Pagina 1 van 1
Koppeling blijft hangen
Geplaatst: ma 26 mar 2012, 17:29
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Ik heb gisteren na de restauratie mijn motor voor het eerst weer gestart en hij loopt als een zonnetje
Dat voor een leek, terwijl ik toch bijna alles uit elkaar gehaald heb.
Nu wilde ik gelijk testen of de versnellingsbak en koppeling ook werkte, maar de wielen kwamen niet in beweging.
Nu heb ik ook de koppeling en alles vernieuwd, maar ik geloof niet dat daar een probleem zit, het lijkt mij meer dat de slavecylinder blijft hangen en niet terug komt. ik kan het pedaal ook bijna niet in drukken.
Ik kan wel gewoon schakelen, maar dan komt er verder niets in beweging.
Is dat een bekend probleem?
Is dat misschien vuil in de leiding, een kapptte slave cylinder of een kappotte master cylinder?
Iemand enig idee, alvorens ik weer de boel uit elkaar ga halen
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57b42ba626271555b39fc7fcc84e68cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15303080, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
Re: Koppeling blijft hangen
Geplaatst: ma 26 mar 2012, 17:38
door Roel
Je trapt dus de koppeling in, schakelt (zonder noemenswaardig kraken), laat de koppeling los en dan...... gebeurt en niets
Mij valt nu direct in dat het kan zijn dat
je tussenbak in neutraal staat
je koppelingsplaat vast zit op de splines
je versnellingspook de schakelmof niet meeneemt en er dus geen versnelling geschakeld wordt
In je hydraulisch koppelingssysteem hoef je het volgens mij niet te zoeken. Als de nemer/slavecilinder (aan v-bak) defect is heb je een olielekkae, als de gevercilinder (aan pedaal) defect is komt de koppeling niet (geheel) vrij
Is er noemenswaardig verschi merkbaarl tov voor de reparatie bij het intrappen van het pedaal? Wat begeurt er als je meerdere keren het pedaal intrapt, wordt het pedaal dan steeds harder en de slag steeds korter of merk je geen veranderingen op?
Je hebt toch wel je aandrijfassen weer gemonteerd he
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2012 15:42 door Roel.
Re: Koppeling blijft hangen
Geplaatst: ma 26 mar 2012, 17:46
door defendertje90
Wat ik lees is dat hij het pedaal nauwelijks in kan trappen maar wel kan schakelen zonder dat er iets gebeurd.
Koppeling die niet bedient kan worden kan een vork zijn die geblokkeerd word (doordat hij gebogen is oid) maar dan zou je bij schakelen je auto toch in beweging moeten krijgen.
Weet je heel zeker dat je alles goed in elkaar hebt gezet?
Re: Koppeling blijft hangen
Geplaatst: ma 26 mar 2012, 18:25
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Ik heb de koppelingsplaat gecentreerd met een as op dikte toen ik hem tussen de drukgroep monteerde.
We hebben toen door aan de wielen te draaien de as en de koppelingsplaat goed in elkaar gezet, dus ik geloof niet dat daar het probleem in kan zitten.
De motor en het kopelingshuis gingen zonder veel kracht uit te oefenene aan elkaar.
Verder zijn alle hydrolische leidingen er af geweest en later weer aangesloten.
Toen we het druklager verwijderde, heb ik de koppeling geprobeerd, toen ging de vork wel naar voren, maar niet terug, ik heb daar toen geen aandacht aan besteed omdat hij in principe geen tegendruk had van de drukgroep.
Maar nu het geheel in elkaar zit, heb ik het idee dat de vork niet terug komt.
Het lijkt een beetje of er een terugslagklep in zit, maar dat als vergelijk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2012 16:26 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: Koppeling blijft hangen
Geplaatst: ma 26 mar 2012, 20:50
door Eric&Betty Boop
Ben heb je ook de hoofdkoppelingscilinder vervangen?
Het stangetje dat de hoofdcilinder bediend moet een vrije slag ten opzichte van het zuigertje hebben van 0,5mm.
Is de vrije slag te klein of niet aanwezig dan heb je kans dat het compensatiegaatje in de hoofdcilinder niet vrijkomt waardoor er druk op de slave blijft staan als je het pedaal op laat komen. De vloeistof kan dan niet terug stromen.
Draai de ontluchtingsnippel van de slave eens open zodat de druk weg kan. Als de koppeling dan wel aangrijpt heb je je probleem gevonden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('971851bc1b5fa9cc85e8d23eb0b4a6de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15303669, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c0f35fcc3313de0677239547122a71b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15303669, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2012 18:51 door Eric&Betty Boop.
Re: Koppeling blijft hangen
Geplaatst: ma 26 mar 2012, 23:17
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Dat klinkt plausibel, dat ga ik wel even proberen woensdagavond
Ik heb de hele koppelingspedaal enz uit elkaar gehad, gestraald en geschildert, dus ik heb niet aan het instellen van de mastercilynder gedacht.
Maar goed, als dat het is heb ik weer wat geleerd, geweldig zo'n prikbord.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d104532ec7e8b50af29e4c4fabe0f05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15304209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
Re: Koppeling blijft hangen
Geplaatst: ma 26 mar 2012, 23:43
door neef Henk
Wat was nou het probleem van het starten? Ben benieuwd wat je oplossing daarvoor was
Groeten neef Henk (die net klaar is met werken)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2012 21:44 door neef Henk.
Re: Koppeling blijft hangen
Geplaatst: di 27 mar 2012, 00:30
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Alles nogmaals nagelopen, alles ontlucht, op advies van Richard78 even nog zonder gloeipluggen gedaait om te kijken of er ook diesel uit de verstuivers kwam.
Het bleek dat een verstuiverleiding lekte, alles weer opnieuw gemonteerd, de bedrading nog eens gecheckt.
Daarna voorgloeien en lopen.
Na wat witte rook, nu bijna geen rook meer.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bd3bb4f0db41dc2ea46c24b721def8ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15304662, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben