Pagina 1 van 1
gloei timer relais
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 16:34
door Stijn
Voor de elektriciens tussen jullie:
Ik heb een probleem met mijn gloei timer relais.
Hij werkt zoals het hoort: klikt, maakt contact tussen de + en de pole (#5) die richting de pluggen gaat (wanneer niet aangesloten) en na een seconden of 15 gaat hij vanzelf weer open.
Echter! Nu komt het probleem: zo gauw ik de kabel tussen het relais en de gloeipluggen wel aansluit klikt hij wel maar maakt geen contact meer. Als ik deze kabel losjes aansluit springen de vonken er vanaf en als ik dan goed contact maakt met de kabel springt het relais weer open.
Het gaat om een BOSCH Glühzeit-Steuergerät 0333402509 en het enige plaatje, wat ik heb kunnen vinden, is te zien op Google als je zoek naar: BOSCH 0333402509 1496018-1.jpg (vrij klein maar niet op klikken dan is hij weg en kom je op een Russische pagina)
Re: gloei timer relais- ballast resistor?
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 17:24
door Stijn
Ik lees nu iets over een ballast resistor, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben.
De auto is helemaal uit elkaar geweest en kan me niet herinneren dat deze ertussen zat maar het zou natuurlijk kunnen.
Re: gloei timer relais
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 19:57
door Stijn
Weer een stapje verder. Heb ondekt dat het tot 4 aangesloten gloeipluggen goed gaat. Zo gouw ik de laatste twee pluggen aansluit wordt blijkbaar de stroom te hoog en sluit het relais niet of slechts heel kort.
Zou starten op vier gegloeide cilinders slecht zijn op de lange termijn? Zal wel aardig roken in de winter.
Re: gloei timer relais
Geplaatst: di 20 mar 2012, 00:06
door Joost88
kennelijk kan je relais de stroom niet aan?
Ik zou óf een timer kopen die wel alle 6 de gloeiers aan kan, óf een relais extra er tussen zetten die alle 6 de gloeiers aan kan.
Dat relais stuur je dan aan met je timer.
Op 4 cilinders starten zou ik niet aanraden en zal in de winter lastig gaan lijkt mij.
Re: gloei timer relais
Geplaatst: di 20 mar 2012, 02:57
door Stijn
en zou dat dan slijtage/roest/vuil/... kunnen zijn?
hij deed het 10 jaar geleden toen ik hem kocht nog wel. sindsdien heeft hij eigenlijk niet meer gelopen via de contactsleutel
Re: gloei timer relais
Geplaatst: di 20 mar 2012, 03:01
door Stijn
en hij is 80 ampere volgens het type plaatje, ik meet ongeveer 1 ohm over de pluggen dat komt dan toch op 12 amps per plug = 72 amps totaal (misschien toch wat krap?).
en waarom laat hij los als de amps te groot worden? is dat een standaard beveiliging tegen kortsluiting bv?
Re: gloei timer relais; nu weer een stap terug
Geplaatst: wo 21 mar 2012, 12:31
door Stijn
Alle pluggen doorgefikt, wat nu.
Grootste probleem is dat ik niet weet waarom. Kan het zijn dat ik ze te vaak te snel achter elkaar heb opgepiept? Of moet dus de ballast resistor ertusse . Op de pluggen staat 6.5 volt en het gaat om een Nissan ld28 motor. Ergens gelezen dat 6.5v gewoon op 12v kan maar dat ze sneller op temp zijn.
Ik heb nog wel een reserve setje maar aangezien ze €20,- per stuk kosten wil ik ze niet nog een keer mollen.
Iemand een idee?
Re: gloei timer relais; nu weer een stap terug
Geplaatst: wo 21 mar 2012, 16:11
door Gert
Zit er nu geen weerstand tussen dan? Hoe zit dit standaard bij Nissan? Als je pluggen van 6,5 Volt voedt met 12 Volt krijgen ze ongeveer het 4-voudige vermogen te verhapstukken, ze zullen inderdaad wel sneller opwarmen. Hoe lang ze dat volhouden???
Re: gloei timer relais
Geplaatst: wo 21 mar 2012, 17:25
door Stijn
Hehe, eindelijk opgelost. Zes nieuwe ngk 12v pluggen (duur maar inmiddels elke euro waard) en hij start meteen bij de eerste poging, nu ook het controller probleem opgelost, veel te veel amps dus.
Bedankt voor de reakties