Pagina 1 van 1
Stuurhuisruil
Geplaatst: do 22 mar 2012, 17:34
door Ger 110
Hallo allemaal,
Ik heb het 3bouts stuurhuis van onze 110 v8 'bj.83 gedemonteerd i.v.m lekkage. heb nu als vervanging een 4-bouts uit een '97 disco-1. Ik loop nu zoals verwacht tegen het probleem aan dat de slangen niet op zowel het stuurhuis als de pomp passen. m.n. de hogedrukslang. Ik dacht even bij een hydroliek bedrijf een nieuw slangetje te laten maken, dit blijkt echter volgengs 4 bedrijven in Groningen niet mogelijk omdat zij niet de juiste warels hebben. De pompkant is verder ook nog imperial draad en stuurhuis metrisch. Ik heb van zowel het 3 als 4 bouts alle slangen en de pomp van de disco (300tdi) ook nog.
Wat is wijsheid, heeft iemand iemand ervaring of tips hoe ik de aansluiting het beste kan maken?
Met vriendelijke groet,
Ger
110 V8 ,
90 TD5
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: do 22 mar 2012, 17:39
door defendertje90
past de pomp van die disco niet op de bracket?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2012 16:40 door defendertje90.
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: do 22 mar 2012, 17:45
door defendertje90
zo in microcat te zien zit er weinig verschil in de steek van de pompen (mbt de brachet) alleen de poelie overzetten (lijkt ook gelijk)
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: do 22 mar 2012, 18:11
door Ger 110
Aansluiting slang in de pomp is echt anders, zowel draad, wartel als velsrand. De polie van de orignele pomp zit met 1 bout op de as. bij de 300 tdi met 3. Verder is een andere poelie geen probleem alleen heb ik de ruimte niet om de tdi pomp te gebruiken.
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: do 22 mar 2012, 18:16
door joost88/109
zijn de slangen van gelijke maat (diameter?)
dan zou ik allebei de slangen middendoor doen en aan de 2 bruikbare helften een slangpilaar persen zodat je ze met een nippel weer aan elkaar kunt schroeven.
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: do 22 mar 2012, 18:54
door Niexor
ik heb een tijdje geleden hetzelfde probleem gehad.
Ik had ook de beide slangen en heb ze inderdaad doormidden gedaan en bij een hydrauliek bedrijf hier in de buurt de juiste koppelingen gehaald waarmee beide slangen weer aan elkaar heb gemaakt. Die koppeling is een knelkoppeling die conisch toeloopt, kun je dus makkelijk zelf doen!
Zit nu al een half jaar en nog steeds gewoon dicht.
Dat bedrijf was Hansa-flex
Succes
Niek
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: vr 23 mar 2012, 00:35
door Dirk109
Een paar gebruikte slangen regelen daar de krimpringen afslijpen en met de binnenste wartels naar het bedrijf gaan.
Ze hebben vaak wel allerlei krimpringen die er om passen.
Dirk109
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: vr 23 mar 2012, 20:51
door Ger 110
Hallo allemaal, bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat de oplossing inderdaad wordt twee oude slangen demonteren en hier een nieuw stuk slang tussen zetten. Heb inmiddels een bedrijf gevonden die dit wil proberen.
Misschien dat ik het bedrijf dat joost noemde, Hansaflex, nog bel.Zij hebben ook een vestiging in Beilen en in eerdere topics was men positief over deze club.
Ik kan pas volgende week weer verder maar laat nog wel weten wat het geworden is.
Groeten,
Ger
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: vr 23 mar 2012, 21:39
door Frank 110V8
Hoi
Makkelijkste oplossing is bij bp een verloopje halen. Verder zijn er slangen die op de v8 pomp en 4 bouts stuurhuis passen ik vermoed de slang van een 88 er def v8
Groet frank
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: za 24 mar 2012, 20:08
door Ger110
C]Hoi Frank,
Zou te mooi geweest zijn.BP gebeld,geen verloop verkrijgbaar. Draad en tule aan de pompkant zijn Engels. Stuurhuiskant is metrisch. Verder bij ET langs geweest, ook volgens hun is hier geen Andere oplossing dan zelf fabriceren.
Groeten Ger110
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: za 24 mar 2012, 20:42
door Frank 110V8
Dat is vreemd, mij hebben ze laatst verteld dat ze bij een nieuw 4 bouts stuurhuis een verloop konden leveren om hem op de plek van een 3 bouts te zetten. Ik heb het zelf ooit bij mijn rr gedaan en toen een lang van de nieuwe rr v8 overgezet en alles paste zonder problmen.
Groet Frank
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 14:57
door Ger 110
Hallo nog een keer.
uiteindelijk een slangenboer gevonden die de juiste slang kon maken. Vanmorgen alles weer gemonteerd,wil ik het systeem ontluchten breekt de ontluchtingsnippel op het stuurhuis af. Iemand een idee hoe ik deze er uit krijg? Hij zat muurvast, dus ik had al enkele dagen kruipolie rond de nippel gespoten, toch is hij dus naar de LRonderdelenhemel. Links tapje zal wel niet worden, en ik zie het eigenlijk niet zitten het stuurhuis te openen (gebrek aan kennis).
Groeten,
Ger
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 15:52
door Frank 110V8
Ger
Als hij nog dicht zit zou ik hem gewoon laten zitten en het stuurhuis ontluchten door met de wielen van de grond naar links en naar rechts te sturen
Groet Frank
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 16:36
door Ger 110
Hoi Frank,
De onluchtingsnippel is gelijk aan die van remsystemen,waar je dus een slangetje op kan zetten. Het onderste stukje zit er nog in, het breukvlak is gelijk met de bovenkant van het stuurhuisdeksel. Zeer waarschijnlijk zal hij dus nog goed afsluiten.
De manier van ontluchten door van links naar rechts te sturen met wielen van de grond, werkt dat misschien of zeker?
Zo ja hoelang moet je dat doen om alle lucht eruit te krijgen, hoe zie je dat en hoelang kan je dat doen i.v.m. keeringen?
Huidige status is dat ik het stuurhuis maar weer even uit de auto heb gehaald.
Groeten,
Ger
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 20:56
door defendertje90
Dat draaien werkt goed. Iemand bij het reservoir zetten met een kannetje ATF in zijn handen en dan iemand anders met draaiende motor het stuur draaien. In het begin zakt het niveau in het reservoir maar uiteindelijk zal het zakken ophouden. Als dit is en hij stuurt spoel zonder dode punten dan ben je klaar met ontluchten. (1 minuut werk)
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 21:49
door Ger 110
Ga ik proberen, wordt wel pas komende zondag. Ik laat wel horen of het gelukt is. bedankt voor de tip.
Groeten,
Ger
Re: Stuurhuisruil
Geplaatst: di 24 apr 2012, 21:38
door Ger 110
Het heeft even geduurd maar de 110 heeft weer een goed werkend stuurhuis.
Ik wou kunnen ontluchten met de daarvoor bestemde nippel (die dus was afgebroken). Heb een ander bovendeksel geregeld, kwam er toen tijdens het demonteren van het oude bovendeksel achter dat mijn nieuwe 4 bouts stuurhuis door 1 afgebroken bout een 3 bouts was geworden. met wat mazzel het restant van de bout uit het huis verwijderd alles gemonteerd en in een keer alles dicht.