Pagina 1 van 1
motor wissel
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 16:46
door Gert
Er is al veel over geschreven, maar een compleet eensluidend verhaal heb ik nog niet gevonden.
Vaak zie je als advies om een vervangende motor in een 90 te hangen dat er een 200 of 300 TDI aangeraden wordt.
Moet dat niet via de RDW Lelystad, vermogenstoename is duidelijk meer dan 40%, van 67 naar 107 (200 TDI) of 111 ( 300 TDI) pk. Hier lees ik nooit iets over. Dit wordt toch niet gedaan onder het mom: zelfde aantal cilinders en brandstof, geen mens die dat ziet.
Mijn verzekering raadt dit sterk af met als motivatie dat er bij een ernstig ongeluk gekeken wordt naar de identiteit van het voertuig en aan de hand van de meldcode zouden ze dan zien dat je niet rijdt met het voertuig dat op de verzekerings-papieren staat. Ergo, je zit dik in de problemen.
Hoe krijg je dit netjes op het kentekenbewijs?
Kan iemand een tipje van deze sluier oplichten?
Gr, Gert.
Re: motor wissel
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 16:56
door JustinvS
Voorheen wel, voor oudere auto's zijn die regelingen naar wat ik hoor echter behoorlijk versoepeld. Zie bijvoorbeeld dit topic.
Vaak wordt er gewisseld van v8 naar 200tdi, van benzine naar 200tdi, van 2,25 naar 200tdi (2,5), of van 2,5N/A naar 200tdi (ander vermogen). Al deze wijzigingen moeten door de RDW op kenteken gewijzigd worden en ga je dus ook voor naar de RDW. Bij wijziging motorcode moet je formeel geloof ik ook al naar de RDW, dus als je het netjes doet wordt alles ook netjes aangepast en levert het voor de verzekering geen enkel probleem op. Uiteraard dien je er wel op te letten dat je binnen de 1/3e 2/3e regeling blijft m.b.t. de identiteit van de auto, daar is al meer over geschreven in het archief en raakt wellicht iets off topic.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7dac0b931ba6894bb770426acc90f929', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15278239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: motor wissel
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 20:49
door Dixo
Zorg ook dat je bij wijziging van motor bij de RDW de herkomst van de motor aan kunt tonen en dat alles er deugdelijk ingebouwd zit.
Let op dat het geheel niet in aanmerking komt voor een samengesteld voertuig, als `ie oldtimer is.
Re: motor wissel
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 21:52
door Johnny van Vliet
Weet niet van wanneer jouw laro is, maar in 91 bestond die regel nog niet. en toen waren er wel al 200tdi's dus zat die er niet al in toen jij hem kocht... Toen was het niet illegaal, dus nu ook niet.
Re: motor wissel
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 22:29
door neef Henk
Je hoeft alleen naar Lelystad voor een geluidstest als er nog geen type goedkeuring is voor je wagen. Ik heb dit moeten doen toen ik mijn 101 FC veranderde van een V8 benzine naar een diesel motor uit een Toyota Land Cruiser. De geluidstest bleek mee te vallen en alles werd keurig aangepast op papier. 2 weken geleden met de RRC van mijn vrouw naar de RDW geweest omdat ik ook daarvan de V8 had vervangen voor een 300tdi uit een Disco. Deze werd alleen gecheckt op het motornummer met de papieren die ik had van de Discovery, 6 dagen later lagen de papieren in de brievenbus
Groeten neef Henk
Re: motor wissel
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 10:06
door Gert
Dus als ik het goed begrijp zit je niet goed als er een 200 TDI inligt en bij RDW is niet meer bekend dan onderstaande gegevens. Er zijn bij de verkoper ook geen nadere gegevens voorhanden, donor voertuig, wanneer omgebouwd of wat dan ook. Hij zegt: het is toch een 4 cilinder diesel en dat staat op kenteken, so what?
Uit RDW overzicht:
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen Niet geregistreerd
Gr, Gert.
Re: motor wissel
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 11:34
door Bart van Dessel
Cilinderinhoud en vermogen zijn niet geregistreerd, ik persoonlijk zou het dus zo laten, wil je het voor 200% dan kun je de RDW gaan bezoeken.
Gr, Bart
Re: motor wissel
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 20:13
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Mogelijk staat er in de RDW gegevens wel een motorcode opgeslagen. De RDW weet meer dan er op de papieren is te zien. Ik denk overigens dat de kans op problemen nihil is. Voor de verzekering zou dit ook geen probleem moeten zijn, er wordt niet verwacht dat je meer controleert dan het kentekenbewijs, en daar staan geen fouten op.
Maar even netjes op kenteken laten zetten is altijd beter, als de auto gewoon netjes origineel is en een origineel chassisnummer heeft.
Keuring stelt niets voor, je hoeft er niet voor naar Lelystad. Bij mij wordt er niet naar gevraagd, maar officieel moet je de herkomst van de motor kunnen aantonen, de motor moet deugdelijk zijn ingebouwd, de auto moet opnieuw worden gewogen, er wordt een roetmeting gedaan en je koplampen moeten goed zijn afgesteld.
Typegoedkeuringen enzo heb je niets mee te maken, vermogenstoenames ook niet. al hang je er een v12 in, mag dat nog probleemloos.
Toevallig vandaag nog een motorwijziging gedaan van 44 naar 83 KW diesel, gelijk met omkeuren van grijs naar geel kenteken. Totale kosten 53 euro.
One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
Re: motor wissel
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 20:57
door neef Henk
Het gaat erom of de motor die in de wagen ligt later ook in de zelfde auto door de fabriek is gebruikt dan zit er namelijk een type goedkeuring op. Bij mij was het zou dat er nooit een 101 Forward Control met een diesel was gemaakt door Land Rover dus geen type goedkeuring voor diesel, wel voor de V8 benzine. Ik moest dus naar Lelystad voor een geluidstest en een wat uitgebreidere keuring bij de RDW.
Groeten neef Henk
Re: motor wissel
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 21:00
door Bart van Dessel
Dat is tegenwoordig ook niet meer, al hang je er een Mercedes V8 in, het is zoals Paul zegt, het moet deugdelijk zijn ingebouwd, herkomst bekend...
gr, Bart
Re: motor wissel
Geplaatst: di 20 mar 2012, 09:16
door Puffino
Kijk even goed op je papieren van de auto. Bij velen met een 2.5NA blijkt er op te staan "67kW" in plaats van "67PK".
Dan kom je al iets makkelijker weg.
Vergeet niet dat er een RDW is waar ze ook wel weten dat een Defender met 200tdi in technisch opzicht niet erg veel; afwijkt van een 2.5NA (of vroegere 2.25d) van hetzelfde Defender model. Over de Series heb ik nog even niet.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL