32
door Tom Simonis
Oeps
eh....Weer wat geleerd.
'k zal morgen even gaan kijken.
Ondertussen even zitten snuffelen hoe ik de 'w' aansluiting kan herkennen. Is lastig.
Ook daar weer iets geleerd! Kan de 'w' aansluiting ook gebruiken als signaal voor mijn cruise-control (John Gold).
Wordt vervolgd!