Pagina 1 van 1

Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 19:57
door Gert
Allen,

Mijn brandstofmeter heeft het nog nooit gedaan, het lampje dat aangaat als je moet tanken heeft het wél altijd gedaan.
Vandaag ben ik op onderzoek uitgegaan. Op basis van een posting van Aad G in het verleden bleek dat als ik de massa van de accu rechtstreeks verbond met één van de twee draadjes op de vlotters dat de meter helemaal uitsloeg (hij doet het dus wel).

Op het elektrisch schema uit de echelons van de ambulance zag de schakeling er redelijk simpel uit.
Het blijkt in de praktijk echter veel ingewikkelder te zijn. De twee draadjes heb ik teruggevonden in de motorruimte. Ze zijn onderdeel van een vijfpolige stekker.
Achter het dashboard worden diverse draadjes samengebonden. Één draadje afkomstig uit het brandstofsysteem is zelfs doorgeknipt, en ligt er los in. Ook is er een geel ding opgenomen wat gaat over de brandstofstand. Al met al véél meer draden en verbindingen dan je aan de hand van de tekening zou verwachten.

Voordat ik alles ga uittekenen en helemaal ga onderzoeken zou ik graag willen weten hoe ik op basis van mijn bevinden over de massaverbindingen het probleem kan oplossen. Hoe kan ik mijn meters weer simpel laten werken?

Als iemand toevallig het systeem eens uitgetekend heeft, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Mocht iemand met een ex-leger bak weten waar het wit-groene draadje achter het dashboard heen gaat dan vermoed ik dat ik daarmee de oplossing heb gevonden. Losse draadjes doen natuurlijk sowieso niks. Het schema uit de echelons is van een redelijk matige kwaliteit, weet iemand of de schakeling (met dezelfde kleuren) ook wordt vermeld in andere boeken?

Bij voorbaat dank,

Gert

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 21:57
door Leroy
hallo Gert,

Ik heb het even voor je nagekeken, wel alleen bij de rechter tank.
het groen/gele draad komt van de meter, die loopt naar de flotter in de tank. vanaf hier gaat een groen/rode draad naar de schakelaar
waarmee je kunt kiezen op welke tank je wilt rijden. voor de rechter tank gebruik je de rechter schakelaar. dit lijkt onlogische maar het is een
NC contact. dit houd in dat de schakelaar contact maakt als het palletje niet ingedrukt word. Dan gaat er een groen/zwarte draad naar de massa.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groeten Leroy

109 ambulance Alice

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 22:16
door Exfietser
Het is niet moeilijk hoor Gert.

Er bestaan twee verschillende schakelingen afhankelijk van de leeftijd van de landrover.
Mijn series drie 109 die elektrisch zo goed als hetzelfde is als de ambu heeft het oude type. Dat is herkenbaar aan het feit dat ik twee brandstof niveau lampjes op het dashboard heb. Die zitten op de plek waar bij de civiele uitvoeringen die twee controle lampjes voor de clignoteur zitten.

Het andere latere type schakeling heeft maar een brandstof niveau lampje. Waar dat zou moeten zitten weet ik helaas niet. (Ik heb zo'n wagen niet.) Om toch aan te geven dat het reserve brandstof niveau is bereikt is een relais in de vorm van een geel blokje toegevoegt. Dat relais schakeld mee met de brandstoftankwisselkraan. Als je dus van tank wisseld, wisseld het lampje net als de meter ook van tank.

De reden dat dat in de latere wagens is veranderd is zeer duidelijk als je eens 's nachts (In diepe duisternis.) gereden hebt met een (bijna) lege tank. Je wordt helemaal gestoord van dat verschrikkelijke felgroen knipperende pitje in je dashboard. (Ik heb er wel eens tape overheen geplakt.). Jij hebt waarschijnlijk een iets nieuwere wagen als ik (76) waar het nieuwe systeem inzit.

Ik heb alleen het schema van het oude systeem voor je:
GroteFoto-7FEM6LRI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('951d80ef79b2b2ffb658840685ea434a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-7FEM6LRI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FEM6LRI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-7FEM6LRI.jpg', '', 15289530, 600, 600, 'Loading image ...', false);

77 zijn de schakelaars op je brandstofwisselkraan.
106 is je brandstof niveau meter.
106L Is je linker brandstof lampje.
106R Is je rechter brandstof lampje.

Draadkleuren:

R = rood
N = Bruin
G = groen
P = Paars
S = Grijs
Y = Geel
B = Zwart
W = Wit
K = rose
L = licht
O = oranje
U = Blauw

De tweede letter geeft de streep kleur die in lengte langs de kabel loopt aan. Ook wel trace genoemd.

In het schema is dus:

WLG = Wit met licht groene streep
LGR = Licht groen met rode streep
WS = Wit met grijze streep
GB = Groen zwarte streep
G = Groen

Ik hoop dat je hier verder mee komt.

Edit: foutje verbeterd.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2012 22:28 door Exfietser.

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 22:37
door Gert
Bedankt voor de beide bijdragen. De schakeling in de echelons is inderdaad de oude schakeling, en ik heb dan de nieuwe. De nieuwe is meteen ook een stukje ingewikkelder. Waarschijnlijk dat ik daarom zo in de war raak (electra vind ik leuk, zolang je de draadjes maar kunt zien/volgen.

Beide massadraadjes op de vlotters heb ik gevonden. De massadraad moet echter via een bepaalde route naar massa gaan, maar ik begrijp die route dus niet.

Weet jij trouwens wat het ongenummerde deel is waar WS en WLG uitkomen ? (twee maal)
De kleuren lijken wel hetzelfde te zijn, dus hier kom ik al weer een stukje verder mee.

Bedankt voor zover,

Gert

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 23:26
door Exfietser
Op de tanks zitten aansluitingen voor twee schuifstekers. De ene is gewoon een maak contact voor het brandstof niveau lampje. en de andere is de variabele weerstand die door de vlotter wordt bewogen. Als je een multimeter op de lip aansluit en instelt op weerstands (Ohm) meting, dan kun je door het bewegen van de vlotter de naald van de multimeter heen en weer laten. De min van de multimeter moet je dan gewoon aan de massa (= tank) leggen.

WS en WLG zitten dus op de schuifstekers van de tankvloltter. En dan op de variabele weerstand van de vlotter. De tank zelf is de massa. Die hoort ook met een aardlitze elektrisch verbonden te zijn met het chassis. Het andere schuifstekertje is voor het lampje. Als je stekers omwisselt zal de meter maximaal uitslaan als je tank zover leeg is dat normaal het lampje gaat branden.
Wat het lampje doet weet ik niet maar het is mogelijk dat de variabele weerstand defect raakt doordat het lampje een grotere stroom treklt als de meter die normaal is aangesloten. Als je dus alleen het metertje aansluit en je beweegt de vlotter op en neer moet je het metertje ook heen weer zien gaan. Springt de meter bij een lege tank opeens naar maximaal dan heb je het verkeerde schuifstekertje.

Je kunt bij deze test het beste de switches op de tank wisselschakelaar het beste overbruggen. Het is mogelijk dat deze switches door vuil e.d. niet goed meer werken.

Jouw witgroene losliggende draad zou dus de WLG draad in het schema kunnen zijn. Die loopt dus van de tankvlotterschakelaar naar het lampje. Vermoedelijk zou die bij jouw naar het wisselcontact op het gele relaisblokje moeten gaan. Op het andere wisselcontact zou de WS (= Wit met grijze strteep.) draad moeten zitten. Op het common contact van het gele relaisblokje moet dan de draad die naar het ene lampje dat jij op je dash hebt zitten gaan.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2012 22:38 door Exfietser.

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 23:38
door Gert
Hallo Arnold,

Ik ga morgen even het systeem bypassen in de hoop dat ik het probleem ga vinden.

Volgens mij zijn de schakelaars van de tankkeuzeschakelaar niet defect. Er is in mijn auto één wit lampje rechters bovenin het dashboard gemonteerd voor twee tanks. Deze reageert ook op de schakelaar, dus dat zou moeten werken.

Het moet en zal een keer lukken met die schakelaar, want pogingen in het verleden zijn ook op niks uitgelopen.

Bedankt!

Gert

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance (foto's)

Geplaatst: vr 23 mar 2012, 17:08
door Gert
Ik ben inmiddels wat verder gekomen.
Het blijkt dat als ik WLG(wit lichtgrijs) en WG (wit groen) aan de massa van de accu verbind, dat de meter vol uitslaat.

Gisteren melde ik al dat ik WG afgeknipt heb teruggevonden. Vandaag bleek dat ook WLG afgeknipt is.
Het is dus zeer aannemelijk dat WLG en WG ooit los zijn gekomen of gemaakt, en dat daar mijn probleem vandaan komt. Afgeknipte draadjes doen immers niks...

De foto's:

Overzicht van gele kastje en lampje (de tank is bijna leeg, dus de lamp moet branden)
Foto-Y3XWN3MT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d303300c65737bccd93304df2344fba6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Y3XWN3MT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3XWN3MT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Y3XWN3MT.jpg', '', 15294567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grote foto via: HIER

Afgeknipte WLG draad (in het midden):
Foto-8LVJEQW8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d05898a3b8796cb9161866f545a9bb0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8LVJEQW8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8LVJEQW8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8LVJEQW8.jpg', '', 15294567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grote foto via: HIER

Afgeknipte WG draad (zichtbaar gemaakt door het gele stekkertje er even aan te klemmen)
Foto-C7GAKPNO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('636a429af7c01d1b26e31d89b6b2a1fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-C7GAKPNO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-C7GAKPNO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-C7GAKPNO.jpg', '', 15294567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grote foto via: HIER

Nu is de vraag wáár moeten WLG en WG dan op? Ik kan op zowel het gele kastje als op de meter geen aansluitingen vinden waar deze twee draden op hebben moeten gezeten.

De WLG draad die je vanaf het gele kastje ziet komen gaat rechtstreeks naar het lampje, en dus niet de WLG draad vanaf de zender.

Wie weet waar WLG en WG op aangesloten moeten zijn? Of moeten ze aan elkaar?

Bij voorbaat dank!

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: vr 23 mar 2012, 21:53
door Leo van der Poel
Hey Gert

Deze auto is omgebouwd vandaar dat de wlg draad en ws draad zijn afgeknipt waren niet meer nodig i.v.m. wegvallen van een lampje. Normaal gaan deze beide kleur draden van de tankvlotter op de rechtertank en linkertank naar de lampjes op het dashbord. Dat lampje begon te knipperen als je nog een bepaald aantal liters had in je tank had en bij bijna leeg constant te branden. Het linkerlampje was de linkertank en het rechterlampje de rechtertank. \ikzelf heb de modificatie met het relais ongedaan gemaakt, d.w.z. gewoon eruit gehaald en de oude situatie weer in bedrijf gesteld. Met als gevolg dat je met samengeknepen ogen zit als het lampje in werking is

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7091fbac7c0335fee2d1388c2c31ff28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 15295239, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance (foto's)

Geplaatst: za 24 mar 2012, 04:50
door Exfietser
.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2012 09:30 door Exfietser.

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: di 03 apr 2012, 01:31
door laro tijn
He Gert je probleem met je brandstofmeter/lampje al op gelost?

Groet,

Martijn.

Re: Brandstofmeter S3 ex-leger ambulance

Geplaatst: di 03 apr 2012, 02:42
door Gert
Hey Tijn,

Nee nog steeds niet. Ik heb wel het juiste schema gevonden van de Lightweight. Die afgeknipte draden blijven me niet lekker zitten. Morgenmiddag hoop ik weer even te puzzelen. Als ik de stekkertjes op de zender omdraai dan doet de meter het nog niet. Als ik contact maak met de minpool van de accu dan deed hij het eerst wel, maar eergisteren leek hij dat ook weer niet te doen.

Ik heb gemeten dat de meter op 24 volt werkt, dus geen spanningsomvormer. Morgenmiddag maak ik de meter los van alle stekkers. De pluspool van de accu verbind ik dan met de meter, en de minpool laat ik eerst direct, en daarna via de zender naar de andere poort op de meter gaan.

Het zal hoe dan ook opgelost worden.

Mocht je nog waardevolle toevoegingen hebben...graag!

Brandstofmeter Mischien een oplossing.

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 02:02
door Exfietser
Gert,

Naar aanleiding van jouw foto's waar te zien is hoe het gele blokje ongeveer is aangesloten en enig overleg met een aantal geleerden heb ik gedokterd hoe de boel waarschijnlijk bij jou aangesloten hoort te zitten.

Ik heb eerst een nieuwe schema tekening gemaakt van de schakeling van mijn militaire nederlandse 24 volt 109 diesel. De schakeling is hetzelfde als hetgeen in de Nederlandse militaire ambu zit. Alleen een paar kleinigheden als de extra elektrische dingen die een amu nu eenmaal wel heeft en een 109 niet. (Sirene, zwaailicht enz.) Verder is dit maar een deel van het schema. Namelijk het schema van het dashboard, (accu) laadinrichting en startcircuits. De andere helft (verlichting, lampen enz. moet ik nog op tekening zetten en heb ik dus nog niet. Ik heb alle (mij bekende) draadkleuren er bij gezet en alle nummers komen overeen met die van de lijst in de echolons.

Dit is de lijst met nummers:
GroteFoto-QCZSPQTF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca7dd00853413a9f3d6239a874e36d76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-QCZSPQTF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QCZSPQTF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-QCZSPQTF.jpg', '', 15331239, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is het schema zoals het in mijn 109 en in jouw ambu (op de typische ambudingen na dan) hoort te zijn:
GroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17eb237804239ac19f427c5002aace0d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', '', 15331239, 600, 600, 'Loading image ...', false);

In jouw auto is door inbouwen van het bewuste gele blokje de schakeling iets aangepast:
GroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9ee384b43ff09c6dce03799c07a5609', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', '', 15331239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij navragen bij een paar landrover geleerden bleek dat het bewuste gele blokje een spannings vergelijk schakeling bevat. Als de in het gele blokje ingaande spanning afkomstig van een van de vlotters onder een bepaald niveau zakt (Dat betekend dat de tank leeg raakt.) schakelt het gele blokje het tank leeg lampje aan. Om dit in te bouwen zijn de draden die normaal van de vlotterschakelaars afkomen en naar de twee lampjes gaan afgeknipt. Een lampje is uit het dashboard verwijdert (of ergens anders voor misbruikt, of het hangt gewoon ergens los achter het dashboard.) En het overgebleven lampje is aangesloten op het gele blokje. De afgeknipte draden hangen bij jouw dus gewoon los. De meetdraden van je vlotters gaan dan zoals het hoort naar je tankwissel schakelaar en moeten van daar ook zoals oorspronkelijk bedoelt naar je meter gaan. Alleen gaat de draad die naar je meter gaat nu ook naar het gele blokje. Die wordt in het gele blokje immers gebruikt om te kijken of de tank al op zijn reserve zit.

Ik heb in de tekening van dit gedeelte van de schakeling geen nummers en geen draadkleuren gezet. Ik ben immers niet in het bezit van een geel blokje (met auto er aan vast). Ik kan dus niet even kijken wat de nummers en kleuren zijn. Ik kan dus ook niet zien of het allemaal echt zo zit. Misschien dat jij even in de ambu kan zien of dit allemaal klopt. Ik heb het maar theoretisch bedacht en ik kan het natuurlijk fout hebben.

Om jouw probleem op te lossen zou ik de schakeling aanpassen. Ik weet dat jij als purist dit misschien liever niet doet. Ik vind een goed werkend systeem belangrijker dan originaliteit. Een van de redenen dat dit systeem problemen geeft is de kwaliteit van de vlotters. Ze zijn niet ze geweldig gemaakt en je praat over een variabele weerstand die zijn hele leven in een plens diesel ligt te zwemmen. Beide redenen die een slecht functioneren van dit ding veroorzaken. Dan is het ook nog eens zo dat het meetsignaal door een paar (altijd smerige ) contactjes van de tankwisselschakelaar moet. Ook niet iets dat het beter maakt.

Ik heb het volgende bedacht:
GroteFoto-AO7J6KAW-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71cc74a19e63b699701905e48e65ec14', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-AO7J6KAW-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AO7J6KAW-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-AO7J6KAW-1.jpg', '', 15331239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb het gele blokje er uit gehaald. En ik heb twee autorelais toegevoegd. De relais schakel ik om met de tankwisselschakelaar. Van de schakelaartjes op de tankwisselschakelaar heb je er maar een nodig. Daarmee schakel je nu gewoon beide relais. De relais hebben een wisselcontact waarmee gekozen wordt welke tank tank zijn signalen naar de lamp en meter mag sturen.

Voordeel: De contacten waar de gevoelige meetstroom overgaat zitten niet meer in het vuil onder de zitbak maar kun je achter het dashboard monteren. Je gebruikt de veel betrouwbare niveau schakelaars in plaats van de onbetrouwbare regelbare weerstand om je lampjes aan te sturen. Het vlotter contact dat normaal gesproken het lampje schakelt is simpeler daardoor betrouwbaarder.

De autorelais kunnen hele simpele relais met een wisselcontact zijn die overal verkrijgbaar zijn. Voor 2,65 heb je ze bij de conrad. Bestelnummer 504365 8A Relais type FR7C-S-DC24V. Dit is wel een heel zwaar relais (25A) maar heel betaalbaar dacht ik.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Arnold.

Re: Brandstofmeter Mischien een oplossing.

Geplaatst: do 05 apr 2012, 22:01
door Gert
Wauw, wat een schat aan informatie!
Ik hoop dat ik het originele systeem aan de praat krijg, maar als dat niet lukt aarzel ik niet om jouw systeem in te voeren.
Heel erg bedankt voor het opstellen van deze info, nu begrijp ik meteen hoe het systeem werkt en wat dat gele blokje doet.

Wat mij betreft is er nu geen kans meer dat het me níet gaat lukken. Morgen ga ik er vol goede moed aan beginnen.

Ik hou je op de hoogte.

Nogmaals dank, en ook aan de geleerden!

Gert

Re: Brandstofmeter Mischien een oplossing.

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 11:24
door Exfietser
Ha Gert,

Is het al gelukt?

Arnold.

Re: Brandstofmeter Mischien een oplossing.

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 15:45
door Gert
Hallo Arnold,

Het laatste nieuws is dat ik nu helemaal geen leven meer krijg in de meter. Eerder sloeg hij uit als ik de stekker op de zender doorverbond naar de min van de accu, maar nu doet hij dat ook niet meer. Ook een directe plus en min van de accu naar de meter werkt niet.
We blijven strijden hoor, dus als er nieuws is dan hoor je het!

Gert